ویزای کاری

ویزای کاری کشور سوئیس

ویزای کاری کشور سوئیس

اخذ ویزای کاری کشور سوئیس از جمله طرق و روش های مهاجرتی محبوب برای متقاضیان ایرانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود. اخذ ویزای کاری کشور سوئیس از سطح رقابتی بین متقاضیان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا برخودار می باشد. با توجه به اینکه سوئیس سهمیه های محدودی برای کارگران خارجی دارد، اخذ ویزای کاری آن حالت رقابتی در بین متقاضیان مهاجرت به سوئیس از طریق کار دارد. متقاضیان با دست یابی به ویزای کاری سوئیس هم می توانند از سبک زندگی بالایی برخوردار شده و در ضمن اقامت خود را بدست آورند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره ای تخصصی در باب شرایط اخذ ویزای کاری می باشند.

  • شرایط ویزای کاری سوئیس 2024 چیست؟
  • هزینه درخواست این ویزای سوئیس چقدر است؟
  • آیا سوئیس بهترین کشور برای کار و کسب درآمد در جهان است؟
  • مراحل اخذ ویزای کار سوئیس چیست؟
  • لیست مشاغل مورد نیاز سوئیس 2024 چیست؟
  • فارغ التحصیلان خارجی در سوئیس چگونه می توانند ویزای تحصیلی اشان را به ویزای کاری سوئیس تبدیل کنند؟
در این مطلب میخوانید نمایش

مهاجرت به سوئیس

امروزه افراد بسیار زیادی تمایل به مهاجرت به سوئیس از طریق اخذ ویزای کاری برای رسیدن به اقامت کل کشورهای اتحادیه اروپا و معاهده شنگن را دارند. روند مهاجرت کاری به سوئیس از شرایط سخت و دشواری برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا برخوردار است که در ادامه مقاله به صورت جامع به این موضوع می پردازیم. سوئیس کشوری ثروتمند با 8.7 میلیون جمعیت است. پایتخت کشور سوئیس برن می باشد. از شهرهای صنعتی و اقتصادی سوئیس می توان به ژنو و زوریخ اشاره داشت. سوئیس سالانه مورد استقابل درصد بالایی متقاضیان در خصوص اخذ اقامت موقت کوتاه مدت (توریستی) و اقامت های بلند مدت قرار گیرد. راه های مهاجرت به سوئیس و اخذ اقامت عبارتند از:

  • مهاجرت به سوئیس از طریق تولد
  • مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج
  • از طریق پناهندگی
  • مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل
  • مهاجرت به سوئیس از طریق کار
  • از طریق سرمایه گذاری

اینفوگرافیک ویزای کاری سوئیس

چرا کار در سوئیس؟

این سوال خوبی است که شاید برای شما نیز پیش آمده باشد. کار در کشور سوئیس یعنی کار در کشوری که بالاترین سطح رفاه عمومی را در قاره اروپا دارد. کشوری که غالبا با اقتصادی همواره روبه رشد، نرخ بیکاری بسیار پایین، ارزش پولی بسیار بالا، قدرت خرید فوق العاده و در یک کلام استاندارد بالای زندگی شناخته می شود. امسال نیز شرایط بازار کار سوئیس علی رغم شیوع بیماری کرونا و مسائل و مشکلات مربوطه بسیار عالی است. به طوری که طبق آمار موجود، نرخ بیکاری در سوئیس از ابتدای سال 2020 با 4.7% به 4.97% در ابتدای سال 2021 رسیده است. این نشانگر روند صحیح تحولات نرخ بیکاری در این کشور در طول یک سال بحران شیوع کرونا بوده است. در سال 2024، نرخ بیکاری به 2.1% رسیده است.

 

مقایسه نرخ بیکاری در سوئیساز سوی دیگر، سطح درآمد در سوئیس 2024 که مورد سوال اکثر کارجویان از این کشور اروپایی است، بسیار مطلوب می باشد. به طوریکه کارگران سوئیسی با متوسط حقوق ماهانه 11465$ (دلار) بالاتر از متوسط حقوق کارگری در آمریکا (اقتصاد اول جهان و قاره آمریکا)، چین (اقتصاد دوم جهان و اقتصاد اول آسیا) و آلمان (اقتصاد اول اروپا) می باشد:

مقایسه متوسط درآمد در سوئیس، آلمان، چین و آمریکا به دلار

واجدین شرایط مجوز کار در کشور سوئیس

واجدین شرایط جهت اخذ مجوز کار در کشور سوئیس عبارتند از:

  • اشخاصی که دارای حق شهروندی از اتحادیه اروپا می باشند.
  • اشخاصی که به عضویت انجمن تجارت آزاد از قاره اروپا پیوستند.

ناگفته نماند که کلیه اشخاصی که به عضویت انجمن تجارت آزاد قاره اروپا پیوسته اند نیاز به اخذ مجوز اقامت از این کشور را ندارند. این قانون در رابطه با قرارداد استخدام با کلیه شرکت های سوئیسی و هم چنین کلیه شرکت هایی که دارای تابعیت خارجی هستند، صدق می کند. ناگفته نماند که اقدام به صدور یا عدم صدور مجوز کار برای این اشخاص متقاضی به طور معمول بستگی به سهمیه کار موجود در این کشور را دارد و یا بستگی به سطح، میزان تحصیلات و میزان سابقه کاری در کشور سوئیس دارد.

شرایط دریافت ویزای کار در سوئیس

مجوزهای کار و اقامت در سوئیس یکی هستند، زیرا بدون داشتن مجوز اقامت نمی توانید در این کشور کار کنید. 4 نوع مختلف مجوز وجود دارد که به اتباع خارجی اجازه می دهد در سوئیس زندگی و کار کنند: مجوز L این یک مجوز کوتاه مدت است که به اتباع خارجی اجازه می دهد تا حداکثر 1 سال در سوئیس زندگی و کار کنند. بسته به قرارداد کار می توان آن را تمدید یا تمدید کرد. مجوز B این نوع اجازه اقامت 1 سال اعتبار دارد. تا زمانی که دارنده مجوز برای همان کارفرما در همان کانتون کار می کند و سهمیه مجوز B سوئیس برای آن سال هنوز برآورده نشده باشد، می تواند هر سال تمدید شود. مجوز C همچنین به عنوان مجوز اقامت شناخته می شود، مجوز C به افرادی اعطا می شود که به مدت 10 سال به طور مداوم در سوئیس زندگی و کار کرده اند.

مجوز G این مجوز به طور خاص برای مسافران مرزی است که ساکن کشورهای دیگر اتحادیه اروپا/EFTA هستند اما فقط برای کار به سوئیس می آیند. دارندگان مجوز G باید حداقل یک بار در هفته به محل اصلی اقامت خود بازگردند. مجدداً، صرف نظر از اینکه یک کارگر خارجی واجد شرایط یکی از این مجوزها است یا خیر، اگر سهمیه شماره قابل صدور آن سال قبلاً برآورده شده باشد، باید تا سال آینده منتظر بمانند و دوباره تلاش کنند. دولت فدرال سوئیس بسیاری از تصمیمات مربوط به ویزای کاری را به مقامات کانتونی واگذار می کند. بنابراین، بسته به اینکه شرکت شما در زوریخ، لوسرن یا کانتون دیگری باشد، فرآیند درخواست دقیق ممکن است متفاوت باشد. هم کارفرما و هم کارمند در فرآیند درخواست ویزای کاری سوئیس مشارکت دارند. کارفرما باید یک پیشنهاد شغلی رسمی به کارمند داده باشد تا فرآیند شروع شود.

الزامات اخذ ویزای کار در سوئیس برای غیر اروپایی ها

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت ضرورت داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در سوئیس است. منتهی با توجه به دشوار بودن متقاعد کردن کارفرمایان بدون حضور در کشور سوئیس، افرادی که علاقمند به زندگی در سوئیس هستند معمولا رمز ورود خود را روش تحصیل قرار می دهند. چرا که کاریابی برای فارغ التحصیلان دانشگاه هایی مثل ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology، Swiss Federal Institute of Technology Lausanne، University of Zurich و غیره دشوار نخواهد بود. با این حال افرادی که مشتاق اخذ مستقیم ویزای کاری سوئیس هستند، باید علاوه بر اخذ پیشنهاد شغلی در سوئیس، به الزامات ذیل هم توجه داشته باشند:

  • داشتن دانشگاهی و چندین سال سابقه کاری مرتبط
  • نبودن هیچ فردی در سوئیس، حوزه اقتصادی اروپا (EEA) یا اتحادیه اروپا (EU) با خصوصیات مورد نظر کارفرمای سوئیسی چرا که در غیر این صورت نمی تواند متقاضی کاری که تابعیت اروپا را ندارد، استخدام نماید؛ در واقع فرد غیر اروپایی باید برای به دست آوردن شغل در سوئیس، از جهات مختلف بر متقاضیان کار اروپایی برتری داشته باشد.

بهترین شهرهای سوئیس برای کار و زندگی

کلا سوئیس از هر لحاظ که فکر کنید بهترین کشور جهان محسوب می شود. از نظر شاخص کیفیت زندگی، شاخص قدرت خرید، شاخص آلودگی محیطی، شاخص درآمدی و سایر شاخص ها سوئیس در کل دنیا حرف اول را می زند. این کشور دارای شهرهای زیبای مختلفی مثل ژنو، برن، بازل، لوگانو، زوریخ و سایر است که هر یک جزء بهترین شهرهای سوئیس و اروپا محسوب می شود. اما با توجه به نمودار زیر شکی نیست که زوریخ بهترین شهر سوئیس از نظر کسب درآمد و زندگی راحت محسوب می شود.

زوریخی که بعد از سن فرانسیسکو بهترین شهر جهان برای کار کردن و کسب درآمد محسوب می شود:

بهترین شهرهای سوئیس برای کار و زندگی

سوئیسی که متوسط درآمد سالانه کارگران خارجی در آنجا 2 برابر متوسط جهانی است! واقعیتی که نمودار زیر با پیشتازی سوئیس آنرا نمایش می دهد:

بررسی سوئیس با بیشترین درآمد

هزینه زندگی در سوئیس

بررسی هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس از جمله مشغله های ذهنی متقاضیان در باب مهاجرت است. سوئیس از جمله کشورهای پر هزینه اروپایی می باشد. زندگی در سوئیس گران است. یکی از پارامترهای حائز اهمیت در خصوص میزان هزینه های زندگی در سوئیس، اجازه منزل است. به طور طبیعی میزان هزینه های زندگی در خارج از مراکز اصلی از هزینه های پائین تری برخوردار می باشد. البته شایان ذکر است که برای کسب اطلاعات کامل در زمینه هزینه زندگی در سوئیس بهتر است مقاله ای را که در این زمینه به نگارش درآمده را مطالعه نمایید.

ریز هزینه های زندگی در سوئیس رو بررسی کن

درآمد خوب در سوئیس چه درآمدی است؟

برای افرادی که خواستار کار در سوئیس هستند اطلاع از میزان یک درآمد خوب در سوئیس امری حیاتی است. درآمد خوب یا Good salary در سوئیس به درآمدی گفته می شود که شما با آن درآمد بتوانید از مخارج زندگی اتان در این کشور اروپایی برآمده و علاوه بر سفر و تفریح آخر هفته ها حتی کمی هم پس انداز داشته باشید. که در شرایط فعلی درآمد ماهانه بین CHF6000 تا CHF 9000 (فرانک سوئیس) به عنوان یک درآمد خوب محسوب می شود.

در کل نیز رنج درآمد در سوئیس از CHF31300 (فرانک) یعنی حداقل سطح درآمدی تا CHF553000 (فرانک) یعنی حداکثز سطح درآمد سالیانه متغیر است. در این میان متوسط درآمد ناخالص ماهیانه یک کارگر در سوئیس در حدود CHF6538 (فرانک) معادل €6664 (یورو) می باشد که بسیار بیشتر از درآمد متوسط یک کارگر در آلمان حدود €3810 (یورو) می باشد:

مقایسه درآمد متوسط ماهانه در آلمان و سوئیس (یورو)

با این توضیح اکنون به بررسی میانگین دستمزد سالانه برخی مشاغل در سوئیس 2024 می پردازیم:

شغلدستمزد ماهانه فرانک سوئیسدستمزد ماهانه فرانک سوئیس
معلم87500CHF7292CHF
کارمند بازاریابی90500CHF7542CHF
مدیرتولید105000CHF8750CHF
پرستار68000CHF5667CHF
متخصص سیستم های IT117000CHF9750CHF
مدیر حسابداری95550CHF7963CHF
هنرمند گرافیست55000CHF4584CHF

روند دریافت ویزای کاری سوئیس

شرایط برای افرادی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند متفاوت است و آن ها باید از یک کارفرمای سوئیسی دعوت نامه کار داشته باشند. کارفرمایان به مانند سایر کشورهای اروپایی باید شغل مورد نظر خود را 6 ماه در داخل سوئیس و در اتحادیه اروپا آگهی کنند؛ اگر کسی برای شغل مورد نظر پیدا نشد می توانند از متقاضیان خارجی کارمند خود را انتخاب کنند. بیش از %40 از نیروهای کار سوئیس را مهاجران خارجی که به این کشور مهاجرت کرده اند تشکیل می‌دهند.

افرادی که Job Offer از کارفرمایان سوئیسی دریافت کردند می‌ توانند در ابتدا از کارت اقامت یکساله که از نوع B یا L می‌باشد بهره‌مند شوند. کارت اقامت L هرگز تمدید نمی‌شود اما کارت اقامت B می تواند در صورت وجود شرایط لازم تا زمان مورد نیاز متقاضی تمدید شود. هنگامی که فردی بیش از 10 سال در کشور سوئیس مشغول به کار بوده باشد می تواند برای اخذ کارت اقامت C که برای اقامت دائم می باشد اقدام کند. بطور کلی پاسپورت معتبر، رزومه کاری متقاضی، دعوت نامه کار معتبر، مدارک تحصیلی و گواهی سلامت پزشکی مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس می باشند که باید تمام آن ها همراه با ترجمه رسمی ارائه شوند.

هزینه و مدت زمان رسیدگی به ویزای کاری سوئیس 2024

اکنون که با مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در سوئیس آشنا شدیم بهتر است کمی هم در خصوص هزینه این ویزا و نیز مدت زمان رسیدگی به درخواست ها نیز بدانید. معمولا مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزاهای کوتاه مدت سوئیس مثل ویزای توریستی این کشور حدود 15 روز ولی مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزاهای بلند مدت این کشور مثل ویزای کار تا 27 یا 30 روز نیز طول می کشد. در ضمن هزینه درخواست مجوز کاری سوئیس در حدود CHF100 (فرانک سوئیس) معادل حدود $100 (دلار) است.

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری سوئیس

کار در سوئیس در بهترین و مرفه ترین کشور جهان رویای هر دانشجوی خارجی است. اصلا انگیزه و هدف اصلی اکثر دانشجویان خارجی از تحصیل در سوئیس نیز کار و زندگی بعد از اتمام تحصیلاتشان می باشد. اما آیا امکانی برای دست یابی به این هدف پیش روی آنهاست؟ بله، دولت سوئیس از طریق اعطای مجوز اقامت و ویزای کار پسا تحصیل این آرزوی دانشجویان خارجی را محقق می سازد. آنها فقط از این طریق می توانند اقامت تحصیلی را به اقامت کاری سوئیس تبدیل کنند.

پس به منظور کار در سوئیس پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان جدیدا فارغ التحصیل به مجوز کاری نیاز دارند. معمولا آنها می توانند به مدت 6 ماه پس از فارغ التحصیلی در کشور سوئیس بمانند و تحت شرایط خاصی در این کشور کار مورد نظرشان را پیدا کنند. و برای این منظور نیز آنها بایستی اقامت فعلی را تمدید کنند و همزمان برای تامین مخارج زندگی اشان نیز می توانند تا 15 ساعت در هفته هم کار بکنند.

اما برای تمدید اقامت سوئیس فارغ التحصیلان بایستی از قبل مدارک زیر را تهیه و به اداره مهاجرت این کشور تحویل دهند:

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری سوئیس

اما ناگفته نماند که دولت سوئیس کارفرمایان این کشور را ملزم کرده که هیچ نیروی خارجی استخدام نکنند مگر اینکه برای یک پست شغلی کاندیدای مناسبی از خود کشور سوئیس و یا از کشورهای امضاء کننده قرارداد مهاجرت آزاد کارگران با سوئیس وجود نداشته باشد. در اصل تنها متخصصان و فارغ التحصیلان دارای 2 شرط زیر شانس بالایی برای اخذ مجوز کاری سوئیس Swiss work permit دارند:

دو شرط اصلی اخذ ویزای کاری سوئیس

مشاغل مورد نیاز سوئیس در سال 2024

به علت پایین بودن نرخ بیکاری و کمبود نیروی کار در کشور سوئیس کارفرمایان حقوق ها را بالاتر می برند تا نیروی کار مورد نیاز خود را تامین کنند. بیشتر فرصت‌های شغلی در کشور سوئیس در سال 2024 در شهرهای اصلی مانند زوریخ، لوزان و ژنو قرار دارند اما هزینه زندگی در این شهرها به نسبت گران تر است، موجود می باشند. یکی از بزرگترین منابع درآمد سوئیس صنعت گردشگری می باشد به همین جهت همواره در بخش‌های هتلداری و راهنمای گردشگری نیاز به نیروی کار وجود دارد.

محبوب ترین مشاغل برای کارفرمایان در کشور سوئیس به شرح زیر می باشد:

  • مهندسی عمران، مکانیک، صنایع و غیره
  • حسابداری و بانکداری بین المللی
  • رشته های پزشکی و داروسازی
  • مدیر فروش و کارشناس بیمه

وجود شرکت های بزرگ چند ملیتی در شهرهای اصلی کشور سوئیس فرصت خوبی برای استخدام مهاجران تحصیلکرده می باشد. متقاضیان برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود در سوئیس می توانند از موسسات کاریابی معتبر در این کشور استفاده کنند.

شرایط کار در سوئیس برای ایرانی ها

مهاجرت کاری به سوئیس

متقاضیانی که به عنوان یک کارمند جهت کار به سوئیس مهاجرت می کنند، نخست لازم است که کاری در سوئیس پیدا نمایند؛ پس از پیدا کردن شغل، کرفرما درخواست را اداره خدمات محلی را تحویل می دهد. درخواست مورد بررسی و سپس جهت تائید درخواست به اداره فدرال ارجاع داده می شود. به هنگام بررسی درخواست، اداره FOM فاکتورهایی را نظیر مهارت های زبانی، سن و توانایی انطباق با شرایط جدید را در نظر خواهد گرفت.

ویزای کاری کشور سوئیس تنها زمانی اعطا می شود که:

  • مدیر، متخصص یا کارگر ماهری (ارائه مدارک دانشگاهی به همراه تخصص سال های متمادی تجربه و حرفه)
  • هیچ فردی از یا شخص اروپایی (انجمن تجارت آزاد اروپا) برای این کار موجود نباشد

موانع اخذ ویزای کاری کشور سوئیس

اخذ ویزای کاری این کشور بسیار مشکل است، دلیل این سختی در سیاست دولت سوئیس نهفته است. ازسال 2015، در مقابل پشت صحنه حس ضد مهاجرتی در حال افزایش، دولت سوئیس تعداد ویزاهای کار در دسترس برای شهروندان کشورهای غیر اروپایی را کاهش داد. سهمیه های کشورهای غیر اروپایی برای ویزاهای کار کوتاه مدت (ویزاهای L) و برای ویزاهای کار بلند مدت (ویزاهای B) هر کدام تا 1000 کاهش یافت. در همین راستا، مقامات مهاجرتی شیوه های درخواست را هم مشکل کردند، همانند بررسی نزدیک درخواست ها و شرایط دستمزد را افزایش داده و قوانین تمدید ویزا را دقیق تر کردند. این اقدامات اخذ ویزاهای کاری را مشکل تر ساخت، اما دست یابی به ویزای کار کشور سوئیس هنوز هم برای آن دسته از افرادی که شرایط را تامین می کنند یا افرادی که در یک صنعت دارای کمبود مهارت کار می کنند، امکانپذیر است.

درخواست ویزای کاری کشور سوئیس

فرم های درخواست و شرایط خاص از بخشی به بخش دیگر در سوئیس متفاوت است اما در کل، لازم است که متقاضیان برای اخذ ویزای کاری سوئیس مدارک زیر را در اسرع وقت تهیه نمایند:

  • فتوکپی از پاسپورت
  • رزومه کاری یا همان CV
  • کپی ها از آگهی های کاری
  • ارائه مدارک تحصیلی (تمامی مقاطع)
  • مدارکی دال بر تلاش جهت کاریابی در سوئیس
  • جزییات درباره دانشگاه/ محل آموزش عالی، همانند تاریخ ها، موضوعات و مقاطع تحصیلی

درخواست ویزای کاری کشور سوئیس

میانگین درآمدها در کشور سوئیس

به همان میزان که هزینه های زندگی در شهرهای مختلف کشور سوئیس تفاوت دارد، میزان درآمد نیز در شهرهای مختلف این کشور بسیار متفاوت است.نرخ مالیات در کشور سوئیس به شدت وابسته به شهر محل زندگی افراد است. در لیست زیر برخی از مشاغل برتر همراه با میانگین درآمد آن ها در سال 2024 در کشور سوئیس شرح داده شده است:

مشاغلمیانگین درآمد به فرانک سوئیس
پزشکانCHF24300
مهندسینCHF8700
وکلای دادگستریCHF20400
معلمان در مدارسCHF7970
اساتید دانشگاهCHF15800
طراحان و معمارانCHF12900
کارگران صنایعCHF7100

در سوئیس حداکثر ساعت کاری برای کارمندان ادارات دولتی و خصوصی 45 ساعت و برای کارگران بخش آزاد 50 ساعت در هفته می باشد. در سوئیس کارمندان کم‌ سابقه مجاز به استفاده از 4 هفته مرخصی در هر سال می باشند اما این مقدار برای کارگران با سابقه بیش از 20 سال به 5 هفته افزایش می‌یابد. محیط کاری در کشور سوئیس بسیار رسمی و منظم است و تعهد کاری نزد کارمندان سوئیسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قوانین اخذ ویزای کاری سوئیس برای ایرانیان

ایرانیان در صورت احراز صلاحیت و نیز تهیه و تامین مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای کاری این کشور در سال 2024، می توانند اقدام به درخواست ویزا کنند. در این بین، افراد می بایست درخواست را برای ویزای ورود به سوئیس یا ویزای اقامت بلند مدت را به سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور مبدا تحویل دهند. FOM برای اشخاص، کارفرما و بخشی که تصمیم گیری را در آن بخش به عهده دارند، روادید اعطا می شود.

اداره بخش به سفارت یا کنسولگری سوئد اطلاع می دهد تا ویزای کاری کشور سوئیس برای اشخاص یا متقاضیان ایرانی صادر می شود. در صورت موافقت از جانب کارفرما، اشخاص می بایست پس از 14 روز برای ثبت در اداره ثبت اتباع از طریق دفاتر مهاجرت و بخشی از روادید اقامتی اقدام نمایند. اخذ روادید کاری در سوئیس به منظور اقامت در سوئیس می باشد که به منزله آغاز دوره کاری در سوئیس خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت ویزای کاری سوئیس

جهت اخذ ویزای سوئیس نیاز به یکسری مدارک است. این مدارک شامل موارد ذیل است:

  • فرم درخواست
  • کپی از گذرنامه
  • مدارک و گواهینامه های دانشجویی
  • تایید دعوتنامه کاری که کارفرما منتشر کرده توسط دفتر رسمی استخدامی در سوئیس
  • کپی آگهی شغلی منتشر شده در مجلات حرفه ای، روزنامه های ملی
  • دلایل مربوط به آن عنوان شغلی که بدون متصدی مانده است
  • توضیحات مربوط به شرح وظایف عنوان شغلی مورد نظر
  • قرداد کاری که باید حداقل توسط کارفرما امضا شده باشد

اگر فرد اهل کشورهای اتحادیه اروپا باشد مدارکی که نیاز خواهد داشت شامل موارد ذیل می شود:

  • گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی ملی
  • عکس های گذرنامه
  • کپی از قرارداد اجاره برای اثبات آدرس
  • قراداد کاری مربوطه

تمدید ویزای کار در سوئیس

تمدید ویزای کار در سوئیس یک فرایند مهم است که برای افرادی که می خواهند در این کشور کار کنند، اهمیت دارد. ویزای کار به شما اجازه می دهد تا به مدت معینی در سوئیس کار کنید و از منافع و خدمات این کشور استفاده کنید. برای تمدید ویزای کار در سوئیس، ابتدا باید به مهاجرت سوئیس مراجعه کرده و درخواست تمدید ویزا را ارائه دهید. برای این منظور، شما باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید، از جمله گذرنامه، فرم درخواست تمدید ویزا، تصاویر رنگی، تایید شغلی و حقوق و دستمزد، بیمه سلامت و… . همچنین بمدت کافی قبل از پایان اعتبار ویزای فعلی، درخواست تمدید را ثبت کنید. پس از ارائه مدارک لازم، مهاجرت سوئیس درخواست شما را بررسی می کند و پس از تایید، ویزای شما تمدید می شود.

اگر دلایل قانونی برای تمدید وجود داشته باشد، معمولاً ویزای کار به مدت 1 تا 3 سال تمدید می شود. البته این مدت زمان بستگی به نوع شغل و شرایط شما دارد. لازم به ذکر است که برای تمدید ویزای کار در سوئیس، شما باید دارای شرایط لازم بوده و همچنین به قوانین و مقررات مهاجرت سوئیس پایبند باشید. لذا ممکن است درخواست تمدید ویزای کار سوئیس شما رد شود. بنابراین، برای جلب توجه مقامات مهاجرت سوئیس، بهتر است همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارید و شرایط لازم برای تمدید ویزای کار را رعایت کنید. این اقدامات به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید به راحتی و با موفقیت ویزای کار خود را تمدید کنید.

تفاوت ویزای کاری کشور سوئیس و آلمان

اگرچه برای اخذ ویزای کاری سوئیس تنها دو راه تحصیل و سپس اخذ ویزای کاری یا داشتن پیشنهاد شغلی از ابتدای مسیر، وجود دارد، آلمان یکی از کشورهایی است که امتیاز ویژه ای برقرار کرده است. در سال 2024 کسانی که بخواهند در آلمان کار کنند لازم نیست لزوما پیشنهاد شغلی داشته باشند بلکه می توانند با ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار به آلمان بروند و دنبال کار بگردند. این امتیاز از آن رو بسیار ویژه است که داشتن پیشنهاد شغلی بدون حضور در خاک کشور مورد نظر بسیار سخت و عملا نشدنی است.

مقایسه شرایط کاری سوئیس و آلمان

در جدولی که در ادامه ترسیم شده نرخ بیکاری دو کشور سوئیس و آلمان مقایسه شده است:

سالنرخ بیکاری در آلماننرخ بیکاری در سوئیس
2017%5.7%4.8
2018%5.2%4.71
2019%5%4.58
2020%5.9%4.85
2021%5.7%4.97
2022%5.2%2.5
2023%5.5%1.9
2024%5.9%2.1

نرخ بیکاری در دو کشور آلمان و سوئیس تقریبا مشابه است و هر دوی این کشورهای شرایط ایده آلی دارند. با توجه به این که جمعیت سوئیس و آلمان رو به پیر شدن است، این کشورها سیاست های مهاجرپذیرانه ای دارند. با این تفاوت که در حال حاضر سوئیس ویزای جستجوی کار ندارد و بهترین راه برای اخذ اقامت آن از طریق تحصیل است. هزینه تحصیل در دو کشور مقرون به صرفه است اما هزینه زندگی در آلمان بسیار کمتر است. اگر که زندگی ماهیانه در آلمان حدودا 900€ (یورو) هیزنه دربرخواهد داشت، هزینه ماهیانه زندگی در سوئیس حدودا 1700€ (یورو) می باشد. در واقع سوئیس اگرچه جزو گران قیمت ترین کشورهای دنیا است، متوسط درآمد ماهیانه مردم آن نیز از همه کشورهای دنیا، به جز موناکو، بالاتر می باشد. در جدول ذیل متوسط درآمد ماهیانه در برخی از کشورهای دنیا بررسی شده است:

نام کشورمتوسط درآمد ماهیانه (دلار آمریکا)
سوئیس$11465
ایالات متحده آمریکا$7900
نروژ$6015
هلند$5923
سوئد$5458
آلمان$4623
ایتالیا$4430
آفریقای جنوبی$2090

اخذ اقامت و تابعیت از طریق ویزای کاری کشور سوئیس

دشوارترین مراحل اخذ پاسپورت در جهان متعلق به کشور سوئیس است زیرا پاسپورت این کشور چهارمین گذرنامه برتر جهان است. شهروندان اتحادیه اروپا معمولا ساده تر می توانند پاسپورت سوئیس را دریافت کنند اما اخذ این پاسپورت برای شهروندان عادی نیز غیر ممکن نیست. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از 5 سال اقامت قانونی در سوئیس و پرداخت مالیات و سایر افراد با 10 سال اقامت می توانند پاسپورت سوئیس را به دست آورند. مقاله بالا توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در موضوع ویزای کاری سوئیس ارائه شده و امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار در خصوص ویزای کاری کشور سوئیس

برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس اطلاع از موارد زیر الزامی است:

  • ویزای کاری سوئیس به چه کسانی تعلق می گیرد؟ مدیر، متخصص یا کارگر ماهری (ارائه مدارک دانشگاهی به همراه تخصص سال های متمادی تجربه و حرفه)، هیچ فردی از یا شخص اروپایی (انجمن تجارت آزاد اروپا) برای این کار موجود نباشد.
  • برای درخواست ویزای کار سوئیس ارائه چه مدارکی الزامی است؟ فتوکپی از پاسپورت، CV، کپی از آگهی های کاری، ارائه مدارک تحصیلی (تمامی مقاطع)، مدارکی دال بر تلاش جهت کاریابی در سوئیس، جزییات دانشگاه متقاضی.
  • قوانین اخذ ویزای کاری کشور سوئیس چیست؟ در صورت احراز صلاحیت و تهیه مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای کاری این کشور، می توانید اقدام به درخواست ویزا کنید.
  • بعد از ارائه درخواست ویزا چه مراحلی طی می شود؟ FOM برای اشخاص، کارفرما و بخشی که تصمیم گیری را در آن بخش به عهده دارند، روادید اعطا می شود. اداره بخش به سفارت یا کنسولگری سوئد اطلاع می دهد تا ویزای کاری برای اشخاص صادر می شود. در صورت موفقیت ار جانب کارفرما، اشخاص باید پس از 14 روز برای ثبت در اداره ثبت اتباع از طریق دفاتر مهاجرت و بخشی از روادید اقامتی اقدام نمایند.
  • آیا به راحتی می توان ویزای کاری سوئیس را دریافت کرد؟ اخذ ویزای کاری این کشور بسیار مشکل است، دلیل این سختی مربوط به سیاست دولت سوئیس است.
  • بهترین شهر سوئیس برای کار و زندگی چیست؟ شهر زوریخ هم از نظر سطح درآمدی و هم از نظر کیفیت زندگی برترین شهر سوئیس محسوب می شود.
  • وضعیت درآمدی کارگران خارجی در سوئیس چگونه است؟ متوسط درآمد سالانه کارگران خارجی در سوئیس دو برابر متوسط جهانی است!
  • هزینه اخذ ویزای کاری سوئیس چقدر است؟ هزینه درخواست مجوز کاری سوئیس در حدود CHF 100 (فرانک سوئیس) معادل حدود $100 (دلار) است.
  • شانس چه کسانی برای اخذ ویزای کار سوئیس 2024 بالاست؟ کسانی که یا مدرک عالی دارند و یا اینکه از یک مهارت کاری خیلی خاصی برخوردارند.
5/5 - (3 امتیاز)

10 دیدگاه برای “ویزای کاری کشور سوئیس

  1. عزیز گفت:

    سلام
    برای اخذ اقامت از طریق پرستاری چه شرایطی لازم هست؟
    ایا شرایط بخصوصی داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما مدرکتون رو برای هر کشور خارجی باید معادلسازی کنید.
      باید در نظر داشته باشید که نظام پزشکی سوئیس بسیار سخت گیرانه عمل می کنه و بسیاری از شهروندانی که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند و از خارج از اتحادیه اروپا اقدام می کنند، ریجکت میشن

  2. ارام نیایش گفت:

    سلام روز بخیر
    من ۳۹ سالمه میخوام برای ویزای کاری سوئیس اقدام کنم
    در زمینه مهندسی عمران فرایند به چه صورته
    پروسه برای اخذ ویزای کاری سوئیس چقد زمان میبره
    و چقد هزینه داره.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید ابتدا یک پیشنهاد کاری از سوئیس دریافت کنید که مشخص نیست چقدر زمان لازم دارید، بعد از اون می تونید اقدام کنید برای ویزای کاری که 3 ماه حدودا زمان می بره

  3. امیرحسین گفت:

    با وجود جاب آفر از طرف کارفرمای سوئیسی، و چندین سال سابقه کار حرفه ای و مدرک دانشگاهی ‘کاردانی’ امکان اخذ ویزا سوئیس وجود داره؟ آیا مدرک کاردانی مانعی ایجاد نمیکنه؟
    من همچنین سابقه کار خارج از کشور و اجازه کار کشور ترکیه رو هم دارم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      زمانی که شما جاب آفر دارید، یعنی کارفرمای شما مراحل قانونی رو از طریق اداره کار در سوئیس انجام داده و نیازی به نگرانی نیست

  4. مهدی گفت:

    با سلام
    اگر من ویزای کاری آلمان را دریافت کنم و مدتی در آلمان کار کنم مثلاً دو سال آیا بعد از آن می توانم در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا از جمله سوییس کار کنم؟
    یا همین سخت گیری هایی که نوشتید هنوز هم شامل حال من می شود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید 3 سال در آلمان کار کنید تا بتونید اقامت بلند مدت کشور آلمان رو به دست بیارید.
      بعد از این مدت شرایط مهاجرت شمابه سوئیس به شدت هموار میشه.
      توصیه می کنم مقاله کار در آلمان رو مطالعه بفرمایید.

  5. احمدوحیدی گفت:

    من استاد صنایع دستی دریایی وتاکسیدرمیست وقاب با انواع صدف وخاکهای رنگی وارایشگرم وکار نقاشی هم تاحدودی انجام میدم.

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای مهاجرت باید از طریق کار یا تحصیل و یا سرمایه گذاری اقدام کنید
      لذا بهتره که در ابتدا روش مناسب مهاجرت خودتون رو با مشورت از مشاورین بدست بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *