ویزای تحصیلی

مدارس دولتی آذربایجان

مدارس دولتی آذربایجان

با توجه به کیفیت مطلوب ارائه آموزش در مدارس آذربایجان، کسب اطلاعات کافی درباره مدارس دولتی آذربایجان برای مهاجرین بسیار مفید خواهد بود. با توجه به مساحت محدود آذربایجان و اینکه از نظر وسعت هم اندازه با استان یزد می باشد، پیش بینی می گردد تعداد مدارس در این سرزمین معدود بوده و اشخاص حق انتخاب گسترده ای در این مقوله نداشته باشند؛ درصورتیکه نظام آموزشی آذربایجان در مقاطع پیش از ورود افراد به دانشگاه از انواع مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی تشکیل شده و حتی می توان به فعالیت مدارس ایرانی در باکو نیز اشاره کرد.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارند همراه با شما در ادامه این نگارش به بررسی وضعیت تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان بپردازند:

  • مدارس آذربایجان از چه امکانات و تجهیزاتی برای پرورش کودکان برخوردارند؟
  • با استقلال نظام آموزشی آذربایجان از شوروی چه اصلاحاتی در خصوص نحوه تحصیل دانش آموزان صورت پذیرفته است؟
  • آیا می توان به زبان انگلیسی در این مدارس تحصیل کرد؟
  • پروسه پذیرش از این مدرسه ها چگونه است؟
  • اعتبار این مدارس در سطح بین المللی چگونه است؟
  • بهترین مدارس دولتی آذربایجان کدامند؟
  • هزینه های تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی آذربایجان به چه صورتی است؟

نظام آموزشی مدارس دولتی آذربایجان

کشور آذربایجان سرزمینی با حدود 10 میلیون نفر جمعیت می باشد که در محدوده قفقاز قرار داشته و نظام آموزشی این کشور در 3 دهه اخیر دستخوش تغییرات و اصلاحات وافری بوده است. هرچند نظام آموزشی در آذربایجان با پیشرفت های بسیاری در سال های اخیر مواجه بوده و هم اکنون دانش آموزان و دانشجویان بیش از 40 کشور جهان از جمله آمریکا در این کشور مشغول به تحصیل می باشند، همچنان جمع کثیری از شهروندان سیستم آموزشی سکولار پیشین که تحت نظر شوروی سابق صورت می پذیرفت را دارای ارجحیت می دانند. نقش تعالیم مذهبی در آن ادوار بیشتر بوده و برخی از مدرسه های سطح شهر وابسته به مساجد به حساب می آمدند. اولین دبیرستان آذربایجان در سال 1865 در شهر باکو تاسیس شد؛ همزمان با این رویداد شرایط تحصیل در آذربایجان برای دختران و زنان در این سرزمین فراهم گردید.

چگونگی ورود دانش آموزان به مدارس دولتی آذربایجان

طبق ضوابط مقرر در منطقه قفقاز مدارس آذربایجان تنها مجاز به آموزش افراد به زبان روسی بودند؛ پس از پایان جنگ جهانی دوم و در خلال تجزیه کشورها، تحصیل به زبان آذری برای دانش آموزان این منطقه جغرافیایی مجاز اعلام گردید و در نهایت زبان روسی در دهه 1990 به طور کامل از اکثر موسسات آموزش عالی آذربایجان رخت بربست. محتوای ایدئولوژیک و دروس تئوری منطق با استانداردهای مسکو به مرور زمان در مدارس آذربایجان کمرنگ شد و همچنین آموزش های مذهبی جدید جایگزین موارد قبلی گشت. هم اکنون کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی در آذربایجان به همراه مدارس دوره های ابتدایی، متوسطه عمومی و موسسات فنی به پذیرش دانش آموزان بین المللی فارغ از نژاد، جنسیت، دین و ملیت می پردازند. شایان ذکر است که تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی آذربایجان به 3 زبان آذری، روسی و انگلیسی امکان پذیر می باشد.

بررسی شرایط تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان

بررسی شرایط آموزش در مدارس دولتی آذربایجان

طبق قانون اساسی کشور آذربایجان و بند 42 موجود در آن تمامی شهروندان آذربایجانی و اشخاص دارای تابعیت این کشور ملزم به شرکت در دوره های تحصیلی 9 ساله شامل مقاطع ابتدایی و متوسطه عمومی بوده و تحصیل تا مقطع دبیرستان برای آن ها اجباری می باشد. باید خاطر نشان کرد که شرایط تحصیل رایگان از سوی دولت برای شهروندان در نظر گرفته شده و مضاف بر مدارس دولتی، موسساتی که اقدام به آموزش کودکان و نوجوانان مطابق با دروس ارائه شده در مقاطع گوناگون کرده و وابسته به دولت جمهوری آذربایجان می باشند نیز این آموزش ها را به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می دهند. مدارس خصوصی موجود در شهرهایی چون نخجوان و باکو که شرایط مطلوب تری را از نظر کیفیت آموزش و امکاناتی چون سالن های ورزشی برای دانش آموزان فراهم آورده اند، به افراد برخوردار از تمکن مالی ایده آل پیشنهاد می گردد.

معرفی مدارس دولتی کشور آذربایجان

کلاس های این مدارس شامل 25 تا 30 دانش آموز بوده و مدت زمان حضور در هر کلاس 45 دقیقه می باشد. معیار سنجش دانش آموزان در این مدارس اخذ امتیاز 2 الی 5 بود که دچار تغییراتی شده است. اگرچه زبان اول و رسمی آذربایجان می باشد، برخی دبیرستان های این کشور همچون دانشگاه های ADA و دانشکده مهندسی باکو، به ارائه دروس به زبان انگلیسی نیز می پردازند.

نام مدرسهشهری که مدرسه در آن واقع شده است
International School of Azerbaijanباکو
Baku International Schoolباکو
Sabis Sun Schoolباکو

در جدول ذیل سطح شهریه کالج ها و دانشگاه های دولتی آذربایجان برای دانشجویان بین المللی بیان شده است:

شهریه سالانه کالج ها در آذربایجانشهریه سالانه دانشگاه ها در آذربایجان
از 600$ تا 2000$ (دلار آمریکا)از 1000 تا $2500 (دلار) برای مقطع کارشناسی، از 1000 تا $40000 (دلار) در مقطع کارشناسی ارشد و از 1500 الی $4000 (دلار) برای مقطع دکتری

در پایان با توجه به نکات ذکر شده می توان تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان را با توجه به رایگان بودن آن و همچنین ذکر این نکته که از سال 2005 تاکنون آذربایجان پیرو معاهده بولونیا گشته و کیفیت و اعتبار موضوعات آموزشی در این کشور افزایش یافته است، یکی از بهترین گزینه ها دانست؛ شما عزیزان برای یافتن اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مقوله می توانید با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص مدارس دولتی آذربایجان

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر به پاسخ سوالات زیر توجه فرمائید:

  • معرفی مدارس دولتی کشور آذربایجان چگونه است؟ کلاس های این مدارس شامل 25 تا 30 دانش آموز بوده و مدت زمان حضور در هر کلاس 45 دقیقه می باشد. معیار سنجش دانش آموزان در این مدارس اخذ امتیاز 2 الی 5 بود که دچار تغییراتی شده است. اگرچه زبان اول و رسمی آذربایجان می باشد، برخی دبیرستان های این کشور همچون دانشگاه های ADA و دانشکده مهندسی باکو، به ارائه دروس به زبان انگلیسی نیز می پردازند. اگرچه امکان برخورداری از شرایط ویزای همراه آذربایجان برای محصلین در مدارس و دوره های تحصیلات عالی فراهم نبوده و خانواده های افراد مجاز به دریافت اقامت و همراهی فرزندان خود نمی باشند، بورسیه های ارائه شده مدارس خصوصی در مقطع دبیرستان اندکی شرایط را تسهیل کرده است.
  • بررسی شرایط آموزش در مدارس دولتی آذربایجان به چه صورت است؟ طبق قانون اساسی کشور آذربایجان و بند 42 موجود در آن تمامی شهروندان آذربایجانی و اشخاص دارای تابعیت این کشور ملزم به شرکت در دوره های تحصیلی 9 ساله شامل مقاطع ابتدایی و متوسطه عمومی بوده و تحصیل تا مقطع دبیرستان برای آن ها اجباری می باشد. باید خاطر نشان کرد که شرایط تحصیل رایگان از سوی دولت برای شهروندان در نظر گرفته شده و مضاف بر مدارس دولتی، موسساتی که اقدام به آموزش کودکان و نوجوانان مطابق با دروس ارائه شده در مقاطع گوناگون کرده و وابسته به دولت جمهوری آذربایجان می باشند نیز این آموزش ها را به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می دهند. مدارس خصوصی موجود در شهرهایی چون نخجوان و باکو که شرایط مطلوب تری را از نظر کیفیت آموزش و امکاناتی چون سالن های ورزشی برای دانش آموزان فراهم آورده اند، به افراد برخوردار از تمکن مالی ایده آل پیشنهاد می گردد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *