ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی در گرجستان

مدارس ایرانی در گرجستان

تحصیل در مدارس ایرانی گرجستان از آن جهت حائز اهمیت شده است که دانش آموزان ایرانی می توانند با کیفیتی مناسب در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. در حال حاضر تعداد مدارس ایرانی فعال در خارج از کشو به حداقل میزان خود رسیده است و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که دانش آموزان ایرانی به راحتی بتوانند در مدارس مخصوص خود در خارج از کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند. باید به این نکته اشاره داشت که گرجستان یکی از انگشت شمار کشورهایی است که یک مدرسه ایرانی را در خود جای داده است و دانش آموزان می توانند مطابق با برنامه های قبلی تحصیل خود، در این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند.

در حال حاضر گرجستان یکی از کشورهایی است که ایرانیان با استفاده از روش های مختلف برای زندگی به این کشور مهاجرت می کنند و در چنین شرایطی است که تحصیل فرزندان آن ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخودار خواهد بود. گزینه های مختلفی برای تحصیل در مقطع مختلف مدرسه در این کشور وجود دارد و به همین دلیل است که باید دانش آموزان بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. در راستای توجه به همین موضوع، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله بررسی خواهند کرد که چرا مدارس ایرانی گرجستان می توانند از درجه اهمیت بالایی برای دانش آموزان برخوردار باشند.

  • آیا گرجستان امکان تحصیل در مدارس بین المللی را به دانش آموزان خارجی می دهد؟
  • مهم ترین مدارس ایرانی در کشور گرجستان کدامند؟
  • آیا مدارس ایرانی گرجستان به صورت خصوصی اداره می شوند؟
  • آیا می توان بدون آزمون ورودی در مدارس ایرانی گرجستان شرکت کرد؟

نظام آموزشی مدارس دولتی گرجستان

نظام آموزشی گرجستان از سال 2004 در حال مدرن شدن است و مطابق قوانین این کشور برای کودکان 6 تا 14 سال اجباری می باشد. مدارس دولتی در این کشور به چند بخش تقسیم می شوند: ابتدایی (6 ساله؛ یعنی از سن 6 تا 12 سالگی)، راهنمایی (3 ساله؛ یعنی از سن 12 تا 15 سالگی) و دبیرستان (3 ساله؛ یعنی از سن 15 تا 18 سالگی). البته دانش آموزان در گرجستان می توانند به جای دبیرستان که 3 ساله است دوره 2 ساله ای مشابه کار و دانش ایران را بگذرانند و سپس وارد بازار کار شوند. دانش آموزانی نیز که دوره دبیرستان یا هنرستان را در گرجستان به اتمام رسانده اند تنها در صورتی قادر خواهند بود در دانشگاه تحصیلات خود را ادامه دهند که در آزمون ورود به دانشگاه ها یا همان کنکور گرجستان، نمرات قبولی را اخذ نموده باشند.


دانشگاه های گرجستان نیز غالبا در 3 مقطع دوره های آموزشی ارائه می دهند: کارشناسی (با توجه به رشته و واحدهایی که دانشجو برمی دارد 3 تا 4 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری (3 سال). البته دانشجویان باید توجه داشته باشند برای این که بتوانند در گرجستان شغلی پیدا کنند باید علاوه بر تسلط به زبان گرجی، از دانشگاهی که رنکینگ ملی و جهانی خوبی داشته باشد نیز فارغ التحصیل شوند. چرا که همانطور که گفته شد نرخ بیکاری در گرجستان تقریبا بالا است و فرصت های شغلی زیادی حتی برای شهروندان این کشور نیز وجود ندارد چه رسد به خارجی ها.

هزینه تحصیل در مدارس دولتی گرجستان

تحصیل در گرجستان از 6 تا 18 سالگی رایگان است و از شهروندان این کشور از سوی مدارس دولتی گرجستان هیچ شهریه ای اخذ نمی شود. تنها هزینه ای که کسانی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند باید به آن توجه داشته باشند، هزینه زندگی در گرجستان است که برای 1 خانواده 4 نفره ماهانه بین 1400$ تا 1500$ (دلار آمریکا) می باشد. به عبارت دقیق زندگی 1 نفره در گرجستان در سال 2024 ماهانه حدود 500$ (دلار آمریکا) هزینه در برخواهد داشت. این در حالی است که در کشوری مثل ترکیه علاوه بر این که دانش آموزان هم می توانند در مدارس دولتی ترکیه تحصیل کنند هم مدارس ایرانی (فجر در استانبول و 22 بهمن در آنکارا) ماهانه تنها 200$ تا 400$ (دلار آمریکا) هزینه زندگی خواهند داشت. در حالی که در گرجستان باید علاوه بر هزینه بالاتر برای زندگی، شهریه مدارس بین المللی را نیز بپردازند.

هرچند کسانی که همان ابتدا تمام سرمایه خود را به جای لیر، تبدیل به دلار یا یورو کنند مشکلات کم تری را در مواجه شدن با افزایش قیمت ها خواهند داشت. با این وجود تحصیل در ترکیه مزایای بیشتری در مقایسه با گرجستان دارد و به همین دلیل است که طرفداران آن نیز بین ایرانی ها بیشتر است.

مدارس بین المللی گرجستان

با وجود معایبی که انتخاب گرجستان برای آینده دانش آموزان به همراه خواهد داشت از جمله نبود فرصت های شغلی، برخی افراد مهاجرت به گرجستان را ترجیح می دهند. در همین راستا تعدادی از مدارس بین المللی مطرح گرجستان در جدول ذیل معرفی شده اند:

مدارس بین المللی ممتاز گرجستانبازه سنیزبان تدریس
European School3 تا 18 سالگیانگلیسی و گرجی
New School International School of Georgia3 تا 18 سالگیانگلیسی
Georgian-American School6 تا 18 سالگیانگلیسی و گرجی
St. George’s British-Georgian School6 تا 18 سالگیانگلیسی و گرجی
Finnish International School Georgia6 تا 11 سالگیانگلیسی

شرایط تحصیل در مدارس ایرانی گرجستان

شهروندان خارجی که خود را به گرجستان می رسانند، ممکن است به صورت خانوادگی مهاجرت کرده باشند و برای برخی از آن ها، این چالش به وجود می آید که فرزندان خود را چگونه در مسیر ادامه تحصیل قرار دهند. در گرجستان سه نوع دسترسی برای ادامه تحصیل دانش آموزان ایرانی وجود دارد که می توان به آن ها اشاره داشت:

  • مدارس دولتی گرجستان
  • مدرسه خصوصی در گرجستان
  • مدارس بین المللی از جمله ایرانی در گرجستان

مدارس دولتی گرجستان حداقل امکانات تحصیل برای دانش آموزان را فراهم کرده اند اما در مدارس خصوصی شرایط متفاوت است و این وظیفه والدین است که تحقیقات کاملی در رابطه با نوع امکانات موجود در مدرسه به عمل آورند چراکه هزینه های تحصیل در مدارس خصوصی گرجستان به شدت وابسته به همین امکانات است. تحصیل در هر دو نوع مدرسه یاد شده به زبان گرجی انجام می شود.

در مدارس بین المللی گرجستان شرایط متفاوت است و مدارس اگرچه مجوزهای لازم برای آموزش دانش آموزان را دارند اما برخی ممکن است ضعیف و برخی بسیار قوی باشند. مدارس خصوصی که وابسته به کشورهای خاص هستند، به زبان بومی خود دروس را ارائه می کنند اما اکثر مدارس بین المللی در این کشور انگلیسی زبان هستند.

نکته جالب در خصوص تحصیل در مدارس برای دانش آموزان آن است که نیازی به دریافت ویزای تحصیلی گرجستان نیست مگر آن که دانش آموز به تنهایی به این کشور مهاجرت کرده باشد.

شرایط تحصیل در مدارس ایرانی گرجستان

معرفی مدرسه ایرانی فردوسی تفلیس در گرجستان

در حال حاضر دبستان فردوسی تفلیس در گرجستان، تنها مدرسه ایرانی در این کشور به حساب می آید که می توان آن را به عنوان یک گزینه ایده آل برای تحصیل در خارج از کشور برای ایرانیان معرفی کرد. این مدرسه دولتی که به صورت مختلط اداره می شود در میدان گاگارین و خیابان تاشکند در تفلیس واقع شده است و فعالیت رسمی خود را نیز از سال 1364 شروع کرده است.

مساحت این مدرسه به حدود 1000 متر مربع می رسد که حدود 60% از آن را حیاط سرباز و امکانات ورزشی مدرسه تشکیل می دهد. تعداد دانش آموزان این مدرسه به 149 نفر می رسد که به طور متوسط در هر کلاس درس 18 نفر مشغول تحصیل هستند و به همین دلیل می توان استانداردهای کافی در این زمینه را برای دانش آموزان مشاهده کرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های این مدرسه عبارتند از:

مهم ترین ویژگی های مدرسه ایرانی فردوسی در تفلیس

در این مدرسه تمام دروس به زبان فارسی ارائه می شود و دانش آموزان به صورت گسترده تری نسبت به دانش آموزان ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی پیدا می کنند و این مسئله در زمینه اقامت آن ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مدرسه نیز در ایام شیوع بیماری کرونا به سامانه شاد متصل بوده و این یکی از امتیاز مثبتی است که برخی از دانش آموزان ایرانی در خارج از کشور می توانند از آن بهره ببرند.

در حال حاضر مهاجرت به گرجستان یکی از عوامل تاثیرگذار در رونق مدرسه ایرانی این کشور است و به همین دلیل می توان آن را تا سال های آینده نیز فعال دانست. در صورتی که دغدغه تحصیل فرزند خود در خارج از کشور را دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا با توجه به توانمندی های خود در این زمینه، شما را همراهی کنند.

سوالات پرتکرار درباره تحصیل در مدارس گرجستان

گرجستان یکی از کشورهایی است که می توان آن را برای تحصیل آینده دانش آموزان نیز در نظر گرفت. استانداردهای کافی برای زندگی در این کشور رعایت می شود. اگرچه دانشگاه های این کشور چندان شرایط مناسبی ندارند، مدارس اما کاملا استاندارد است. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا مدارس ایرانی در گرجستان در دسترس هستند؟ بله. این یکی از امکاناتی است که دانش آموزان ایرانی در این کشور نیز می توانند در مدارس محدود ایرانی تحصیل کنند.
  • بهترین گزینه برای دانش آموزان ایرانی در این کشور چیست؟ مدارس بین المللی گرجستان بهترین گزینه هستند.
  • آیا می توان در گرجستان به صورت رایگان تحصیل کرد؟ بله می توان در این کشور و مدارس دولتی آن به صورت رایگان نیز تحصیل کرد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *