مهاجرت

مشکلات زندگی در قبرس

مشکلات زندگی در قبرس

مشکلات زندگی در قبرس مسئله ای است که علاقه مندان به زندگی در این کشور باید پیش از ورود نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند. قبرس کشوری توسعه یافته است که در بخش شمالی آن زبان رسمی ترکی استانبولی و در بخش جنوبی یونانی است. این کشور پردرآمد، تولید ناخالص داخلی و شاخص توسعه انسانی بالایی دارد و جزو مقاصد مطلوب برای زندگی است و نتیجتا افراد زیادی علاقه مند به اخذ اقامت آن هستند. منتهی همانند تمامی کشورهای دنیا زندگی در قبرس هم مزایا و معایبی دارد که باید به آن ها توجه شود.

در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مشکلات زندگی در قبرس در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • مزایا و معایب زندگی در قبرس کدام است؟
  • شرایط کاری در قبرس به چه صورت است؟
  • چرا تحصیل در قبرس گزینه ای مناسب نیست؟
  • بهترین راه ورود به این کشور چیست؟
  • شرایط آب و هوایی قبرس چگونه است؟

مشکلات زندگی در قبرس از بعد اقتصادی

قبرس از ماه مه سال 2004 عضوی از اتحادیه اروپا (European Union) است و از 1 ژانویه 2008 نیز به عضویت حوزه یورو (Eurozone) درآمده است که مزایای زیادی برای اقتصاد آن به همراه داشته است. از جمله مزایای این امر می توان به این نکته اشاره نمود که واحد پول رسمی قبرس یعنی یورو یکی از معتبرترین ارزها جهان است که از ثبات زیادی در مقایسه با سایر پول های ملی مثل ریال ایران، درام ارمنستان و غیره برخوردار است. البته عضویت در حوزه یورو معایب و مشکلاتی نیز به همراه داشته است مثلا قبرس نیز در نتیجه بحران مالی و بانکی حوزه یورو در سال 2012، دچار مشکلاتی شد.

همچنین لازم به ذکر است که اقتصاد قبرس وابستگی زیادی به 3 بخش گردشگری، سرویس های مالی و کشتیرانی دارد؛ در نتیجه در سال 2022 که به دلیل شیوع ویروس کرونا ورود گردشگران به این کشور عملا متوقف شد، اقتصاد قبرس زیان زیادی را متحمل شد. علاوه بر دولت قبرس، مردم نیز از این مشکل متحمل ضرر زیادی شدند و تعداد زیادی از مشاغل از بین رفتند و نتیجتا نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد. البته خوشبختانه نرخ تورم در قبرس پایین است در نتیجه مردم در این کشور مدام با افزایش بی رویه قیمت ها و کاهش مداوم قدرت خرید خود مواجه نیستند. در نمودار ذیل نرخ تورم در قبرس با ترکیه در سال 2022 مقایسه شده است:

مقایسه نرخ تورم در ترکیه و قبرس

با این وجود می توان گفت که مهاجرت به ترکیه در بسیاری از مواقع بهتر از مهاجرت به قبرس است چراکه لیر ترکیه اعتبار کمتری دارد و در نتیجه هزینه های زندگی در ترکیه می تواند کمتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا با واحد پولی یورو باشد.

مشکلات زندگی و بازار کار در قبرس

شرایط کار در قبرس در شرایط عادی خوب است اما همان طور که اشاره شد همانند تمام کشورهای دنیا یکسری مشاغل در قبرس نیز تحت تاثیر ویروس کرونا از بین رفته اند. اما حتی در شرایط عادی نیز افراد باید توجه داشته باشند چه برای کار قصد مهاجرت به قبرس را داشته باشند چه تحصیل، باید به زبان یونانی یا ترکی استانبولی مسلط باشند. حتی پیشنهاد می شود برای بالاتر بردن فرصت های شغلی و بیشتر شدن سطح حقوق خود علاوه بر این که به هر دو زبان مذکور مسلط شوند به زبان انگلیسی نیز تسلط پیدا کنند. دشواری امر جایی مشخص می شود که در بسیار از کشورهای توسعه یافته تر و قدرتمندتر از قبرس مثل آلمان، کانادا، فرانسه، انگلستان و غیره تنها با تسلط به یک زبان (آلمانی، انگلیسی و فرانسوی) به تناسب هر کشور، افراد شانس خوبی برای یافتن مشاغل با درآمد بالا خواهند داشت.

قبرس همچنین سطح درآمد پایین تری در مقایسه با کشورهای مذکور دارد هرچند ذکر این نکته هم ضروری است که هزینه های زندگی در قبرس نیز پایین تر از انگلستان، فرانسه و غیره است. در نتیجه مردم این کشور، خصوصا کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، برای پیدا کردن شغل و تامین هزینه های زندگی خود در قبرس با مشکل عمده ای روبه رو نخواهند بود. چرا که سطح درآمد افراد در قبرس نیز همانند سایر کشورهای دنیا به موارد مختلفی از جمله نوع شغل، حوزه کاری، سابقه کار، سطح تحصیلات و غیره بستگی دارد. در ادامه سطح درآمد ماهانه در قبرس طی سال 2022 بررسی شده است:

سطح درآمد ماهانه در قبرس

مشکلات زندگی و تحصیل در قبرس

مهاجرت به قبرس از طریق تحصیل تقریبا ارزان قیمت است اما بدون گرفتن بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی، که شانس اخذ آن ها به دلیل وجود متقاضیان زیاد پایین است، رایگان نخواهد بود. در حالی که با صرف همین هزینه افراد می توانند در بهترین دانشگاه های کشورهای توسعه یافته تری از جمله فرانسه، اتریش، مجارستان، ایتالیا و غیره تحصیل نمایند. شهریه دانشگاه های قبرس بستگی به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی افراد دارد اما برای دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی قبرس شوند به شرح ذیل است:

  • در مقطع لیسانس: سالانه 3500€ تا 6000€ (یورو)
  • در مقطع فوق لیسانس: سالانه 2000€ تا 2500€ (یورو)

مشکلات زندگی و تحصیل در قبرس

بهترین راه برای مهاجرت به قبرس

علی رغم وجود برخی از مشکلات در مجموع مهاجرت به قبرس می تواند انتخاب خوبی باشد هرچند گزینه های بهتر دیگری نیز وجود دارند. منتهی برای مهاجرت به قبرس در حال حاضر بهترین راه روش تحصیلی است نه کاری یا سرمایه گذاری. چرا که سرمایه گذاری نیز به سرمایه بالایی دارد و با ریسک های زیادی روبه رو خواهد بود و پروسه های کاری نیز نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی است. از آن جایی که قبرس عضوی از اتحادیه اروپا شده است نیز پروسه اخذ پیشنهاد شغلی از کارفرمای قبرسی به عنوان کسی که شهروند اتحادیه اروپا نیست دشوارتر هم می شود چرا که وی باید ابتدائا فرصت شغلی مربوطه را در کشور خود و در کل اتحادیه اروپا آگهی کند.

اما شروع تحصیل در قبرس ساده تر است و تنها نیازمند اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس و بر مبنای نامه پذیرش دانشگاه، درخواست دادن برای به دست آوردن ویزای تحصیلی است. در نهایت نیز دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی و پیش از انقضای ویزای تحصیلی قبرس با یافتن شغل، اجازه اقامت خود را تمدید نمایند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مشکلات زندگی در قبرس توضیحاتی ارائه گردید و مشخص شد گزینه های مهاجرتی بهتری همچون مجارستان، ایتالیا، هلند، کانادا و غیره نیز وجود دارند. هرچند ممکن است علی رغم وجود برخی مشکلات برخی افراد به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در قبرس بخواهند این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند.

4/5 - (3 امتیاز)

8 دیدگاه برای “مشکلات زندگی در قبرس

  1. قربانی گفت:

    با خرید ملک تابعیت چند ساله قبرس را میتونی بگیری؟برخی کشورها فقط ۵سال تابعیت میدند.بعدش معلوم نیست چه شود

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برخی از کشورها اقامت دائم نمیدن مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس اما قبرس اینطور نیست
      در این خصوص مقاله رشته مهندسی هوافضا در قبرسرو مطالعه نمایید

  2. آرش گفت:

    سلام. شنیدم کل جزیره قبرس گاز نداره!!! و باید از کپسول گاز استفاده کرد!!! درسته؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      از این قضیه مطلع نیستم دوست من

  3. محبوبه موسوی گفت:

    سلام حال شما. سال نوتون مبارک باشه. برای اقامت قبرس و خرید منزل کجاها بهتره؟آیا پس از چند سال اقامت قبرس شمالی پاسپورت میده؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      لطفا در ابتدا مقاله مهاجرت به قبرس رو مطالعه بفرمائید اگر ابهاماتتوون برطرف نشد در خدمتتون هستم

  4. Morteza گفت:

    مطالب خوبی بود ممنون من تمایل به مهاجرت دارم اما نمیدانم از چه روشی اقدام کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهتره که با مشاورین ما در این خصوص مشورت نمایید و با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *