ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

پزشکانی که قصد تحصیل یا کار در اتریش دارند، باید از شرایط پذیرش دانشجو و پزشک اطلاعات داشته باشند. معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش اهمیت زیادی دارد. برای این که یک پزشک ایرانی بتواند در اتریش کار کند، باید مدرک او معادل سازی شود. در غیر این صورت در این کشور به او اجازه کار داده نمی شود.

اگر پزشکان متقاضی قصد تحصیل در این کشور را داشته باشند، باز هم به پروسه معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش نیاز دارند. خوب است بدانید که هزینه تحصیل در رشته پزشکی رایگان و هزینه های زندگی در این کشور پایین است. از سوی دیگر پزشکان می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه، 30 ساعت در هفته کار کنند و یا در کلاس های یادگیری زبان آلمانی و انگلیسی شرکت کنند. سه دانشگاه به نام های اینسبرک، گراس و مدیکال وین، به عنوان بهترین دانشگاه های اتریش در رشته پزشکی از دید مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شناخته شده اند.

  • شرایط کار پزشکان ایرانی در اتریش چیست؟
  • چگونه می توان مدارک پزشکی را در اتریش معادل سازی کرد؟
  • آیا مدارک پزشکی ایرانیان در اتریش معتبر است؟
  • بهترین مکان ها برای معادلسازی مدرک پزشکی در اتریش چیست؟

نحوه ورود پزشکان ایرانی به بازار کار اتریش

پزشکی در اتریش جزو مشاغل مورد نیاز و کمبوددار اتریش محسوب می شود. این دسته شغلی در اتریش در 3 زیر گروه زیر جزو فهرست مشاغل مورد نیاز اتریش معرفی شده و متقاضیان در این سه دسته شغلی می توانند با ارائه قرارداد کاری یا همان پیشنهاد کاری و کسب حداقل 55 امتیاز لازم برای اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش 2023 درخواست دهند:

مشاغل مربوط به گروه پزشکی در اتریش

روش دوم برای اخذ کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش توسط پزشکان استفاده از روش کارگران کلیدی یا Key Workers است. در این صورت پزشکان محترم بایستی حتما از شرکت یا سازمانی در اتریش پیشنهاد کاری داشته باشند. همچنین اینکه سن آنها زیر یا بالای 30 سال بوده و از شرایط درآمدی زیر برخوردار باشند:

شرایط درآمد ماهیانه متقاضیان در اتریش

مزایای معادلسازی مدرک پزشکی در اتریش

همه پزشکانی که قصد کار در اتریش را دارند باید دانش کافی از زبان آلمانی را به اثبات برسانند (یعنی دوره های آموزشی پزشکی را در یک منطقه آلمانی زبان گذرانده باشند یا حداقل 3 سال تجربه به عنوان متخصص مراقبت های بهداشتی آلمانی زبان و غیره داشته باشند). در صورت عدم رعایت شرایط، آزمون زبان آلمانی باید قبول شود. لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در اتاق پزشکی اتریش و همچنین جزوات اطلاعاتی دقیق را می توانید در وب سایت اتاق پزشکی اتریش مشاهده کنید. مطالبی که مطالعه نمودید اطلاعات مربوط به انجام فعالیت های پزشکی در اتریش (aerztekammer) است.

برای ثبت نام در اتاق پزشکی اتریش، پیش شرط های کلی زیر طبق §4 (2) قانون پزشکی اتریش 1998 باید رعایت شود:

  • ملیت EEA یا سوئیس یا معتبر است. اجازه اقامت
  • ظرفیت قانونی کامل
  • اثبات شخصیت و شهرت
  • آمادگی برای تمرین (وضعیت سلامت)
  • دانش کافی به زبان آلمانی

شرایط مهاجرت پزشکان ایرانی به اتریش

اتریش از جمله کشورهایی است که به پزشکان متخصص نیاز مبرمی دارد. در سال های اخیر تعداد زیادی پزشک عمومی و متخصص از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت کرده اند. این کشور برای پذیرش پزشک شرایط خاصی را مشخص کرده است. شرایط و مدارک لازم از سوی دولت اتریش مشخص می شود. پس از این که متقاضیان این مدارک را به همراه فرم درخواست، برای دولت اتریش ارسال کردند، درخواست آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. مدارک لازم برای ارائه درخواست مهاجرت پزشکان به اتریش عبارت است از:

  • ارائه گذرنامه که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) که به زبان آلمانی ترجمه شده باشد.
  • گواهی ریز نمرات مربوط به آخرین مقطع تحصیلی که به زبان آلمانی ترجمه شده باشد.
  • توانایی مالی متقاضی برای پرداخت هزینه های زندگی در اتریش باید با مدرک ثابت شود.
  • تمامی مدارک مربوط به سابقه کار پزشکان باید به زبان آلمانی ترجمه و ارائه شود.
  • پزشکان متقاضی باید در سازمان نظام پزشکی عضو باشند و ترجمه کارت خود را ارائه دهند.
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشنیه قضایی ضروت دارد.
  • ارائه برگه معاینه سلامت پزشکان الزامی است.

متقاضیان باید مدارک خود را برای سفارت اتریش ارسال کنند. بعد از بررسی های لازم، نتیجه به صورت کتبی برای آن ها ارسال می شود. به دلیل این که در دانشگاه های اتریش دروس به زبان آلمانی تدریس می شود، تسلط به این زبان ضرورت دارد. اگر متقاضیان به زبان آلمانی مسلط نباشند، می توانند در زمان تحصیل در دوره های آموزش زبان آلمانی شرکت کنند و مدرک B2 یا C1 خود در زبان آلمانی را بدست آورند. البته در برخی از دانشگاه ها دروس به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود. همچنین به همراه داشتن همسر و فرزندان زیر 18 سال در زمان تحصیل در اتریش بلامانع است.

روند معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، اتریش به معادل سازی مدرک پزشکی تاکید زیادی دارد. پزشکان متقاضی باید آزمون های تعیین شده را با موفقیت پشت سر بگذارند تا بتوانند در یکی از دانشگاه های اتریش تحصیل کنند. همچنین معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش برای اشتغال در این کشور ضرورت دارد. زیرا مدارک پزشکی که در ایران کسب می شود، با شرایط پزشکی در اتریش تفاوت زیادی دارد.

Nostrification معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش، به معنای به رسمیت شناختن یک مدرک دانشگاهی خارجی است. با این کار، اگر یک پزشک در ایران تحصیل کرده است، مدرک تحصیلی او به عنوان یک مدرک معتبر در دانشگاه ها و سایر مراکز پزشکی اتریش، اعتبار دارد. مدارک پزشکان متقاضی باید به تأیید یکی از سه دانشگاه وین، گراتس و یا اینسبورگ برسد. بعد از پذیرش توسط یکی از این سه دانشگاه، پزشک باید خود را برای شرکت در آزمون های ورود به دانشگاه آماده کند. این آزمون برای هر دو گروهِ پزشکان اتریشی و پزشکان خارجی انجام می شود.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

یکی از شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در کشور اتریش قرار گرفتن پزشک متقاضی در لیست پزشکان (Ärzteliste) است. این لیست توسط اداره پزشکی اتریش (Österreichische Ärztekammer – ÖÄK) و شعبه (Landesärztekammer) تهیه می شود. شعبه ارزیابی پزشکی اتریش (medical chamber) مدارک متقاضیان را بررسی می کند. بعد از این که مدارک تحصیلی پزشکان مورد تأیید این شعبه قرار گرفت، باید در آزمون صلاحیت نیز شرکت کنند.

نحوه معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش به این صورت انجام می شود که مدرک متقاضی با استانداردهای اتریش (Nostrifikation) مقایسه می شود. در صورتی که پیش تر متقاضی درخواست خود را برای یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده و از سوی آن ها پذیرفته شده باشد، پزشک باید یک تأیید 3 ساله از آن کشور را به همراه تجربیات و سوابق کاری خود ارائه دهد. بعد از این که شعبه پزشکی در اتریش مدارک واصله را بررسی کرد، تشخیص می دهد که آیا متقاضی باید در آزمون صلاحیت ورود به دانشگاه شرکت کند یا خیر.

یکی از شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در کشور اتریش تسلط متقاضی به مهارت زبان آلمانی تا حد نیاز است. اگر متقاضی به زبان آلمانی مسلط نباشد، باید در آزمون زبان دو مرحله ای در این کشور شرکت کند. به این صورت که ابتدا یک آزمون زبان عمومی آلمانی به نام Österreichisches Sprachdiplom Deutsch برگزار می شود. بعد از موفقیت پزشک متقاضی در این آزمون، باید در آکادمی پزشکان (Akademie der Ärzte)، آزمون زبان تخصصی رشته پزشکی را پشت سر بگذارد. بعد از این که مدرک تحصیلی پزشکان معادل سازی شد، باید سایر مدارک و شرایط لازم برای ورود به اتریش را نیز کسب کنند. با موافقت کامل دولت اتریش با درخواست پزشکان متقاضی، به آن ها اجازه کار و اقامت در اتریش داده می شود.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

تایید مدارک معادل سازی شده پزشکی در اتریش

پزشکانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های اتریش درس بخوانند، باید درخواست خود را به همراه سایر مدارک تحصیلی برای یکی از دانشگاه های معتبر این کشور ارسال کنند. درخواست آن ها حداکثر در مدت زمان 3 ماهه بررسی می شود. در این مدت زمان، پزشک باید در شغلی فعلی خود فعال باشد. مرکز ملیِ تشخیص اطلاعات علمی در اتریش (ENIC NARIC AUSTRIA) باید مدارک علمی پزشکان را تأیید کند. برای این که متقاضی بتواند راحت تر مدارک خود را برای این سازمان ارسال کند، می تواند درخواست خود را به صورت آنلاین در سیستم شناسایی اطلاعات کاربردی (AAIS)، ثبت کند.

جهت بررسی مدرک تحصیلی، متقاضی باید مبلغ 200€ (یورو) پرداخت کند. به منظور این که پزشکان ایرانی بتوانند وارد بازار کارِ اتریش شوند، باید مجوز کار (Workchat) خود را از این کشور دریافت کنند. البته این مجوز برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل در این کشور را ندارند و فقط با هدف ورود به بازار کار، به اتریش مهاجرت می کنند. شرایط تحصیل پزشکی در اتریش کمی متفاوت است و قوانین مرتبط با خود را دارد.

سطح درآمد پزشکان در اتریش

پزشکان در اتریش، علی الخصوص متخصصان و جراحان، بیشترین میزان درآمد را دارند. همین مسئله انگیزه ای شده که تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه های پزشکی در اتریش زیاد باشد و نتیجتا اخذ قبولی آن دشوار گردد. در جدول ذیل متوسط درآمد ماهانه برخی مشاغل پزشکی به طور متوسط بیان گردیده است:

عنوان شغلیمتوسط درآمد ماهانه در اتریش به یورو طی سال 2023
متخصص تغذیه€7620
متخصص آلرژی€7000
جراح€16700
متخصص مغز و اعصاب€12100
متخصص ارتوپدی€8650

معادل سازی مدرک پزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا، برای پزشکان خارجی یک امر الزامی است چرا که دولت کشور مقصد باید اطمینان کامل به دست آورد که متقاضی توانایی کامل برای شروع به کار یا ادامه تحصیل در این کشور را در اختیار دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط و نحوه معادل سازی مدارک پزشکی آگاهی کامل در اختیار دارد و همین مسئله می تواند کمک شایانی به متقاضیان این امر داشته باشد.

سوالات پرتکرار درباب معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

پزشکان برای معادل سازی مدرک تحصیلی خود در اتریش موارد زیر را عنوان می کنند:

  • یک پزشک برای آنکه بتواند در اتریش به کار مشغول شود چه کاری باید انجام دهد؟ باید اول از همه شروع به معادلسازی مدرک خود در کشور مقصد نماید.
  • برای ارسال مدارک خود دانش زبان آلمانی کافی است؟ ارسال مدارک ترجمه شده به زبان آلمانی صورت می پذیرد و همچنین داشتن مدرک زبان آلمانی الزامی است.
  • مدرک زبان آلمانی مورد نیاز برای یک پزشک در اتریش چه مدرکی است؟ مدرک زبان آلمانی در سطح C1 مورد نیاز است.
  • درخواست معادلسازی مدرک پزشکان طی چه مدتی رسیدگی خواهد شد؟ مدارک واصله از پزشکان به اتریش حداکثر طی مدت زمان 3 ماهه رسیدگی و پاسخ داده خواهد شد.
  • برای بررسی مدرک متقاضی چه هزینه ای از وی دریافت می شود؟ از وی 200€ (یورو) بابت بررسی مدارک تحصیلی دریافت می نمایند.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در اتریش

  1. فاطمه گفت:

    سلام. آیا برای معادل سازی مدارک باید در کشور اتریش حضور داشت یا اینکار توسط موسسه انجام میشود. و اینکه مدت وقت گیری سفارت چه مدت طول میکشد . ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      معادلسازی مثل یک دوره آموزشی هست که باید حتما حضوری انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *