مهاجرت

مشکلات زندگی در یونان

مشکلات زندگی در یونان

مشکلات زندگی در یونان در 10 سال گذشته به دلیل بحران های اقتصادی بسیار زیاد بوده اند. به همین دلیل است که اخیرا یونان مقصد مهاجرتی محبوبی بین خارجی ها نیست چرا که می توانند با صرف هزینه های کم تر اقامت کشورهای بهتری مثل فرانسه، مجارستان، آلمان و غیره را به دست آورند. یونان با حدود 11 میلیون نفر جمعیت عضوی از حوزه یورو می باشد که مزیت خوبی به شمار می رود. منتهی باید توجه داشت نرخ بیکاری در یونان بالا است و در حال حاضر خود یونانی ها نیز شغل مناسب یا امنیت شغلی کافی را ندارند. مسلم است که در غالب موارد کسانی که برای تحصیل و کار به یونان رفته اند نیز به عنوان یک فرد خارجی شرایط ایده آلی نخواهند داشت. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به مشکلات زندگی در یونان صحبت شده است.

  • شرایط زندگی در یونان چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت به یونان چیست؟
  • شرایط کار در یونان چیست؟
  • فرایند مهاجرت به یونان چیست؟
  • آیا دستمزد کار در یونان بالا است؟
  • هزینه زندگی در یونان چگونه است؟

مشکلات زندگی در یونان در بازار کار

زندگی در یونان امروزه مشکلات زیادی دارد اما شاید بتوان یکی از جدی ترین مشکلات را معضل بیکاری دانست. در واقع در حال حاضر برخلاف کشورهای اروپایی ای مثل آلمان و اتریش که نرخ بیکاری آن ها در سال 2022 به ترتیب 3.2% و 4.3% می باشد و به همین دلیل به دنبال استخدام نیروی کار خارجی هستند، یونان برای شهروندان خود نیز به قدر کافی فرصت شغلی ندارد. در حالی که در آلمان و اتریش علاقه مندان، حتی اگر شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نباشند، می توانند با داشتن مدرک کارشناسی و حداقل 3 سال سابقه کار بدون نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی ویزای جستجوی کار را به دست آورند، تنها راه اخذ ویزای کاری یونان با داشتن پیشنهاد شغلی است.

پروسه اخذ پیشنهاد شغلی نیز مستلزم آگهی شدن کار 3 ماه در یونان و 3 ماه در اتحادیه است؛ فرآیندی که با توجه به متقاضیان بی شمار کار در یونان، شانسی برای خارجی ها باقی نگذاشته است. البته سطح درآمد ماهیانه در یونان نسبتا قابل قبول است و اگر کسی موفق شود شغلی در این کشور پیدا کند می تواند کیفیت زندگی خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. در جدول ذیل سطح درآمد در یونان طی سال 2022 بررسی شده است:

سطح درآمد ماهیانه در یونانتوضیحات
€620 (یورو)کم ترین میزان درآمد دریافتی در یونان
€2430 (یورو)متوسط درآمد دریافتی در یونان
€10900 (یورو)بیشترین میزان درآمد دریافتی در یونان

در نموداری که در ادامه ترسیم شده است نیز نرخ بیکاری در یونان طی سال 2022 با چند کشور توسعه یافته دیگر در اروپا مقایسه شده است: مقایسه نرخ بیکاری در یونان و چند کشور دیگر

مقایسه نرخ بیکاری در یونان و چند کشور دیگر

مشکلات زندگی در یونان در قدرت خرید

تورم در یونان در حال حاضر وجود ندارد یعنی -0.46% است. در واقع رکودی که در یونان وجود دارد اگرچه منجر شده نرخ اقلام غذایی و غیره مدام افزایش پیدا نکند، با فلج کردن اقتصاد یونان جلوی پیشرفت و کسب درآمد مردم را گرفته است. در یونان برخی از مردم حتی توانایی پرداخت اجاره سالیانه محل نگهداری خاکستر مردگان خود را نیز ندارند. البته هزینه زندگی در یونان نسبت به کشورهای دانمارک، هلند، نروژ، انگلستان، استرالیا و غیره پایین تر است اما باید توجه نمود مردم کشورهای مذکور سطح درآمد بسیار بالاتری نیز در مقایسه با یونانی ها دارند.

در جدولی که در ادامه ترسیم شده است قیمت برخی از اقلام در یونان طی سال 2022 بیان شده است:

اقلام و خدمات مختلفقیمت به یورو
1 وعده غذایی در رستوران€10.00
1 وعده غذایی در شعب مک دونالد6.45€
1 بطری آب معدنی0.50€
1 بطری شیر1.22€
500 گرم نان0.88€
1 کیلوگرم پنیر7.83€
1 کیلوگرم گوشت قرمز8.86€
1 کیلوگرم مرغ6.67€
بلیت وسایل حمل و نقل عمومی 1 طرفه1.40€
بلیت وسایل حمل و نقل عمومی ماهیانه30.00€
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ335.95€
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک278.54€
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ574.21€
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک486.08€

مشکلات زندگی در یونان در قدرت خرید

مقایسه مشکلات زندگی در یونان و ارمنستان

اگرچه ذکر شد زندگی در یونان به دلیل شرایط اقتصادی اخیر با مشکلات زیادی روبه رو است، این کشور عضوی از حوزه یورو و اتحادیه اروپا است. در حالی که ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است و کشوری در حال توسعه می باشد. در واقع یونان به رغم ضعف ها و مشکلاتی که دارد باز هم در قیاس با کشورهای در حال توسعه ای مثل آفریقای جنوبی، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان و غیره شرایط بسیار بهتری دارد. از جمله مهم ترین مزایای اخذ اقامت و سرانجام تابعیت یونان را نیز می توان پاسپورت معتبر آن دانست؛ این در حالی است که ارمنستان صاحب یکی از نامعتبرترین پاسپورت های دنیا است. در خصوص اطلاع از شرایط و هزینه های مربوط به خرید و اجاره مسکن در یونان می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مهاجرت به یونان

همانطور که پیش تر گفته شد مهاجرت به یونان در حال حاضر طرفداران کمی دارد. با این وجود ممکن است برخی افراد تمایل داشته باشند به دلیل علاقه زیاد به فلسفه یا فیلسوفانی مثل سقراط، افلاطون و ارسطو در یونان اقامت داشته باشند. علاقه مندان به زندگی در یونان راه های مختلفی پیش رو دارند که بهترین آن ها تحصیل است.

تحصیل در یونان رایگان نیست اما نسبتا کم هزینه است و در نهایت نیز ممکن است به پیدا کردن کار و تمدید اقامت منجر شود هرچند شانس آن پایین است. یونان حدود 24 دانشگاه و 16 دانشگاه فنی-مهندسی دارد که غالبا رنکینگ جهانی خوبی نیز به دست آورده اند. شهریه دانشگاه های دولتی یونان برای دانشجویان بین المللی، یعنی کسانی که شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) و حوزه اقتصادی اروپا (EEA) نیستند، سالیانه بین 1500€ تا 9000€ (یورو) است. برخی از بهترین دانشگاه های یونان نیز در سال 2022 به شرح ذیل اند:

  • University of Crete
  • Athens University of Economics and Business
  • Aristotle University of Thessaloniki
  • University of Ioannina
  • University of Patras

یک راه محبوب دیگر برای اخذ اقامت کشورهای مختلف دنیا، علی الخصوص برای کسانی که شرایط سنی مهاجرت تحصیلی و کاری را ندارند، خرید ملک است. یونان نیز جزو معدود کشورهایی است که به واسطه خرید ملک به خارجی ها اقامت می دهد منتهی بین کشورهای مذکور خرید ملک پرتغال به دلیل شرایط بهتر این کشور پرطرفدارتر است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مشکلات زندگی در یونان اطلاعاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *