ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی بلژیک

مدارس ایرانی بلژیک

تحصیل در مدارس ایرانی بلژیک برای افرادی که به صورت موقت یا به تازگی به این کشور مهاجرت کرده اند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین دغدغه هایی که خانواده های ایرانی پیش از مهاجرت به بلژیک یا سایر کشورهای جهان با آن روبرو هستند، ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل فرزند خود در کشور مقصد است. در حال حاضر بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که ایرانیان و به طور کلی فارسی زبانان زیادی در آن زندگی می کنند و همین مسئله اهمیت دسترسی به مدارس فارسی زبان در این کشور را به حداکثر مقدار خود می رساند. باید در نظر داشت که علاقمندان به تحصیل فرزندان در این کشور نمی توانند از مدارس ایرانی برای مهاجرت استفاده کنند.

دسترسی به مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی در بلژیک این امکان را به خانواده های مهاجر می دهد که با توجه به نیاز خود، شرایط تحصیل در این کشور را برای فرزندانشان بوجود آورند و این مسئله یکی از نکات حائز اهمیت در این رابطه است. باید به این مسئله توجه داشت که مدرسه های بین المللی محدودی در این کشور وجود دارد و به همین دلیل است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی در بلژیک پرداخته و به حساسیت های موجود در این مسیر توجه داشته اند.

  • مهم ترین مدارس دولتی در بلژیک چه شرایطی برای پذیرش دانش اموزان خارجی دارند؟
  • آیا مدارس ایرانی زیادی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد؟
  • محدودیت های تحصیل در مدارس بین المللی بلژیک چیست؟
  • بهترین مدارس ایرانی بلژیک برای تحصیل ایرانیان در این کشور کدامند؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی بلژیک

آموزش در بلژیک از 6 تا 18 سالگی برای بلژیکی ها اجباری می باشد. همچنین از میان کشورهای OECD یعنی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (The Organisation for Economic Co-operation and Development) بلژیک سومین کشور به لحاظ تعداد دانشجویان 18 تا 21 ساله مشغول به تحصیل را دارند، است که آمار آن 42% می باشد. همچنین بیش از 99% مردم این کشور با سواد هستند و نتیجتا توجه اخیر دولت بر “سواد کاربردی” یعنی یادگیری خواندن و نوشتن بالاتر از سطح ابتدایی، قرار گرفته است. سیستم آموزشی مدارس دولتی بلژیک رتبه 19 در دنیا را دارد؛ که جایگاه بسیار خوبی به حساب می آید. در واقع تحصیل در این مدارس شانس افراد را برای پذیرش از دانشگاه های برتر بلژیک بالاتر می برد. منتهی همان طور که پیش تر اشاره کوتاهی شد دانش آموزان بین المللی نمی توانند در مدارس دولتی بلژیک تحصیل کنند.


جایگزین مدارس دولتی بلژیک برای دانش آموزان خارجی

دانش آموزان بین المللی که تابعیت بلژیک را ندارند می توانند در مدارس بین المللی این کشور تحصیل کنند که اگرچه شهریه می گیرند اما همچنان به لحاظ سطح آموزشی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. در ادامه لیستی از بهترین مدارس بین المللی در بلژیک و شهریه ای که در سال 2024 تعیین کرده اند برای مهاجرت به بلژیک ارائه شده است:

ردیفبهترین مدارس بین المللی در بلژیکسال تاسیسآدرسشهریه سالانه به یورو
1Brussels International Catholic School2004Rue Froissart; 57-59€9000
2Bogaerts International School1970Rue England 555€14175
3EEBA European School of BrusselsSquare d’Argenteuil 5€21928
4International School Ghent2012De Pintelaan 258€13000
5Internationale deutsche Schule iDSB Brussel1803Lange Eikstraat 71€12820

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از مدارس دولتی بلژیک

کسانی که از مدارس دولتی بلژیک پذیرش می گیرند شهروند این کشور هستند پس نیازی به اخذ ویزا ندارند. مدارکی که مدرسه از آن ها می خواهد متعدد است اما مهم ترین آن به شرح ذیل است:

  • عکس پرسنلی
  • گواهی معاینه پزشک
  • مدرک شناسایی
  • بیمه دانش آموزی
  • کارنامه تحصیلی سال های گذشته
  • هزینه ثبت نام

منتهی علاقه مندان به تحصیل در بلژیک که تابعیت این کشور را ندارند باید ابتدائا از مدارس بین المللی بلژیک پذیرش بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند که مهم ترین مدارک آن به شرح ذیل است:

  • حداقل 2 فرم امضا شده و تکمیل شده ویزای تحصیلی بلژیک
  • پاسپورتی که برای بیش از 12 ماه اعتبار داشته باشد
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی والدین دانش آموز بر پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک باشد
  • پرداخت شهریه مدرسه مورد نظر از 1 سال جلوتر
  • نامه پذیرش قطعی مدرسه مورد نظر
  • بیمه معتبر در بلژیک
  • تهیه محلی برای اقامت در بلژیک یعنی خوابگاه های دانش آموزی یا Home stay
  • عکس پاسپورتی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک ویزا یا همان visa fee

شرایط تحصیل در مدارس بین المللی و ایرانی بلژیک

بلژیک یکی از کشورهای چند زبانه اروپا است و در مناطق مختلف این کشور، زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی به رسمیت شناخته می شود. افراد با توجه به شهری که در آن زندگی می کنند، باید یکی از این زبان ها را نیز بیاموزند و زبان تحصل در مدارس آنها نیز به همین ترتیب تعیین می شود. در شروع پروسه مهاجرت به بلژیک، این امکان وجود دارد که فرزندان خانواده نتوانند به راحتی به آن زبان تسلط داشته باشند تا بتوانند تحصیلات خود را با کیفیت بالا ادامه دهند و به همین دلیل است که ممکن است فرد ناچار شود تا فرزندش را در مدارس بین المللی بلژیک ثبت نام کند.

مدارس بین المللی زیادی در بلژیک وجود دارد که برخی از آن ها ایرانی هستند و این می تواند برای بسیاری یک امتیاز به حساب آید. این دسته از مدارس هزینه های بالایی را از دانش آموزان غیر شهروند دریافت می کنند و به همین دلیل است که انتخاب آن ها نمی تواند به راحتی انجام شود و مدارس ایرانی بلژیک در اولویت قرار می گیرند. این مدارس دروس را مطابق با دروس ایران و به زبان فارسی ارائه می کنند که برای بسیاری ارزشمند است.

شرایط تحصیل در مدارس بین المللی و ایرانی بلژیک

معرفی دبستان جمهوری اسلامی ایران در بروکسل بلژیک

یکی از مدارس مهمی که در منطقه غربی اروپا واقع شده و دروس را به زبان فارسی ارائه می کند، مدرسه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل است. این مدرسه وابسته به سفارت ایران در این کشور است و در نتیجه جز مدارس دولتی به حساب می آید و شهروندان ایرانی می توانند به صورت رایگان در این مراکز آموزشی به ادامه تحصیل بپردازند.

برخی از مهم ترین ویژگی های مدرسه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در مقطع دبستان به شرح زیر است:

مهم ترین ویژگی های مدرسه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل

به دلیل محدودیت های وجود مدارس ایرانی در بلژیک، این دبستان تنها مرکز آموزشی ایرانی در این مقطع به حساب می آید و با توجه به حجم درخواست ها، تعداد دانش آموزانی که در یک کلاس درس این مدرسه حاضر می شوند بسیار زیاد است.

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در بروکسل از مدارس ایرانی بلژیک

این مرکز آموزشی از سال 1383 و در پی تقاضاهای صورت گرفته فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و امروزه 145 دانش آموز ایرانی در آن مشغول به تحصیل هستند. یکی از مشکلاتی که این مدرسه به همراه دارد آن است که صرفا دوره دوم متوسطه و رشته های نظری را ارائه می کند و دانش آموزان در سایر مقاطع تحصیلی نمی توانند در این مدرسه به ادامه تحصیل مشغول شوند. مزیت بزرگی که این مدرسه به همراه دارد آن است که کلاس های درس آن با جمعیت کمتر از 10 نفر تشکیل می شوند و دانش آموزان این فرصت را خواهند داشت که بالاترین بهره را از کلاس درس ببرند. ساعت فعالیت این مدرسه به مانند مدارس بلژیکی تا ساعت 14:30 دقیقه ظهر است و دانش آموزان به سرویس های مدرسه دسترسی دارند که این اماکن نیازمند پرداخت هزینه است.

در حال حاضر بلژیک یکی از کشورهای مهم اروپایی برای مهاجرت ایرانیان است و به همین دلیل است که وجود مدرسه ایرانی در این کشور الزامی به نظر می رسد. در صورتی که به دنبال آن هستید تا بهترین شرایط را برای زندگی خانواده خود در این کشور فراهم کنید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *