ویزای کاری

معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

اولین مرحله در مهاجرت دندانپزشکان به دانمارک، ارسال درخواست و مستندات و مدارک تحصیلی به اداره ایمنی بیمار دانمارک (DPSA) است. ارسال مدارک و مستندات متقاضیان به دانمارک و درخواست آنها، برای تایید و معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک صورت می گیرد و پس از آن مراحل دیگری وجود دارد که دندانپزشکان باید انجام دهند تا اجازه کار به عنوان دندانپزشک به صورت مستقل در این کشور پیشرفته اروپایی را کسب کنند. این فرآیند دریافت اجازه کار مستقل که مشتمل بر چند مرحله است می تواند چندین سال طول بکشد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی هموطنان دندانپزشک علاقه مند به مهاجرت به دانمارک در سال 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

دلایل و مزایای مهاجرت به دانمارک برای دندانپزشکان

در دانمارک دو ارزش اساسی استوار است: دموکراسی و برابری. دموکراسی سنگ بنای جامعه دانمارک است و افراد در محل کار یک فضای دموکراتیک را تجربه می کنند، جایی که قدرت غیرمتمرکز است. تصمیمات معمولا به صورت جمعی گرفته می شود و مدیران بیش از یک تصمیم گیرنده به عنوان یک ناظر عمل می کنند. آزادی بیان ویژگی مهم دموکراسی است و دانمارکی ها آزادانه عقاید شخصی خود را در محل کار اعلام می کنند. در این کشور تبعیض قابل تحمل نیست. اصل اساسی این است که همه از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. بنابراین، با زنان و مردان در محل کار به طور یکسان رفتار می شود.

سیستم رفاه دانمارک در جهان زبانزد است. اصل مهم سیستم رفاهی این کشور این است که همه ساکنان بدون در نظر گرفتن سوابق اجتماعی خود به خدمات اجتماعی دسترسی برابر دارند. محیط کار در دانمارک با یک ساختار سازمانی مسطح با فاصله قدرت کم بین مدیران و کارمندان مشخص می شود. داشتن جایگاه بالاتر در یک شرکت به درجه بالاتری از مسئولیت اشاره دارد، اما دیگر هیچگونه حقوق خاصی ندارد. شرکت های دانمارکی شرایط کار خوب، امکانات مدرن و تجهیزات فنی با کیفیت بالا و نیز آموزش مداوم را به طور منظم به کارمندان خود ارائه می دهند.

بیشتر مهاجران وارد شده به جمعیت دانمارک تعادل بین کار و زندگی را یکی از مزایای بزرگ زندگی در این کشور توصیف می کنند. دانمارکی ها به طور یکسان بر توسعه زندگی کاری و خصوصی خود تمرکز دارند. در این کشور، امنیت فردی نیز بالاست. سبک زندگی دانمارکی مبتنی بر اعتماد و تحمل متقابل است. در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای پیشرفته، میزان جرم و جنایت در دانمارک پایین است. دانمارک کشوری دارای محیطی پاک و ایمن است. این مسئله در جنگل ها و سواحل تمیز آن منعکس می شود.

شرایط کار دندانپزشکان در دانمارک

خدمات بهداشتی درمانی در دانمارک تقریباً به طور انحصاری تحت پوشش عمومی است. تنها استثنای واقعی دندانپزشکی است که هزینه آن بیش تر توسط خود بیماران پرداخت می شود. با این وجود، روش های عمومی بیمه کردن خود از طریق عضو شدن در بیمه درمانی دانمارک وجود دارد. در دانمارک، دندانپزشکان در یک تیم با دستیاران دندانپزشک، متخصصان بهداشت و پذیرشگران کار می کنند. ساعات کار 37 ساعت در هفته است، یعنی در طول ساعات کاری. بهداشت دهان و دندان برای دانمارکی ها بسیار مهم است (به طور معمول به عنوان مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه توصیف می شود). بنابراین، دندانپزشکان عمومی/ جراحان دندان بیش ترین ویزیت را دارند.

اکثر متخصصان ارتودنسی به صورت خصوصی و خود اشتغالی کار می کنند یا در جایی استخدام می شوند و بخشی از درآمد خود را از طریق دریافت هزینه های درمان و بخشی دیگر را با مطالبه یارانه های دولتی برای مراقبت از بزرگسالان تأمین می کنند. دولت هزینه تمام درمان های دندانپزشکی کودکان تا سن هجده سال را پرداخت می کند. در مناطق روستایی تر که ممکن است سازماندهی خدمات دندانپزشکی عمومی جداگانه برای کودکان غیر اقتصادی باشد، برخی از دندانپزشکان ممکن است برای تامین این خدمات با شهرداری قرارداد ببندند.

بازار کار دانمارک با انعطاف پذیری، افراد با استعداد بسیار تحصیل کرده و بهره وری بالا همراه با سطح حقوق رقابتی در یک زمینه اروپایی مشخص می شود. نمودار زیر نرخ بیکاری در دانمارک از 2010 تا 2020 را نشان می دهد:

نرخ بیکاری در دانمارک

بازار کار دانمارک در وضعیت خوبی به سر می برد و به شدت نیاز به جذب پزشکان، دندانپزشکان و پرستاران دارد. در سال های اخیر به دلیل کمبود پزشک، دندانپزشک و پرستار در دانمارک، این کشور اقدام به جذب نیرو از کشورهای دیگر می کند.

بررسی معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

برای گرفتن اجازه کار مستقل به عنوان دندانپزشک در دانمارک، متقاضیانی که از کشورهای اتحادیه اروپا نیستند باید مراحلی را طی کنند. مدت زمان این مراحل بستگی به سرعت یادگیری زبان دانمارکی و گذراندن آزمون های دندانپزشکی و غیره دارد. بنابراین، اخذ مجوز کار مستقل به عنوان دندانپزشک ممکن است چندین سال طول بکشد. این مراحل عبارتند از:

  • درخواست و معادل سازی و تایید مدارک دندانپزشکی
  • آزمون زبان
  • آزمون های دندانپزشکی
  • دوره قانون بهداشت دانمارک
  • اشتغال برای سازگاری و اهداف آموزشی
  • اجازه کار مستقل
  • تخصص

در مرحله اول، دندانپزشکان باید یک فرم درخواست را پر کنند و به صورت الکترونیکی به اداره ایمنی بیمار دانمارک (Danish Patient Safety Authority) ارسال کنند. سپس باید فرم درخواست را پرینت گرفته و امضا کنند و همراه با مستندات و مدارک تحصیلی خود از طریق پست معمولی ارسال کنند. مستندات باید در دو نسخه یا نسخه های برابر اصل شده یا اصل مدارک و نسخه های معمولی ارسال شود.

چگونگی معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

چگونگی معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

در حین ارسال درخواست به DPSA متقاضی باید مستندات و مدارکی را ضمیمه و ارسال کند که برخی از آن ها تحصیلی هستند. این کار برای تایید و معادل سازی مدارک انجام می شود. دانشنامه تحصیلات اولیه به عنوان دندانپزشک و ترجمه آن به زبان دانمارکی یا انگلیسی و نیز ریزنمرات برنامه تحصیلی و ترجمه ریزنمرات به زبان دانمارکی یا انگلیسی، مستندات و مدارک تحصیلی مورد نیاز هستند.

پس از دریافت درخواست و مستندات از طریق پست، در اسرع وقت ایمیلی جهت تایید دریافت درخواست به متقاضی ارسال می شود. این امر ممکن است تا 4 هفته طول بکشد. یک ارزیابی فردی از مدارک اولیه دندانپزشکی متقاضی انجام می شود تا مشخص شود آیا واجد شرایط هست یا خیر. پس از نهایی شدن ارزیابی درخواست، در صورت نیاز به مدارک و مستندات بیشتر به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد یا نامه ای به همراه مدارک و مستندات متقاضی برای وی ارسال خواهد شد. اگر مدارک تحصیلی رسمی متقاضی تایید گردد، در نامه به وی درباره شرایط اخذ اجازه کار مستقل به عنوان دندانپزشک در دانمارک اطلاع رسانی خواهد شد. نامه شامل مدارک و مستندات متقاضی به آدرسی که وی در فرم درخواست بیان کرده است توسط پست ارسال می شود.

نکاتی پیرامون معادل سازی مدرک دندانپزشکان در دانمارک

متقاضیان باید توجه داشته باشند که درخواست های دندانپزشکانی که تحصیلات اولیه دندانپزشکی خود را بیش از 6 سال قبل از دریافت درخواست کاملا مستند در DPSA به پایان رسانده و مدرک گرفته اند، رد می شود، مگر این که این درخواست همراه با سندی باشد که بیانگر تجربه حرفه ای دندانپزشک به مدت حداقل 12 ماه در طول 6 سال قبل از تاریخ دریافت درخواست باشد.

اگر اسناد و مدارک تحصیلی متقاضی به زبان انگلیسی نیست، وی باید ترجمه آن ها به زبان دانمارکی یا انگلیسی را به پیوست مدارک ارسال کند. ترجمه ها باید توسط دانشگاه یا مرجع صادر کننده سند یا مترجم رسمی انجام شود. نام و مهر مترجم باید به وضوح در ترجمه ظاهر شود. ریزنمره برنامه تحصیلی صادر شده توسط موسسه آموزشی باید شامل اطلاعاتی درباره موارد زیر باشد:

  • مدت زمان برنامه بیسیک
  • آموزش نظری: دروس و ساعات تدریس هر درس
  • آموزش بالینی: دروس و ساعات بالینی هر درس
  • تعداد هفته در هر نیمسال تحصیلی

به متقاضیان مهاجرت به دانمارک که قصد معادل سازی مدرک دندانپزشکی خود در این کشور را دارند پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر و دریافت راهنمایی و مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *