ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

شرط اول ورود پزشکان غیر اروپایی به بازار کار سوئد، معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد است؛ درحالیکه پزشکان اروپا نیاز به تایید مدارک خود ندارند. این بدان معناست که مدارک پزشکان متقاضی باید به تأیید سازمان‌‌ های مربوطه در سوئد برسد. یکی از این سازمان ها، سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد (The National Board of Health and Welfare) است. این سازمان وابسته به دولت سوئد می‌ باشد.

این مرکز مدارک تحصیلی پزشکان متقاضی را بررسی‌ میکند، سپس روند صدور مجوز رسمیِ کار برای متقاضیان، با نظارت مستقیم این مرکز انجام‌ می‌ شود. هدف بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان از مهاجرت به سوئد، ورود به بازار کار و یا ادامه‌ تحصیل است. در این کشور دانشگاه‌‌ های معتبری وجود دارد که پزشکان با تحصیل در یکی از این دانشگاه‌‌ ها موقعیت و شرایط شغلی بهتری پیدا‌ می‌کنند. این کشور در سال 2015، مجوز رسمی کار را برای 320 هزار پزشک صادر کرد. از این تعداد پزشک، 15% از پزشکان، خارجی بودند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر خواهند بود در روند معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد موکلین خود را یاری نمایند.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد در 2023

متقاضیان برای معادل سازی، پزشکان باید در چند آزمون تئوری و عملی شرکت کنند. پزشکانی که بتوانند در آزمون های مربوطه نمرات بالایی را به‌ دست آورند، مدرک پزشکی آنها راحت تر و سریع‌ تر معادل‌ سازی‌‌ خواهد شد. اگر پزشکان خارجی مدرک تخصصی خود را از یکی از دانشگاه‌‌‌ های این کشور کسب کرده باشند، به معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد نیاز ندارند.

یکی از شرایط ‌معادل سازی مدرک پزشکی این کشور در سال 2023، تسلط متقاضیان به زبان سوئدی است. در غیر این‌ صورت پروسه‌ معادل‌ سازی با مشکل مواجه‌ می‌ شود. از این ‌رو پزشکانی که قصد دارند در یکی از دانشگاه‌‌ های سوئد به تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی بپردازند و یا وارد بازار کار این کشور شوند، باید مدرک زبان خود را به ‌همراه مدارک تحصیلی برای دولت سوئد ارسال کنند یا اینکه با پذیرش از کالج های دوره ی زبان سوئدی ویزای این کشور را اخد نماید. لازم به ذکر است در صورتی ویزا برای گذراندن دوره زبان تعلق میگیرد که متقاضی از قبل اقدام به اخذ تائیدیه مدارک تحصیلی و سوابق شغلی خود از نموده باشه.

 

مشکل معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

یکی از مشکلات ورود پزشکان خارجی به سوئد این است که دریافت ویزای کار هیچ کمکی به آن‌‌ ها نمی کند، زیرا در ابتدا باید درخواست آن‌‌ ها برای کار در زمینه‌ بهداشت و درمان، مورد قبول سازمان های مربوطه قرار بگیرد. به ‌همین دلیل پزشکانی که قصد دارند با انگیزه‌ کار به سوئد مهاجرت کنند، دچار مشکل‌ می‌ شوند، اما اگر ویزای تحصیلی دریافت کنند، مدرک تحصیلی آن ها به‌ راحتی معادل‌ سازی‌ می‌ شود. در عین حال، همزمان با ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌‌ های سوئد،‌ می‌ توانند مجوز رسمی کار نیز دریافت کنند.

سوئد نیز مانند سایر کشورهای اروپایی برای پذیرش پزشکان خارجی سخت‌ گیری‌ های خاصی دارد. تحصیلات پزشکی در این کشور در طی 5 سال و به ‌صورت ‌تمام وقت و نیمه‌ وقت است، در نهایت به پزشکان مدرک MD داده‌ می‌ شود. این مدرک توسط سازمان ملی بهداشت و رفاه سوئد برای پزشکان سوئدی صادر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از همان ابتدا مدرک تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه های سوئد اخذ کنند. بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پزشکی در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پزشکیTimes Higher Education Ranking 2023QS Ranking 2021
Lund University10397
Uppsala University111124
Stockholm University183181
University of Gothenburg191202
Örebro University351
Umea University351333

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد در 2023

همزمان با ارائه‌ مدرک MD، به پزشکان مجوز ورود به بازار کار داده‌ می شود. این در حالیست که پزشکان خارجی که مدرک تحصیلی خود را از کشورشان دریافت کرده‌ اند، هیچ مجوزی برای کار ندارند. از سوی دیگر ممکن است آموزش ها و مهارت های آنها با استانداردهای مراقبت‌‌ های بهداشتی و درمانی در سوئد متفاوت باشد. معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد به ‌همین منظور انجام‌ می شود. سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد، مسئولیت بررسی و ارزشیابی مدارک پزشکی متقاضیان را بر عهده دارد. مراحل اصلی معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد در سال 2023 به شرح زیر است:

  1. ارائه‌ درخواست پزشکان متقاضی: متقاضیان ابتدا باید درخواست خود را به ‌همراه مدارک مورد نیاز نظیر مدرک مهارت خود را در زبان سوئدی، به همراه مدرک تحصیلی و مدارک شناسایی برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد ارسال کنند. سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی نتیجه را به ‌صورت کتبی یا آنلاین به پزشکان متقاضی اعلام‌ می کند.
  2. شرکت در آزمون‌‌ های پزشکی: بعد از اینکه مدارک پزشک متقاضی توسط سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی پذیرفته شد، باید در آزمون های تعیین‌ شده برای پزشکان خارجی در سوئد (TULE-test) شرکت کند.
  3. ورود به دوره‌ کارورزی: بعد از این‌ که متقاضی آزمونهای قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشت، باید مرحله‌ کارورزی (internship) را طی کند. پزشک باید 18 ماه در این دوره بماند. در این دوره آزمون های شفاهی و عملی از پزشک گرفته‌ می شود، همچنین پزشک باید در یک دوره‌ آزمایشی 6 ماهه نیز شرکت کند. سپس نوبت به یک دوره‌ قانونی در سوئد‌ می رسد.
  4. مرحله پایانی: در انتها پزشک متقاضی باید درخواست رسمی (application) خود را برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی ارسال کند. با بررسی دوره‌‌ ها و آزمون‌‌ های طی شده، مدرک پزشکی معادل‌ سازی و برای پزشک، مجوز رسمی کار صادر‌ می شود.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

نحوه‌ دریافت مجوز رسمی کار در سوئد

برای این‌ که پزشکان ایرانی بتوانند در زمینه‌ بهداشت و درمان وارد بازار کار سوئد شوند، ابتدا باید مجوز کار را از وزارت بهداشت و درمان این کشور دریافت کنند. برای این‌ کار ابتدا باید درخواست خود را که حاوی مدارک لازم است، برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد ارسال کنند. برای این‌ که یک پزشک خارجی بتواند در سوئد مجوز رسمی کار دریافت کند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارد:

مراحلشرح
1ارزیابی مدارک تحصیلی و سایر مدارک پزشکان
2ارائه مدرک زبان سوئدی ذر سطح C1 مطابق CEFR اروپایی
3تایید مدرک تحصیلی از طریق پورتال سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد (Socialstyrelsen)
4قبولی در آزمون مهارتی پزشکان (Kunskasprovet)
5شرکت در دوره قوانین سوئدی و گذراندن دوره 6 ماهه اینترن شیپی

البته با دریافت مجوز کار، به پزشکان اجازه‌ اقامت در سوئد داده نمی‌ شود. آن‌ ها باید به‌صورت جداگانه درخواست دریافت ویزای اقامت خود را برای دولت سوئد ارسال کنند. این کار باید بعد از اخذ مجوز رسمی کار صورت بگیرد.

شرایط کار پزشکان در سوئد

مسلما پزشکان برای اختصاص وقت بیشتر بر روی بیماران نیازمند شرایط کاری خوب هستند. از این نظر سوئد دارای وضعیت خوبی است. لازم است بدانید که کشور سوئد به خاطر نظام سلامت مدرن و سازمان یافته خود معروف است. نظامی که نتیجه و ثمره فناوری پیشرفته، پیشرفت ثابت و جامعه اوپن مایند می باشد. اما شرایط کار پزشکان در سوئد 2023 بدین قرار است:

فاکتورهاشرایط
مقدار زمان صرف شده برای هر بیمار22.5 دقیقه برای هر بیمار
تایم کاری یا هفته کاری40 ساعت در هفته
میانگین درآمد ماهیان€6000 الی 65000€ (یورو)
شیوه انجام کاربرابری و کار گروهی

اما شاید این سوال اکثر پزشکان و پیراپزشکان کشورمان باشد که کدام کشورها بالاترین درآمد را به پزشکان پرداخت می کنند؟ و یا اینکه برترین کشورهای دنیا برای کار پزشکی کدام کشورها هستند. در حال حاضر، در کل 10 کشور دارای بالاترین میانگین درآمدی برای پزشکان در سراسر دنیا هستند. آن ها عبارتند از:

رتبه جهانیکشورهامتوسط درآمد پزشکان متخصص (دلار)
1ایالات متحده$370000
2کانادا$338000
3استرالیا$260000
4هلند$253000
5بلژیک$188000
6ایرلند$183000
7بریتانیا$150000
8فرانسه$149000
9سوئیس$130000
10دانمارک$91000

حضور مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در کنار شما می تواند به شما کمک کند تا با سهولت بیشتری مدرک پزشکی خود در کشور سوئد را معادل سازی کرده و به ادامه تحصیل یا کار در این کشور بپردازند.

سوالات پرتکرار درباب معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

افرادی که تمایل به معادل سازی مدرک پزشکی خود در سوئد دارند باید از موارد زیر مطلع باشند:

  1. شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد چیست؟ دانش زبان سوئدی و سپری کردن آزمون های تئوری و عملی با نمرات بالا از اصلی ترین شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد است.
  2. درخواست معادل سازی پزشکی در سوئد به چه صورت است؟ در ابتدا مدارک لازم میباید برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی در سوئد ارسال شود و نتیجه به صورت آنلاین به اطلاع خواهد رسید.
  3. دوره های کارورزی در سوئد چیست؟ پس از سپری کردن آزمون ها، افراد می باید دوره های اینترشیپ را به مدت 18 ماه در این کشور سپری کنند و در این دوره ها آزمون های شفاهی و عملی گرفته می شود.
  4. نحوه دریافت مجوز رسمی کار در سوئد چیست؟ افراد می باید مدارکی نظیر مدرک زبان سوئدی، ارائه نامه قبولی در آزمون های اینترشیب و دوره های تئوری و عملی و تائید مدارک تحصیلی از سازمان مربوطه را ارائه دهند.
  5. شرایط کار پزشکی در سوئد چگونه است؟ کشور سوئد به دلیل نظام سلامت مدرن و سازمان یافته معروف است. این کشور شرایط ایده آلی در خصوص کار پزشکی دارد. میانگین حقوق ماهانه 6000€ الی 65000€ (یورو) است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *