ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

همه افراد و متقاضیانی که قصد کار در زمینه های پزشکی در کشور کانادا را دارند به معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا نیاز خواهند داشت. این امر دولت کانادا و نظام پزشکی این کشور را مطمئن خواهد ساخت که پزشکان خارجی توانایی کافی را برای طبابت در خاک این کشور خواهند داشت. کانادا یکی از کشورهای قدرتمند جهان از نظر اقتصادی است و به همین دلیل اگرچه هزینه های زندگی در این کشور زیاد است اما سطح درآمد در این کشور نیز بسیار مناسب است.

پزشکان در کشور کانادا نیز به نسبت سایر مشاغل، مانند سراسر جهان، از سطح رفاه نسبی بیشتری برخوردار هستند. همه شرایط اعلام شده سبب می شود که پزشکان زیادی از سراسر جهان برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده هستند تا با بررسی شرایط مهاجرت پزشکان، نسبت به معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا آن ها را یاری کنند.

چگونگی معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور در صورتی امری ضروری خواهد بود که قصد داشته باشید به عنوان کارمند متخصص فدرال به کانادا مهاجرت کنید یا برای کار در حرفه ای خاص و یا برای تحصیل پزشکی درکانادا اقدام کنید. علاوه بر مدرک پزشکی، تجربه کاری و مدارک حرفه ای خود را نیز باید برای ارزشیابی و معادل سازی ارائه کنید. ارزشیابی مدارک به شما کمک می کند شایستگی های خود را به کارفرمایان نشان دهید و ببینید برای چه مشاغلی صلاحیت دارید.

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا مدارک شما معادل استانداردهای تعیین شده برای کانادایی ها هستند یا نه. علاوه بر این ها می توانید بفهمید که نیاز به آموزش یا تجربه کاری بیشتر در کانادا دارید یا نه. برای اینکه بتوانید درخواست معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور را بدهید، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانش آموخته رشته پزشکی از کشوری خارجی باشید؛
  • دیپلم/ مدرک پزشکی نهایی شما در شورای پزشکی کانادا (MCC) بررسی شده باشد.

در سیستم ورود سریع، حتماً باید قبل از ارائه درخواست برای معادل سازی مدرک پزشکی در کشور کانادا، دیپلم/ مدرک نهایی پزشکی خود را به تایید MCC برسانید. اما اگر ریز نمراتتان قبلاً بررسی و در ریز نمراتتان به صراحت تایید شده باشد که مدرکتان را گرفته اید و تاریخ اعطای مدرک نیز آمده باشد، می توانید مستقیماً درخواست معادل سازی مدرک پزشکی در کشور کانادا را بدهید حتی اگر دیپلم/ مدرک بررسی نشده باشد.

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

برنامه ‌های مخصوص CarRMS و IMG از نقاط اصلی دسترسی به آموزش ‌های تحصیلات تکمیلی هستند. برنامه های ویژه IMG نیز ارزیابی هایی را ارائه می دهند. شورای پزشکی کانادا فهرستی از سازمان های همکار تهیه کرده است. در برخی موارد، متخصصان می توانند در آزمون های گواهینامه بدون آموزش تکمیلی اضافی شرکت کنند. این کار از طریق ارزیابی های ویژه هم ارزی آموزش توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا انجام می شود.

فرآیندهای انتخاب برای برنامه های IMG ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • امتحانات کتبی چند گزینه ای یا پاسخ کوتاه
  • بررسی فایل آموزش و تجربه
  • معاینات بالینی ساختار یافته عینی
  • مصاحبه ها

پس از اتمام دوره آموزشی اقامت، باید در آزمون های گواهینامه زیر بگذرید:

  • کالج پزشکان خانواده کانادا آزمون گواهینامه پزشکی خانواده
  • آزمون گواهینامه کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا مخصوص تخصص شما
  • در کبک، گواهی پزشکی خانواده یا گواهی در تخصص دیگری از طریق کالج پزشکان کبک ارائه می شود.

LMCC  همچنین یکی از شرایط لازم برای دریافت مجوز مستقل برای طبابت در اکثر استان ها یا قلمروهای کانادا است. علاوه بر قبولی درMCCEE، شما باید امتحانات صلاحیتی شورای پزشکی کانادا قسمت اول (MCCQE قسمت اول) و شورای پزشکی کانادا واجد شرایط بخش دوم (MCCQE قسمت دوم) را گذرانده باشید. برای واجد شرایط بودن برای MCCQE Part II، باید حداقل 12 ماه دوره تحصیلات تکمیلی قابل قبول را گذرانده باشید. تأیید منبع مدرک یا دیپلم پزشکی برای واجد شرایط بودن برای شرکت در بخش دوم MCCQE مورد نیاز است.

محل معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا در 2024

در سال 2024 معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور فقط باید در سازمان هایی انجام شود که برای این کار در نظر گرفته شده اند. وقتی این سازمان ها مدرک شما را ارزشیابی کردند، گزارشی به شما خواهند داد که در آن اعلام شده مدرک شما معادل چه مدرکی در کاناداست. توجه کنید که تنها ارزشیابی های این سازمان ها و از تاریخی که مجوز ارزشیابی گرفته اند به بعد، قابل قبول هستند. اگر معادل سازی مدرکتان قبل از این تاریخ صادر شده، با سازمان مربوط تماس بگیرید و درخواست صدور دوباره معادل سازی مدرک خود را بدهید. دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا و همچنین تحصیل داروسازی در کانادا به معادلسازی مدارک اولیه خود نیاز خواهند داشت.

سازمان های ارزیابی مدارک پزشکی در کشور کانادا

در ادامه لیست سازمان هایی که می توانند تمام مدارک خارجی را ارزشیابی کنند به همراه تاریخی که این مجوز را گرفته اند آمده است. برای معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور به 2 مورد آخر مراجعه کنید:

نامتاریخ دریافت مجوز
Comparative Education Service: University of Toronto School of Continuing Studies17 آوریل 2013
International Credential Assessment Service of Canada17 آوریل 2013
World Education Services17 آوریل 2013
International Qualifications Assessment Service6 اوت 2015
International Credential Evaluation Service6 اوت 2015

اگر حرفه اصلی شما پزشک متخصص یا پزشک عمومی/ پزشک خانواده است:

  1. شورای پزشکی کانادا (Medical Council of Canada) (انجمن تخصصی برای پزشکان)

اگر برای فعالیت به مجوز نیاز دارید، سازمان زیر برای ارزشیابی و معادل سازی مدرک پزشکی شماست در غیر این صورت، می توانید به دیگر سازمان های یاد شده در بالا مراجعه کنید.

2. Pharmacy Examining Board of Canada (انجمن تخصصی برای داروخانه ها)

محل معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

برای گرفتن معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • کپی مدرک پزشکی
  • ریز نمرات رسمی
  • بررسی کنید که در مدرک پزشکی شما نام کالج یا دانشگاهتان به همراه آدرس ذکر شده باشد.
  • در apply یک حساب کاربری باز کنید؛ عضویت مشمول هزینه ثبت نام می شود که باید با کارت اعتباری و دلار کانادا آن را پرداخت کنید.
  • در مرحله بعد صفحه کناری را ملاحظه کنید که در آن گزینه درخواست استعلام اعتبار قید شده است.
  • اطلاعات لازم را تکمیل و درخواست را ارسال کنید در این مرحله هم باید هزینه ای پرداخت کنید.
  • صفحاتی که خواسته شده را پرینت بگیرید.
  • یک دفتر ثبت اسناد رسمی پیدا کنید (یا هر فرد دیگری که ذکر شده است) و کپی پاسپورت و مدرک تایید هویت را به تایید برسانید؛ وقتی تاییدیه را گرفتید، دستورالعمل ها را با دقت بخوانید.
  • هر 6 مدرک را با پست به MCC بفرستید.
  • وقتی مدارک به دستشان برسد، حساب apply شما به روز رسانی می شود و بعد مدارکتان بررسی شده برای استعلام اعتبار به ECMG فرستاده می شود؛ وقتی ECFMG مدارک را بگیرد، آن را برای استعلام اعتبار به موسسه شما می فرستند؛ این فرایند 2 تا 3هفته طول می کشد.
  • اگر موسسه شما در ECFMG برای استعلام اعتبار الکترونیک ثبت شده باشد، فقط یک روز طول می کشد که SVR انجام شود. باید با مقامات کالج خود در تماس باشید و بخواهید بدون تاخیر استعلام را پاسخ دهند.
  • وقتی SVR از کالج شما فرستاده شد، وضعیت شما به عنوان تایید استعلام اعتبار به روز می شود.
  • بعد از آن می توانید درخواست ارزیابی ECA را از طریق دیگر خدمات در apply انجام دهید.
  • وقتی درخواست را ارائه کردید، ظرف 3 تا 4 روز یک کپی الکترونیکی از گزارش ECA به حساب شما می آید.

مدارک مورد تایید شورای پزشکی کانادا

پزشکانی که علاقه مند به درخواست ثبت نام در شورای پزشکی کانادا (MCC) هستند، ملزم به ایجاد Physiciansapply.ca هستند. حساب خود را باز کنید و کپی هایی از اعتبار پزشکی خود را برای بررسی به MCC ارسال کنید. پس از تأیید اعتبار، آنها مستقیماً توسط MCC به ECFMG ارسال می شوند تا فرآیند تأیید را آغاز کند. شورای پزشکی کانادا از خدمات اعتبارنامه بین المللی (EICS) ECFMG برای تأیید و انتقال اعتبار به MCC استفاده می کند و این سرویس جدا از EPIC است. اگر برای ثبت نام در MCC درخواست می دهید، تأیید اعتبار پزشکی خود از طریق EPIC لازم نیست. اگر انتخاب می‌ کنید از EPIC برای تأیید اعتبار خود در حین درخواست برای MCC استفاده کنید.

اعتبار گزارش معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

مدت زمان اعتبار معادل سازی مدرک پزشکی برای اهداف مهاجرتی، از زمان صدور به مدت 5 سال است. در صورت لزوم، 4 سال بعد از تاریخ اولین گزارش، می توانید برای گزارشی جدید درخواست دهید. نکته مهم در این خصوص آن که با معادل سازی مدرک پزشکی در کشور کانادا امکان فعالیت پزشکی در این کشور را پیدا نخواهید کرد. ممکن است لازم باشد شرایط دیگری را نیز احراز کنید، مثلاً ممکن است لازم باشد دوره تحصیلات تکمیلی را بگذرانید تا مجوز کامل فعالیت از طرف مقامات قانونی پزشکی استان و سرزمین به شما داده شود.

مشاغلی که در کانادا معادل سازی می کنند

مشاغل متعددی هستند که در صورت اخذ مدرک تحصیلی خارج از خاک کانادا باید پیش از مشغول شدن به کار در این کشور مدرکشان را معادل سازی نمایند. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

عنوان شغلیسطح درآمد سالانه در کانادا
متخصص آلرژی$222000
متخصص شنوایی$216000
متخصص سلامت رفتاری$140000
دندانپزشک$274000
متخصص تغذیه$242000
پرستار$98100
پزشک عمومی$287000
اورولوژیست$408000
روانپزشک$306000
ارتودنتیست$355000

همه افراد برای کار در حوزه پزشکی در کشور کانادا نیاز خواهند داشت تا مدرک خود را معادل سازی کنند. این امر یک فعالیت ضروری است که هر فرد باید به صورت قانونی برای دریافت این مدرک اقدام کند.

استاندارد های ضروری در معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

آن دسته از متقاضیانی که به دنبال معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا هستند، باید به خوبی با استانداردهای ضروری در این حوزه آشنا شوند. البته شایان ذکر است که، مسیرهای معادل سازی برای کسب درآمد رشته های پزشکی در کانادا همچنان در حال تکامل است، البته نیازها در استان ها و مناطق مختلف متفاوت است. برخی از استانداردهای ضروری در معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا در بخش زیر به اختصار توضیح داده شده است:

  • داوطلبان باید یک برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی مناسب رشته پزشکی و ارزیابی توسط یک مرجع شناخته شده را به طور رضایت بخشی به پایان برسانند.
  • باید مدرک پزشکی از یک دانشکده پزشکی در زمانی که به صورت داوطلبانه تکمیل کرده اند را ارائه دهند.
  • دریافت گواهینامه معتبر از کالج پزشکان خانواده کانادا یا کالج سلطنتی در این کشور

گذراندن کارآموزی برای معادلسازی مدرک پزشکی در کانادا

برای طبابت در کانادا، به مدرک قابل قبول MD (پزشک پزشکی) که توسط یک دانشگاه مورد تایید اعطا شده باشد، نیاز دارید. مدرک پزشکی قابل قبول شما باید منبع تایید شده توسط شورای پزشکی کانادا PCRC (مخزن مدارک پزشکی) باشد. باید با سازمانی که با آن درخواست می کنید بررسی کنید که کدام اسناد باید ارسال شوند. پس از تأیید، اسناد مادام العمر در مخزن ذخیره می شوند و می توانند با بسیاری از سازمان ها به اشتراک گذاشته شوند. علاوه بر مدرک پزشکی قابل قبول، شما باید معادل بودن دانش پزشکی خود را با گذراندن آزمون MCCEE (معاینه ارزیابی شورای پزشکی کانادا) نشان دهید.IMG ها باید مدرکی دال بر مهارت زبان ارائه دهند. این ممکن است شامل شرکت در آزمون تافل (تست زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی) و TSE (تست زبان انگلیسی گفتاری) باشد.

در کبک، این شامل شرکت در آزمون فرانسوی Office Québécois de la langue française است. همه فارغ التحصیلان پزشکی کانادایی باید یک برنامه آموزشی معتبر تحصیلات تکمیلی (که اغلب به عنوان “آموزش اقامتی” نامیده می شود) را تکمیل کنند تا واجد شرایط شرکت در امتحانات گواهینامه باشند. طول دوره تحصیلات تکمیلی پزشکی که از طریق یک دانشکده پزشکی معتبر کانادایی انجام می شود دو سال برای پزشکی خانواده و چهار تا پنج سال برای سایر تخصص ها. کارآموزان تحصیلات تکمیلی که «ساکن» نامیده می شوند، تحت مجوز آموزشی فعالیت می کنند و بدون نظارت نمی توانند تمرین کنند. به عنوان یک IMG، باید آموزش یا ارزیابی بالینی تحت نظارت را تکمیل کنید تا الزامات آموزشی مجوز را برآورده کنید. تعداد مکان در برنامه های ارزیابی و سیستم آموزش تکمیلی محدود است. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به شرایط متقاضیان، می توانند امکان مهاجرت پزشکان به کانادا را بررسی نمایند.

سوالات پرتکرار درباب معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

برای اطلاع از از پرسش های مربوط به معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • هزینه ECA برای معادل سازی مدرک چقدر است؟ هزینه ECA در هر استان و سازمان متفاوت است که برای اکثر افراد هزینه حدود 200$ (دلار) می باشد.
  • آیا کانادا مدارک افراد خارجی را قبول می کند؟ پزشکان خارجی باید در کانادا مدارک خود را ارزیابی و معادل سازی کنند که هر استان دارای مدرک معادل سازی معتبر به خودش می باشد که این دوره های با گذراندن دوره زبان و دوره های تئوری و عملی امکان پذیر است.
  • شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟ افراد تا سن 21 سال امکان اخذ پذیرش برای رشته های پزشکی را خواهند داشت که قبل از آن ابتدا باید در یک دوره 3 ساله لیسانس علوم پایه کسب کنند که برای گذراندن این دوره آیلتس 6 به بالا نیاز است و سپس با شرکت در آزمون mcat دوره اصلی شروع می شود.
  • ECA برای چه مدت اعتبار دارد؟ معادل سازی مدرک پزشکان بعد از eca به مدت 5 سال از تاریخ صدور کارت اعتباز دارد که برای تمدید اعتبار آن فقط یک آزمون زبان کافی است.
3.7/5 - (3 امتیاز)

12 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

  1. آرزو رضوی گفت:

    سلام. من پزشک عمومی هستم و ویزای توریستی مولتی کانادا دارم. چطور میتونم ویزامو تبدیل کنم و مدارکمو معادل کنم؟!

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید اول پروسه معادلسازی رو طی کنید و بعد از این که مدرکتون در کانادا به تایید رسید، اقدام کنید برای ویزای کار
      ویزای توریستی به ویزای کاری به راحتی تبدیل نمیشه

  2. یونس محمدزاده گفت:

    من هنوز فارغ التحصیل نشدم و در حال حاضر در حال نوشتن پایان نامه هستم.آیا می توانم قبل از دفاع پایان نامه با ارسال ریزنمرات و گواهی تحصیلی کار معادل سازی را انجام دهم؟ آیا پذیرفته می شود یا اینکه باید مدرک کامل پزشکی ارسال شود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید ریز نمراتتون رو در اختیار دانشگاه قرار بدید و نمره پایان نامه هم از اهمیت زیادی برخورداره. باید همه نمرات رو داشته باشید

  3. امیر سبحان عالی گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام.
    چند تا سوال داشتم:
    1_معادل سازی مدرک پزشکی عمومی آلمان در کانادا چند سال طول میکشه؟؟
    2_من اگر مدرک پزشکی عمومی خود را از کانادا دریافت کنم چه زمانی میتونم برای ازدواج اقدام کنم؟؟ایا بعد از فارغ التحصیلی میتوانم برگردم و ازدواج کنم و بدون معادل سازی مدرک استخدام بشم؟؟مشکلی پیش نمیاد؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مطالبی که میفرمائید نیاز به توضیح مفصل داره لطفا با ما تماس بگیرید

  4. پیمان گفت:

    سلام خسته نباشید من دانشجو رشته دندان پزشکی در ترکیه هستم امکان معادل سازی از ترم 2یا 3 برای کانادا وجود دارد؟ اگر امکان داره چه مراحل باید طی شود.
    مرسی از راهنمایی وسایت خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      این رو باید با دانشگاه مقصد هماهنگ کنید و نمیشه یک پاسخ کلی بهش داد ضمن اینکه دانشگاه مبدا و مقصد بسیار مهمه

  5. الی گفت:

    سلام شما برای معادلسازی مدرک تغذیه هم اقدام میکنید؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه خدماتی نداریم

  6. یوسفی گفت:

    سلام،خسته نباشید،دوره های تکمیلی عملی و تئوری که ممکنه بعدا لازم بشه به چه صورت هست؟ هزینه این دوره ها چقدره و چقدر طول میکشه؟
    ممکنه کسی بدون نیاز به این دوره ها مدرکش معادل سازی هم بشه؟و جواز کار توی پزشکی رو در کانادا بگیره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بییشتر در این زمینه با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *