ویزای تحصیلی

تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک

یکی از روش های رایج مهاجرت در سال 2024 تحصیل در دانشگاه های چک می باشد. نکاتی در رابطه با تحصیل در جمهوری چک برای متقاضیان اهمیت دارد. برای تحصیل در این کشور پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید اقدامات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی انجام شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله پیش رو سعی دارند اطلاعاتی در باب تحصیل و معرفی دانشگاه های چک و شرایط تحصیل در این کشور در اختیار متقاضیان قرار دهند. پس اگر قصد تحصیل در کشور چک را دارید تا پایان ما را همراهی کنید.

  • شرایط تحصیل در جمهوری چک چگونه است؟
  • بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل کدامند؟
  • چه محدودیت هایی برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک چقدر است؟
  • بهترین راه های مهاجرت به جمهوری چک کدام است؟
  • فرایند تحصیل در جمهوری چک چقدر زمان لازم خواهد داشت؟

تحصیل در کشور چک در 2024

امروزه تحصیل در چک مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. دانشگاه های چک دارای اعتبار بین المللی می باشند و دانشجویان مدارکی که از این دانشگاه ها دریافت می کنند در بسیاری از کشورها معتبر می باشد. در برخی از دانشگاه هایی که به عنوان معتبرترین دانشگاه در این کشور شناخته می شوند کیفیت و سطح آموزشی بسیار بالا می باشد.


توجه داشته باشید که در دانشگاه های معتبر این کشور دروس به زبان اصلی این کشور (زبان چکی) آموزش داده می شود. در برخی از رشته های تحصیلی امکان تحصیل به زبان های دیگری نیز وجود دارد. قدمت تشکیل ساختار نظام آموزشی در این کشور به بیش از 600 سال میرسد. در رابطه با تحصیل و معرفی دانشگاه های این کشور باید گفت که امروزه 70 دانشگاه در این کشور وجود دارد که بیشتر دانشگاه ها به صورت خصوصی می باشد. از این تعداد 12 دانشگاه بسیار معتبر بوده و نامشان در بین 200 دانشگاه برتر در دنیا دیده می شود.

دلایل تحصیل در جمهوری چک در 2024

تحصیل در جمهوری چک مسلما مهارت های زبانی شما را بهبود می بخشد و به هنگام جستجوی کار به شما کمک منحصر به فردی در بازار جهانی خواهد کرد. چرا که در سال 2024 مدرک تحصیلی جمهوری چک یکی از معتبرترین مدارک علمی در سطح بین المللی محسوب می شود. از این نظر نیز، وزارت علوم ایران نیز برخی از این دانشگاه ها را تایید می کند. تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک توام با اعطای بورسیه های تحصیلی و فاندهای تخصیص یافته به دانشجویان می باشد و این فرصت استثنائی برای دانشجویان جهت تامین هزینه های تحصیلی و زندگی در جمهوری چک می باشد.

دلیل دیگر جذب دانشجویان خارجی به تحصیل در کشور چک می تواند امکان بهره گیری از فرصت کار ضمن تحصیل در چک باشد. دانشجویان خارجی درحال تحصیل در برنامه فول تایم و دارای ویزای تحصیلی چک مجوز انجام کار پاره وقت تا حداکثر 20 ساعت در هفته را دارند. علاوه بر این، امکان کار تمام وقت نیز در ایام تعطیلات تابستانی برای کلیه دانشجویان فراهم است.

آشنایی با بهترین شهرهای چک برای تحصیل

چک به هیچ دریایی راه ندارد و اصطلاحا کشوری Landlocked یعنی در خاک محصور است که با لهستان از شمال شرق، اسلواکی در جنوب شرق، اتریش در جنوب و آلمان در غرب همسایه می باشد. جمعیت چک در حال حاضر حدود 11 میلیون نفر است که حدود 2 میلیون نفر آن ها در پایتخت این کشور یعنی شهر پرگ زندگی می کنند، نتیجتا پرگ بهترین و البته پرهزینه ترین شهر چک است و سایر شهرهای مهم این کشور عبارت هستند از:

  • پراگ
  • برنو
  • استراوا
  • پلیزن
  • لیبرک
  • اولوموک
  • اوستی ناد لابم
  • پاردوبیک
  • هاویروو
  • کلادنو

معرفی دانشگاه های چک

برای بررسی تحصیل در چک، در این بخش به معرفی دانشگاه های این کشور می پردازیم:

  • دانشگاه فنی چک واقع در پراگ
  • دانشگاه چارلز
  • دانشگاه ماساریک
  • دانشگاه فناوری Brno

اولین قدم برای تحصیل در جمهوری چک، اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است. دانشجویان غیر اروپایی بدون دریافت پذیرش از دانشگاه های چک اجازه مهاجرت تحصیلی به این کشور را پیدا نخواهند کرد و بنابراین اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور نکته ای اساسی است. هر دانشگاه بازه زمانی مشخصی را تعیین کرده است که دانشجویان تنها در همان بازه می توانند برای ارسال مدارک خود به صورت آنلاین به دانشگاه اقدام کنند.

هر دانشگاه بسته به شرایطی که خود تعیین کرده است از متقاضیان تحصیل می خواهد تا مدارکی از سابقه تحصیلی خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند. مدرک زبان خارجه، ریز نمرات و آخرین مدرک تحصیلی از جمله مهمترین مدارکی است که همه دانشگاه های کشور چک از متقاضیان دریافت می کنند. با این وجود، کیفیت این مدارک در دانشگاه های مختلف، متفاوت است که بسته به ارزش علمی دانشگاه است. شما می توانید با مطالعه مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در جمهوری چک، اطلاعات تکمیلی در این خصوص را نیز مطالعه فرمایید. پس از دریافت پذیرش از طرف دانشگاه، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا با مراجعه به سفارت این کشور، برای دریافت ویزای تحصیلی چک اقدامات لازم را انجام دهند.

تحصیل در جمهوری چک و معرفی دانشگاه های چک

تحصیل در جمهوری چک و معرفی دانشگاه چارلز

در این بخش به معرفی دانشگاه چارلز می پردازیم. در میان دانشگاه های کشور چک این دانشگاه بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه توسط چارلز چهارم ساخته شد. این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه های بزرگ این کشور محسوب می شود. دانشگاه چارلز دارای 17 دانشکده می باشد و حدودا 51000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. در بین دانشجویان بین المللی این دانشگاه بسیار محبوب می باشد، همچنین دانشگاه چارلز با بیشتر از 200 دانشگاه در سراسر دنیا همکاری دارد. پردیس دانشگاه در شهر پراگ قرار گرفته است.

در برخی از رشته های تحصیلی این دانشگاه زبانزد است؛ برای مثال در رشته فیزیک موفق به کسب رتبه 83 جهان شده است و در رشته علوم گیاهی و جانوری رتبه 99 جهان را به دست آورده است. در چنین شرایطی آشنایی با دانشگاه چالز به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های اروپای شرقی می تواند از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی چک

در کشور چک 2 دانشگاه دولتی و 34 دانشگاه خصوصی وجود دارد که میانگین سالانه هزینه ها در دانشگاه های خصوصی 10000€ تا 20000€ (یورو) است. کشور چک دانشگاه های معتبری در سطح اروپا دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند. حدود 70 دانشگاه در این کشور وجود دارد که 12 مورد از آن ها در بالاترین سطح در رنکینگ جهانی قرار دارند. از معروف ترین دانشگاه های چک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه دولتی ماساریک که در شهر برنو واقع شده و 9 دانشکده مرتبط دارد و تدریس به 2 زبان آلمانی و انگلیسی در این دانشگاه انجام می شود که به همین دلیل تحصیل در این دانشگاه بسیار پرطرفدار است.
  • دانشگاه چارلز که برترین رتبه را در بین دانشگاه های این کشور دارد و 17 دانشکده دارد.
  • دانشگاه فناوری Brno که رتبه 19 را در رده بندی دانشگاه های برتر به خود اختصاص داده است و رشته عمران در این دانشگاه بسیار تخصصی تدریس می شود زیرا جزو اولین رشته هایی بود که از زمان تاسیس در این دانشگاه ارائه می شد.
  • دانشگاه فنی چک در شهر پراگ که قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه چک و دارای 8 دانشکده است که رشته های فنی و مهندسی و شاخه های مرتبط با آن ها در آن تدریس می شود.

پوشش هزینه تحصیل در چک از طریق کار دانشجویی

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان در حین انتخاب کشور مقصد برای تحصیل بررسی می کنند، میزان هزینه های زندگی دانشجویی است. کشور چک یکی از دسته کشورهای ا هزینه های متوسط شناخته می شود. هزینه زندگی در چک به شرح نمودار ذیل است که بخشی از آن را می‌ توان با کار دانشجویی تامین کرد:

بررسی میزان هزینه زندگی در چک

با توجه به این که هزینه تحصیل در چک نسبتا بالاست اما این روزها به دلیل بازار کار خوب، رونق اقتصادی و درآمد بالا گزینه مناسبی برای تحصیل دانشجویان محسوب می شود. زیرا پس از تحصیل به راحتی می توانند در این کشور به کار و درآمد برسند. برای پوشش دادن هزینه تحصیل در چک، دانشجویان می توانند به کار در حین تحصیل روی آورند. از آن جایی که درآمد و هزینه، 2 روی سکه هستند، بر آن شدیم تا جدولی از متوسط درآمدهای کار تمام وقت و نیمه وقت (دانشجویی) در کشور چک ارائه دهیم که البته لازم به ذکر است برای رسیدن به کار در این کشور، فرد متقاضی باید به زبان رسمی چک مسلط باشد.

بورسیه تابستانی در تحصیل و اعزام دانشجو در جمهوری چک

طبق قانون، آموزش عالی در موسسات دولتی برای شهروندان تمام ملیت ها رایگان است. هر ساله وزارت آموزش و پرورش جمهوری چک، تعداد محدودی از فرصت های بورس تحصیلی را برای شرکت در دانشگاه های تابستانی مطالعات اسلاوی به متقاضیان کشورهای مختلف ارائه می دهد. بورسیه تحصیلی شامل هزینه های رایگان تحصیل و ارائه خوابگاه، بن های خرید غذای دانشجویی، دسترسی آزاد به رویدادهای فرهنگی و کتابخانه ها می شود.

دانشکده های تابستانی مطالعات اسلاوی که دوره های زبان چک را برگزار می کنند توسط چندین دانشگاه عمومی در جمهوری چک برگزار می شود. این دوره ها در طول ماه های تابستان برگزار می شود، طول دوره آنها بین 2 تا 4 هفته است و برای دانشجویان خارجی و کارشناسان فعال در زمینه مطالعات چک/ اسلاوی طراحی شده است. در این دانشکده های تابستانی دوره های زبان را در سطوح مختلف مهارت همراه با سمینارها در مورد ادبیات، فرهنگ و تاریخ چک، فعالیت های هنری از جمله نمایش تئاتر، موسیقی و غیره ارائه می دهند.

اقامت پس از تحصیل در چک در 2024

جمهوری چک یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر نرخ بیکاری است به طوری که تنها کمتر از 4% از مردم این کشور با مشکل بیکاری روبرو هستند. این خود نشان از پویایی اقتصاد در این کشور دارد و همچنین دلیل روشنی بر وجود فرصت های شغلی مناسب در این کشور است. دانشجویان بین المللی با توجه به سیستم آموزشی بسیار معتبر ECTS این فرصت را خواهند داشت تا در کشور چک بمانند و به زندگی خود ادامه دهند یا برای کار یا ادامه تحصیل به کشورهای دیگر جهان مهاجرت کنند.

شرایط کار در کشور چک در 2024 بسیار مناسب است و همین مسئله بسیاری از دانشجویان را بر آن می دارد تا اقامت پس از تحصیل در چک را فرصتی مناسب برای خود دانسته و اقدام به یافتن کار در این کشور کنند. دانشجویان پس از پایان دوره کارشناسی نیز از شانس مناسبی برای یافتن شغل در این کشور برخوردار خواهند بود به شرط آنکه زبان رسمی این کشور را به خوبی صحبت کنند. اگر قصد تحصیل در چک را دارید، می توانید با استفاده از دانش مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، دریک بازه زمانی کوتاه تر به این مهم دست پیدا کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *