ویزای تحصیلی

معرفی دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه های بلژیک

در مقاله حاضر تلاش می کنیم تا با معرفی دانشگاه های بلژیک شما را با برترین دانشگاه های این کشور و شرایط ادامه تحصیل در آنها آشنا کنیم. اغلب دانشگاه های کشور بلژیک در نظام رتبه بندی دانشگاهی جهان در رتبه های برتری قرار دارند و جایگاه خوبی را برای خود کسب کرده اند. جالب است بدانید که از بین دانشگاه های بلژیک حدود 9 دانشگاه این کشور توانسته اند در لیست رنکینگ دانشگاهی جهان QS در سال 2024 قرار بگیرند. دانشگاه های برتری که ما در این مفاله به معرفی 7 تا از آنها می پردازیم:

  • دانشگاه KU لیوون
  • دانشگاه خنت
  • دانشگاه کاتولیک لیوون (UCL)
  • دانشگاه ویرژ بروکسل (VUB)
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه مونس

در کل نظام آموزش عالی بلژیک با توجه به مرز بندی قومی- زبانی این کشور به دو دسته فلامی و فرانسوی تقسیم بندی می شود. موسسات آموزش عالی در بلژیک نیز شامل کالج های دانشگاهی hautes ecoles، کالج های هنری ecoles superieures des arts، انیستیتوهای معماری و آکادمی نظامی سلطنتی می باشد. همانند اکثر کشورهای جهان نیز امکان تحصیل در دانشگاههای بلژیک در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای علاقه مندان فراهم است. توصیه کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که قبل از طرح سوالاتتان درباب شرایط تحصیل در دانشگاههای بلژیک حتما و حتما مطالب به روز ارائه شده در این مقاله را مطالعه نمایید.

 شرایط تحصیل در بلژیک 2024 چگونه است؟

بلژیک Belgium از جمله کشورهای اروپایی با یک نظام آموزشی مدرن و پیشرفته است که از چارچوب فرآیند بلونیا تبعیت می کند. از همین رو نیز دانشجویان بین المللی در بلژیک از حق انتخاب رشته و ادامه تحصیل در هر 3 سیکل تحصیلی را دارند. از این گذشته در بلژیک، شما می توانید زبان آموزشی خود را با توجه به منطقه یا محل دانشگاهتان انتخاب کنید که معمولا یکی از زبان های هلندی (فلامی)، فرانسه و آلمانی است.


مثلا اگر در دانشگاه لیژ تحصیل می کنید، زبان آموزشیتان هم فرانسوی خواهد شد:

زبان آموزش در دانشگاه های بلژیک

برای پذیرش از دانشگاه های بلژیک نیز داشتن مدرک دیپلم به علاوه مدرک زبان (آلمانی یا فرانسه) امری الزامی است. ناگفته نماند که برخی از دانشگاه ها نیز پذیرش دانشجوی خارجی را منوط به قبولی در آزمون ورودی یا مصاحبه شفاهی می دانند. اما پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های بلژیک نوبت به برداشتن گام دوم از سوی متقاضیان می رسد و آن هم در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی بلژیک می باشد. اما از دیگر موارد مهم در زمینه تحصیل در بلژیک 2024 اطلاغ از متوسط شهریه های اخذ شده از دانشجویان می باشد. بر طبق آمار، میانگین هزینه های تحصیلی در بلژیک برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی بدین شرح است:

میانگین هزینه های تحصیلی در بلژیک برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی

ضمنا دانشجویان بین المللی در بلژیک از حق کار نیمه وقت تا 475 ساعت در سال و نیز امکان دریافت بورس تحصیلی هم برخوردارند. در ادامه ما به معرفی دانشگاه های بلژیک 2024 با رتبه های ملی و بین المللی زیر می پردازیم:

دانشگاهرتبه ملیرتبه بین المللی
KU Leuven170
دانشگاه خنت2141
UCLouvain3188
دانشگاه وریژ برکسل VUB4221
دانشگاه آنتورپ5233
دانشگاه لیژ6480
دانشگاه مونس7700-651

CIF در معرفی دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه KU Leuven جزء دانشگاه های بلژیک

بی شک برترین دانشگاه حال حاضر کشور بلژیک، دانشگاه KU Leuven می باشد که از نظر رنکینگ QS در سال 2024 در رتبه 70 جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1425 میلادی تاسیس شده است و بنا به آمار نزدیک 60000 دانشجوی اروپایی و غیر اروپایی در این دانشگاه تحصیل می کنند و از همین رو نیز KU Leuven به نوعی بزرگترین دانشگاه بلژیک هم محسوب می شود.

معرفی دانشگاه KU Leuven جزء دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه خنت جزء دانشگاه های بلژیک

در معرفی دانشگاه های بلژیک نمی توان اسمی از دانشگاه علمی و پر سابقه ای مثل دانشگاه خنت University of Ghent را به میان نیاورد. این دانشگاه در سال 1817 میلادی به عنوان اولین دانشگاه هلندی زبان بلژیک تاسیس شد. دانشگاهی که حالا در رتبه بندی QS سال 2024 در رتبه 141 جهانی قرار دارد. از جمله رشته های معروف جهت تحصیل در این دانشگاه می توان به تحصیل مهندسی و فناوری و نیز علوم زیست اشاره کرد. دانشگاه خنت دانشگاه بزرگ دیگر در بلژیک است که دارای 11 دانشکده و حدود 48570 دانشجو نیز می باشد.

معرفی دانشگاه خنت جزء دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه UCL جزء دانشگاه های بلژیک

UCLouvain بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان در کشور بلژیک محسوب می شود و کمپ یا پردیس اصلی آن هم در شهر لوواین- لا- نووه قرار دارد شهری که اصلا برای میزبانی از این دانشگاه ساخته شده است! این دانشگاه زیبا در رتبه 188 جهانی جا دارد و از نظر رشته های الهیات و مطالعات مذهبی جزء بهترین دانشگاه های بلژیک است.

معرفی دانشگاه UCL جزء دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه وریژ بروکسل جزء دانشگاه های بلژیک

حالا در معرفی دانشگاه های بلژیک به دانشگاه آزاد بروکسل یا دانشگاه وریژ برکسل VUB می رسیم. دانشگاهی که در رتبه 221 جهانی جا گرفته و زمانی تشکیل شد که دانشگاه لیبره د بروکسل در سال 1970 تقسیم شد. این دانشگاه در زمینه فعالیت های پژوهشی و نیز تیم های تحقیقاتی بین المللی معروف است.

معرفی دانشگاه وریژ بروکسل جزء دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه آنتورپ از دانشگاه های بلژیک

این دانشگاه در شهر آنتورپ در مرکز بلژیک قرار دارد؛ دانشگاهی که در رتبه بندی سال 2024 در رتبه مشترک 233 قرار دارد. همچنین این دانشگاه در سال 2003 تاسیس شده و دارای حدود 20800 دانشجو است که 20% آنها از دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه در رتبه 249 قرار داشته و تحصیل در آن در رشته های هنر و علوم انسانی معروف است.

معرفی دانشگاه آنتورپ از دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه لیژ جزء دانشگاه های بلژیک

این دانشگاه در منطقه فرانسوی زبان بلژیک قرار دارد و از همین رو نیز تحصیل در آن به زبان فرانسه میسر است. دانشگاهی که دارای 11 دانشکده و 4 پردیس بوده و مشترکا نیز در رتبه 480 جهانی قرار دارد. دانشگاه لیژ یا Universite de Liege در سال 1817 تاسیس شده و امروزه میزبان بیش از 25421 دانشجو است. این دانشگاه در آموزش دانشجویان رشته های پزشکی و علوم کشاورزی دانشگاه معروفی است.

معرفی دانشگاه لیژ جزء دانشگاه های بلژیک

معرفی دانشگاه مونس از دانشگاه های بلژیک

دانشگاه مونس Universite de Mons دارای حدود 10000 دانشجو، 7 دانشکده و 3 مدرسه است. این دانشگاه فرانسوی زبان بوده و پردیس اصلی اش هم در استان هاینوت نزدیک مرز فرانسه و بلژیک قرار دارد. دانشگاهی که در سال 2009 تاسیس شده و حالا نیز در جایگاه 700-651 جهانی قرار دارد.

معرفی دانشگاه مونس از دانشگاه های بلژیک

شهریه در ارزان ترین دانشگاه های بلژیک

نکته جالبی که در مورد شهریه دانشگاه های بلژیک وجود دارد این است که شهریه ها بسته به منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد تغییر می کند. بلژیک کشوری چندفرهنگی و چندزبانه در قلب اروپاست که در سال 1830 از هلند مستقل شده است. این کشور به 3 منطقه تقسیم می شود:

  • منطقه فلمیس (یا فلاندرها)
  • بروکسل – منطقه پایتختی
  • منطقه والون (یا والونیا)

در دانشگاه های منطقه والونیا، دانشجویان غیراتحادیه اروپایی باید شهریه هایی را که توسط آکادمی پژوهش و تحصیلات عالی تعیین می شود پرداخت کنند. این شهریه ها بیش از پنج برابر شهریه ای که دانشجویان اتحادیه اروپایی باید بپردازند نیست. در منطقه فلمیش، شهروندان اتحادیه اروپایی و غیر اتحادیه اروپایی باید شهریه های متفاوتی را پرداخت کنند اما تمام این شهریه ها از حدود €900 (یورو) در هر سال تحصیلی شروع می شود. برای شهروندان غیراتحادیه اروپایی شهریه ها می تواند بسته به هر دانشگاه افزایش یابد. اگر شهریه دانشگاهی در یک دانشگاه بیشتر باشد ممکن است به دلیل درآمد دانشجویان، بورس های تحصیلی موجود یا نوع برنامه تحصیلی باشد.

به طور کلی، شهریه دانشگاه های بلژیک سالانه €800 تا €9000 (یورو) می باشد. هزینه زندگی نیز به موقعیت مکانی و شرایط دانشجو بستگی دارد. به طور متوسط، بودجه یک دانشجو برای برآمدن از پس هزینه های زندگی در این کشور باید بین €700 تا €900 (یورو) در ماه باشد. البته فرصت های بورس تحصیلی نیز برای دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد. همچنین، دانشجویان خارجی تحت شرایطی می توانند به مدت 20 ساعت در هفته در طول ترم مشغول به کار باشند مشروط بر این که منجر به تداخل در تحصیل آن ها نشود.

ارزان ترین دانشگاه های بلژیک در سال 2024

از علل جذابیت بلژیک برای تحصیل دانشجویان بین المللی می توان به وجود دانشگاه های بسیار معروف و پرآوازه در این کشور از جمله دانشگاه کاتولیک لووِن اشاره نمود. براساس مقایسه های انجام گرفته اکثر دانشگاه های ارزان بلژیک جزو دانشگاه های برتر این کشور هستند. در جدول زیر 8 دانشگاه ارزان بلژیک در سال 2024 و شهریه آن ها برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود:

دانشگاهسال تاسیسشهرشهریه (برحسب یورو)
دانشگاه نامور1831ناموراز €830
دانشگاه کاتولیک لووِن1834لووِناز €900
دانشگاه خنت (یا گنت)1817خنت (یا گنت)از €900
دانشگاه یو سی لووِن-لومبورگ2014لووِناز €900
دانشگاه هاسلت1971دیپنبیک و هاسلتاز €2500
دانشگاه وریج بروکسلقرن 19بروکسلاز €1200
دانشگاه لیژ آنتروپ1817لیژاز €4500
دانشگاه آنتروپ1852آنتروپاز €3600

همان طور که ملاحظه می شود اکثر دانشگاه های ارزان فوق جزو برترین دانشگاه های بلژیک در رنکینگ های دانشگاهی جهانی نیز هستند؛ به طوری که حتی دانشگاه کاتولیک لووِن دارای جایگاه اول دانشگاه های بلژیک در رنکینگ THE در سال 2024 با رتبه 45 می باشد و قرار گرفتن دانشگاه های برتر بلژیک در جدول دانشگاه های ارزان این کشور نشان می دهد که بلژیک مقصد خوبی برای تحصیل در اروپا می باشد.

هموطنانی که امسال قصد اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های بلژیک را دارند می توانند به راحتی مشاوره های اعزام دانشجو به بلژیک و خدمات مربوطه را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت دریافت کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *