ویزای تحصیلی

مدارس دولتی کویت

مدارس دولتی کویت

مدارس دولتی کویت برای کسانی در نظر گرفته شده که تابعیت ادارند در نتیجه خارجی ها باید فرزندان خود را در مدارس بین المللی کویت ثبت نام کنند. البته امکانات و محیط مدارس بین المللی کویت بهتر از مدارس دولتی است در نتیجه علاوه بر خارجی ها، برخی از خانواده های ثروتمند کویتی نیز این دسته از مدارس را ترجیح می دهند. کویت کشوری ثروتمند در آسیای غربی است که با کم تر از 5 میلیون نفر جمعیت مقصد بسیاری از کارگران و متخصصان خارجی است. از جمعیت ذکر شده 1.3 میلیون نفر کویتی بوده و سایرین خارجی هایی هستند که در این کشور اقامت دارند چرا که برای کسانی که به زبان عربی مسلط باشند فرصت های شغلی زیادی در کویت وجود خواهد داشت. نفت در سال 1938 در کویت یافت شد و نتیجتا از سال 1946 تا 1982 این کشور پیشرفت های چشمگیری داشت.

به عبارت دقیق تراز آن جایی که کویت صاحب ششمین منابع عظیم نفتی در دنیا می باشد، کشوری پردرآمد محسوب می شود که خصوصا در حوزه های مرتبط با استخراج نفت فرصت های شغلی زیادی فراهم نموده است. همچنین لازم به ذکر است دینار کویت که واحد پول رسمی این کشور می باشد، با ارزش ترین پول در دنیا است در نتیجه کسب درآمد به دینار می تواند مزیت بزرگی برای افراد محسوب گردد. با توجه به دلایل ذکر شده برخی از خارجی ها علاقه مند به زندگی در کویت هستند منتهی باید توجه داشته باشند اخذ پاسپورت کویت بسیار دشوار است و فرایندی طولانی مدت دارد. در نتیجه ناچار هستند یا مقصد خود را تغییر دهند یا فرزندان خود را در مدارس بین المللی ثبت نام کنند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به مدارس دولتی کویت توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط زندگی در کویت برای دانش آموزان چگونه است؟
  • فرایند مهاجرت دانش آموزان به کویت چیست؟
  • بهترین مدارس کویت کدامند؟
  • مهم ترین مزایای تحصیل در مدارس کویت چیست؟
  • زبان تحصیل در کویت چیست؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی کویت

در دنیای عرب کویت بالاترین میزان نرخ باسوادی را دارد و این موضوع نشان دهنده اهمیتی است که دولت و مردم این کشور برای آموزش قائل هستند. سیستم آموزش عمومی در کویت به 4 بخش تقسیم می شود: پیش دبستانی (2 سال)، دبستان (5 سال)، راهنمایی (4 سال) و دبیرستان (3 سال). از این میان نیز تحصیل در مقاطع دبستان و راهنمایی یعنی بازه سنی 6 تا 14 سالگی اجباری است؛ همچنین تحصیل در تمامی مقاطع در کویت، حتی دانشگاه، رایگان است، البته مدارس و دانشگاه های خصوصی شهریه دریافت می کنند. در واقع دولت کویت که کشوری در ابتدای خلیج فارس است، نظام آموزشی ای را دنبال می کند که هدف آن باسواد کردن تمامی کودکان کویتی، صرف نظر از جایگاه اجتماعی و میزان ثروت خانوادگی آن ها، می باشد. در نمودار ذیل مطابق آمار یونسکو نرخ باسوادی افراد در کویت با سایر کشورهای ناحیه منا مقایسه شده است:

مقایسه نرخ باسوادی کویت با ناحیه منا

علاوه بر موارد گفته شده سیستم آموزشی کویت به موفقیت های دیگری نیز در سطح بین المللی دست یافته است؛ به عنوان مثال کویت در میان باسوادترین کشورها در خاورمیانه قرار دارد. همچنین کویت بیش از 13% از درآمد خود را اختصاص به بخش آموزش و پرورش داده است؛ این مسئله زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که افراد توجه داشته باشند سطح تولید ناخالص داخلی در کویت 15% بیشتر از متوسط OECD می باشد. دولت کویت همچنین بورسیه های متعددی را نیز برای کویتی هایی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای دنیا شوند، در نظر گرفته است.

برنامه آموزشی مدارس دولتی کویت

در کویت حدود 1145 مدرسه وجود دارد که در سطوح مختلف تحصیلی، دوره های آموزشی ارائه می دهند. غالب کویتی ها در مدارس دولتی این کشور تحصیل می کنند که برنامه آموزشی و زبان تدریس آن عربی است. اما مدارس بین المللی کویت برخی مطابق برنامه آموزشی کویت تدریس می کنند و برخی بر اساس سیستم آموزشی آمریکایی، برتانیایی، فرانسوی، هندی و غیره. در حال حاضر نیز بیش از 591359 دانش آموز در مجموع مدارس کویت در حال تحصیل هستند که حدود 20% جمعیت این کشور ار تشکیل می دهند. برای بررسی تعداد دانش آموزان در مدارس کویت مشخص می شود همان طور که در سال های 2003 تا 2006 تعداد دانش آموزان افزایش پیدا کرد، آموزگاران بیشتری نیز به تناسب وارد بازار کار و نظام آموزشی کویت شدند. در کویت غالب آموزگاران مدارس دولتی، خصوصا در مقطع دبستان، خانم هستند و فقط 4% آنان بیش از 45 سال دارند.

البته علی رغم تعداد زیاد مدارس دولتی در کویت، تنها 4 دانشگاه دولتی در این کشور وجود دارد که عبارت هستند از:

  • Kuwait University
  • The College of Basic Education in PAAET
  • Higher Institute for Theater Arts
  • Higher Institute of Music Arts

البته به دلیل رایگان بودن تحصیل در این دانشگاه ها برای شهروندان کویت، ورود به آن ها نیز رقابتی تر از دانشگاه های خصوصی این کشور است. دانشگاه های خصوصی کویت غالبا خارجی (آمریکایی، استرالیایی و غیره) می باشند و عبارت هستند از:

  • (American University of Kuwait (AUK
  • (Gulf University for Science and Technology (GUST
  • (Kuwait-Maastricht Business School (KMBS
  • (Box Hill College Kuwait (BHCK
  • (American University of the Middle East (AUM
  • (American College of the Middle East (ACM
  • (Kuwait International Law School (KILAW
  • (Algonquin Canadian College of Kuwait (AC-Kuwait
  • (Arab Open University (AOU
  • (Australian College of Kuwait (ACK

برنامه آموزشی مدارس دولتی کویت

هزینه زندگی در کویت

کشور کویت برای خود کویتی ها محل ایده آلی برای تحصیل و کار به حساب می آید، اما سایر دانشجویان به دلایل مختلف ترجیح می دهند به سراغ کشورهای توسعه یافته تری بروند. چرا که دانشگاه های کویت در سطح بین المللی رنکینگ بالایی ندارند و در عین حال هزینه زندگی در کویت مشابه کشورهای توسعه یافته اروپایی است. به عبارت دقیق تر هزینه زندگی در کویت بین 700$ تا 1000$ (دلار آمریکا) در ماه می باشد.

به همین دلیل کسانی که از لحاظ مالی دغدغه ای ندارند با همین هزینه در کشورهایی مثل فرانسه، اتریش، ایتالیا و غیره تحصیل می کنند. گروهی نیز که به لحاظ مالی بودجه کم تری دارند به سراغ مجارستان، اوکراین، روسیه، ترکیه و بلاروس می روند که دانشگاه ها و محیط آموزشی بسیار بهتری از کویت دارند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده برای علاقه مندان به تحصیل در کویت راجع به مدارس دولتی کویت توضیحاتی ارائه گردید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *