مهاجرت

مقایسه ایرلند شمالی و جنوبی

مقایسه ایرلند شمالی و جنوبی

ایرلند یکی از مقاصد مهاجرتی مهم در جهان محسوب می شود و به همین دلیل در این مقاله ما به مقایسه ایرلند شمالی و جنوبی می پردازیم تا تفاوت این 2 کشور برای متقاضیان مشخص گردد. در ابتدا لازم است بدانید که هر 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی جزو کشورهای اروپایی واقع در جزیره ایرلند محسوب می شوند. اما تفاوت اصلی این 2 کشور اروپایی به تقسیمات سیاسی آنها بر می گردد. به طوری که ایرلند شمالی به پایتختی بلفاست (Belfast) بخشی از بریتانیای کبیر محسوب می شود. در حالیکه ایرلند جنوبی یا به اصطلاح رایج، جمهوری ایرلند به پایتختی دوبلین (Dublin) یک کشور مستقل اروپایی است.

  • شرایط زندگی در ایرلند شمالی و جنوبی چگونه است؟
  • آیا هزینه زندگی در ایرلند شمالی گرانتر از ایرلند جنوبی است؟
  • وضعیت کار در 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی به چه صورتی است؟
  • درآمدها در ایرلند شمالی و جنوبی چه تفاوتی با هم دارد؟
  • شرایط مهاجرت به ایرلند شمالی و جنوبی به چه نحوی است؟

جالب است بدانید که با وجود همنام بودن 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی اما تفاوت های زیادی بین این 2 کشور وجود دارد. تفاوت در پرچم ها، سیستم های سیاسی، مذاهب و آداب و رسوم، پول های رایج، مقیاس های اندازه گیری و حتی لهجه و گویش از جمله این تفاوت ها می باشد. اما باید متذکر شد که در سطح بین المللی منظور از ایرلند، جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) است که یک کشور مستقل و عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) می باشد. هدف نهایی ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آشنایی هر چه بهتر هموطنان عزیز با شرایط و مقررات روز مهاجرتی و کمک به موفقیت نهایی آنها در اخذ ویزا و اقامت کشور مورد نظرشان میباشد.

ایرلند شمالی و جنوبی

ایرلند یکی از مقاصد مورد علاقه افراد است. با این حال، اغلب کمی سردرگمی در مورد این واقعیت وجود دارد که، اگرچه این مکان بسیار کوچک است، اما این جزیره در اقیانوس اطلس شمالی به دو کشور جداگانه تقسیم شده است که از واحد پولی متفاوت استفاده می کنند و حکومت متفاوتی دارند. دانستن تفاوت نیز مهم است زیرا شرایط ویزای متفاوتی برای مسافران آفریقای جنوبی که به ایرلند شمالی یا جنوبی می روند وجود دارد.

مقایسه دو کشور ایرلند شمالی و جنوبی

کشورهای ایرلند شمالی و جنوبی 2 کشور هم مرز واقع در شمال غربی قاره اروپا هستند اما دولت ها و سیستم های حاکمیتی مختلفی دارند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا است ولی ایرلند جنوبی کشوری مستقل در اروپا محسوب می شود. کشور ایرلند شمالی و جنوبی در بسیاری از جنبه ها با هم متفاوت بوده اما فقط در یک مورد با هم وجه اشتراک دارند و آن هم زبان انگلیسی می باشد. البته نباید فراموش کرد که در این مورد نیز اختلاف لهجه بین مردمان 2 ایرلند به وضوح قابل مشاهده است.

آیتمایرلند شمالیایرلند جنوبی
پایتختبلفاستدوبلین
تقسیمات سیاسیبخشی از بریتانیا (UK)عضوی از اتحادیه اروپایی (EU)
زبانانگلیسیانگلیسی
جمعیت (2019)1810863 نفر4921500 نفر
مساحت14130 کیلومتر مربع70273 کیلومتر مربع

اگر بخواهیم تفاوت های ایرلند شمالی و جنوبی را در لیستی بیاوریم، ما می توانیم به موارد مهم ذیل اشاره کنیم:

  • نظام سیاسی: ایرلند شمالی جزء قلمرو انگلستان بوده ولی ایرلند جنوبی کشوری مستقل است.
  • پرچم: پرچم ایرلند شمالی همان پرچم کشور واحد بریتانیا یا Union Jack بوده ولی پرچم ایرلند جنوبی به رنگ قرمز، سفید و نارنجی است.
  • مذهب: مذهب مردمان ایرلند شمالی مسیحیت پروتستان ولی مذهب مردمان ایرلند جنوبی مسیحیت کاتولیک است.
  • جمعیت: جمعیت ایرلند جنوبی بسیار بیشتر از ایرلند شمالی است.
  • پول: پول رایج در ایرلند شمالی پوند انگلستان اما در ایرلند جنوبی یورو می باشد.
  • مقیاس ها: مقیاس اندازه گیری مسافت در ایرلند جنوبی کیلومتر ولی در ایرلند شمالی مایل می باشد.

مقایسه شرایط تحصیل در ایرلند شمالی و جنوبی

مقایسه شرایط تحصیل در ایرلند شمالی و جنوبی

نظام آموزش عالی هر 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی کاملا منطبق با استانداردهای آموزش عالی ناحیه اروپایی (EHEA) بوده و دانشگاه های هر 2 کشور برنامه های آموزشی خود را در قالب 3 سیکل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به متقاضیان ارائه می دهند. اما اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های این دو کشور بسته به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه کاملا متفاوت است. در حالیکه شما برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایرلند جنوبی باید تا 20 ژانویه از اداره پذیرش مرکزی (CAO) وارد عمل شده و تا 1 فوریه مدارک خود را ارسال کنید. اما برای پذیرش از دانشگاه های ایرلند شمالی بایستی از طریق اداره خدمات پذیرش کالج و دانشگاه (UCAS) استفاده کنید.

دانشجویان متقاضی تحصیل در ایرلند شمالی پس از اخذ پذیرش نیازمند ویزای تحصیلی انگلستان (Tier 4) بوده اما دانشجویان متقاضی تحصیل در ایرلند جنوبی نیازمند اخذ ویزای دانشجویی جمهوری ایرلند هستند. اما با وجود اینکه کیفیت آموزشی و رتبه های دانشگاهی ایرلند جنوبی به مراتب بهتر از ایرلند شمالی است اما در بحث هزینه ها وضعیت کاملا متفاوت می باشد. بدین ترتیب هزینه زندگی در ایرلند شمالی بسیار ارزان تر از ایرلند جنوبی است.

مقایسه شرایط زندگی در ایرلند شمالی و جنوبی

هزینه سالانه زندگی در بلفاست به مراتب پایین تر از دوبلین می باشد. در واقع هزینه های زندگی در ایرلند جنوبی 2 برابر ایرلند شمالی است. بر اساس آمار و داده های سال 2022 میانگین هزینه زندگی سالیانه در ایرلند جنوبی در حدود 12000€ (یورو) ولی در ایرلند شمالی در حدود 6000€ (یورو) است. در کل هزینه اقلام زندگی در بلفاست حدود 15.45% پایین تر از دوبلین می باشد و در بحث اجاره بها نیز هزینه اجاره خانه در بلفاست حدود 59.44% پایین تر از دوبلین می باشد. دو آیتم هزینه حمل و نقل و اجاره خانه مواردی هستند که ما شاهد اختلاف فاحش قیمتی آنها در دوبلین و بلفاست می باشیم.

با همه این اوصاف بسیاری از افرادی که به این کشور وارد می شوند، همواره به فکر مهاجرت به انگلستان به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان هستند. شرایط زندگی در دو کشور با انگلستان شباهت هایی دارد اما در بسیاری از موارد، انگلستان با اختلاف زیادی پیش تر از این دو کشور است.

کار در ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی در 2022

همانند دیگر جنبه ها، شرایط کسب و کار در 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی متفاوت از هم می باشد. هر 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی جزو کشورهای پیشرفته صنعتی بوده و دارای اقتصاد بازار آزاد می باشند. صنایع شیمیایی، معدن، خودروسازی و کشاورزی جزو صنایع پیشرو در هر 2 کشور می باشد. اما بازار کار در این 2 کشور شرایط خاص خود را دارد. در نمودار ذیل متوسط درآمد ماهانه در ایرلند شمالی و جنوبی طی سال 2022 با هم مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهانه در ایرلند شمالی و جنوبی

اما نکته قابل تامل درباره شرایط کار این 2 کشور آن است که با وجود نرخ بالای بیکاری در ایرلند شمالی اما میانگین درآمدی در بلفاست بیشتر از دوبلین می باشد. میانگین هفته کاری در ایرلند جنوبی و شمالی تا حدودی مشابه هم و بین 39 الی 48 ساعت در هفته می باشد. برای کار در ایرلند شما نیازمند جاب آفر از اسپانسر ایرلندی می باشید.

شرایط مهاجرت به ایرلند شمالی و جنوبی

جالب است بدانید که شرایط مهاجرت به 2 کشور ایرلند شمالی و جنوبی نیز کاملا متفاوت از هم می باشد. در حالیکه سیاست مهاجرتی ایرلند شمالی کاملا منطبق و تابع سیاست مهاجرتی انگلستان می باشد. اما سیاست مهاجرتی ایرلند جنوبی یا به تعبیر بهتر جمهوری ایرلند کاملا مستقل و خاص این کشور می باشد. باید به این نکته توجه کرد که سیستم مهاجرتی ایرلند شمالی تابعی از سیستم امتیاز محور (PBS) انگلستان بوده و به متقاضیان بر اساس اهداف مهاجرتی آنها انواع ویزاهای از نوع Tier با شرایط و مدت اقامت متفاوت اعطاء می گردد. در حالیکه دولت جمهوری ایرلند مستقلا برای متقاضیان مهاجرت به این کشور ویزا صادر می کند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده است تا متقاضیان محترم را با انواع روش های مختلف مهاجرت به ایرلند و شرایط اخذ ویزای اقامت این کشور آشنا سازد.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *