ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی روسیه

مدارس ایرانی روسیه

در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که روسیه یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور است و به همین دلیل موضوعات مهمی در رابطه با این کشور در امر مهاجرت مطرح می شود. مدارس ایرانی روسیه مورد توجه افرادی است که قصد دارند این کشور را به همراه خانواده خود برای مهاجرت به خارج از کشور انتخاب کنند. در روسیه مدارس بین المللی زیادی وجود دارد که می توان تحصیل در این کشور را برای دانش آموزان فراهم کند و مدارس ایرانی نیز بخشی از همین مدارس به حساب می آیند. با توجه به شرایط کلی که نظام آموزشی در روسیه دارد، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی روسیه پرداخته اند تا کلید راه علاقمندان به این مطلب باشد.

  • شرایط تحصیل در مدارس ایرانی روسیه چیست؟
  • بهترین مدارس ایرانی روسیه کدامند؟
  • در کدام مقاطع تحصیلی می توان در روسیه به ادامه تحصیل پرداخت؟
  • آیا برای تحصیل در مدارس ایرانی روسیه، باید ویزای تحصیلی دریافت کرد؟
  • چه کسانی می توانند در مدارس ایرانی روسیه به ادامه تحصیل مشغول شوند؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی روسیه

روسیه بیشترین تعداد فارغ التحصیلان کالج و دانشگاه در کل دنیا را دارد چرا که 54% جمعیت آن این دوره ها را به اتمام رسانیده اند. قانون اساسی روسیه نیز تحصیل در روسیه را برای تمامی شهروندان این کشور رایگان کرده است، چه در مدارس و چه در دانشگاه های دولتی، هرچند خارجی ها باید شهریه پرداخت نمایند. همچنین علی رغم تعداد زیاد کالج ها و دانشگاه ها در روسیه، ورود به برخی از رشته ها علی الخصوص ریاضیات، پزشکی، هوا و فضا و تربیت معلم، بسیار رقابتی است.


دوره های تحصیل در روسیه ابتدائا به 3 بخش تقسیم می شود که عبارت هستند از: ابتدایی (4 سال)، آموزش پایه (5 سال) و دبیرستان (2 تا 3 سال). سطح آموزش و امکانات مدارس دولتی و خصوصی در روسیه غالبا بسیار پیشرفته است و در حال حاضر نرخ با سوادی در این کشور بیش از 98% می باشد که بالاتر از برخی از کشورهای اروپای غربی است. لازم به ذکر است که تحصیل برای کودکان و نوجوانان روسی از سن 6 تا 15 سالگی اجباری است. دوره تحصیل در مدارس دولتی روسیه نیز از 1 سپتامبر شروع می شود و تا ماه مه ادامه دارد؛ هرچند دانش آموزان در ماه ژوئن نیز برای شرکت در امتحانات باید به مدرسه بروند. سال تحصیلی در مدارس روسیه نیز به 4 ترم تقسیم می شود و بین هر کدام تعطیلات کوتاهی وجود دارد.

شهریه مدارس دولتی روسیه

همان طور که گفته شد مدارس و دانشگاه های دولتی روسیه برای شهروندان این کشور رایگان هستند. خارجی هایی که قصد دارند فرزندان خود را برای تحصیل در روسیه روانه این کشور کنند اما باید از مدارس بین المللی پذیرش بگیرند که از دانش آموزان شهریه می گیرند. مدارس بین المللی روسیه با توجه به امکاناتی که ارائه می دهند، شهری که در آن واقع شده اند، سطح آموزش و غیره سالانه بین 5000$ تا 22000$ (دلار آمریکا) شهریه اخذ می نمایند. البته بهتر است والدین توجه داشته باشند روسیه اگرچه سطح آموزشی بسیار خوبی دارد جزو 5 کشور برتر به لحاظ جایگاه نظام آموزشی نیست. این 5 کشور عبارت هستند از:

  1. ایالات متحده آمریکا
  2. سوئیس
  3. دانمارک
  4. انگلیس
  5. سوئد

علاوه بر شهریه مدرسه، که بهتر است برای اخذ ویزا از 1 سال جلوتر پرداخت گردد، باید هزینه زندگی در روسیه نیز در بانک سپرده شده باشد. حدود هزینه زندگی در روسیه در سال 2022 برای زندگی معمولی تک نفره ماهانه بین 550$ تا 900$ (دلار آمریکا) می باشد. علاوه بر هزینه ها نکته دیگری که برای والدین اهمیت زیادی دارد سطح امنیت کشوری است که فرزندان خود را در مدارس آن ثبت نام می کنند. لازم به ذکر است که روسیه همان طور که در نمودار ذیل نشان داده شده است یکی از نقاط نسبتا امن در دنیا محسوب می شود:

سطح امنیت در روسیه

معرفی مدارس روسیه

کسانی که می توانند در مدارس دولتی روسیه ثبت نام کنند همان طور که اشاره شد یا تابعیت این کشور را دارند یا از قبل اقامت روسیه را اخذ نموده اند در نتیجه نیازی به اخذ ویزای مجدد نخواهند داشت. در مقابل دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس بین المللی روسیه ابتدائا باید از مدرسه مورد نظر خود پذیرش بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنند. برخی از مدارس بین المللی روسیه عبارت هستند از:

ردیفبرخی از مدارس بین المللی روسیهسال تاسیس
1Baltica College1991
2(British International School Moscow (BIS1994
3British School of St. Petersburg2018
4Brookes Moscow International School
5Brookes St. Petersburg International School
6Cambridge International School2009
7English International School of Moscow East2006
8Gorchakov Memorial School1837
9Hinkson Christian Academy1991
10Insight International Primary School2001

مدرسه ایرانی پیام امام خمینی در روسیه

یکی از بزرگ ترین مدارس ایرانی موجود در روسیه که امکان تحصیل دانش اموزان ایرانی در مسکو را فراهم می کند، مدرسه ایرانی پیام امام خمینی است که به صورت دولتی اداره می شود. تعداد کلاس های درس در این دبستان به 26 می رسد و به همین دلیل است که تعداد دانش آموزان آن همواره کمتر از 10 نفر گزارش می شود و یکی از بهترین شرایط را برای دانش آموزان ایجاد می کند. متوسطه اول این مدرسه اما شرایط متفاوتی دارد و در هر کلاس درس آن 28 نفر در حال تحصیل هستند. در دوره دوم متوسطه این مدرسه نیز در هر کلاس 7 نفر در حال تحصیل هستند.

این مدرسه ابتدا به عنوان یک دبیرستان در سال 1359 فعالیت خود را در روسیه آغاز کرد اما در سال های 1377، مدرسه راهنمایی و در سال 1385 دبستان آن نیز فعالیت رسمی خود را آغاز کردند تا بتوانند خدمات کامل آموزشی را در اختیار دانش آموزان ایرانی در روسیه که قصد تحصیل در این کشور را دارند قرار دهند.

زبان رسمی این مدرسه فارسی است و دانش آموزان در آن با زبان روسی نیز آشنایی پیدا می کنند تا بتوانند در محیط شهری زندگی مناسب تری داشته باشند.

مدرسه ایرانی پیام امام خمینی در روسیه

مدارس جمهوری اسلامی ایران در غازان روسیه

یکی دیگر از مدرسه های ایرانی که امکان تحصیل در روسیه را برای دانش آموزان ایرانی فراهم می کند، مدرسه جمهوری اسلامی ایران در غازان روسیه است. این مدرسه در سال 1357 به عنوان یک دبیرستان فعالیت خود را در شهر غازان در روسیه آغاز کرد و در سال 1365، مدرسه راهنمایی نیز به آن اضافه شد که اکنون با نام دوره اول متوسطه شناخته می شود.

در دوره اول متوسطه این مدرسه که مساحتی در حدود 1000 مترمربع دارد، 30 کلاس مختلف وجود دارد و متوسط دانش آموزان در هر کلاس نیز در حدود 9 نفر است. این مدرسه به صورت مختلط دروس را ارائه می دهد و از جمله مدارس خوب این کشور به حساب می آید. در دوره متوسطه دوم این مدرسه نیز به طور معمول 7 نفر در هر کلاس در حال تحصیل هستند چراکه در حدود 21 کلاس درس در آن برقرار است. دانش آموزان در این مدرسه از کلیه امکانات ورزشی و آموزشی برخوردار هستند و این نکته مهمی برای افزایش کیفیت آموزش برای دانش آموزان است.

شرایط تحصیل در مدرسه ایرانی نوید آینده در روسیه

مدرسه نوید آینده یکی دیگر از مدارس ایرانی روسیه است که در شهر آستاراخان واقع شده است. این مدرسه امکان تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی را به دانش آموزان ایرانی می دهد و به همین دلیل می توان آن را در جمع مدارس ایده آل دولتی برای تحصیل در روسیه معرفی کرد.

سیر تکامل این مدرسه از نظر تاریخی به شرح زیر است:

سیر تکامل مدرسه ایرانی نوید آینده در روسیه

دانش آموزان کمی در این مدرسه در حال تحصیل هستند و به همین دلیل می توان گفت که از نظر تعداد دانش آموز در هر کلاس نیز استانداردهای کافی در این مدرسه رعایت شده است. در مقطع دبستان، در هر کلاس درس حدود 20 نفر در حال تحصیل هستند و در مقطع دوره دبیرستان اول و دوم نیز به ترتیب 9 و 36 نفر در حال تحصیل هستند.

این مدرسه خدمات رفاهی و آموزشی کافی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و به همین دلیل می توان آن را در جمع بهترین مدارس موجود در روسیه برای ایرانیان قرار داد. در صورتی که به دنبال مهاجرت به خارج از کشور هستید و هنوز در رابطه با شرایط تحصیل فرزند خود تردید دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا با توجه به دانش خود در این زمینه، شما را در رسیدن به بهترین سطح آگاهی همراهی کنند.

سوالات اصلی درباره مدارس ایرانی در روسیه

از جمله مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا امکان تحصیل در مدارس روسیه برای دانش آموزان ایرانی وجود دارد؟ بله هم مدارس ایرانی و هم مدارس دولتی روسیه از دانش آموزان ایرانی پذیرایی می کند.
  • هزینه تحصیل در مدارس روسیه چقدر است؟ همه چیز به نوع اقامت فرد و همچنین مدرسه ای که انتخاب می کند بستگی دارد.
  • در روسیه به چه زبانی می توان تحصیل کرد؟ در مدارس روسیه می توان به زبان روسی و انگلیسی تحصیل کرد اما مدارس ایرانی دروس را به زبان فارسی ارائه می کنند.
  • آیا مدرسه ایرانی در روسیه وجود دارد؟ بله در برخی از شهرهای بزرگ این کشور، دسترسی به مدارس ایرانی نیز امکان پذیر است.
  • محدودیتی برای ثبت نام در مدارس روسیه وجود دارد؟ فقط شهروندان خارجی که ویزای تحصیلی در اختیار دارند، می توانند این ویزا را در اختیار داشته باشند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *