اروپا

معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا

معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا

کشورهای اروپایی از نظر کیفیت سیستم آموزشی و گستردگی بازار کار همواره از کشورهای آسیایی شرایط بهتری داشته اند. به این دلیل علاقه مردم برای مهاجرت به اروپا، به امید ساختن یک زندگی بهتر اتفاق جدیدی نیست. معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا برای پرستارانی که قصد کار در کشورهای اروپایی را دارند موضوع مهمی است که باید از مراحل آن مطلع گشت.

به طور کلی درآمد بالای پرستاران و جایگاه اجتماعی رفیع این قشر در جامعه اروپا از دلایل اصلی مهاجرت پرستاران به اروپا است. در ادامه قصد داریم به سوالات مهم مانند شرایط اخذ ویزای کار کشورهای اروپایی، مراحل معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا پاسخ دهیم. این مقاله توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و به جهت راهنمایی شما علاقه مندان محترم نگارش شده است.

مقدمه ای بر معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا

با توجه به کشوری که قصد دارید به عنوان پرستار در آن به کار بپردازید باید مدارک خود را به زبان رسمی ترجمه و به اداره رسمی مهاجرت تحویل دهید. قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل کنید که مدرک تحصیلی شما در رشته پرستاری مورد قبول دانشگاه های کشور اروپایی مورد نظرتان قرار می گیرد. در کل باید بدانید مدارک مرتبط با جان و سلامتی افراد اعم از پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، پرستاری و… بدون گذراندن دورهه ای معادل سازی، برای کار و ادامه تحصیل تایید نیست. تسلط به زبان رسمی یک کشور، مهم ترین اصل از مقدمات مهاجرت پرستاران است که با توجه به هر کشور به صورت ارائه مدرک برای اخذ ویزا باید اثبات شود. لازم به ذکر است که در برخی از دانشگاه های کشورهایی مانند آلمان و اتریش ارائه دوره های آموزش فشرده زبان در کالج های داخلی نیز ممکن است.

مورد دیگر اخذ ویزای کار برای ورود و اقامت در کشور مقصد است. زیرا برای کار به عنوان یک پرستار در کشورهای اروپایی نیازمند دریافت ویزای کار بلند مدت خواهید بود. اغلب کشورهای اروپایی عضو پیمان شنگن هستند. به این معنی که اخذ اقامت یکی از آن ها به شما اجازه می دهد به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنید و در آن ها به کار بپردازید. پس اگر شما مدارک خود را در یکی از آن کشورها تایید کنید، سایر کشورهای حوزه شنگن نیز بر تایید آن صحه می گذارند. اکثر دانشگاه های کشورهای اروپایی برای معادل سازی مدرک پرستاری متقاضیان آزمون های معادل سازی برگزار می کنند. قبولی در این آزمون ها نتیجه معادل سازی مدرک شما را مشخص می کند. همواره برای اقامت همسر و فرزندان کمتر از 18 سال اشخاصی که در آزمون معادل سازی قبول می شوند ویزای اقامت همراه صادر خواهد شد.

شرایط معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا

به طور کلی تحصیل در رشته پرستاری در کشورهای اروپایی حداکثر 4 سال به طول می انجامد. متقاضیان با شرکت در آزمون ها و گاها پشت سر گذاشتن دوره های معادلسازی عملی وارد بازار کار می شوند. در رشته پرستاری و دانشگاه های کشورهای اروپایی به علوم ریاضی، انسانی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی و آناتومی اشاره می شود. برخی از دانشگاه ها نیز پا را فراتر می گذارند و راجع به سلامت عمومی و ارزیابی سلامت، بهداشت و درمان به دانشجویان آموزش می دهند.

انواع رشته های پرستاری در اروپا به پرستاران دوره دیده علم پزشکی و پرستاران علوم روانپزشکی تقسیم می شود. هزینه تحصیل پرستاری در اروپا در کشورهایی مانند آلمان و اتریش رایگان است اما دیگر کشورها در حدود 3000€ (یورو) تا 5000€ (یورو) از دانشجویان شهریه دریافت می کنند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع پرستاری در اروپا وجود دارد. اما اطلاعات علمی گسترده و رزومه فوق العاده نیاز دارد. دانشجویانی که در کشورهای اروپایی به تحصیل پرستاری می پردازند از مزایای زیادی مانند فرصت پیشرفت در بهترین دانشگاه های جهان و استفاده از امکانات درمانی و آموزشی فوق العاده بهره مند می شوند.

لازم به ذکر است بدانید که در اکثر کشورهای اروپایی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پرستاری برای دانشجویان فراهم است. برای اخذ ویزای تحصیلی اروپا در اکثر موارد ارائه پاسپورت معتبر و گواهی سلامت پزشکی لازم است. این مدارک همراه با دیپلم دبیرستان و ریز نمرات با ترجمه رسمی لازم است به سفارت ارائه گردد. درباره مهارت زبان نیز باید در چهارچوب مهارت زبانی مورد نیاز اتحادیه اروپا مدارک مربوط به کشور مورد نظر ارائه شود.

شرایط معادل سازی مدرک پرستاری در اروپا

شرایط شغلی و درآمد پرستاران در اروپا

برای افرادی که در دانشگاه های اروپا در رشته های پزشکی یا پرستاری تحصیل می کنند همواره فرصت های شغلی مناسب با درآمد مطلوب فراهم است. فارغ التحصیلان می توانند در بیمارستان های عمومی یا در کلینیک های تخصصی و خصوصی به کار بپردازد. آن ها با توجه به سوابق کاری خود می توانند از درآمد بسیار بالایی برخوردار باشند. همچنین کار در خانه سالمندان یا مراکز سلامت عمومی امکان پذیر است. تدریس در موسسات و دانشگاه ها از فرصت های شغلی در اروپا برای پرستاران است.

در کشوری مانند آلمان که قطب صنعت مهندسی مکانیک و پزشکی اروپا محسوب می شود پرستاران 5 روز در هفته و در شیفت های 8 ساعته کار می کنند. در آلمان پرستاران حداقل 2500€ (یورو) به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند. این میزان پرداختی برای پرستاران تازه کار محسوب می شود. پرستاران مجرب در آلمان تا حدود 6500€ (یورو) به صورت ماهانه می توانند حقوق دریافت کنند. حقوق آن ها وابسته به توانایی و تخصص آن ها این میزان متغیر خواهد بود. با توجه به هزینه های زندگی در اروپا این میزان درآمد برای پرستاران نوید یک زندگی خوب و آینده ای درخشان را می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به اروپا و اخذ ویزای کاری اروپا با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *