ویزای تحصیلی

مدارس دولتی فنلاند

مدارس دولتی فنلاند

مدارس دولتی فنلاند و سوئد جزو بهترین های دنیا هستند، سیستم آموزشی آن ها شباهت زیادی به هم دارد و مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. البته در مجموع کشورهای اسکاندیناوی، یعنی نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئد، از جهات مختلفی به هم شباهت دارد؛ مثلا زبان های رسمی در فنلاند علاوه بر فنلاندی، سوئدی هم می باشد. کشورهای حوزه اسکاندیناوی همچنین جزو شادترین کشورهای دنیا هستند هرچند از سال 2018 تا الان این فنلاند است که به عنوان شادترین کشور دنیا انتخاب شده است. اقتصاد قدرتمند، نرخ بیکاری و تورم پایین، سطح درآمد و قدرت خرید بالا، نظام آموزشی قوی، دانشگاه های با رنکینگ جهانی بالا، آزادی های اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برابری جنسیتی، شاخص توسعه انسانی بالا و غیره همگی از جمله عواملی اند که این کشور را بین خارجی ها محبوب کرده اند.

محبوبیت فنلاند سبب شده هم گردشگران زیادی جذب این کشور شوند و هم دانشجویان و افراد متخصص تمایل داشته باشند در فنلاند زندگی کنند. یکی از نکات مثبت راجع به فنلاند این است که علاوه بر شهروندان این کشور، کسانی که با مهاجرت به فنلاند اقامت قانونی آن را به دست آورده اند نیز امکان ثبت نام فرزندان خود را در مدارس دولتی آن دارند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل با توجه به شرایط و قوانین سال 2022 پاسخ داده شده است:

  • شهریه مدارس و دانشگاه های دولتی فنلاند چقدر است؟
  • هزینه زندگی در فنلاند در سال 2022 چه میزان است؟
  • امنیت خیابان های فنلاند برای دانش آموزان تنها در طول روز و شب چقدر است؟
  • چرا تحصیل در مدارس فنلاند ارزشمند است؟
  • محدودیت های زبانی تحصیل در مدارس فنلاند چیست؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی فنلاند

سیستم آموزشی در فنلاند از مراقبت های روزانه که مختص نوزادان و کودکان است شروع می شود تا آموزش عالی ادامه دارد. در فنلاند دانش آموزان در 6 سالگی به پیش دبستانی می روند سپس دوره تحصیلات اجباری که برای 7 تا 16 سالگی است را آغاز می نمایند. پس از 16 سالگی نیز در آزمون شرکت می کنند و در صورت اخذ نمرات قبولی با توجه به علاقمندی خود وارد دبیرستان ها یا هنرستان ها می شوند. دوره دبیرستان و هنرستان در مدارس دولتی و بین المللی فنلاند 3 ساله است و در نهایت به ورود به دانشگاه منجر می شود.

لازم به ذکر است شاخص آموزش فنلاند که در بخش شاخص توسعه انسانی مشخص شده از سوی سازمان ملل تعیین می گردد فنلاند را 0.993 در نظر گرفته است. این جایگاه به معنای آن است آموزش در فنلاند یکی از بهترین های دنیا است و تعجبی هم ندارد که حتی برخی از مردم از سایر کشورهای اتحادیه اروپا علاقه مند هستند فرزندانشان را برای تحصیل در مدارس فنلاند ثبت نام کنند. عملکرد دانش آموزان فنلاند نیز در نتیجه وجود امکانات آموزشی و بودجه زیادی که از سوی دولت به مدارس داده می شود، در سطح بین المللی همواره خود بوده است هرچند نمره ای که در آزمون PISA می گیرند اخیرا نسبتا به سال های گذشته کمی پسرفت داشته است. به عبارت دقیق تر در حالی که دانش آموزان فنلاندی در غالب دروس اول بودند، در حال حاضر در ریاضیات دوازدهم و در علوم پنجم هستند.

سیستم آموزشی مدارس دولتی فنلاند

شهریه مدارس دولتی فنلاند

مدارس دولتی فنلاند شهریه ای از دانش آموزان دریافت نمی کنند و رایگان هستند. البته تنها کسانی امکان تحصیل در مدارس دولتی فنلاند را دارند که از قبل اقامت قانونی یا پاسپورت فنلاند را اخذ نموده باشند. لازم به ذکر است حتی دانشگاه های دولتی فنلاند نیز رایگان هستند البته تنها برای فنلاندی ها و دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا یا حوزه حوزه اقتصادی اروپا هستند. چرا که از سال 2017 سایر دانشجویان که تابعیت یکی از کشورهای مذکور را نداشته باشند برای تحصیل در فنلاند حتی در دانشگاه های دولتی باید شهریه پرداخت نمایند که با توجه به رشته و مقطع تحصیلی آن ها متفاوت خواهد بود.

البته شهریه مدارس بین المللی فنلاند نسبتا زیاد است و با توجه به امکاناتی که مدرسه ارائه می دهد ممکن است سالانه به 35000€ (یورو) هم برسد. دانش آموزان همچنین باید توجه داشته باشند که زندگی در کشورهای اسکاندیناوی گران قیمت است هرچند سوئد و فنلاند در مقایسه با نروژ و دانمارک کم هزینه تر می باشند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است متوسط هزینه ماهانه زندگی تک نفره در کشورهای اسکاندیناوی طی سال 2022 با هم مقایسه شده است:

متوسط هزینه ماهانه در کشورهای اسکاندیناوی

امنیت مدارس دولتی فنلاند

بی شک کشورهای اسکاندیناوی جزو امن ترین کشورهای دنیا هستند و مدارس آن نیز امنیت بالایی دارد. این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا از جمله آمریکا با توجه به آزاد بودن خرید و فروش اسلحه در برخی از ایالت ها جرایم مدرسه ای زیادی رخ می دهد. یکی از مسائلی که والدین برای آن اهمیت قائل هستند علاوه بر شرایط مدرسه، امنیت دانش آموزان بیرون از محیط مدرسه است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده سطح امنیت در خیابان های فنلاند در ساعات روز و شب طی سال 2022 مقایسه شده است:

امنیت در فنلاند

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می شود امنیت در خیابان های فنلاند در طول روز “بسیار بالا” و در طول شب “بالا” می باشد در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی در روز نیز امنیت کمی وجود دارد. از جمله نقاط ناامن دنیا می توان به سودان جنوبی، آفریقای جنوبی، گواتمالا، کلمبیا، مکزیک و غیره اشاره نمود. البته علیرغم بالا بودن امنیت در فنلاند، انگلیسی زبان بودن کشورهای کانادا و انگلیس سبب شده است والدین علاقه بیشتری به یکی از این دو کشور برای تحصیل فرزندان خود داشته باشند.

اتمام تحصیلات در فنلاند

پس از اتمام تحصیلات متوسطه (دبیرستان یا هنرستان) افراد هم می توانند مستقیما وارد بازار کار شوند هم می توانند وارد دانشگاه شوند. دانشگاه های فنلاند نیز رنکینگ جهانی خوبی دارند و فارغ التحصیلان آن علاوه بر فنلاند، در سایر کشورهای دنیا نیز راحت می توانند شغلی پیدا کنند. منتهی برای کار در فنلاند باید به زبان فنلاندی علاوه بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است راجع به مدارس دولتی فنلاند، امنیت مدارس و خیابان های فنلاند، هزینه زندگی در فنلاند و سایر کشورهای اسکاندیناوی و غیره توضیحاتی ارائه شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *