ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی چک

مدارس ایرانی چک

مدارس ایرانی چک یکی از گزینه های مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزانی است که به همراه خانواده خود به این کشور مهاجرت کرده اند. تحصیل در خارج از کشور یکی از راه هایی است که به کمک آن می توان اقامت یک کشور خارجی را به دست آورد ولی باید در نظر داشت که کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری چک، برای اعطای ویزای تحصیلی خود، دریافت پذیرش از مدارس ایرانی را کافی نمی دانند و به همین دلیل این مدارس صرفا برای افرادی در نظر گرفته شده است که اقامت این کشور را همراه با خانواده خود به دست آورده و قصد دارند مطابق با استانداردهای تعیین شده در ایران و به زبان فارسی به ادامه تحصیل مشغول شوند.

یکی از محدودیت هایی که انتخاب مدارس ایرانی در خارج از کشور به همراه دارد آن است که دانش آموزان گزینه های محدودی برای انتخاب دارند و در صورتی که به هر دلیل کیفیت یک مدرسه برای آن ها مناسب نباشد، ممکن است تمامی گزینه های در دسترس برای تحصیل از بین برود. در چنین شرایطی که تحصیل در مدارس ایرانی برای بسیاری از افراد یک اولویت است، می توان گفت که به راحتی نمی توان در اکثر کشورهای خارجی این امکان را به دست آورد و به همین دلیل است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی چک پرداخته و آن ها را معرفی کرده اند.

  • شرایط تحصیل در مدارس ایرانی جمهوری چک برای دانش آموزان چیست؟
  • چه برتری در انتخاب مدارس ایرانی نسبت به مدارس بین المللی در این کشور وجود دارد؟
  • مهم ترین مدارس ایرانی جمهوری چک کدامند؟
  • آیا تنها در پراگ می توان مدارس ایرانی را برای تحصیل خود انتخاب کرد؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی چک

بخش “حقوق و آزادی های اولیه” که قسمتی از قانون اساسی جمهوری چک است در خصوص حق بر آموزش و ترتیب صحبت کرده است. در این بخش صحبت از رایگان بودن تحصیل در چک برای شهروندان این کشور در تمامی دوران مدرسه و حتی دانشگاه است. وظیفه مهیا نمودن تحصیل رایگان بر عهده وزارت آموزش و پرورش چک قرار دارد. البته اگرچه مدارس دولتی چک رایگان هستند، تحصیل در مدارس خصوصی بین المللی مشمول بر هزینه است؛ به عبارت دقیق تر این مدارس نیز از دولت چک کمک هزینه اخذ می نمایند اما میزان آن کم تر از مدارس دولتی است در نتیجه اجازه دارند از دانش آموزان شهریه دریافت کنند.


سیستم آموزشی در چک از دوران پیش دبستانی شروع می شود یعنی زمانی که کودکان در بازه زمانی 3 تا 6 سالگی قرار دارند. اگرچه دوره پیش دبستانی در چک اجباری نیست، 86% این گروه سنی در این دوره ها شرکت می کنند. دوره بعدی دوره تحصیلات دبستانی است که از سال 1774 اجباری شده است و مدت زمان آن 9 ساله است؛ یعنی معمولا از 6 تا 15 سالگی. سال تحصیلی در چک از 1 سپتامبر آغاز می گردد و در 31 آگوست سال بعد به اتمام می رسد. مدارس چک 5 روز در هفته باز هستند و هر کلاس درسی 45 دقیقه ای است؛ هرچند تعداد دقیق دروسی که باید گذرانده شود در هر مقطع تحصیلی متفاوت می باشد.

انواع مدارس دولتی چک در مقطع دبیرستان

مدارس دولتی چک در مقطع دبیرستان 3 نوع هستند: دبیرستان ها (gymnasium)، مدارس فنی-حرفه ای (střední odborná škola – SOŠ) و مدارس کار و دانش (střední odborné učiliště – SOU). لازمه شرکت در یکی از این دوره ها اتمام موفقیت آمیز تحصیل اجباری در مقطع پیشین و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی است. البته معمولا مدیران مدرسه تصمیم می گیرند برخی از دانش آموزان نمونه و ممتاز را بدون اخذ آزمون ورودی ثبت نام کنند و تلاش می کنند در این دوره تحصیلی دانش آموزان را برای ورود به بازار کار یا دانشگاه های چک آماده کنند. با این وجود برخی افراد معتقدند مدارس بین المللی برای قبولی دانش آموزان در دانشگاه های برتر چک موفق تر عمل کرده اند؛ از جمله مدارس بین المللی در چک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • International School of Ostrava
  • Carlsbad International Schoo
  • Christian International School of Prague
  • Deutsche Schule Prag
  • Gymnasium Evolution
  • Gymnázium Duhovka
  • International Montessori School of Prague
  • International School of Prague

محدودیت های انتخاب مدارس ایرانی در جمهوری چک

زمانی که فردی به همراه خانواده خود به جمهوری چک مهاجرت می کند، ممکن است نیاز داشته باشد که در مدارس یا دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل مشغول شود و بررسی شرایط تحصیل در این کشور یکی از مهم ترین چالش هایی است که دانش آموزان ممکن است با آن روبرو شوند. باید در نظر داشت که در حال حاضر جمهوری چک یکی از با کیفیت ترین نظام های آموزشی اروپای مرکزی را در اختیار دارد و به همین دلیل مدارس این کشور نیز می توانند گزینه های ایده آلی برای تحصیل باشند.

افرادی که از ایران یا سایر کشورهای جهان به چک مهاجرت می کنند، ممکن است نتوانند به راحتی و به زبان رسمی این کشور به ادامه تحصیل مشغول شوند و به همین دلیل امکان ادامه تحصیل در مدارس دولتی این کشور را پیدا نمی کنند و باید مدارس بین المللی را انتخاب کنند. این مدارس به زبان انگلیسی دروس را ارائه می کنند و زبان این کشور را نیز به صورت جداگانه به دانش آموزان می آموزند.

در چنین شرایطی، شاید بهتر باشد که پیش از مهاجرت به چک شرایط تحصیل در مدارس ایرانی این کشور بررسی شود که البته با توجه به وضع موجود تنها دو مدرسه ایرانی در این کشور فعالیت رسمی دارند که هر دو نیز در شهر پراگ واقع شده اند. برخی از مهم ترین محدودیت های انتخاب مدارس ایرانی در این کشور عبارتند از:

محدودیت های انتخاب مدارس ایرانی در چک

معرفی دبستان جمهوری اسلامی ایران در پراگ چک

یکی از مهم ترین مدارس ایرانی در جمهوری چک، دبستان جمهوری اسلامی ایران در پراگ است که به صورت دولتی اداره می شود. مساحت این مدرسه بسیار بزرگ است و دانش آموزان از این بابت در شرایط استاندارد قرار دارند. این مدرسه به صورت مختلط اداره می شود و دانش آموزان می توانند در کنار زبان فارسی، زبان چک را نیز به صورت جداگانه بیاموزند که در حقیقت یک برگ برنده برای آن ها است تا بتوانند در سال های بعد در مدارس دولتی این کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران از مدارس ایرانی چک

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران از مدارس ایرانی چک

در حال حاضر باید به این نکته اشاره داشت که دانش آموزان ایرانی می توانند در مقطع متوسطه دوم در مدرسه جمهوری اسلامی شهر پراگ به ادامه تحصیل مشغول شوند. یکی از محدودیت های انتخاب این مدرسه آن است که دانش آموزان نمی توانند رشته هایی مانند گروه هنر، فنی و همچنین انسانی را برای خود انتخاب کنند. در این مدرسه 27 کلاس درس فعال وجود دارد و به همین دلیل تعداد دانش آموزان در مقطع دبیرستان این مدرسه همواره کمتر از 10 نفر است و این می تواند شرایط ایده آلی برای آموزش باشد. زمین های ورزشی مجهز، اتاق کامپیوتر، آزمایشگاه و کتابخانه از جمله امکانات مهم این مدرسه هستند.

باید به این نکته توجه داشت که دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس نیازی به دریافت ویزای تحصیلی چک نخواهند داشت و اقامت آن ها به همراه خانواده یا به صورت انفرادی می تواند کفایت کند. در صورتی که به دنبال بهترین مسیرهای مهاجرتی به خارج از کشور هستید، حتما با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *