ویزای تحصیلی

معرفی دانشگاه های اسلوونی

معرفی دانشگاه های اسلوونی

برای ایرانیانی که تمایل به مهاجرت دارند، از سال 2024 تحصیل در اسلوونی یک مهاجرت نوپاست بنابراین به معرفی دانشگاه های اسلوونی خواهیم پرداخت. شرایط تحصیل در کشور اسلوونی با شرایط تحصیل در بسیاری از کشور های اروپایی برابری می کند. مانند بسیاری از کشورهای جهان امکان تحصیل به زبان های رسمی اسلوونی و انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد. هزینه های تحصیل و زندگی در کشور اسلوونی نیز معقول و به صرفه به نظر می رسد.

مهاجرت تحصیلی به کشور اسلوونی تنها یکی از راه های مهاجرت به کشور اسلوونی است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در کشور اسلوونی باید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، ویزای تحصیلی دریافت کنند. در ادامه ضمن معرفی دانشگاه های اسلوونی، از شرایط تحصیل در این کشور خواهیم گفت. این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است.

تحصیل در اسلوونی در 2024

سیستم آموزشی کشور اسلوونی نیز از نظام آموزشی بولونیا پیروی می کند. بر اساس نظام آموزشی در کشور اسلوونی دانشجویان در 3 دوره لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تحصیل می کنند. طول دروه کارشناسی در کشور اسلوونی در حدود 3 سال است اما برخی رشته ها 5 ساله هستند. در 2024 دوره کارشناسی ارشد نیز بسته به نوع رشته تحصیلی 1 یا 2 سال به طول می انجامد. دوره دکترای این کشور نیز یک دوره تحصیلی 3 ساله است و در 6 ترم تحصیلی ارائه می شود. برای تحصیل در کشور اسلوونی به ویزای تحصیلی این کشور نیاز خواهید داشت.


معرفی و بررسی دانشگاه های اسلوونی

کشور اسلوونی از وسعت چندان زیادی برخوردار نیست. این کشور یکی از کشورهای کوچک قاره اروپا است و در رده 153ام جهان از لحاظ وسعت قرار گرفته است. در مقام مقایسه می توان گفت که وسعت کشور اسلوونی به بزرگی استان های ایلام یا گلستان است. از همین رو تعداد دانشگاه های این کشور نیز محدود است بطوری که تنها 5 دانشگاه در این کشور وجود دارد. در ادامه این مقاله، معرفی دانشگاه های اسلوونی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

دانشگاه لوبلیانا در معرفی دانشگاه های اسلوونی

دانشگاه لوبلیانا اولین دانشگاهی است که در معرفی دانشگاه های اسلوونی باید مورد توجه قرار گیرد. این دانشگاه برترین دانشگاه کشور اسلوونی در همه رده بندی های جهانی است. رشته های علوم پایه مانند، ریاضی، فیزیک و رشته کشاورزی در این دانشگاه از اعتبار بسیار خوبی برخوردارند. برای تحصیل در این دانشگاه دانشجویان حداقل به مدرک B2 زبان اسلوونیایی نیاز خواهند داشت. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه نیز به صورت محدود وجود خواهد داشت.

حداقل مدرک مورد نیاز زبان انگلیسی مورد نیاز، نمره 6 آیلتس است. اگر نمره افراد کمتر از 6 باشد، باید در یک دوره زبان آموزی پیش از شروع دانشگاه شرکت کنند. نمره های 6 تا 7 نیز باید به صورت همزمان با تحصیل خود در دروه های زبان آموزی شرکت کنید. در حال حاضر حدود 2700 دانشجوی بین المللی در دانشگاه لوبلیانا مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه لوبلیانا در معرفی دانشگاه های اسلوونی

دانشگاه ماریبور اسلوونی

این دانشگاه در سال 1975 در کشور اسلوونی افتتاح شد و بعنوان دومین دانشگاه بزرگ اسلوونی شناخته می شود. از لحاظ رده بندی های جهانی، دانشگاه ماریبور دومین دانشگاه برتر کشور اسلوونی است. این دانشگاه دارای 17 دانشکده است که برخی از آن ها مانند دانشکده حقوق در شهرهای دیگر قرار گرفته اند. برخی از مشاهیر این دانشگاه عبارتند از:

  • بریجیتا بروواچ (ورزشکار حرفه ای)
  • فری هوروات (سیاستمدار)
  • دراگ یانچار (نویسنده)
  • لودمیلا نواک (سیاستمدار)
  • ماریا پوژسونک (سیاستمدار)
  • یوای توپلاک (حقوقدان)

دانشگاه نوا گوریچا در معرفی دانشگاه های اسلوونی

این دانشگاه در سال 1995 در کشور اسلوونی افتتاح شده است. در حدود 800 دانشجوی اسلوونیایی در این دانشگاه در حال حاضر مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه از 7 مدرسه علمی و 10 موسسه تحقیقاتی تشکیل شده است. این دانشگاه در رده بندی های بین المللی هیچ گونه جایگاهی به خود اختصاص نداده است.

دانشگاه نوو مسترو اسلوونی

جدید ترین دانشگاه احداث شده در کشور اسلوونی، دانشگاه نوو مسترو است. این دانشگاه در سال 2017 افتتاح شده است و دارای 4 دانشکده مجزا است. از جمله دانشکده های این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشکده اقتصاد و انفورماتیک
  • دانشکده تجارت و مدیریت
  • دانشکده سلامت و بهداشت
  • دانشکده مهندسی مکانیک

دانشگاه پریمورسکا اسلوونی

این دانشگاه در سال 2003 بعنوان یک دانشگاه دولتی در کشور اسلوونی افتتاح شد. این دانشگاه در 2 شهر کوپر و ایتسولا دارای دانشکده های مختلف علمی است. در حال حاضر در حدود 5338 دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه اگرچه سومین دانشگاه برتر کشور اسلوونی است، اما در رنکینگ های بین المللی جایگاهی ندارد. درصد قابل توجهی از دانشکده های این دانشگاه در شهر کوپر بنا شده اند.

مزایا و معایب تحصیل در اسلوونی

یکی از معایب تحصیل در اسلوونی این است نظام تحصیلی آن برای ایرانی ها رایگان نیست و اخذ بورسیه های تحصیلی نیز به سختی صورت می گیرد. به علاوه ایرانی ها بدون اخذ ویزا تنها به 42 کشور می توانند سفر کنند و اسلوونی جزو این کشورها نیست. اخذ ویزای اسلوونی نیز با دشواری هایی روبه رو است در حالی که کشورهای دیگری مثل سوئد، هلند، دانمارک، آلمان، ایتالیا، کانادا و غیره برای ایرانی ها با شرایط ساده تری ویزا صادر می کنند. متاسفانه اسلوونی کشوری است که تابعیت مضاعف را تنها در شرایط محدودی می پذیرد و کسانی که به دلیل تحصیل و کار در این کشور اقامت داشته اند برای اخذ پاسپورت اسلوونی باید از ملیت ایرانی خود ترک تابعیت نمایند.

از جمله مزایای تحصیل در اسلوونی نیز می توان به هزینه های نسبتا پایین زندگی در این کشور اشاره نمود، در حالی که زندگی در کشورهایی مثل سوئیس، نروژ، دانمارک، سوئد و هلند ماهیانه به ترتیب 2800€، 2000€، 1500€، 1400€ و 1100€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. زندگی در اسلوونی ماهیانه حدود 900€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت که بخش عمده آن به اجاره مسکن اختصاص می یابد. در نمودار زیر در خصوص هزینه زندگی در اسلوونی توضیحات بیشتری ارائه شده است:

چگونگی تقسیم هزینه زندگی در اسلوونی

در این مقاله ضمن ارائه مطالبی در رابطه با تحصیل در اسلوونی، به معرفی دانشگاه های اسلوونی پرداختیم. تنها 2 دانشگاه در این کشور دارای رنکینگ جهانی هستند و دانشگاه لوبلیانا برترین دانشگاه این کشور است. رشته های علوم پایه و کشاورزی برترین رشته های موجود در کشور اسلوونی هستند. توجه داشته باشید که هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی باید اعتبار آن را سنجش کنید. مشاورین با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده یاری شما در مسیر مهاجرت هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *