ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس

معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس

تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور سوئیس با شرایط خاصی از جمله معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس برای متقاضیان این امر انجام می شود. در دانشگاه های این کشور تحصیل در رشته پزشکی با مباحثی از جمله زیست شناسی و کالبد شناسی شروع می شود. سوئیس یکی از کشورهای مهاجرپذیر در اروپا است که شرایط ویژه ای را برای پزشکان در نظر گرفته است. به دلیل شرایط مناسب کاری و بهترین دانشگاه های بین المللی در رشته پزشکی، بسیاری از پزشکان از سراسر دنیا به این کشور مهاجرت می کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بررسی رزومه افراد قادر خواهند بود امکان پذیری معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

مزایای تحصیل پزشکی در سوئیس در 2023

مدت زمان لازم برای کسب مدرک پزشکی عمومی در دانشگاه های سوئیس بین 5 تا 7 سال است. البته این مدت زمان در همه دانشگاه های سوئیس به یک اندازه نیست. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور با سایر کشورهای اروپایی تفاوت دارد. هزینه تحصیل عموماً بین 3626€ تا 7251€ (یورو) است. سوئیس یکی از کشورهای موفق اروپا در زمینه رشد اقتصادی است. در سال 2023 دستمزد پزشکان و دندانپزشکان در سوئیس بالاست از طرف دیگر کیفیت زندگی و حقوق ماهیانه عالی یکی از دلایل افزایش میزان تقاضای پزشکان برای مهاجرت به سوئیس است.

منتهی با توجه به دشوارتر بودن فرآیند معادل سازی مدرک پزشکی، افراد غالبا ترجیح می دهند ابتدائا مدرک خود را از یکی از دانشکده های پزشکی سوئیس اخذ نمایند. این روش یک مزیت دیگری هم دارد و آن این است که فرد سریع تر می تواند به پاسپورت سوئیس برسد. چرا که کسانی که تابعیت اتحادیه اروپا را نداشته باشند پس از 10 سال اقامت قانونی در خاک این کشور، اگر سایر شرایط را داشته باشند می توانند درخواست دهند و تابعیت سوئیس را بگیرند. از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در سوئیس می توان به سطح بالای آموزش در این دانشگاه ها اشاره نمود. برخی از بهترین دانشگاه های سوئیس برای رشته پزشکی در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل در رشته پزشکیTimes Higher Education Ranking 2023QS Ranking 2023
University of Zurich1583
University of Basel103136
University of Bern101120
University of Geneva197125
University of Lausanne176203

ادامه تحصیل در سوئیس در رشته پزشکی

در دانشگاه های سوئیس در رشته پزشکی، زمینه تحقیقات علمی با پیشرفته ترین تجهیزات انجام می شود. از جمله دانشگاه های معتبر این کشور می توان به دانشگاه لوزان، دانشگاه بازل، دانشگاه زوریخ، دانشگاه ژنو، دانشگاه برن و غیره اشاره کرد. همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که تمامی این دانشگاه ها مورد تأیید وزارت بهداشت در سوئیس هستند، اما پزشکانی که قصد دارند دوره تخصص خود را در یکی از این دانشگاه ها طی کنند، باید مدرک پزشکی آن ها با شرایط دانشگاه ها معادل سازی شود. همچنین پزشکانی که قصد دارند برای ورود به بازار کار به سوئیس مهاجرت کنند، به این پروسه نیاز دارند. از دیگر شرایط ورود پزشکان به سوئیس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس

تسلط به زبان مورد نظر در سوئیس

یکی از شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور داشتن مهارت کافی در زبان است. در سوئیس رایج ترین زبان آلمانی است. در بیشتر بیمارستان ها و کلینیک های این کشور با زبان آلمانی، سپس فرانسه و در موارد کمتری با زبان ایتالیایی صحبت می شود اما تأکید اصلی سوئیس بر روی زبان آلمانی است. به همین دلیل پزشکان خارجی که قصد دارند ویزای کار و یا تحصیل در سوئیس را دریافت کنند، باید به این زبان مسلط شوند. برای درک هرچه بهتر موضوع مربوط به تحصیل در سوئیس بهتر است مقاله تحصیل پزشکی در سوئیس را مطالعه نمایید تا بتوانید اطلاعات کاملی را در خصوص مهاجرت به کشور سوئیس به دست آورید.

تطبیق مدرک پزشکی در سوئیس توسط MEBEKO

به منظور معادل سازی مدرک پزشکی سازمان MEBEKO در برن مدارک پزشکی شما را بررسی می کند. همچنین پزشک متقاضی باید در آزمون های مشخص شده و مصاحبه شرکت کند. در صورتی که پزشک بتواند در این مراحل نمره بالایی را کسب کند، قادر به مهاجرت به سوئیس خواهد بود. در این صورت به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا نیز محسوب می شود که حقوق و مزایای بی شماری در اختیار او قرار می گیرد. هم چنین پزشکان بعد از پذیرش می توانند در یکی از بیمارستان ها یا کلینیک های سوئیس مشغول کار به شوند.

پزشکان در سوئیس می توانند در هفته 50 ساعت کار کنند. البته اگر پزشک در همان ابتدا به زبان آلمانی مسلط باشد، شانس او برای افزایش تعداد ساعت کاری بیشتر می شود. پزشکان بعد از معادل سازی مدرک خود در سوئیس می توانند در بیمارستان های کوچک، مراکز روان پزشکی، توان بخشی و غیره شاغل شوند. بعد از یک سال کار و کسب تجربه در سیستم پزشکی سوئیس پزشکان می توانند در بیمارستان های بزرگ و یا کلینیک های معتبر فعالیت کنند. به همراه داشتن همسر و فرزندان زیر 18 سال در زمان حضور در سوئیس برای پزشکان بلامانع است.

معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس در 2023

برای معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور در سال 2023 به مدرک خاصی برای زبان نیاز نیست. اما پزشکان متقاضی باید قادر باشند در آزمون معادل سازی مدرک پزشکی شرکت کنند. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می شود. توانایی درک و پاسخ دادن به سوالات برای موفقیت در آزمون ضرورت دارد. اما ارتباط با بیماران به سطح بالایی از مهارت زبان نیاز دارد. دانشجویان رشته پزشکی و یا پزشکان در سوئیس می توانند به طور رایگان در دوره های آموزش زبان شرکت کنند.

پروسه معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس چندان سخت نیست. با این وجود این کشور برای رشته پزشکی سخت گیری های زیادی می کند. قبل از این که یک پزشک بتواند در سوئیس مشغول به کار شود، باید اسناد و مدارک لازم را تهیه کند. بررسی مدارک شما توسط دولت سوئیس تعیین کننده ورود شما به بازار کار است. بخش آموزش، پژوهش و نوآوری (SERI)، مسئول رسیدگی و بررسی مدارک پزشکان است. تمامی مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به سوئیس توسط این سازمان بررسی می شود. دانشجویانی که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئیس را تجربه کرده اند، نیازی به معادل سازی نخواهند داشت.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس

مهم ترین مراحلی که هر فرد برای معادل سازی مدارک خود در سوئیس به آن نیاز خواهند داشت عبارتند از:

  • ابتدا پزشکان متقاضی باید مدارک اولیه خود را به همراه فرم درخواست برای دولت سوئیس ارسال کنند. لازم به ذکر است که مدرک پزشکی باید توسط سازمان نظام پزشکی سوئیس تأیید شود.
  • بعد از تایید مدارک، در مرحله دوم پزشکان باید در آزمون های تئوری و عملی این کشور شرکت کنند. در صورت کسب نمره قبولی می توانند وارد مرحله بعد شوند.
  • بعد از قبولی پزشکان در مرحله دوم آزمون، می توانند برای دریافت ویزای اقامت در سوئیس اقدام کنند.
  • قبل از اینکه پزشک بتواند وارد بازار کار در سوئیس شود، ابتدا باید دوره های اختصاصی در مورد مقررات بهداشت و درمان را در این کشور طی کند.
  • در مرحله بعد پزشک باید دوره کارورزی را در سوئیس زیر نظر یک پزشک حاذق طی نماید. این دوره ممکن است بین 6 ماه تا 1 سال طول بکشد.
  • در مرحله آخر معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس به پایان می رسد و پزشک می تواند وارد بازار کار سوئیس شود.

تمامی این مراحل برای رشته پزشکی انجام می شود. معادل سازی مدرک دندانپزشکی با شرایط متفاوتی صورت می گیرد. در صورتی که تمایل به معادل سازی مدرک خود در کشور سوئیس دارید، می توانید از مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بخواهید تا امکان پذیری این امر را بررسی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

31 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در سوئیس

  1. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    طول مدت تحصیل هر کدام از تخصص ها در سوئیس چند سال است ؟ و آیا مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشد ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اکثر دوره های تخصص پزشکی در سوئیس 3 ساله است.
      بله قطعا مورد تایید هستند اکثر دانشگاه های این کشور
      با این حال، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، به ندرت می تونن توی گروه پزشکی پذیرش بگیرن

  2. بردیا گفت:

    سلام روز بخیر
    من دوستی تخصص دندانپزشکی گرفتم
    روند معدلسازی و شروع به کار در سوئیس به عنوان یک دندانپزشک چقدر طول میکشد؟
    ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      حداقل 2 سال طول می کشه

  3. ماریا گفت:

    سلام‌خسته نباشید من فارق التحصیل از دانشگاه اسلواکی هستم و ب پرمیت سوئیس هم‌دارم آیا برای معادل سازی مدرکم در Mebeko ‌و med reg به مدرک زبان احتیاج دارم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله همه پزشکان برای معادلسازی به مدرک زبان نیاز دارند

      1. م اریا گفت:

        ممنون از پاسختون٫ در متن بالا نوشته مه برای معادل سازی مدرک‌در سال ۲۰۲۱ احتیاج به مدرک‌زبان خاصی نیست ، این برای سال ۲۰۲۲ هم صدق می کنه؟؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          شما باید به زبان آلمانی، ایتالیایی یا فرانسوی مسلط باشید.
          هر سه زبان در سوئیس رواج داره و به شهر محل اقامت شما بستگی داره

  4. سعید گفت:

    سلام و عرض ادب.ببخشید ایا کشور سوییس برای تخصص پزشکی هم بورسیه میکنه؟ اگر میکنه میشه لطفا شرایطش رو توضیح بدید؟ ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله رو تا انتها مطالعه کنید و در صورت تمایل با ما تماس بگیرید

  5. ساغر گفت:

    سلام وقت بخیر من پزشک عمومی هستم،برای کار و‌یا ادامه تحصیل در زمینه تخصص،سوئیس کشور مناسبی هست با باید کشور دیگری رو‌انتخاب کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در سوئیس یا ادامه تحصیل بایستی معادلسازی مدارکتون صورت بگیره به همین خاطر ابتدا مقاله رو مطالعه نمایید و سپس برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  6. Parsa گفت:

    با سلام جناب داوری عزیز من دانشجوی سال آخر پزشکی علوم پزشکی البرز هستم مدرک آلمانی سطح c1دارم و ایلتس8 آیا میتونم بعد از فراغت کامل از تحصیل برای پذیرش تخصص از سویس اقدام کنم پروسه معادل سازی مدرک تقریبا چقدر طول میکشد آیا مدت زمانی که مشغول گرفتن تخصص هستیم برای سال های اقامت ده ساله حساب میشود

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      میشه برای سوئیس اقدام کرد البته در مورد سوئیس واقعیت اینه که در این زمینه سختگیری های زیادی داره و کمتر شخصی در همکاان شما برای این کشور درخواست میده البته از حالا نمیشه دقیق راجع بهش اظهارنظر کرد لذا ابتدا پیشنهاد میکنم که با مشاورین ما تماس بگیرید تا اطلاعات شما رو دقیق دریافت کنن و بتونن درست راهنماییتون کنن

  7. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر،کشور سوئیس مدرک پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه ازاد رو هم قبول داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا باید معادلسازی بشه و آزمون داره و تفاوتی بین دانشگاه دولتی و آزاد نیست

  8. مجتبي گفت:

    سلام خدمت شما.مدارک ودانشنامه پزشکی عمومی وریزنمرات را برای ثبت نام تخصص پزشکی سویس باید به کجا بفرستیم؟روند ثبت نام.استعلام .و….چقدر زمان میبره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر مقاله رو به دقت مطالعه کردید در خصوص ابهاماتی که دارید با مشاورین ما تماس بگیرید

  9. Aram گفت:

    سلام من پزشکی ایتالیا میخونم میتونم برا کار ( به عنوان پزشک عمومی) به سوئیس یا هلند برم؟ مدرکم کانفرم میشه ؟! چقدر طول میکشه حدودا

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله نظام آموزش در اروپا یکسانه بستگی به ددلاین دانشگاه و ارائه مدارک شما داره

  10. R گفت:

    سلام بنده دانشجوی پزشکی دانشگاه ایتالیا هستم و میخوام اقدام کنم برا تخصص در سوئیس ایا مدرک من تایید می‌شود؟؟ میتونم برای تخصص به سوئیس بروم؟! با اینکه تابعیت اتحادیه اروپا رو ندارم؟!!!؟
    باید آزمون بدم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بررای تحصیل تخصص میتونید برای سوئیس هم اقدام کنید مثل الان که در حال تحصیل در ایتالیا هستید و تابعیت ندارید

  11. ماریا گفت:

    سلام و خسته نباشید ، من فارق التحصیل پزشکی عمومی‌از دانشگاه اسلواکی هستم ٫و دارم برای رفتن به سویس از طریق partner visa اقدام می کنم فکر کنم ویزای B و می تونم دریافت کنم ، شرایط معادل سازی و‌کار برای من چه طور در کانتون زوریخ ؟ و‌ یه سوال دیگه شرکت شما می تونه برای پیدا کردن کار به من کمک کنه ؟ ممنونم از وقتتون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیر در موسسه سفیران در خصوص کاریابی خدماتی نداره

  12. مهسا گفت:

    سلام
    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    اگر بعد از اتمام تخصص برای کار و زندگی بخواییم به سوییس مهاجرت کنیم چه تخصص هایی رو اونجا بیشتز میپذیرن و اینکه اگر از رتبه های برتر امتحان دستیاری باشیم تو انجام کارامون برای رفتن بعد اتمام تخصص تاثیری دارت یا نه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شما با چه روشی و برای تحصیل یا کار میخواین اقدام کنید؟
      لطفا شرایطتون رو کامل بفرمائید تا بتونیم راهنماییتون کنیم

    2. علیرضا گفت:

      سلام. مدرک تخصص ایران رو میشه تطبیق داد؟ یا اصلا قبول نمیکنن؟

      1. داوری گفت:

        سلام و عرض ادب
        امکان تطبیق هست ولی باید ویزایی دریافت کنید تا بتونید اون رو معادلسازی کنید
        بهتره مقاله ویزای A17 پزشکان آلمان رو هم در این خصوص مطالعه فرمائید
        برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  13. م.کروبی گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعاتی که دادید
    چند تا سوال داشتم!
    اسم امتحان تئوری و عملی معادل سازی مدرک چی هست‌؟ شرایط لازم برای شرکت در این آزمون برای non – EU citizens with non-EU medical degree چیه ، فک کنم هرکسی اصلا نمیتونه توی این امتحان شرکت کنه برعکس USMLE !!!!
    آيا منابع این آزمون با منابع کلی پزشکی مثل کتاب هریسون متفاوته ؟

  14. اکبری گفت:

    سلام
    ممنون از اطلاعاتی که ارائه دادید
    بعد از قبولی در مرحله دوم آزمون، ویزای کاری به پزشک داده می شود؟ دوره ی کارآموزی زیر نظر پزشک حاذق که ذکر کردید، بدون دریافت حقوق است؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بعد از قبولی آزمون به شما ویزای کار میدن و حقوق کارآموزی دریافت می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *