ویزای تحصیلی

مقایسه تحصیل در هلند و بلژیک

مقایسه تحصیل در هلند و بلژیک

تحصیل در هلند و بلژیک به عنوان دو مقصد تحصیلی برتر طرفداران زیادی دارد و مقایسه تحصیل در هلند و بلژیک می تواند راهنمای خوبی برای این متقاضیان محسوب گردد. هلند به سبب کیفیت آموزشی بالا، شرایط زندگی بهتر و آینده کاری خوب مورد توجه متقاضیان بوده در حالی که بلژیک به سبب هزینه های تحصیل و زندگی پایین و به صرفه مد نظر دانشجویان قرار دارد. ما در این مقاله درصدد آنالیز شرایط تحصیل در این دو کشور اروپایی بوده و همزمان به سوالات شما نیز پاسخ می دهیم.

هلند و بلژيک هر دو از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) بوده و از سابقه بالایی در زمینه آموزش عالی برخوردارند. دانشگاه های معروف و برتری در هر دو کشور وجود دارد که برنامه های آموزشی خود را در چارچوب اصول و معیارهای ناحیه آموزش عالی اروپا (EHEA) و بر پایه فرآیند بلونیا ارائه می دهند. از امتیاز اصلی تحصیل در این دو کشور، تحصیل به زبان انگیسی است و به همین دلیل ارائه مدرک زبان جزء یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش دانشگاهی محسوب می گردد. با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا در هر زمینه از شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به هلند و بلژیک به اطلاعات تکمیلی تر دست یابید.

مقایسه شرایط تحصیل در 2 کشور هلند و بلژیک

تحصیل در هلند در واقع بهره مندی از ترکیبی از کیفیت تحصیلی بالا و هزینه تحصیل نسبتا مقرون به صرفه به همراه انواع مختلف دوره های آموزشی صرفا به زبان انگلیسی است. اما تحصیل در بلژیک به سبب هزینه های پایین زندگی و وجود یک محیط چند فرهنگی مورد توجه می باشد. شما با اخذ ویزای تحصیلی این دو کشور به راحتی می توانید اقامت اروپایی خود را دریافت و یا حتی به همراه دیگر اعضای خانواده به این دو کشور مهاجرت نمایید.

اما لازم است بدانید که به لحاظ کیفیت آموزش عالی، هلند برتر از بلژیک می باشد:

پارامترهلندبلژیک
رتبه برترین دانشگاه در رنکینگ جهانی QS در سال 2024دانشگاه آمستردادم با رتبه 52دانشگاه لئووِن با رتبه 76
هزینه درخواست پذیرش100€ (یورو)61.90€ (یورو)
نمره آزمون زبان انگلیسیتافل 213 (اینترنتی) و 550 (کاغذی) و آیلتس حداقل 6آیلتس 6.5
میانگین سالیانه هزینه تحصیل2087€ (یورو)835€ تا 4175€ (یورو)
میانگین سالیانه هزینه زندگی9600€ تا 13200€ (یورو)10200€ (یورو)
برنامه بورس تحصیلیوجود داردوجود دارد
کار دانشجوییتا 16 ساعتتا 20 ساعت
شرط اخذ ویزای دانشجوییاخذ نامه پذیرشاخذ نامه پذیرش

مقایسه هزینه های تحصیل در هلند و بلژیک

تحصیل در دانشگاه های هلند وبلژیک معمولا برای دانشجویان هلندی و دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) رایگان می باشد. اما برای دانشجویان خارجی شرایط تحصیل رایگان برقرار نیست و آنها ملزم به پرداخت هزینه تحصیل خود می باشند.

همانطوری که در جدول زیر نیز مشخص است، هزینه تحصیل در هلند به مراتب بیشتر از هزینه تحصیل در کشور بلژیک می باشد:

پارامتردانشگاه های هلنددانشگاه های بلژیک
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی6000€ (یورو) الی 15000€ (یورو)780€ (یورو) الی 1800€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی ارشد8000€ (یورو) تا 20000€ (یورو)1800€ (یورو) الی 3700€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه دکتری8000€ (یورو) تا 20000€ (یورو)1800€ (یورو) الی 3700€ (یورو)

مقایسه هزینه زندگی در هلند و بلژیک

آنچه از آمار و داده های موجود معلوم است اینکه هزینه زندگی در بلژیک پایین تر از هلند می باشد. اما هلند هم در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر مخصوصا کشورهای حوزه اسکاندیناوی به عنوان یک مقصد تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه ای در بین دانشجویان خارجی محسوب می شود. در این بین نباید فراموش کرد که برخلاف دیگر هزینه های زندگی، هزینه مسکن در هلند بسیار بالا است. با این شرح بودجه سالیانه لازم برای پرداخت هزینه زندگی در هلند در حدود 9600€ تا 13200€ (یورو) می باشد. این در حالی است که شما برای گذران زندگی خود در بلژیک سالیانه حدود 10500€ (یورو) می باشد.

جدول پایین نشانگر ریز جزئیات هزینه زندگی در بلژیک و هلند می باشد:

آیتم هاهزینه ها در هلندهزینه ها در بلژیک
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت15.00€ (یورو)15.00€ (یورو)
مک میل در رستوران مک دونالد8.00€ (یورو)8.00€ (یورو)
1 لیتر شیر تازه0.87€ (یورو)0.94€ (یورو)
1 عدد نان تازه 500 گرمی1.15€ (یورو)1.65€ (یورو)
1 کیلو برنج1.82€ (یورو)1.76€ (یورو)
1 کیلو گوشت مرغ8.41€ (یورو)8.65€ (یورو)
1کیلو گوشت گاو14.36€ (یورو)13.64€ (یورو)
اجاره آپارتمان یک خوابه در شهر1,021.46€ (یورو)733.27€ (یورو)

همچنین یکی از مزایای تحصیل در بلژیک، خوابگاه دانشجویی در بلژیک با هزینه های بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به طوری که دانشجویان فقط با پرداخت مبلغی ماهانه در حدود 200€ تا 400€ (یورو) می توانند در این خوابگاه های دانشجویی ساکن شوند.

مقایسه هزینه های تحصیل در هلند و بلژیک

مقایسه شرایط زندگی در هلند و بلژیک

آمارها و گزارشات متعدد نشانگر آن است که استاندارد زندگی در هلند به مراتب بالاتر از بلژیک می باشد. به هر جهت، کلیه شاخص های مربوط به استاندارد زندگی همانند شاخص امنیت، بهداشت، هزینه زندگی و غیره نشانگر برتری نسبی هلند نسبت به بلژیک می باشد. به همین سبب است که هلند دارای تعادل کار و زندگی بهتری در مقایسه با بلژیک می باشد.

همانطوری که جدول زیر نیز نشان می دهد، رقم شاخص استاندارد زندگی در هلند 183.76 بوده این ر حالی است که این رقم برای بلژیک در حدود 153.48 گزارش می شود:

پارامترهلند (Netherland)بلژیک (Belgium)
شاخص قدرت خرید90.9386.33
شاخص امنیت72.3956.02
شاخص بهداشتی74.6574.29
شاخص آب و هوا87.6185.99
شاخص هزینه زندگی73.5171.65
شاخص قیمت ملک نسبت به درآمد7.496.91
شاخص آلودگی27.4752.94
شاخص زمان عبور و مرور ترافیکی29.4336.15
شاخص کیفیت زندگی183.76153.48

مقایسه کار حین تحصیل در هلند و بلژیک

امروزه شاخص استخدام پذیری یا Employability در بین دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، دانشجویان معمولا تحصیل در کشورهایی را ترجیح می دهند که علاوه بر برخورداری از کیفیت برتر آموزشی آنها بتوانند از فرصت های کار بیشری نیز بهره مند شوند. دو کشور هلند و بلژیک در این زمینه خاص می توانند کاندیداهای خوبی برای تحصیل دانشجویان خارجی محسوب شوند.

در هر دو کشور مذکور، امکان کار حین تحصیل وجود دارد. منتها دانشجویان در بلژیک امکان کار تا 20 ساعت در هفته و در هلند تا 16 ساعت در هفته را دارند. اما شرایط بازار کار این دو کشور اروپایی به چه صورتی است؟ درصد نرخ بیکاری هر دو کشور پایین تر از میانگین اتحادیه اروپایی (EU) می باشد. اما وضعیت هلند بهتر از بلژیک است. هلند دارای نرخ بیکاری 3.6% اما بلژیک دارای نرخ بیکاری 5.9% می باشد. علاوه بر این شرایط درآمدی هلند تا حدی بهتر از بلژیک می باشد.

لازم به ذکر است که علاوه بر کار نیمه وقت، دانشجویان در هر دو کشور می توانند پس از فارغ التحصیلی توسط یافتن اسپانسر مربوطه نسب به اخذ اقامت کاری خود اقدام نمایند.

کشورهادرصد (٪) نرخ بیکاریمیانگین درآمد ماهیانه
میانگین اتحادیه اروپایی (EU)6.2%
هلند3.6%€4520 (یورو)
بلژیک5.9%€4167 (یورو)

مقایسه امتیازات تحصیل در هلند و بلژیک

مقایسه تحصیل در بلژیک نشانگر آن است که تحصیل در هر دو کشور هلند و بلژیک می تواند امتیازات فراوانی برای متقاضیان در پی داشته باشد. مثلا همانطوریکه در مطالب فوق نیز بیان شد، هزینه تحصیل و زندگی پایین در بلژیک امتیاز اصلی این مقصد تحصیلی محسوب می شود. اما وجود دانشگاه های برتر وکیفیت بالای آموزشی در کنار بازار کار پر رونق از جذابیت های هلند به عنوان یک مقصد تحصیلی بین المللی محسوب می شود، بنابراین هر دو کشور هلند و بلژیک برای تحصیل دارای مزایا و امتیازات خاصی هستند.

اما نباید فراموش کرد که آینده تحصیل در هلند حداقل به لحاظ شرایط زندگی و اقامت کاری به مراتب بهتر از بلژیک است. در پایان، توصیه می شود که برای انجام مشاوره های بیشتر در رابطه با تحصیل در هلند یا بلژیک با کارشناسان زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات پرتکرار در خصوص مقایسه تحصیل در هلند و بلژیک

در این بخش به سوالات پرتکرار شما پاسخ می دهیم:

  • مقایسه هزینه زندگی در هلند و بلژیک چگونه است؟ آنچه از آمار و داده های موجود معلوم است اینکه هزینه زندگی در بلژیک پایین تر از هلند می باشد. اما هلند هم در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر مخصوصا کشورهای حوزه اسکاندیناوی به عنوان یک مقصد تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه ای در بین دانشجویان خارجی محسوب می شود. در این بین نباید فراموش کرد که برخلاف دیگر هزینه های زندگی، هزینه مسکن در هلند بسیار بالا است. با این شرح بودجه سالیانه لازم برای پرداخت هزینه زندگی در هلند در حدود 9600€ تا 13200€ (یورو) می باشد. این در حالی است که شما برای گذران زندگی خود در بلژیک سالیانه حدود 10500€ (یورو) می باشد.
  • مقایسه امتیازات تحصیل در هلند و بلژیک به چه صورت است؟ مقایسه تحصیل در بلژیک نشانگر آن است که تحصیل در هر دو کشور هلند و بلژیک می تواند امتیازات فراوانی برای متقاضیان در پی داشته باشد. مثلا همانطوریکه در مطالب فوق نیز بیان شد، هزینه تحصیل و زندگی پایین در بلژیک امتیاز اصلی این مقصد تحصیلی محسوب می شود. اما وجود دانشگاه های برتر وکیفیت بالای آموزشی در کنار بازار کار پر رونق از جذابیت های هلند به عنوان یک مقصد تحصیلی بین المللی محسوب می شود، بنابراین هر دو کشور هلند و بلژیک برای تحصیل دارای مزایا و امتیازات خاصی هستند.
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *