ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی عمان

مدارس ایرانی عمان

جامعه ایرانیان در عمان پرجمعیت است و از همین رو است که توجه به مدارس ایرانی عمان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در طول سالیان گذشته اهمیت مهاجرت به عمان به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل باید به جنبه های مختلف مهاجرت به این کشور توجه ویژه داشت. یکی از موضوعاتی که در رابطه با مهاجرت به این کشور مطرح می شود، امکان ادامه تحصیل در مدارس این کشور برای فرزند فرد مهاجر است. در عمان مدارس دولتی بسیار مناسبی وجود دارد و برخی از افراد ممکن است بتوانند تحصیل نسبتا ارزان قیمت در این مدارس را تجربه کنند اما سایر افراد برای تحصیل خود باید به مدارس خصوصی یا بین المللی در این کشور مراجعه کنند که هزینه های بسیار زیادی در بر خواهد داشت.

در حال حاضر در عمان نیز مدرسه های ایرانی وجود دارد که امکان ادامه تحصیل در مقاطع مختلف را فراهم می کنند وافراد مختلف می توانند از آن به عنوان یک مرکز آموزشی مطمئن برای فرزند خود استفاده کنند. مدارس ایرانی در عمان اکثرا دولتی هستند و به همین دلیل شهروندان ایران نیازی به پرداخت شهریه در این مدارس نخواهند داشت و این مسئله می تواند در اقتصاد خانوار نقش پررنگی داشته باشد. در همین راستا، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی عمان پرداخته اند و به سوالاتی که ممکن است در این مسیر مطرح شود، پاسخ خواهند گفت.

  • شرایط ورود به مدارس ایرانی در عمان چیست؟
  • آیا می توان در عمان به تحصیل به زبان فارسی پرداخت؟
  • مهم ترین مدارس ایرانی در عمان کدامند؟
  • در کدام مقاطع تحصیلی می توان در عمان ادامه تحصیل داد؟

درباره تحصیل در عمان

عمان با جمعیت 5.1 میلیون نفر در سال 2024 یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان به شمار می رود و پایتخت آن شهر مسقط می باشد. مردم این کشور عموما عرب بوده و در کنار آن افرادی با نژادهای بلوچ، آفریقایی و آسیای شرقی نیز سایر شهروندان این کشور را تشکیل می دهند. زبان رسمی عمان زبان عربی بوده و دین اکثریت مردم این کشور اسلام می باشد. عمان به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز متعدد، توانسته است تا قدرت اقتصادی بالایی در خاورمیانه و سایر کشورهای جهان به دست بیاورد و اقتصاد با ثباتی داشته باشد. طی سال های اخیر آمارمتقاضیان مهاجرت به عمان افرایش یافته و این افراد عموما مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را انتخاب می کنند. مهاجرت به این کشور از طریق روش های دیگری از جمله تحصیل، کار، ازدواج و غیره نیز امکان پذیر است.


تحصیل در عمان یکی از روش های مهاجرت و اخذ ویزای بلند مدت این کشور می باشد. قابل ذکر است که دولت عمان با اختصاص دادن بخشی از بودجه سالیانه خود، اقدام به بهبود وضعیت آموزشی این کشور نموده است. دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور عمان از اعتبار خوبی برخوردار بوده و توانسته اند تا توجه دانشجویان سر تا سر جهان را به خود جلب کنند. تحصیل در مدارس عمان به زبان عربی بوده اما با وجود مدارس بین المللی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. سیستم آموزشی عمان شامل 6 سال تحصیل در مقطع ابتدایی و 6 سال تحصیل در مقطع متوسطه می باشد که پس از آن افراد می توانند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه اقدام نمایند.

مدارس دولتی عمان و اهداف نظام آموزشی آن

طی سال های اخیر وزارت آموزش و پرورش عمان با همکاری با موسسات تحقیقاتی یبن المللی، مطالعات و آزمایشات متعددی جهت بررسی نحوه عملکرد سیستم آموزشی این کشور انجام داده است. در نتیجه این مطالعات مشخص شد که سیستم آموزشی این کشور در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته و مسیر رشد قابل توجهی را طی کرده است. آموزش در عمان به هدف افزایش سطح فرهنگ شهروندان انجام می شود و هم زمان به نیازهای اقتصادی و اجتماعی افراد نیز پاسخ می دهد. هم چنین تحصیل در مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی عمان به قصد افزایش میزان دانایی و علم و هم چنین پرورش روحیه تحقیقاتی و کار گروهی در دانش آموزان انجام می شود. هدف کلی سیستم آموزشی این کشور، پرورش نسلی است که از نظر اخلاقی و فیزیکی قوی بوده و به هویت فرهنگی و ملی خود افتخار کند.

مقایسه مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی عمان

در کنار مدارس دولتی، مدارس بین المللی و خصوصی نیز در عمان مشغول به فعالیت هستند. مدارس خصوصی در عمان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش این کشور بوده و به چند دسته تقسیم می شوند؛ مدارس تک زبانه، دوزبانه و بین المللی. برنامه های آموزشی در مدارس بین المللی عمان طبق استانداردهای جهانی آموزش بنا شده اند و عموما افراد خارجی تمایل به تحصیل در این نوع مدارس دارند. برخی مدارس دو زبانه خصوصی آموزش به هر دو زبان عربی و انگلیسی را ارائه می دهند و دانش آموزان مدارس بین المللی اتباع کشورهای گوناگونی از جمله فرانسه، هند، سریلانکا و انگلستان را شامل می شوند. قایل ذکر است که هزینه تحصیل در مدارس بین المللی عمان بالا می باشد. شرح نام برخی مدارس برتر عمان و شهریه سالانه عبارت است از:

  • Pakistan School Muscat: 44 OMR (ریال عمان)
  • Indian School Muscat: 568 OMR (ریال عمان)
  • Al Injaz Private School: 2033 OMR (ریال عمان)
  • British School Muscat: 6325 OMR (ریال عمان)
  • The American International School Of Muscat: 7350 OMR (ریال عمان)

مدارس ایرانی در عمان

مدرسه های ایرانی در عمان شامل مجموعه مدارسی است که مقاطع ابتدایی و متوسط اول و متوسطه دوم را با هر دو جنسیت پسر و دختر ارائه می دهند. مدرسه های مجتمع آموزشی ایرانیان در عمان یک مجموعه آموزشی عالی و تخصصی و معتبر در عمان است. مدارس ایرانی در عمان در مقاطع تحصیلی منطبق با ایران و رشته های متوسطه دوم را برای تجربی و ریاضی و انسانی ارائه می دهد.

انتخاب مدارس بین المللی یا مدارس ایرانی در عمان

زمانی که فردی برای ادامه زندگی خود به عمان مهاجرت می کند، این دغدغه را دارد که شرایط مناسبی برای تحصیل فرزند خود در این کشور ایجاد کند. اگر که دانش آموز به زبان عربی تسلط کافی داشته باشد، می تواند در مدارس دولتی و خصوصی عمان به ادامه تحصیل بپردازد که در این صورت باید هزینه های نسبتا زیادی را برای تحصیل او هزینه کرد. در صورتی که دانش آموز توانمندی کافی برای تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشد نیز می تواند در مدارس بین المللی دوره تحصیلی خود را پشت سر بگذارد و این مدارس معمولا هزینه های بیشتری به همراه خواهند داشت.

اکنون، دانش آموزان ایرانی که مهاجرت به عمان را تجربه کرده باشند، می توانند در مدارس ایرانی موجود در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند و از مزایای آن بهره ببرند. این مدارس برای افرادی مناسب است که احتمالا پس از مدتی به ایران باز خواهند گشت. مهم ترین مدارس ایرانی عمان عبارتند از:

  • دبستان ایرانیان مسقط
  • دوره دوم متوسطه ایرانیان مسقط

"انتخاب

مدرسه ایرانی در عمان

مدرسه ایرانی در عمان یک موسسه آموزشی رسمی بین المللی در عمان محسوب می شود که مجتمع آموزشی ایرانیان نامیده می شود. این مدرسه در عمان و در شهر مسقط پایتخت این کشور واقع شده است و دانش آموزان ایرانی را می پذیرد. مدرسه ایرانی در عمان هم برای دختران و هم برای پسران خدمات آموزشی ارائه می دهد. مقاطع مدرسه ایرانی در عمان شامل ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم می شود. مدرسه ایرانی در عمان در مقطع متوسطه دوم در رشته های تجربی و ریاضی و انسانی را ارائه می دهد.

معرفی دبستان ایرانیان مسقط در عمان

دبستان ایرانیان مسقط یکی از مدارس نسبتا قدیمی ایرانی در خارج از کشور است که امروزه جایگاه مناسبی برای ادامه تحصیل دانش آموزان ایرانی است. 169 دانش آموز ایرانی در سال تحصیلی گذشته در این مدرسه دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده اند و این مسئله نشان می دهد که وجود یک مدرسه ایرانی در این کشور چقدر مورد توجه ایرانیان بوده است.

برخی از مهم ترین ویژگی های این مدرسه ایرانی عبارتند از:

مهمترین ویژگی های دبستان ایرانیان مسقط در عمان

امکانات آموزشی در این مدرسه در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و دانش آموزان می توانند به صورت فوق برنامه دوره های زبان عربی را نیز بیاموزند.

دبیرستان ایرانیان مسقط از مدارس ایرانی عمان

این دبیرستان که دوره دوم متوسطه را ارائه می کند، در میدان صاروج و خیابان شماره 3046 مسقط، در سال 1386 احداث شده است و امروزه یکی از مدارس مهم ایرانی در حاشیه خلیج فارس به حساب می آید. در سال گذشته تعداد دانش اموزان این مدرسه به 151 نفر رسید که می توان گفت به طور متوسط 11 نفر در هر کلاس درس این مدرسه شرکت کرده اند.

از امکانات آموزشی مهم این مدرسه می توان به آزمایشگاه، کتابخانه، زمین های ورزشی و سالن کامپیوتر اشاره کرد که می تواند در روند آموزشی دانش آموزان موثر باشد. کوچک مقیاس بودن کلاس های درس در این مدرسه سبب شده است تا دروس در بالاترین کیفیت ممکن به دانش آموزان ارائه شود و این مسئله می توان به کیفیت آموزش نیز کمک کند. در حال حاضر کلاس های درس در این مدرسه در رشته های تجربی و ریاضی و فیزیک ارائه می شود و دانش آموزان می توانند به اختیار یکی از این دو رشته را برای ادامه تحصیل خود در عمان و تحت نظر آموزش و پرورش ایران پیگیری کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که وجود مدرسه های ایرانی در عمان سبب شده تا دغدغه خانواده های ایرانی در این کشور در رابطه با فرزندانشان به حداقل برسد و از طرفی هزینه های زندگی نیز در این کشور کمتر شود.

هزینه مدرسه ایرانی در عمان

شهریه مدرسه ایرانی در عمان براساس مقطع تحصیلی اعم از مهد کودک و دبستان و متوسطه اول و دوم متفاوت است. البته هزینه مدرسه ایرانی در عمان به دلیل اینکه یک مدرسه غیردولتی و بین المللی است بالا خواهد بود. در نتیجه هزینه مدرسه ایرانی در عمان از مدارس دولتی عمان بیشتر است و ممکن است هزینه ای حدود 4000OMR (ریال) عمان تا 20000OMR (ریال) عمان متغیر است. در صورتی که به دنبال جذاب ترین مسیرهای مهاجرتی به خارج از کشور هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

چند پرسش درباره مدارس ایرانی عمان

از جمله مهم ترین پرسش هایی که درباره تحصیل در مدارس ایرانی عمان مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا مدارس عمان کیفیت خوبی دارند؟ بله در حال حاضر، مدارس عمانی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
  • مهم ترین چالش های دانش آموزان ایرانی در این کشور چیست؟ هزینه تحصیل در مدارس این کشور بالا است.
  • آیا باید حتما به زبان عربی در این کشور تحصیل کرد؟ خیر، دانش آموزان می توانند به زبان انگلیسی و حتی فارسی (در مدارس ایرانی) این کشور تحصیل کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه برای “مدارس ایرانی عمان

  1. نارسیس گفت:

    سلام ، من معاون پرورشی هستم مسلط به زبان انگلیسی و عربی با ۴ سال سابقه ، چطور از طریق کار میتونم به این کشور مهاجرت کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید با مدارس در این کشور در ارتباط باشید و رزومه خودتون رو برای اون ها ارسال کنید. در صورت تمایل، برای شما یک پیشنهاد کاری و در نهایت ویزا ارسال می شه

  2. حلیمه ابو گفت:

    لطفابفرمایید چطور میشود با مراکز آموزشی ارتباط برقرار کرد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اکثر مدارس سایت دارند و می تونید از طریق همون سایت ها ارتباط برقرار کنید

    2. سمیه گفت:

      سلام و وقت به خیر در عمان مدارس ایرانی فنی هم وجود داره که رشته های فنی مثل کامپیوتر رو ارایه بده منظور کاردانش یا فنی و حرفه ای

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام دبیرستان ایرانی در این کشور وجود دارد
        اما رشته های محدودی رو ارائه می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *