ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی قبرس

مدارس ایرانی قبرس

فرایند تحصیل در مدارس ایرانی قبرس از آن رو دارای اهمیت بسیار زیادی است که ایرانیان زیادی در این کشور مشغول زندگی هستند. افرادی که به صورت خانوادگی به خارج از کشور مهاجرت می کنند، دغدغه های بسیاری را به همراه دارند که یکی از مهم ترین آن ها، فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی فرزندان خود است. مدارس بین المللی زیادی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد که امکان ادامه تحصیل در مقاطع مختلف، به زبان های مختلف را به دانش آموزان می دهد و به همین دلیل است که افراد گزینه های متعددی را پیش روی خود خواهند داشت. بعضی از دانش آموزان نیز قادر خواهند بود تا در مدارس دولتی قبرس به ادامه تحصیل مشغول شوند و در این صورت نیز می توانند از امتیازات اقامت خود در این کشور بهره کامل ببرند.

در حال حاضر یکی از فرصت هایی که در اختیار خانواده های ایرانی قرار داده شده است، تحصیل در مدارس ایرانی برای دانش آموزانی است که تسلط کافی به زبان های خارجی نداشته یا قصد دارند پس از مدت مشخصی به کشور بازگردند و به همین دلیل ترجیح می دهند که فرزندشان مدرکی مطابق با آموزش و پروش ایران داشته باشد. برای درک هرچه بهتر این موضوع، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی خواهند پرداخت و به سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ می دهند.

  • شرایط تحصیل در مدارس ایرانی در کشوری مانند قبرس چیست؟
  • بهترین مدارس ایرانی در قبرس کدامند؟
  • محدودیت های انتخاب مدارس ایرانی برای دانش آموزان چیست؟
  • چگونه می توان از مدارس ایرانی در قبرس پذیرش گرفت؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی قبرس

مدارس دولتی قبرس چه در مقطع ابتدایی و چه دبیرستان و هنرستان بسیار توسعه یافته هستند به طوری که امکانات آن ها دست کمی از مدارس خصوصی این کشور ندارد. سطح امکانات و میزان کیفیت آموزش در مدارس دولتی قبرس را وقتی می توان متوجه شد که بودجه سالانه این کشور بررسی گردد. در واقع در قبرس حدود 7% از تولید ناخالص داخلی (GDP) به بخش آموزش اختصاص داده می شود؛ یعنی قبرس پس از دانمارک و سوئد بیشترین میزان هزینه را در میان کشورهای اروپایی، صرف آموزش و پرورش می کند. البته باید توجه داشت که هرچند مدارس دولتی در قبرس تقریبا به لحاظ کیفیت مشابه مدارس بین المللی هستند، در مدارس دولتی 25% امتیازات و نمرات توسط دانش آموز و 75% توسط نظر آموزگاران تعیین می شود.


به همین دلیل است که دانشگاه های قبرس همانند دانشگاه های یونان، نمرات دبیرستان ها را غالبا نادیده می گیرند و مبنای آن ها برای پذیرش دانش آموزان رتبه و نمرات آن ها در آزمون ورودی دانشگاه های قبرس (کنکور) است. البته اگرچه دانشگاه های این کشور توجه زیادی به نمرات دبیرستان دانش آموزان ندارند، داشتن دیپلم را برای شرکت در دانشگاه اجباری می دانند هرچند تقریبا هیچ کدام از دانشگاه های قبرس بدون شرکت در کنکور این کشور کسی را پذیرش نمی کنند. البته اگرچه دانشگاه های قبرس نیز سطح آموزشی خوبی دارند، غالب شهروندان این کشور تحصیلات خود را پس از اتمام دوره دبیرستان، در کشورهای یونان، انگلیس، ترکیه یا سایر کشورهای اروپایی یا آمریکا می گذرانند. لازم به ذکر است 47% جمعیت 25 تا 34 ساله در قبرس مدرک دانشگاهی دارند که بالاترین آمار در اتحادیه اروپا است؛ اگرچه 78% دانشجویان خارج از قبرس تحصیل کرده اند.

مدارس بین المللی در قبرس

با وجود سطح بالای امکانات در مدارس دولتی قبرس، علی الخصوص در بخش یونانی این کشور، برخی والدین قبرسی ترجیح می دهند فرزندان خود را در مدارس بین المللی ثبت نام کنند تا راه ورودشان به دانشگاه های بریتانیایی و آمریکایی هموارتر شود. همچنین کسانی که تابعیت و اقامت قبرس را ندارند تنها امکان اخذ پذیرش از مدارس بین المللی قبرس را برای فرزندان خود دارند. برخی از بهترین مدارس بین المللی در قبرس جنوبی عبارت هستند از:

  • American Academy of Larnaca
  • Aradippou High School
  • American International School in Cyprus
  • Archbishop Makarios III Lyceum
  • Falcon School Cyprus
  • Faneromeni School
  • International School of Paphos
  • King Richard School, Cyprus
  • Larnaca Armenian School
  • Limassol Armenian School

برخی از مدارس بین المللی در قبرس شمالی نیز به شرح ذیل اند:

  • The British Academy of Northern Cyprus
  • The English School of Kyrenia
  • Famagusta Namık Kemal High School

انتخاب مدارس ایرانی یا بین المللی در قبرس

مدارس در قبرس را می توان به دسته های مختلفی تقسیم که در فراوان ترین آن ها مدارس دولتی در این کشور هستند که به دانش آموزان این فرصت را می دهند تا در این کشور به زبان رسمی و بر اساس استاندارهای موجود در سازمان آموزش این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. شراط تحصیل در مدارس غیر دولتی در این کشور نیز به همین صورت است با این تفاوت که دانش اموزان برای تحصیل خود در این موسسات باید هزینه نسبتا زیادی را بپردازند. سومین دسته مدارس، که مدارس ایرانی نیز در آن جای می گیرد، مدارس بین المللی هستند که زبان تحصیل در آن ها یا انگلیسی است، یا به زبان نهادی تحصیل می کنند که آن را تاسیس کرده است.

مدارس ایرانی در قبرس توسط نهادهای دولتی احداث شده اند و به همین دلیل است که دانش آموزان ایرانی می توانند بدون نیاز به پرداخت شهریه و همچنین به زبان فارسی در این مدارس تحصیل کنند. افرادی که به همراه خانواده خود در این کشور مشغول به تحصیل هستند، برای ادامه تحصیل در مدارس ایرانی، نیازی به ویزای تحصیلی قبرس نخواهند داشت.

مدرسه ایرانی در قبرس شمالی

چندین مدرسه بین المللی خصوصی عالی و مقرون به صرفه در قبرس شمالی وجود دارد که زبان انگلیسی را به عنوان زبان آموزش ارائه می دهند. در درجه اول، شما باید منطقه گیرنه را در نظر بگیرید. خانواده های بیشتری از خارج از کشور به TRNC نقل مکان می کنند تا به فرزندان خود آموزش عالی با قیمت های مناسب بدهند. بیشتر مدارس روزانه هستند، اما چند مدرسه شبانه روزی نیز در گیرنه وجود دارد.

انتخاب مدارس ایرانی یا بین المللی در قبرس

معرفی دبستان جمهوری اسلامی ایران در نیکوزیا

قدیمی ترین مدرسه ایرانی در قبرس برای دانش آموزان، دبستان 8 کلاسه جمهوری اسلامی ایران در نیکوزیا است که در سال 1369 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. این مدرسه تعداد 220 دانش آموز را در خود جای داده و به همین دلیل یکی از مهم ترین مدارسی است که دانش آموزان ایرانی در پروسه مهاجرت خود به خارج از کشور می توانند آن را انتخاب کنند. در شرایط کنونی باید به این نکته اشاره داشت که این تنها دبستان ایرانی در کشور قبرس است و به همین دلیل تعداد دانش آموزانی که در یک کلاس درس این مدرسه تحصیل می کنند بسیار زیاد است.

برخی از مهم ترین اطلاعاتی که در رابطه با این مدرسه می توان ارائه کرد عبارتند از:

مهمترین اطلاعات در رابطه با دبستان ایران در نیکوزیا

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در نیکوزیا از مدارس ایرانی قبرس

دانش آموزان ایرانی در دوره دوم متوسطه و در رشته های نظری این فرصت را دارند که دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در نیکوزیا را برای تحصیل خود انتخاب کنند. این مدرسه با توجه به خواست شدیدی که از طرف خانواده های ایرانی وجود داشت، در سال 1386 افتتاح شده است و امروزه یکی از مهم ترین مدارس ایرانی منطقه شرق اروپا به حساب می آید. 27 کلاس درس مختلط در این مدرسه وجود دارد و به همین دلیل 350 دانش آموز این مدرسه در کلاس هایی شرکت می کنند که کمتر از 15 دانش آموز را در خود جای داده است.

این مدرسه که تقریبا از مدارس بزرگ مقیاس ایرانی در شرق اروپا به حساب می آید دارای فضای آموزشی به مساحت 485 مترمربع است و مساحت حیاط این مدرسه نیز به 490 مترمربع می رسد که شامل حیاط و محیط بازی و ورزش دانش آموزان است. در حال حاضر قبرس یکی از کشورهایی است که مخاطبان زیادی برای مهاجرت دارد و این مسئله می تواند دغدغه یافتن یک مدرسه مناسب برای دانش آموزان را نیز به صورت قابل توجهی افزایش دهد. در حال حاضر اگر به دنبال بهترین مسیرهای مهاجرتی برای خود هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالاتی درباره مدارس ایرانی در قبرس

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در رابطه با این موضوع همواره مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا قبرس مقصد مناسبی برای تحصیل در مدارس است؟ بله این کشور کیفیت خوبی در این زمینه دارد و مدارس زیادی در این کشور وجود دارد.
  • آیا هزینه های تحصیل در مدارس این کشور بالا است؟ باید به این نکته اشاره کرد که هزینه های تحصیل در مدارس دولتی قبرس ارزان خواهد بود.
  • آیا مدرسه ایرانی هم در این کشور وجود دارد؟ بله قبرس می تواند یکی از کشورهایی باشد که مدارس ایرانی در آن فعال هستند.
  • زبان تحصیل در مدارس قبرس چیست؟ در مدارس بین المللی این کشور می توان به زبان انگلیسی نیز تحصیل کرد.
1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *