ویزای تحصیلی

تحصیل در چین

تحصیل در چین

تحصیل در چین به واسطه کیفیت آموزشی برتر، تسهیلات، امکانات مدرن و مدارک علمی معتبر، به مقصد معروف دانشجویان خارجی تبدیل شده است. برنامه ریزی برای تحصیل در چین آسانتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. از یکسو وجود حمایت های دولتی و خصوصی در قالب بورسیه های تحصیلی و نیز امکان کار ضمن تحصیل تا 12 ساعت در هفته در چین و از سوی دیگر، هزینه های تحصیل ارزان و مقرون به صرفه شرایط تحصیل در این کشور آسیایی را برای دانشجویان خارجی جذابتر می سازد.

جایگاه اقتصادی چین در طی چند دهه اخیر به سرعت در حال ترقی است و این رشد مدیون تمرکز بر روی آموزش در چین است. برای همین در سال های اخیر، دولت در امر آموزش عالی سر مایه گذاری هنگفتی انجام داده است و مدنظر دارد تا سال 2024 در حدود 500000 دانشجوی خارجی جذب نماید. همین امر بر توسعه هر چه بیشتر نظام آموزش عالی در این کشور کمک می نماید. تحصیل در کشور چین در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به زبان انگلیسی برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم است. در حال حاضر، 40 دانشگاه چینی جزو برترین دانشگاه های جهان به شمار می روند و در صورت تمایل برای اطلاع بیشتر از شرایط اعزام دانشجو به چین، توصیه می شود که با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

تحصیل در چین؛ دلایل و چرایی

نظام آموزش عالی چین با افزایش در ثبت نام حدود 170% بین سال های 1998 تا 2010 به سرعت رشد کرد. این امر را تا حد زیادی می توان به سرمایه گذاری دولت چین در زیر ساخت های این کشور بزرگ آسیایی نسبت داد اما به چه دلایلی جهت تحصیل باید به چین فکر کرد؟ پاسخ این است که اولا چین دارای برترین دانشگاه ها در قاره آسیا و جهان است. علاقه مندان و متقاضیان عزیز می توانند در جدول زیر با 5 دانشگاه زیر رتبه 100 جهانی در چین آشنا شوند:

برترین دانشگاه های چین در سال 2024 (مطابق رنکینگ بین المللی QS)رتبه جهانی
دانشگاه شینهوارتبه 15جهانی
دانشگاه پکنرتبه 23جهانی
دانشگاه فودانرتبه 34جهانی
دانشگاه جیائو تونگرتبه 47 جهانی
دانشگاه ژجیانگرتبه 53جهانی
دانشگاه علوم فناوری چینرتبه 93 جهانی

در نمودار زیر رنکینگ برترین دانشگاه های چین ارائه شده است:

دانشگاه های با رنکینگ زیر 100 در چین

ثانیا دولت و دانشگاه های چینی با انواع و اقسام مشوق ها و حمایت های مالی و معنوی به دنبال جذب دانشجویان نخبه بین المللی هستند و همه ساله بخشی از بودجه خود را مصروف تبلیغات برای این کار می کنند. ثالثا هزینه تحصیل و زندگی در چین بقدری پایین است که اصلا قابل قیاس با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. رابعا چین از یک فرصت اقتصادی و بازار کاری خوبی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برخوردار است. سطح درآمدی خوب، بازار کار پر رونق و فرصت های بی بدیل کاری را نرخ بیکاری 5.9% چین تکمیل می کند و این نوید یک آینده کاری و زندگی کیفیت بالا در چین را می دهد.

برای درک بهتر از وضعیت ترسیم شده، در نمودار زیر می توان نرخ بیکاری چین را با سایر کشورهای همتای آسیایی خود در سال 2024 مقایسه کرد:

نمودار مقایسه نرخ بیکاری چین با سایر کشورهای قدرتمند آسیایی

برنامه های تحصیلی در دانشگاه های چین

طول دوره لیسانس در حدود 3 سال بوده و پذیرش در این مقطع مستلزم ارائه مدرک دیپلم متوسطه به منزله اتمام تحصیلات دوره دبیرستان و نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی برای اثبات مهارت زبانی داوطلبان می باشد. تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی برای متقاضیان در دسترس است. جدول زیر نشانگر انواع و تعداد برنامه های تحصیلی در مقطع لیسانس دانشگاه های چین می باشد:

انواع برنامه های تحصیلی در مقطع لیسانستعداد برنامه ها
لیسانس علوم (B.SC)42 برنامه
لیسانس هنر (B.A.)63 برنامه
لیسانس مهندسی (B.Eng)42 برنامه
لیسانس مدیریت بازرگانی12 برنامه

دوره مستر یا فوق لیسانس در چین دوره تمرکز ژرف دانشجویان بر روی موضوع آکادمیک یا حرفه ای می باشد. این دوره تحصیلی با 155 برنامه آموزشی در دانشگاه های چین همراه است که در لیست زیر مشاهده می شود. طول این مقطع تحصیلی در چین حدود 2 سال است. ارائه مدرک لیسانس و نمره زبان انگلیسی و نیز شرکت در آزمون های GRE ,GMAT یا LAST جزو شرایط پذیرش از مقطع فوق لیسانس در چین می باشد:

انواع برنامه های تحصیلی در مقطع فوق لیسانستعداد برنامه ها
فوق لیسانس علوم (M.SC)84 برنامه
فوق لیسانس هنر (M.A.)32 برنامه
فوق لیسانس مهندسی (LL.M.)14 برنامه
فوق لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)25 برنامه

برنامه دکترا در چین یک برنامه پژوهش محور محسوب میشود. طول این دوره پژوهشی معمولا 3 تا 5 سال می باشد و شامل حدود 44 برنامه تحصیلی می باشد. متقاضیان تحصیل در مقطع PhD، علاوه بر ارائه مدرک گواهی اتمام دوره فوق لیسانس باید نمره قبولی در آزمون این مقطع را نیز کسب نمایند. این مقطع با گذراندن امتحان جامع و دفاع از رساله پژوهشی به اتمام میرسد.

انواع برنامه های تحصیلی در مقطع دکتراتعداد برنامه ها
دکترا (PhD)44 برنامه

شرایط پذیرش از دانشگاه های چین

یکی از شرایط تحصیل در کشور چین توجه به محدودیت سنی در این کشور آسیایی است. میانگین رده سنی مورد قبول برای تحصیل در کشور چین در حدود 18 الی 50 سال می باشد. متقاضیان تحصیل در چین به زبان انگلیسی بایستی علاوه بر مدرک دیپلم متوسطه و ریز نمرات مربوطه، مدرک مهارت زبان انگلیسی خود را نیز ارائه نمایند.

شرایط زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های چین به شرح زیر است:

شرایط زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های چینشرح
تست زبانحداقل نمره قابل قبول جهت پذیرش تحصیلی
تست های HSK (ویژه متقاضیان تحصیل به زبان چینی)HSK (سطح 5) با نمره حداقل 180
(HSK مقدماتی برای رشته های علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی و HSK میانی برای هنر، اقتصاد، مدیریت و غیره)
آزمون IELTSحداقل نمره 6
آزمون زبان روسیسطح 1

علاوه بر مدارک فوق، متقاضی بایستی رزومه (CV)، مدرک اثبات تمکن مالی، انگیزه نامه و توصیه نامه از موسسه آموزشی قبلی خود را نیز به دانشگاه مربوطه ارائه نماید. ناگفته نماند که مدرک سال تحصیلی در کشور چین معمولا به 2 نیمسال بهاره و پاییزه تقسیم می شود و معمولا، مهلت پذیرش اکثر دانشگاه های چینی نیز تا 15 جولای برای ترم بهاری و تا 30 آوریل برای ترم پاییزی می باشد. دانشجویان هنگام درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه باید هزینه ای را به عنوان حق رسیدگی به پرونده پرداخت کنند که از آن به عنوان اپلیکشین فی یاد می شود. در صورت عدم موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه، این مبلغ به دانشجو باز پس داده نخواهد شد.

فرآیند اخذ پذیرش جهت تحصیل در چین

فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی در چین

اصولا، فرآیند پذیرش از دانشگاه های چینی شامل مراحل ساده و آسانی است و دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور فقط با اندکی صبر و حوصله می توانند به راحتی از دانشگاه مورد نظر و رشته دلخواه پذیرش خود را دریافت نمایند.

بر این اساس، فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های چین شامل مراحل زیر است:

  • انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر
  • آپلود فرم درخواست تکمیل شده به انضمام مدارک مورد نیاز
  • پرداخت هزینه درخواست پذیرش
  • تحویل درخواست
  • دریافت نامه پذیرش از سوی دانشگاه
  • درخواست ویزای تحصیلی چین معروف به ویزای X

پروسه تحصیل در چین

با توجه به شرایط موجود در چین می توان گفت که پروسه اخذ پذیرش در این کشور چیزی در حدود 3 ماه به طول می انجامد. این پروسه زمانی گاه ممکن است کمتر یا بیشتر باشد اما به طور میانگین، گذراندن این دوره برای اخذ پذیرش از دانشگاه های چین کفایت می کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که در هر زمان امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های چین وجود ندارد و متقاضیان تحصیل در این کشور باید به زمان های تعیین شده برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور توجه داشته باشند. تاریخ های مرتبط با این مسئله هر ساله توسط دانشگاه های چین معرفی می شود.

تحصیل در چین بدون مدرک زبان

یکی از مهم ترین مسائلی که علاقمندان به مهاجرت تحصیلی باید از آن ها آگاه باشند، شرایط زبان تحصیل در این کشور است. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که تحصیل در چین بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است اما به هر صورت دانشجو برای شروع دوره تحصیلی خود باید زبان چینی یا انگلیسی را فراگیرند. به این منظور دولت چین طرحی را در نظر گرفته است که دانشجویان با سن کمتر از 25 می توانند به تجربه تحصیل در چین بدون مدرک زبان دست پیدا کنند. ذکر این نکته نیز الزامی است که تحصیل در این دوره ضمانتی برای ورود به دانشگاه نیست و دانشجویان حتما باید مدرک زبان خود را دریافت کنند تا اجازه شرکت در کلاس های دانشگاه را داشته باشند.

هزینه این دوره های آموزشی متغیر است اما به طور کلی می توان مبلغی در حدود 1500$ تا 2000$ (دلار) را به عنوان مبلغ احتمالی این دوره ها اعلام کرد. مجدد ذکر می کنیم که دانشجویان در پایان این دوره آموزشی، در صورت دریافت مدرک خود می توانند وارد محیط دانشگاه شوند و دروس اصلی را آغاز کنند و تا پیش از پایان این دوره امکان تحصیل دروس دانشگاهی ممکن نیست.

تحصیل در چین به زبان انگلیسی

بسیاری از افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی از ایران هستند، همواره در جستجوی ساده ترین روش هستند تا بتوانند خود را به کشور دلخواه خود برسانند. یکی از بزرگترین چالش های مهاجرت، فراگیری زبان دیگری غیر از زبان مادری است. افرادی که قصد مهاجرت به چین را دارند، باید آگاه باشند که زبان رایج در این کشور همان زبان چینی است و زبان انگلیسی رواج چندانی در این کشور پهناور ندارد. البته در سال های اخیر دانشجویان انگلیسی زبان فراوانی وارد خاک این کشور شده اند اما حقیقت امر این است که شهروندان این کشور به زبان انگلیسی تسلط چندانی ندارند و تنها افراد محدودی می توانند به این زبان صحبت کنند. بنابراین یادگیری حداقل های زبان چینی برای متقاضیان تحصیل در این کشور الزامی است.

با همه این تفاسیر افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته های غیر پزشکی در چین را دارند، بهتر است زبان انگلیسی را برای خود انتخاب کنند مگر آنکه قصد داشته باشند که برای ادامه زندگی در چین مشغول به کار شوند. طبیعتا پیچیدگی های زندگی در شرق آسیا به گونه ای است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند که زندگی خود را در این منطقه ادامه ندهند و از آن تنها بعنوان یک پل بسیار خوب برای مهاجرت به اروپا یا کشورهای مطرح قاره آمریکا یا اقیانوسیه استفاده کنند.

تحصیل علوم پزشکی در چین

تردیدی وجود ندارد، که علوم پزشکی در چین همچون بسیاری از کشورهای دیگر، متقاضیان فراوانی دارد. شرایط ورود به این رشته پرمخاطب به گونه ای است که بسیاری می توانند به مراتب ساده تر از شرایط ورود به دانشگاه های ایران، به یک دانشجوی علوم پزشکی در چین تبدیل شوند. برای ورود به دانشگاه های پزشکی چین، شرکت در آزمون ورودی الزامی است البته ذکر این نکته نیز الزامی است که افراد با سن کمتر از 25 می توانند در دوره های پیش پزشکی ورود پیدا کنند. این دوره های به افراد کمک می کنند تا بتوانند با سهولت بیشتری وارد رشته پزشکی شوند.

فرآیند ورود به دانشگاه های پزشکی در چین

از آنجا که تحصیل پزشکی در چین به دو زبان انگلیسی و چینی امکان پذیر است، در اختیار داشتن مدارک مرتبط با این دو زبان برای ورود به این دوره ها کفایت می کند. البته افرادی که تسلط کافی به زبان ندارند می توانند پیش از دوره های پیش پزشکی، در دوره های زبان تحصیل کنند. این دوره زبان یک سال به طول می انجامد و دوره آموزش پیش پزشکی نیز یک ساله است. تحصیل پزشکی در کشور چین نیز مانند سایر کشورهای جهان چیزی در حدود 5 سال به طول می انجامد و دانشجویان این رشته تحصیلی باید حتما در دوره های کارآموزی نیز شرکت کنند. تسلط به زبان چینی برای شرکت در این دوره ها برای دانشجویان بسیار ضروری است.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در چین

با توجه به اینکه برخی از دانشگاه های پزشکی چین، مورد تایید وزارت بهداشت ایران است، می توان گفت که افرادی که مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه ها دریافت کنند می توانند برای ادامه تحصیل یا کار به ایران بازگردند. در جدول زیر تمامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در چین معرفی شده اند.

لیست دانشگاه های ارائه شده مربوط به سال تحصیلی 2024- 2025 است:

نام دانشگاهرتبهنام دانشگاهرتبه
Beijing Normal University401-450Beijing university of Chinese medicine*
Capital Medical UniversityCentral South University386
China agricultural university310China Med University
China Pharmaceutical UniversityChinese University Hong Kong83
East china university of science and technologyFudan University82
Huazhong University of Science and Technology292Jilin University401-450
Jinan UniversityNanjing Agriculture University401-450
Nanjing Medical University451-500Nanjing University208
Nankai University401-450Ocean University of China
Peking University53Shandong University365
Shanghai jiao Tong University102Shanghai University
Sichuan University286Soochow University451-500
Sun Yat-Sen University165Tianjin University
Tongji University364Tsinghua University129
University Hong Kong50University of Chinese Academy of Science
University of Science and Technology of China286Wuhan University247
Xiamen University401-450Xian jiaotong University
Zhejiang University146Zhengzhou University

*در رشته داروسازي و طب سنتی در مقطع تحصیلات تکمیلی براي دارندگان مدرك پزشکی

ذکر مجدد این نکته الزامی است که دانشجویان رشته های پزشکی در سایر دانشگاه های چین، نمی توانند برای ادامه تحصیل یا کار به ایران بازگردند و در صورت تمایل به این اتفاق باید مجدد در دوره پزشکی شروع به تحصیل کنند مگر آنکه یک دوره تخصص در یکی از دانشگاه های فوق الذکر پشت سر بگذارند.

مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در چین

طول مدت دوران تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور چین در حدود 4 سال می­ باشد و در اکثر رشته­ ها و دانشگاه های معتبر چین به زبان انگلیسی ارائه می­ گردد. شهریه دانشگاه­ های این کشور در دروه کارشناسی در حدود 3000$ الی 4000$ (دلار) در سال با توجه به رشته و دانشگاه، متفاوت می باشد. در دوره کارشناسی، دانشگاه ها 2 بار در سال در ماه ­های ژانویه و سپتامبر، دانشجو اخذ می­ نمایند.

طول مدت مقطع کارشناسی ارشد در چین حدود دو سال می ­باشد و شهریه این مقطع بستگی به نوع دانشگاه و رشته مورد نظر دارد و در حدود 4000$ تا 5000$ (دلار) می­ باشد. در دوره کارشناسی ارشد، طیف گسترده­ ای از رشته­ ها به زبان انگلیسی ارائه می­ شوند. برای مهاجرت تحصیلی به چین، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست. به عبارت دیگر امکان دریافت پذیرش از دانشگاه­های این کشور بدون مدرک زبان وجود دارد . اما برای اینکه زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید، بهتر است به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل نمایید.

مقطع دکترا در چین

یکی از پر متقاضی ترین دوره های تحصیلی در چین را می توان دوره دکتری معرفی کرد. این دوره آموزشی شرایطی مشابه با شرایط تحصیل دکترا در سراسر دنیا دارد. به این معنا که دانشجو باید شرایط خود را برای اساتید مختلفی در چین ارسال کند و در اولین فرصتی که بدست آورد، استاد راهنمای خود را انتخاب کرده و وارد دانشگاه های چین شود. پس از اخذ پذیرش اولیه دانشجو باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی چین اقدامات لازم را انجام دهد.

تحصیل در دوره دکترا در چین می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. اولا آنکه هزینه های تحصیل دکترا در چین به نسبت بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی، مقرون به صرفه است. از سوی دیگر اعتبار بسیاری از دانشگاه های چین بالاست و می توان از آن برای کاریابی در اروپا و اقیانوسیه و آمریکا استفاده کرد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که امکان استفاده بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در چین نیز وجود دارد که می توانند هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را به حداقل برساند.

مزایای تحصیل در چین

تحصیل در چین اگرچه به خودی خود برای کار در این کشور مناسب است اما می تواند یک مسیر درست برای کار در اروپا یا ادامه تحصیل در اروپا باشد. در صورتی که دانشجویی قصد دستیابی به این اهداف را دارد، بهتر است تحصیل در چین به زبان انگلیسی را برای خود انتخاب کند تا بتوانند در ادامه به همین زبان تحصیل کرده و شرایط بهتری داشته باشند. بسیاری از افراد تحصیل در مالزی را با تحصیل در چین یکسان می دانند اما حقیقت امر آن است که مزایای تحصیل در چین بسیار بهتر از مزایای تحصیل در مالزی است. اما باید بررسی شود که چرا تحصیل در این کشور آسیایی می تواند یک گزینه مناسب برای متقاضیان خارجی باشد:

  • امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان شرکت در دوره های زبان چینی یا انگلیسی
  • امکان تحصیل در صد دانشگاه برتر جهان
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکان تحصیل در رشته های پزشکی بدون آزمون ورودی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت
  • مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل
  • امکان کار حین تحصیلی در چین
  • امکان کار پس از تحصیل در چین
  • امکان تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا پس از پایان دوره تحصیل

معایب تحصیل در چین

هر پدیده ای علاوه بر مزایا، دارای معایبی است که باید به آن ها نیز اشاره شود. در حقیقت در بسیاری از موارد بررسی معایب یک پدیده است که به فرد کمک می کند آیا در مسیر هدف خود گام بردارد یا خیر. در رابطه با معایب تحصیل در کشور چین می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فرهنگ کاملا متفاوت مردم شرق آسیا
  • تنوع زبانی در چین
  • دشواری فراگیری زبان چینی
  • فاصله نسبتا زیاد چین به ایران
  • دشوار بودن کار ضمن تحصیل در چین
  • ممنوعیت کار ضمن تحصیل در برخی از استان های چین
  • امکان پذیر نبودن تحصیل به انگلیسی در همه رشته ها در چین
  • مورد تایید نبودن برخی از دانشگاه های چین
  • تفاوت های نسبی در نوع وعده های غذایی در چین

آنچه به عنوان مزایا و معایب تحصیل در چین در این مقاله به آن اشاره کردیم، مطالبی است که می تواند برای بسیاری از افراد دارای اهمیت بیشتری باشد. بدیهی است که مزایا و معایب بیشتری در این رابطه وجود دارد که نیازمند تحقیقات بیشتر از طرف متقاضیان تحصیل در این کشور، با توجه به شرایط شخصی است.

کار دانشجویی در چین

یکی از دغدغه های موجود برای دانشجویان در کشورهای خارجی، امکان پذیری اشتغال در حین تحصیل است. دانشجویانی که در چین تحصیل می کنند، می توانند در برخی از شهرهای این کشور به صورت نیمه وقت کار کنند. توجه داشته باشید که امکان کار دانشجویی در تمام سرزمین چین امکان پذیر نیست. یک راه دیگر برای کار دانشجویی در چین این است که فرد به صورت نیمه وقت در چین تحصیل کند و به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شود که البته شانس دریافت ویزا برای ورود به چنین پروسه ای دشوار است.

حال این سوال پیش می آید که آیا درآمد در چین برای یک دانشجو به میزان کافی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور هست یا خیر؟ باید به این نکته اشاره داشت که شغلی که فرد در آن استخدام می شود نقش بسزایی در تامین هزینه زندگی در چین دارد اما به طور کلی می توان گفت که کار دانشجویی در چین تنها می تواند بخشی یا تمام هزینه های ماهانه زندگی در این کشور را برای دانشجویان فراهم کند اما برای پرداخت هزینه تحصیل در چین، فرد باید هزینه ها را از پس اندازهای قبلی خود تامین کند.

میزان هزینه زندگی در چین در سال 2024

هزینه تحصیل در دانشگاه های چین

یکی از مواردی که متقاضیان تحصیل باید به آن توجه نمایند، هزینه تحصیل در چین است. اگر بخواهیم هزینه تحصیل در چین را با کشورهای دیگر مثل انگلستان و آمریکا مقایسه نمائیم، میتوانیم نتیجه بگیریم که تحصیل در این کشور به مراتب ارزانتر است. بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی، هزینه سالیانه تحصیل در چین میتواند بین 11480CNY تا 20880CNY (یوآن) معادل 1320£ الی 2400£ (پوند) متغیر باشد. با این حال، شهریه سالیانه تحصیل در برنامه های پزشکی، مهندسی و مدیریت بازرگانی در دانشگاه های چین از 159300CNY تا 331885CNY (یوآن) معادل 18319£ الی 38166£ (پوند) در نوسان است. در حالت کلی اگر بخواهیم هزینه های زندگی را به صورت فهرست وار بیان کنیم، ما به فهرست زیر دست می یابیم:

پارامترمیزان هزینه به پوند
درخواست ثبت نام در دانشگاه های چین597 یوآن الی 995 یوآن (معادل £69 الی £114)
ویزای تحصیلی X-Visaمبلغ £74
ویزای تحصیلی F-Visaمبلغ £47
اجاره منزل در چین (خوابگاه های دانشجوئی)هزینه ماهیانه 995 یوآن تا 2655 یوآن (معادل £114 الی £760)
اجاره منزل در چین (اجاره آپارتمان)هزینه ماهیانه 1660 یوآن تا 6637 یوآن (معادل £190 الی £763)
خرید کتاب و اقلام تحصیلیمبلغی حدود 200 الی 330 یوآن (£22 الی £38)
حمل و نقل عمومیهزینه 3.32 یوآن (£0.38)
خرید اقلام غذاییحدود 1327 یوآن (£152)

در مجموع، برآورد می شود که هزینه ماهیانه زندگی در چین حدود 9684 یوآن معادل 1367$ (دلار) باشد که در مقایسه با مقاصد تحصیلی معروفی مثل آمریکا و انگلستان بسیار ناچیز است. واقعیت مهمی که در جدول زیر می توان مشاهده نمود:

نمودار مقایسه هزینه های زندگی در پایتخت چین، انگلستان و آمریکا

شهریه دریافتی در ارزان ترین دانشگاه های چین

از آن جایی که برخی افراد به دنبال تحصیل با هزینه های کم در یک کشور خارجی هستند، در جدولی که در ادامه ترسیم شده است برخی از ارزان ترین دانشگاه های چین به همراه میزان شهریه ای که در سال تحصیلی 2025-2024 سالیانه از دانشجویان دریافت می کنند معرفی شده اند:

نام دانشگاهمیزان شهریه سالیانه (دلار آمریکا)
Ningbo University2600$ تا 4700$
Northwestern Polytechnical University2900$ تا 4350$
Liaoning University of Technology2200$ تا 3760$
Beijing Normal University3470$ تا 4670$

شهریه دریافتی در برترین دانشگاه های چین

برای گروهی که آنچه برای آن ها در اولویت است رنکینگ دانشگاه و سطح علمی کلاس هاست در ادامه جدولی ترسیم شده که میزان شهریه دریافتی از سوی برترین دانشگاه های چین در سال تحصیلی 2024-2025 را نشان می دهد:

نام دانشگاهمیزان شهریه سالیانه (دلار آمریکا)
Peking University3760$ تا 27200$
Tsinghua University3470$ تا 34400$
Fudan University3325$ تا 10850$
Shanghai Jiao Tong University3600$ تا 23600$

در پایان، خدمت متقاضیان تحصیل و اعزام دانشجو به چین بیان میشود که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز در پیشبرد اهداف مهاجرتی آنها می باشند.

سوالات کلیدی در خصوص تحصیل در چین

برخی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص تحصیل در چین پیش می آید عبارتند از:

  • آیا دانشگاه های چین مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند؟ همه دانشگاه های چین در این لیست دیده نمی شوند اما دانشگاه های برتر چین در این لیست حضور دارند.
  • آیا تحصیل در چین مقرون به صرفه است؟ با توجه به جایگاه علمی دانشگاه های این کشور در جهان می توان گفت این دانشگاه ها بسیار مقرون به صرفه اند.
  • آیا برای تحصیل پزشکی در چین باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟ دانشگاه های برتر چین برای پذیرش دانشجویان از آزمون ورودی جهت سنجش دانشجویان استفاده می کنند.
  • آیا زبان تحصیل در چین، چینی است؟ خیر، امکان تحصیل در چین به زبان انگلیسی نیز وجود دارد اما دانشجویان متقاضی می توانند در دوره های پیش از ورود به دانشگاه برای فراگیری زبان چینی نیز استفاده کنند.
  • آیا در چین امکان تحصیل به زبان انگلیسی فراهم است؟ بله، برخی از دانشگاه های چینی مخصوصا در مقاطع ارشد و دکترا برنامه های به زبان انگلیسی است.
  • ویزای مربوط به دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در چین چیست؟ ویزای مربوط به دانشجویان بین المللی در یک برنامه فول تایم در دانشگاه های چین ویزای X1 visa نام دارد. چرا که مدت زمان تحصیل دانشجویان بین المللی در چین بیش از 180 روز می باشد.
  • هزینه ویزای تحصیلی چین چقدر می باشد؟ هزینه درخواست این ویزا چین در حدود $30 (دلار) می باشد.
  • شرایط کار دانشجویی در چین چیست؟ دانشجویان بین المللی در کشور چین می توانند تا 12 ساعت در هفته به کار پاره وقت بپردازند.
5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در چین

  1. امیر گفت:

    آیا تحصیل در چین ددلاین خاصی داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله شما باید در زمان خاصی برای پذیرش اقدام کنید که ظرفیت دانشگاه ها پر نشه
      برای اطلاعات بیشتر با 02191003232 ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *