هزینه زندگی

هزینه زندگی در صربستان

هزینه زندگی در صربستان

در مقاله هزینه زندگی در صربستان ابتدا به توضیحاتی در خصوص صربستان می پردازیم و از مزایای اخذ اقامت این کشور اطلاعاتی را خدمتتان ارائه می دهیم. صربستان کشوری واقع در جنوب شرقی اروپا است، در شبه جزیره بالکان و بخشی از اروپای مرکزی است که در شمال، هم مرز با مجارستان، در شرق با رومانی و بلغارستان، در جنوب با مقدونیه و آلبانی و در غرب با مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین و کرواسی می باشد.

  • آیا صربستان عضو اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه شینگن است؟
  • شرایط مهاجرت به صربستان چیست؟
  • انواع ویزای صادره از صربستان کدامند؟
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای صربستان چیست؟
  • آیا صربستان کشور ارزان اروپایی است؟
  • متوسط هزینه زندگی در صربستان 2024 چقدر است؟
  • گرانترین و ارزانترین شهر صربستان کدامند؟
  • بیشترین هزینه در بین انواع آیتم زندگی در کشور صربستان مربوط به چه هزینه ای است؟

مزایای کشور صربستان

بهترین توصبف برای مردم صرب مهمان نواز بودن آن ها می باشد. شما در صربستان یک اوقاتی عالی خواهید داشت. مهمان نوازی یک اصل ذاتی مردم صرب است، در حالی که یک لبخند، دلسوزی و روحیه بالا یک ویژگی اصلی میزبان است و می تواند اوقات خوش شما را تضمین کند. جشن های سنتی که سرگرمی، موسیقی و شیرینی پزی را به فراوانی به ارمغان می آورند، یک مکان مناسب برای شناختن روحیه شاداب شهروندان صربستانی است.


در صربستان در حدود 40 ملیت مختلف زندگی می کند، در حالی که هر یک از آن ها اعتقادات و باورهای خود را دارند. از آنجایی که صربستان کشوری است که دارای مناطق گوناگون قومی است، در محیط چند ملیتی زبان های دیگر مانند مجارستانی، اسلواکی، رومانیایی و کرواتی نیز استفاده می شود. دین غالب در میان اکثریت جمعیت، مسیحیت ارتدکس (84.98%) است، به دنبال آن کاتولیک رومی (5.48%)، اسلام (3.2%)، پروتستانتیسم (1.08%) و دیگر ادیان نیز حضور دارند.

اطلاعات بیشتر در باب آب و هوای صربستان

پارامترشرح
کشورجمهوری صربستان
قارهاروپا
پایتختبلگراد
عضو اتحادیه اروپایی و ناحیه شینگننمی باشد
موقعیتاروپای مرکزی
جمعیت6690887 نفر

اقتصاد در کشور صربستان

دولت افزایش قیمت محصولات اصلی مانند نان، روغن و نمک را ممنوع اعلام کرد، در صورتی که این نوع اقدامات اقتصادی هیچگونه ارتباطی با بازار آزاد ندارد و معمولاً این حرکت شامل اقلام اساسی و اصلی می­ گردد که به سهولت از انبار خارج می شوند. دولت جدید به هیچ وجه نمی­ خواهد بازار کشور صربستان را به طرز نامناسبی کنترل نماید اما قیمت­ ها به گونه ای است که جو بازار را به هم می­ریزد، به عنوان نمونه قیمت جدید یک نان شیرینی 20 دینار می­ باشد.

اگر چه قیمت نان شیرینی بر اساس استانداردهای اروپایی است اما در حال حاضر 7 برابر هزینه آن در سال گذشته می­ باشد، در صورتی که حقوق متوسط ​​فقط 3 یا 4 برابر افزایش پیدا کرده است، این ناسازگاری را می­ توان در بعضی از نمونه­ های دیگر نیز مشاهده کرد. در مقاله شرایط زندگی در صربستان، به بررسی هزینه ­های زندگی و شرایط اقتصادی و حمل و نقل در این کشور پرداخته خواهد شد، همچنین جهت کسب اطلاعات کامل درباره این موضوع می ­توانید با موسسه ما ارتباط حاصل فرمائید.

شرایط و روش های مهاجرت به صربستان

در کل برای سفر به کشور مجارستان همگان نیازمند اخذ ویزا از این کشور هستند. حالا خود این ویزا در صربستان به دو نوع ویزای کوتاه مدت تایپ C و ویزای بلند مدت تایپ D دسته بندی می شود. همان طوری که در جدول پایین هم ملاحظه می شود، اصلی ترین تفاوت این دو ویزا نیز در مدت اقامت آنهاست:

نوع ویزامدت اعتبار ویزادسته بندی ویزایی
ویزای کوتاه مدت صربستان (تایپ C)کمتر از 90 روزمثل ویزای توریستی، ویزای بیزینس، ویزای دیدار خانواده و سایر
ویزای بلند مدت صربستان (تایپ D)بیشتر از 90 روزمثل ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری و ویزای الحاق خانواده

درست مثل هر کشور دیگری، متقاضیان دریافت ویزای صربستان 2024 نیز برای این کار بایستی به سفارت این کشور مراجعه نمایند. در ادامه نیز طی مراحل زیر تا دریافت ویزای صربستان ضروری است:

مراحل زیر تا دریافت ویزای صربستان

هزینه زندگی در صربستان و شهرهای آن در 2024

در باب هزینه زندگی در صربستان باید بگوییم که هزینه زندگی از یک بخش از کشور به بخش دیگر متفاوت است. بلگراد گرانترین شهر در کشور صربستان محسوب می شود. در صربستان هزینه زندگی تا حد زیادی بستگی به شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد دارد. اما به طور متوسط هزینه زندگی ماهانه در صربستان البته بدون احتساب اجاره مسکن برای یک نفر 571€ (یورو)  و برای یک خانواده 4 نفره 1950€ (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در صربستان و شهرهای آن

در این اثنا به منظور درخواست ویزای صربستان ارائه یکسری مدارک به صورت ذیل الزامی است:

  • پاسپورت ملی معتبر با اعتبار حداقل 3 ماه قبل از تاریخ بازگشت
  • فرم درخواست تکمیلی ویزای گردشگری صربستان
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • رسید واریز هزینه ویزای توریستی صربستان به میزان €62 (یورو) که در واقع حدود €60 (یورو) آن مربوط به هزینه درخواست ویزا و فقط حدود €2 (یورو) آن مربوط ه هزینه صدور برچسب ویزای صربستان است.
  • بیمه سلامت
  • تاییدیه تمکن مالی کافی
  • گواهی اسکان در صربستان
  • بلیط پرواز رزرو شده
  • دعوتنامه
  • کلیه مدارک شناسایی متقاضی

اما متوسط هزینه زندگی ماهیانه در صربستان برای هر نفر با احتساب هزینه اجاره خانه در حدود €862 (یورو) می باشد. اصلا به همین دلیل نیز گفته می شود که صربستان جزء ارزانترین کشورهای اروپایی برای زندگی است. این را با توجه به نمودار زیر نیز می توان متوجه شد:

مقایسه هزینه زندگی صربستان با کشورهای دیگر

همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، بیشترین هزینه در بین انواع هزینه های زندگی در صربستان مربوط به هزینه خرید از بازارهاست:

توزیع درصدی هزینه زندگی در صربستان

اجاره ملک و هزینه زندگی در صربستان

در سال 2024 میزان 18.3% از هزینه های زندگی در صربستان به پرداخت اجاره ملک اختصاص دارد. البته میزان دقیق اجاره با توجه به ویژگی های ملک متفاوت می باشد و عواملی مثل شهر، محله، سال ساخت، متراژ و غیره در این مسئله دخیل هستند. با این حال در جدول ذیل متوسط اجاره بهای ماهانه در کشور صربستان بیان گردیده است:

نوع آپارتمانمیانگین اجاره بهای ماهانه (یوروا)
آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر480€
آپارتمان 1 خوابه در اطراف شهر320€
آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر860€
آپارتمان 3 خوابه در اطراف شهر580€

گرانترین و ارزانترین شهرهای صربستان برای زندگی

یکی از فاکتورهایی که بیشترین تاثیر را بر روی شاخص هزینه زندگی در صربستان دارد، انتخاب شهر محل اقامت می باشد. چرا که رقم شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف صربستان به یک اندازه نیست. به همین دلیل نیز ما در این بخش قصد داریم تا شما را با وضعیت هزینه زندگی در شهرهای مختلف صربستان آشنا کنیم. و وقتی ما به بررسی شاخص هزینه زندگی در شهرهای صربستان می پردازیم به این نکته جالب می رسیم که در صورت مقایسه این شهرها با شهرهای جهانی میتوان متوجه شد که رقم شاخص شهرهای صربستانی همگی پایین تر از 50 می باشد.

از همین رو نیز همه شهرهای صربستان جزء ارزانترین شهرها در اروپا و حتی کل جهان محسوب می شود:

مقایسه شهرهای صربستان از نظر شاخص هزینه زندگی

هزینه زندگی در صربستان برای دانشجویان بین المللی

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که دانشجویان بین المللی باید قبل زا مهاجرت به صربستان مورد بررسی قرار دهند، هزینه زندگی در صربستان می باشد. زیرا طبق آمار به دست آمده، حدود 65% از جمعیت صربستان را دانشجویان تسکیل می دهند. صربستان طی سالهای اخیر به دلیل رشد قابل توجهی که در حوزه های مختلف آموزشی داشته، مورد توجه اغلب دانشجویان بین المللی از نقاط مختلف جهان قرار گرفته است. بنابراین به شدت توصیه می شود که، دانشجویان قبل از ورود به این کشور، هزینه زندگی در صربستان را به طور دقیق بررسی نمایند. در غیر این صورت با مشکلات گشترده ای در زمینه های مختلف مواجه خواهند شد.

برای اینکه بیشتر با هزینه های رایج زندگی دانشجویان در صربستان آشنا شوید، به جدول زیر مراجعه فرمایید:

هزنیه های رایج زندگی دانشجویان در صربستانتوضیحات
هزینه شهریهیکی از مهمترین بخش های در بودجه ماهانه دانشجوان در صربستان، هزینه شهریه در این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی به طور میانگین باید سالانه حدود 1500RSD تا 3000RSD (دینار صربستان) برای شهریه خود در نظر بگیرند.
هزینه حمل و نقلاغلب دانشجویان در صربستان از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور استفاده می کنند، که ماهانه بین 290RCD تا 400RCD (دینار صربستان) برای آنها هزینه دارد.
هزینه اقامتگاهدانشجویان بین المللی برای کاهش هزینه های زندگی در صربستان می توانند از خوابگاه های دانشجویی در این کشور استفاده کنند. زیرا هزینه اقامتگاه شخصی در صربستان به طور میانگین 790RSD (دینار صربستان) در ماه می باشد.

حمل و نقل بخش کلیدی هزینه زندگی در صربستان

اغلب متقاضیانی که قصد ادامه زندگی در صربستان را دارند، معمولا قبل از مهاجرت به این کشور هزینه زندگی در صربستان را به ویژه در بخش حمل و نقل نادیده می گیرند. که این امر باعث می شود تا با چالش های متعددی در طول اقامت در این کشور مواجه شوند. به همین جهت به شدت توصیه می شود که، افرادی که قصد ادامه زندگی در صربستان را دارند، قبل از ورود به این کشور، هزینه های رایج حمل و نقل در این کشور را به طور دقیق بررسی کنند. اما نگران نباشید، زیرا هزینه حمل و نقل در صربستان در کنار کیفیت بالایی که برای تمامی مهاجران به همراه دارد، هزینه مقرون به صرفه یا را نیز برای اتباع خارجی فراهم می کند.

در نمودار زیر می توانید رشد هزینه حمل و نقل در صربستان را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

رشد هزینه حمل و نقل در صربستان

البته لازم به ذکر است که بدانید، اغلب مهاجران در صربستان به دلیل بالا بودن هزینه سوخت در این کشور، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. زیرا زیرساخت های حمل و نقل عمومی در این کشور نیز به خوبی توسعه یافته اند، و تمامی مهاجران می توانند به راحتی در این کشور جا به جا شوند. هزینه حمل و نقل عمومی در صربستان برای هر تبعه خارجی حدود 750RSD (دینار صربستان) در ماه می باشد.

برای اینکه بتوانید بیشتر با انواع مختلف وسایل حمل و نقل در صربستان آشنا شوید، به تصویری که در این بخش از مقاله برای شما تهیه کرده ایم توجه فرمایید:

انواع مختلف وسایل حمل و نقل در صربستان

واحد پول و مالیات در صربستان

واحد پول در کشور صربستان و پول رسمی در صربستان دینار است. ارز خارجی را می توان در همه بانک ها، ادارات پست و دفاتر مبادله مجوز رد و بدل کرد. اسکناس های موجود در بازار روزانه سکه هستند. مقدار مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده، PDV در صربستان) در صربستان بر اساس کالاها یا خدمات محاسبه می شود، بسته به نوع با نرخ 8% یا 20%. در مورد ظرفیت های مسکونی در صربستان موقعیت های زیادی برای اقامت در صربستان همانند اقامت گرجستان وجود دارد. از جمله خوابگاها و متل ها ارزان قیمت، اقامتگاهای قومی معتبر، لباس های لوکس و هتل های پنج ستاره را می توان نام برد.

هتل ها در بلگراد اکثر ظرفیت های محل اقامت در صربستان را تشکیل می دهند. بسیاری از افراد تمایل دارند برای تحصیل در صربستان، کار در صربستان، ثبت شرکت، سرمایه گذاری و ویزای توریستی صربستان اقدام نمایند اما از شرایط زندگی و هزینه زندگی در صربستان آگاهی ندارند. اطلاع از هزینه های زندگی در این کشور راهنمای مناسبی در خصوص انتخاب بهترین کشور برای شما خواهد بود. در هر صورت هرگونه سوال و پرسشی در این خصوص کارشناسان و مشاوران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

سوالات پرتکرار پیرامون هزینه زندگی در صربستان

در زمینه شرایط مهاجرت به کشور صربستان از جمله موضوع هزینه زندگی در این کشور سوالاتی مطرح است:

  • آیا صربستان عضو ناحیه شینگن اروپاست؟ صربستان Serbia نه عضو اتحادیه اروپایی (EU) و نه عضو ناحیه شینگن نیست.
  • آیا صربستان مقصد مهاجرتی ارزانی در اروپاست؟ بله، چرا که در شرایط فعلی متوسط هزینه زندگی ماهیانه در صربستان برای هر نفر با احتساب هزینه اجاره خانه در حدود EUR 862 (یورو) می باشد. که بسیار پایین تر از اغلب کشورهای اروپایی است.
  • بیشترین بودجه هر مهاجر خارجی در کشور صربستان صرف چه هزینه ای می شود؟ این هزینه مربوط به آیتم خرید از بازارهاست.
  • در حال حاضر گرانترین و ارزانترین شهر صربستان کدامند؟ شهر بلگراد پایتخت صربستان با رقم شاخص 43.1 گرانترین شهر و رشهر نیس با رقم 33.5 به عنوان ارزانترین شهر صربستان به حساب می آید.
  • انواع ویزا جهت سفر به صربستان چیست؟ کلا ویزاهای صربستان از نظر مدت اقامت به دو نوع ویزای کوتاه مدت تایپ C و ویزای بلند مدت تایپ D تقسیم می شود. ولی از نظر هدف مهاجرت به انواع ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری و نیز ویزای الحاق خانواده تقسیم بندی می شود.
  • هزینه مربوط به درخواست ویزای صربستان چقدر است؟ کلا به میزان EUR 62 (یورو)
5/5 - (21 امتیاز)

2 دیدگاه برای “هزینه زندگی در صربستان

  1. علی کیان مهر گفت:

    شما که توضیحی ندادین

    1. امیر جلالی گفت:

      هزینه های کلی زندگی بیان شده
      نکات مبهم رو بفرمایید تا توضیح بدیم خدمتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *