ویزای تحصیلی

مدارک لازم جهت اخذ بورس در یونان

مدارک لازم جهت اخذ بورس در یونان

در این مقاله به مدارک لازم جهت اخذ بورس در یونان می پردازیم. بورسیه تحصیلی باتوجه به قوانین خود موسسات و دانشگاه های یونان تعیین می گردد. بورس های تحصیلی در کشور یونان در سال 1952 توسط دولت یونان و بنیاد بورس IKY تاسیس شد. بورسیه تحصیلی در دانشگاه های یونان طبق قوانین بر اساس شایستگی های علمی دانشجو اعطا می گردد. جهت اقدام به دریافت بورس تحصیلی و دیگر مسائل حقوقی حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

شرایط تحصیل در یونان

یونان به واسطه تاریخ و فرهنگ باستانی خود دارای فرصتی جذاب برای ادامه تحصیل متقاضیان در رشته دلخواه می باشد. دانشگاه های یونانی سابقه دیرینه ای در آموزش آکادمیک دارند و در چند سال گذشته بخاطر ارائه آموزش عالی کیفیت بالا، به مقصد تحصیلی مناسبی برای دانشجویان تبدل شده است. کلاس های دانشگاهی معمولا حالت رسمی ندارند، پس بحث و تبادل نظر میان استاد و دانشجو آزاد است. دوره ها ترکیبی از دانش با کار تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و دوره های انترنی می باشد.


درحال حاضر یونان دارای 9 دانشگاه رتبه بالای بین المللی است که 25000 دانشجوی خارجی در این دانشگاه ها تحصیل می کنند. معمولا سال تحصیلی در یونان از سپتامبر شروع تا آگوست ادامه می یابد. دانشگاه های یونانی برنامه های مختلفی را در 3 مقطع لیسانس (3 سال)، فوق لیسانس (2 سال) و PhD به دانشجویان ارائه می دهند. از برنامه های آموزشی معروف در دانشگاه های یونانی می توان به مدیریت بازرگانی M.B.A، مدیریت حمل و نقل و روانشناسی اشاره نمود.

مقطع لیسانس تعداد برنامه در 2024مقطع فوق لیسانستعداد برنامهمقطع دکتریتعداد برنامه
لیسانس علوم (B.Sc)62فوق لیسانس علوم (M.Sc)75علوم انسانی1
لیسانس هنر (B.A.)53فوق لیسانس هنر (M.A)48آموزش و پرورش1
لیسانس مهندسی (B.Eng)7فوق لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)19علوم اجتماعی1
دیپلم فارغ التحصیلی5دیپلم فارغ التحصیلی15حقوق1

هزینه تحصیل و زندگی در یونان

دانشجویان خارجی در حال تحصیل در یونان ملزم به پرداخت شهریه می باشند. شهریه سالیانه دانشگاه های یونان در حدود 1500€ (یورو) می باشد. در مورد شهریه ها آنچه که ملموس و عینی می باشد این است که، شهریه های دانشگاهی به دانشگاه و برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد. علاوه بر شهریه ها، دانشجویان هزینه های دیگری مثل هزینه غذا، لباس، تفریحات و غیره را نیز دارند که میانگین ماهیانه این هزینه ها در یونان برای هر دانشجوی خارجی در حدود 750€ (یورو) می باشد.

اما به منظور کاهش بار هزینه ها بر دوش دانشجویان، انواع بورسیه های تحصیلی در یونان یکی از گزینه های در دسترس از طریق بنیاد بورسیه ملی یونان (IKY) می باشد. همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان گردید بورسیه های تحصیلی در یونان اغلب فاند دولتی می باشد و مبنای اعطای این بورسیه ها نیز برتری تحصیلی خود متقاضیان می باشد. اما بورسیه های موسسات آموزش عالی خصوصی و کالج ها نیز در دسترس دانشجویان خارجی قرار دارد که در ادامه به توضیح جامع پیرامون آنها پرداخته می شود.

نوع کمک هزینه تحصیلی و اعطای بورس در یونان

دانشگاه تسالونیکی و آتن توسط بنیاد فرهنگ یونان به دانشجویانی که در رشته زبان و فرهنگ تحصیل میکنند بورس اعطا میکند. به همین دلیل برخی از بورسیه های تحصیلی در یونان به دانشجویان این رشته تعلق میگیرد. در یونان دو نوع بورس تحصیلی وجود دارد یکی بورس تحصیلی دولت یونان و دیگری بنیاد بورس IKY است. این دو سازمان بورس با یکدیگر دارای ارزش های متفاوتی هستند. دانشجویان بورس شده ماهیانه بین 450€ تا 600€ (یورو) دریافت میکنند. دانشجویانی که با نمره بالا در آزمون های ورودی سال اول پذیرفته شده اند 1500€ (یورو) دریافت میکنند. اگر دانشجویی از سمت خانواده تامین مالی نشود، اضافه بر سازمان به او 300€ (یورو) دیگر اهدا می شود. ناگفته نماند که به همه دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه های یونان هزینه درمان پزشکی تعلق میگیرد.

بورس های تحصیلی محلی یونان برای دانشجویان خارجی

همانگونه که از اسمش پیداست این نوع بورس تحصیلی توسط کشورهای اروپایی در حال توسعه تزریق میشود. دانشجویان بین المللی یونان ماهیانه 600€ (یورو) از کشورهای در حال توسعه کمک هزینه تحصیلی دریافت میکنند. البته به غیر از مبلغ دریافتی لوازم آموزشی رایگان و غذای رایگان نیز به آنها تعلق خواهد گرفت. برای این نوع بورسیه در ورود و خروج هزینه های سفر و معافیت از شهریه دانشجو مبلغ 1000€ (یورو) اعطا میگردد. متقاضیان میتوانند برای دریافت بورس تحصیلی محلی از سفارت یونان در کشور خود اقدام کنند.

بورسیه بین المللی بنجامین گیلمن: دانشجویانی که برای دوره لیسانس، تحصیل در یونان را انتخاب میکنند بورسیه بنجامین گیلمن به آنها تعلق نمی گیرد. فقط در یک صورت این بورسیه به دانشجویان این دوره تعلق می گیرد آن هم نداشتن تمکن مالی مناسب دانشجو است. البته باید توجه داشته باشید که این مورد در شرایط مختلف فرق می کند. اگر دانشجو دارای نمرات قابل قبولی باشد می تواند این بورسیه را دریافت کند. بطور کلی این بورسیه بیشتر به دانشجویانی تعلق می گیرد که از درآمد کمی برخوردار هستند.

بورسیه بین المللی دیوید آل بورن در یونان

تزریق مالی بورسیه بین المللی دیوید آل بورن توسط افراد آمریکایی صورت می پذیرد. این بورسیه با شرایط خاص به متقاضیان تعلق میگیرد. یعنی افرادی که در یک مقطع تحصیل میکنند و سپس برای مقطع بعدی اقدام میکنند، شرایط دریافت را دارند. این نوع بورس برای دوره های مقاطع لیسانس و فوق لیسانس می باشد. این بورسیه برعکس بورسیه بنجامین گیلمن برای افراد کم درآمد نیست. بلکه با توجه به داشتن شرایط سطح علمی بالای دانش آموزان و دانشجویان به آنها تعلق میگیرد. بصورتی که این افراد باید دارای سابقه های علمی و درجه یک و همچنین به زبان مسلط باشند. در صورت داشتن این شرایط، کلیه هزینه های تحصیل و کمک هزینه تحصیلی از این بورسیه تزریق می شود.

کشور یونان بدلیل تاریخی بودن و داشتن آثار باستانی زیاد دانشجویان بسیاری در این رشته دارد. به همین دلیل رشته باستان شناسی در کشور یونان یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی است. طبق شرایط دانشگاه های یونان دانشجویان دوره های کارشناسی و ارشد باید در اتمام تحصیل، پروژه تحویل دهند. اگر دانشجویان این رشته پروژه های قابل قبول و با کیفیت تحویل دهند به میزان 40000$ (دلار آمریکا) پاداش دریافت می کنند.

مدارک لازم جهت اخذ بورس در جزیره پاروس یونان

مدارک لازم جهت اخذ بورس در جزیره پاروس یونان

کشور یونان دارای 3000 جزیره پراکنده در آب های مدیترانه می باشد. جزیره پاروس جزیره ای کاملا فرهنگی، هنری و آموزشی است که دانشجویان زیادی در آنجا تحصیل میکنند. افرادی که در این جزیره تحصیل می کنند با توجه به رشته تحصیلیشان به سفرهای فوق العاده ای می پردازند. اکثرا کمک هزینه تحصیل به نویسندگان و عکاسان درجه یک اختصاص می یابد. کمک هزینه تحصیل به عکاسان حدود 10000$ (دلار آمریکا) و به نویسندگان 1000$ الی 3000$ (دلار آمریکا) می باشد. رشته های تحصیلی در دانشگاه های جزیره پاروس عبارتند از: ادبیات، هنر تجسمی، رسانه، عکاسی، مطالعات زنان، فیلم و موسیقی.

مدرسه آمریکایی مطالعات کلاسیک در آتن

کمک هزینه تحصیلی در مدرسه مطالعات کلاسیک به افراد اعطا می گردد. این مدرسه آمریکایی در یونان قرار دارد. فعالیت این مدرسه در مقاطع کارشناسی و بالاتر و در رشته باستان شناسی می باشد. بورسیه ای که در این مدرسه فعالیت میکند به نام Cotsen است. این بورسیه تحصیلی فقط به افرادی اعطا میشود که در زمینه تحقیقات فعالیت میکنند. بورسیه Cotsen زمان آن اندک بوده و به دانشجوی محقق مبلغ 2000$ (دلار آمریکا) اعطا می کند. البته این مدت زمان و کمک هزینه می تواند در شرایطی خاص تغییر کند و ممکن است بالاتر یا پائین تر باشد. بطور مثال اگر پایان نامه شما در دوره یکساله به زبان یویانی باشد کمک هزینه بین 500$ الی 10000$ (دلار آمریکا) است. البته ناگفته نماند افراد برای تحقیقات باید بودجه اضافه داشته باشند تا هنگام سفر مشکلی بوجود نیاید.

مدارک و شرایط لازم جهت اخذ بورس در یونان

برای اخذ پذیرش بورسیه در یونان مدارک باید کامل و جامع باشد که به آنها اشاره می کنیم:

  • داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا یونانی
  • کپی از مجوز اقامت و پاسپورت
  • اصل پاسپورت بهمراه پاسپورت های قبلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه بهمراه تائید و مهر وزارت خارجه ایران
  • دو قطعه عکس بهمراه اصل شناسنامه
  • گواهی سلامت بهمراه تائید و مهر وزارت بهداشت ایران
  • ریز نمرات تحصیلی سال آخر بهمراه تائید وزارت آموزش و پرورش
  • گواهی فارغ التحصیلی اصلی بهمراه تائید وزارت آموزش و پرورش

نکات مهم در خصوص تحصیل در یونان

اگر فرد در سال آخر در خود یونان تحصیل کرده باید مدرک فارغ التحصیلی و ریز نمرات توسط وزارت آموزش و پرورش یونان به تائید برسد. گواهی های تحصیلی صادر شده از کشور خود فرد توسط وزارتخانه ها باید تائید نمایند که فرد در تمامی کلاس ها حضور داشته است. تمامی تائیدیه ها از سوی مقامات آموزشی و وزارتخانه های کشور فرد فقط جهت تائید ورود فرد به دوره آموزشی بالاتر است.

این مقاله در خصوص مدارک لازم جهت اخذ پذیرش بورس در یونان می باشد. لذا دانشجویانی که قصد دارند برای بورسیه پذیرش شوند حتما این مقاله را مطالعه کنند. کما اینکه بعد از مطالعه سوالاتی در ذهنتان مطرح بود میتوانید از مشاوران ما کمک بگیرید. موسسه سفیران سروش سعادت در راستای مسائل حقوقی و مهاجرت تحصیلی مشاوره های لازم را انجام میدهد. این موسسه با داشتن کادری مجرب و حرفه ای در ایران آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سوالات کلیدی درباره بورسیه تحصیلی در یونان

برای این که فرد بخواهد در یونان به ادامه تحصیل مشغول شود، معمولا به بورسیه تحصیلی نیاز ندارد. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی، این کشور یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. به همین دلیل است که می توان انتظار داشت دانشجویان با اقدام برای کار دانشجویی در این کشور، هزینه های کمتری برای تحصیل داشته باشند. برای دانشجویان مقاطع بالاتر معمولا دریافت بورسیه های تحصیلی ساده تر است و این مهم ترین نکته در این رابطه است. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند در این کشور به بورسیه تحصیلی دسترسی داشته باشند؟ بله این امکان برای دانشجویان نخبه وجود دارد که بتوانند به بورسیه های تحصیلی دانشگاه ها دست پیدا کنند.
  • بهترین مقطع برای دریافت بورسیه تحصیلی در یونان چیست؟ قطعا دانشجویان دکتری شانس بیشتری برای تحصیل رایگان در یونان خواهند داشت.
  • آیا امکان تحصیل در یونان بدون بورسیه تحصیلی به صورت مقرون به صرفه وجود دارد؟ بله دانشجویان در این کشور نیاز به پرداخت شهریه های سنگین ندارند و در نتیجه می توانند با هزینه های کم به تحصیل ادامه دهند.
  • بهترین راهکارهای به دست آوردن کمک هزینه تحصیلی در این کشور چیست؟ کار دانشجویی در یونان بسیار وضعیت مناسبی دارد.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *