ویزای تحصیلی

مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

مراکز فنی و حرفه ای در اتریش جزء پرمتقاضی ترین موسسات آموزش شغلی در کل اروپا می باشند که دوره های متنوعی را از بازرگانی تا مهندسی پوشش میدهد. محبوبیت دوره های آموزش فنی و حرفه ای (VET) در کشور اتریش به حدی است که 70% از دانشجویان دانشگاهی نیز از آموزش های این دوره بهره می برند. چراکه برای شرکت های کارفرمای اتریشی داشتن تخصص و مهارت کاری در کنار تحصیلات دانشگاهی از اهمیت بخصوصی برخوردار است و تاثیر آن را همچنین می توان در اخذ ویزای کاری اتریش مشاهده کرد. ما این مقاله را در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای اطلاع علاقه مندان از شرایط مدارس و کالج های فنی و حرفه ای اتریش با پاسخگوئی به سوالات زیر ارائه می دهیم:

  • اهمیت دوره های فنی و حرفه ای در کشور اتریش چیست؟
  • آیا داشتن مدرک فنی و حرفه ای در اخذ ویزای کار اتریش امتیاز محسوب می شود؟
  • امتیازات دوره های آموزش فنی و حرفه ای اتریش چیست؟
  • مدت دوره های فنی و حرفه ای در اتریش چقدر است؟
  • انواع مدارس و کالج های فنی و حرفه ای اتریش کدامند؟
  • مدارک لازم برای شرکت در مدارس و کالج های فنی و حرفه ای اتریش چیست؟
  • ویزای کارآموزان فنی و حرفه ای اتریش چه نوع ویزایی است؟

اهمیت دوره های فنی و حرفه ای در اتریش

شرایط بازار کار تخصصی و مهارت طلب اتریش برای دریافت کارت قرمز- سفید- قرمز این کشور ایجاب می کند که متقاضیان به فکر آموزش فنی و حرفه ای (VET) باشند. میانگین درآمد ماهیانه ملی اتریش حدود 3213€ (یورو) می باشد که در مقایسه با همسایگان پر تعداد خود بعد از لیختن اشتاین و آلمان در رده سوم درآمدی منطقه قرار دارد. هم اکنون بالاترین سطح درآمدی در کشور اتریش از آن متخصصان و کارگران ماهر با تخصص و سابقه کاری بالا است. نمودار زیر نشانگر سطح درآمدی کارگران ماهر در اتریش در قیاس با همتایان خود در کشورهای همسایه می باشد.

مقایسه درآمد خالص ماهانه اتریش و همسایگان

تاثیر آموزش حرفه ای در اخذ ویزای کار اتریش

اما اهمیت مراکز فنی و حرفه ای در اتریش و دریافت آموزش در این مراکز را می توان از این لحاظ نیز در نظر گرفت و آن اینکه دسته کارگران ماهر در مشاغل موردنیاز می توانند براحتی متقاضی اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش با اعتبار 24 ماهه باشند اگر چنانچه دارای شرایط زیر باشند:

  • مدرک اتمام دوره فنی و حرفه ای در یک رشته شغلی موردنیاز را داشته باشند.
  • پیشنهاد شغلی Job offer از کارفرمای اتریشی با حقوق خوب داشته باشند.
  • حداقل 55 امتیاز از جدول امتیازبندی ویزای کاری اتریش کسب کنند.

همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می شود، ماکسیمم امتیازات مجاز حاصل از معیار آموزش فنی و حرفه ای (VET) در شغل مورد نیاز به تنهایی حدود 20 امتیازی می باشد:

معیارهاامتیازات
مدارکحداکثر امتیازات مجاز: 30 امتیاز
مدرک فنی و حرفه ای معتبر در شغل مورد نیاز20 امتیاز
صلاحیت عمومی برای پذیرش دانشگاه25 امتیاز
برنامه دانشگاهی حداقل 3 ساله (لیسانس)30 امتیاز
سابقه کاری متناسب با مدرک و رشتهحداکثر امتیازات مجاز: 20 امتیاز
سابقه کاری (هر سال)2 امتیاز
سابقه کاری در اتریش (هر سال)4 امتیاز
مهارت های زبان آلمانیحداکثر امتیازات مجاز: 15 امتیاز
دانش زبان آلمانی در سطح A15 امتیاز
در سطح A210 امتیاز
در سطح B115 امتیاز
مهارت زبان انگلیسیحداکثر امتیازات مجاز: 10 امتیاز
مهارت زبان انگلیسی در سطح A25 امتیاز
در سطح B110 امتیاز
سنحداکثر امتیازات مجاز: 15 امتیاز
الی 30 سال15 امتیاز
الی 40 سال10 امتیاز
کل امتیازات مجاز90 امتیاز
امتیاز حداقلی مورد نیاز55 امتیاز

امتیازات مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

امتیازات مراکز فنی و حرفه ای در اتریش در 2023

حدود 70% دانشجویان اتریشی در سال 2023 قبل از ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی دوره های آموزش فنی و حرفه ای را گذرانده اند و این نشانگر جایگاه مهم این دوره آموزشی برای اتریشی هاست. در حقیقت، نظام آموزش فنی و حرفه ای اتریش (VET) دارای یکسری امتیازات بدین شرح می باشد:

  • سیستم آموزشی دوگانه که دارای ویژگی های خوبی به همراه کارآموزی های ساختارمند می باشد که آموزش مدرسه ای را با آموزش کارگاهی درهم تلفیق می کند.
  • این نوع آموزش در اتریش باعث افزایش نرخ استخدام جوانان با توجه به استانداردهای بین المللی می گردد.
  • برنامه های آموزشی این مراکز بسیار وسیع و گسترده بوده و از افراد مبتدی تا متخصصان را شامل می شود.
  • نظام آموزش فنی و حرفه ای (VET) مسیرهای پیشرفت و ترقی مختلفی را در سطوح مختلف و ارتباط با آموزش عالی از طریق اعطای مدرک لیسانس حرفه ای یا Berufsreifeprüfung به کارآموزان ارائه می کند.
  • اساتید و مربیان مراکز فنی و حرفه ای جزء زبده ترین مربیان سطح اروپایی می باشند و به همین دلیل کیفیت آموزشی این دوره ها بسیار بالا است.

شرایط مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

در کشور اتریش مراکز مختلفی برای آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که در طی دوره های مختلفی به کارآموزان مدرک معتبر پایان دوره اعطاء می کنند. معمولا کارآموزان اینگونه مراکز به 3 گروه افراد مبتدی، کارآموزان و فارغ التحصیلان مدارس و متخصصان (معلمان، دبیران و مدیران شخصی) دسته بندی می شوند. خوشبختانه بایستی به حضور علاقه مندان و متقاضیان حضور در مراکز فنی و حرفه ای در اتریش برسانیم که آنها از همان بدو حضور در این مراکز می توانند از حمایت مالی برنامه بورسیه Erasmus+ برخوردار شوند. در واقع اگر ما نظام آموزشی اتریش را به 3 دسته تقسیم بندی کنیم، آموزش فنی و حرفه ای در اتریش موسوم به VET در سطح مدارس متوسطه (سطح بالا) با 3 زیر دسته کالج ها و مدارس متوسطه VET و مدارس فنی و حرفه ای برای کارآموزان به صورت زیر دسته بندی می شود:

آموزش فنی و حرفه ای در اتریش

شرایط پذیرش از مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

معمولا دوره کالج های آموزش فنی و حرفه ای در اتریش یک دوره 5 ساله است که با آزمون نهایی Reife- und Diplomprüfung به اتمام می رسد. نمره قبولی این برنامه نمره 4 تا 5 بعلاوه پیشرفت تحصیلی بایستی حدود ISCED 550 باشد. در ضمن زبان آموزشی این دوره آلمانی (Fachschule, Handelsschule) است. بنابراین، داشتن مدرک دیپلم متوسطه و مدرک زبان آلمانی جزء الزامات پذیرش از مراکز فنی و حرفه ای اتریشی می باشد. انواع کالج های فنی و حرفه ای در اتریش 2023 عبارتند از:

  • مدارس فنی و حرفه ای نیمه وقت برای کارآموزان
  • مدارس و کالج های مهندسی، هنرها و صنایع دستی
  • مدارس و کالج های مدیریت بازرگانی
  • مدارس و کالج های مدیریت و صنایع خدماتی
  • مدارس و کالج های توریسم
  • مدارس و کالج های مد و طراحی
  • مدارس مشاغل اجتماعی
  • کالج های کشاورزی و جنگلداری
  • کالج های آموزش دبیری

شرایط مهاجرت کارآموزان به کشور اتریش

کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای در اتریش برای اقامت در این کشور و حضور در این مراکز نیازمند اخذ ویزای اتریش هستند. بر طبق قانون این کشور، کارآموزانی که قصد اقامت در اتریش برای مدت کمتر از 6 ماه را دارند می توانند ویزای C و برای اقامت به مدت بیش از 6 ماه می توانند ویزای D درخواست دهند. اعضای خانواده نیز بسته به نوع ویزای کارآموز فنی و حرفه ای می توانند درخواست ویزای C یا D ارائه دهند. مدارکی که این دسته از متقاضیان برای درخواست ویزای اتریش (نوع C یا D) نیاز دارند عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزای C یا D
  • پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر با اعتبار 3 ماهه
  • عکس پاسپورتی مطابق معیار ICAO (با پس زمینه رنگی)
  • تاییدیه یا نامه پذیرش از مراکز فنی و حرفه ای در اتریش
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت پوشش هزینه های زندگی: فراگیران زیر 24 سال مبلغ 533.85€ (یورو) در ماه، دانشجویان بالای 24 سال حدود 966.65€ (یورو)، زوجین حدود 1472€ (یورو) و هر فرزند حدود 149.15€ (یورو)
  • مدرک سکونتی در اتریش (رزرو اتاق در خوابگاه دانشجوئی یا تاییدیه داشتن اقامتگاه، قرارداد اجاره خانه یا Wohnrechtsvereinbarung)
  • مدرک بیمه سلامت مسافرتی مناسب با پوشش بیمه ای حداقل 30000€ (یورو)
  • مدرک پیوند خانوادگی یا روابط اقتصادی با کشور مبدا

هزینه زندگی در اتریش

علاوه بر هزینه تحصیل، دانشجویان باید هزینه های زندگی در اتریش را نیز مد نظر قرار دهند. میزان دقیق هزینه زندگی در اتریش بستگی به سبک زندگی و شهر محل اقامت هر فرد دارد. در سال 2023 زندگی در وین و گراتس ماهانه بین 900€ تا 1300€ (یورو) و زندگی در لینز ماهانه بین 800€ تا 1000€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در اتریش را اجاره بها تشکیل می دهد به همین دلیل دانشجویان می توانند برای کاهش هزینه های خود خوابگاه اجاره کنند یا آپارتمانی را به صورت اشتراکی با 1 یا چند دانشجوی دیگر تهیه نمایند. در جدول ذیل اجاره مسکن در اتریش با اجاره خوابگاه مقایسه شده است:

نوع محل سکونتمیانگین اجاره ماهانه
خوابگاه دانشجوییاز 200€ تا 550€ (یورو)
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهراز 600€ تا 1100€ (یورو)

همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، بالاترین هزینه از هزینه های زندگی در اتریش 2023 مربوط به هزینه خرید از بازارهاست:

توزیع هزینه های زندگی در اتریش

تیم وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت متخصص در زمینه ویزای کار و تحصیل اتریش با ارائه مشاوره های حرفه ای در خدمت هموطنانی هستند که متقاضی کار و اقامت در کشور اتریش در سال 2023 می باشند.

سوالات پرتکرار درباب شرایط تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای اتریش

کلا تحصیل و کار در اتریش آرزوی هر متخصص و نیروی تحصیلکرده است. یکی از روش هایی که منجر به تحقق این هدف می گردد شرکت در دوره کارآموزی در مراکز فنی و حرفه ای اتریش می باشد. دراینباره سوالات زیر توسط علاقه مندان و متقاضیان مطرح می شود:

  • مزیت اصلی شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای اتریش چیست؟ آمادگی برای ورود به بازار کاری و افزایش شانس استخدام در اتریش از جمله اصلی ترین مزیت شرکت در این دوره هاست.
  • شرایط آموزش فنی و حرفه ای در اتریش چیست؟ آموزش فنی و حرفه ای در اتریش موسوم به VET در سطح مدارس متوسطه (سطح بالا) با 3 زیر دسته کالج ها و مدارس متوسطه VET و مدارس فنی و حرفه ای برای کارآموزان وجود دارد.
  • شرایط تحصیل در دوره های مراکز فنی و حرفه ای اتریش چیست؟ معمولا دوره کالج های آموزش فنی و حرفه ای در اتریش یک دوره 5 ساله است که با آزمون نهایی Reife- und Diplomprüfung به پایان می رسد.
  • شرایط اخذ پذیرش از مراکز فنی و حرفه ای کشور اتریش چیست؟ از جمله شرایط اپلای از این مراکز ارائه مدرک دیپلم متوسطه به علاوه مدرک زبان آلمانی است.
  • شرایط ویزای اتریش برای تحصیل در کالج ها و مراکز فنی و حرفه ای این کشور چیست؟ کارآموزانی که قصد اقامت در اتریش برای مدت کمتر از 6 ماه را دارند می توانند ویزای C و برای اقامت به مدت بیش از 6 ماه می توانند ویزای D درخواست دهند.
  • شرط اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش 2023 چیست؟ اخذ حداقل 55 امتیاز از سیستم امتیاز- محور اتریش
5/5 - (29 امتیاز)

25 دیدگاه برای “مراکز فنی و حرفه ای در اتریش

  1. شادمهر گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    مطالب عالی بود ممنونم،
    من معلم مدرسه غیرانتفاعی هستم و در سایت های داخلی هم تدریس میکنم هم دبستان و هم دبیرستان ، تدریس خصوصی هم دارم و در حال حاضر در حال آموزش زبان آلمانی و ترکی استانبولی هستم و ۲۶ سال دارم ، خواستم بدونم من در اتریش موقعیت کاری دارم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اتریش به نیروی کار معلم نیاز داره ولی باید در نظر داشته باشید که سیستم کار در اتریش بسیارمتفاوت هست و شما باید مسیر مشخصی رو طی کنید تا به این کشور برسید.

  2. رضا عالی کار گفت:

    با سلام بنده با داشتن سن 44 سال دارای همسر و فرزند 12 ساله آشنا به مهارت نرم افزار طراحی سه بعدی (3dsmax) و مهارت در کار با چوب و ام دی اف و دارای سابقه بیش از 10 سال در امر بازسازی و نوسازی اماکن و سازنده و مجری دکوراسیون داخلی همچنین آشنا به فن جوشکاری با داشتن مدارک فنی حرفه ای مرتبط از سازمان فنی حرفه ای ایران و امکان ارایه تمکن مالی (دو عدد سند ملکی مسکونی در حدود 12 میلیارد تومان و ملک تجاری در حدود 6 میلیارد تومان و درآمد ماهیانه از اجاره املاک فوق در حدود ماهیانه 40 میلیون تومان و مبلغ نقدی حدود 600 میلیون تومان و تسلط متوسط به زبان انگلیسی برای مهاجرت به اتحادیه اروپا که امکان دریافت اقامت دایم و اجازه کار داشته باشم از طریق کدام کشورها بهترین امکان برایم میسر می باشد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      یکی از کشورهای خوب برای مهاجرت شما مهاجرت به کشور آلمانه

  3. خسروی گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    مدرک کدام دوره های فنی و حرفه ای در ایران بیشتر در اتریش می تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      رشته های فنی مهندسی طبیعتا خیلی خوبه اما روزمه تون رو بفرمائید تا من بتونم به درستی راهنماییتون کنم

  4. هایده گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  5. sohrab گفت:

    امکان کاریابی در اتریش برای حرفه پرستاری بیشتره یا آلمان شرایط تطبیق مدرک تو کدوم کشور آسونتره ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      حرفه پرستاری نیاز به تطبیق مدرک داره که معمولا در آلمان راحتتر صورت میگیره
      ابتدا مقاله ویزای A17 پزشکان آلمان رو مطالعه کنید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. ارمغان گفت:

    سلام من مدرک لیسانس مدیریت صنعتی دارم آیا می تونم در این کشور مشغول به کار بشم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در صورت داشتن سن مناسب و سابقه کار خوب بله امکانپذیره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  7. هامون گفت:

    ممنون از مقاله

  8. محمد امینی گفت:

    سلام کاریابی در اتریش و شرایط آن نیاز به مدرک دانشگاهی معتبر است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص کاریابی ارائه نمیکنه متاسفانه

  9. e.farahani گفت:

    شما میتونید برای من کاریابی در اتریش رو انجام بدید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص کاریابی ارائه نمیکنه متاسفانه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  10. تبسم گفت:

    ایا کاریابی در آلمان هم به همین ترتیب می باشد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله البته آلمان شرایط بهتری داره

  11. قراری گفت:

    ویزای کار اتریش میشه بگین هزینه اش چقدره و مدت اعتبارش تا کی؟ ممنون از سایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در خصوص هزینه ها با مشاورین ما در تماس باشید

  12. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  13. ترانه گفت:

    در چه رشته های بیشتر کاریابی اتفاق می افتد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص کاریابی ارائه نمیکنه متاسفانه

  14. سهیل عزیزی گفت:

    زمان سفارت یرای اخذ ویزای کار چقدر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      کدوم ویزای کاری در خصوص اتریش رو میخواین اقدام کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *