ویزای تحصیلی

مقایسه تحصیل در ژاپن و کره جنوبی

مقایسه تحصیل در ژاپن و کره جنوبی

مقایسه تحصیل در ژاپن و کره جنوبی برای علاقمندان به تحصیل در شرق آسیا می تواند موضوعی جذاب و البته با اهمیت بالا باشد که نیازمند بررسی است. اما از مواردی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد می توان به مشخصات کلی دو کشور، نظام آموزش عالی، دانشگاه های برتر، شهریه ها و هزینه زندگی دانشجویی، شرایط اخذ پذیرش و ویزاهای تحصیلی و نیز وضعیت بازار کار دو کشور برای دانشجویان بین المللی اشاره نمود.

  • آیا شرایط اخذ پذیرش از کره جنوبی آسانتر از ژاپن می باشد؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در دو کشور کره جنوبی و ژاپن چه تفاوتی با هم دارد؟
  • آیا کیفیت آموزش عالی ارائه شده در ژاپن بهتر از کره جنوبی است؟
  • دانشگاه های پزشکی کدام کشورشرایط بهتری برای تحصیل دارند؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در کدام کشور مناسب تر است؟
  • آیا بازار کار دانشجویی و کار فارغ التحصیلان در ژاپن مناسب تر از کره جنوبی است؟

دو کشور ژاپن و کره جنوبی به دلیل کیفیت برتر آموزشی، امکانات تحصیلی بهتر، محیط امن آموزشی، وجود جاذبه های فرهنگی و گردشگری و نیز وجود فرصت های کاری برتر همواره در صدر توجه دانشجویان خارجی قرار دارد. امروزه تحصیل در دانشگاه های ژاپن و کره جنوبی مورد توجه دانشجویان و نخبگان ایرانی نیز قرار گرفته و آنها در زمینه اعزام دانشجو و اخذ ویزاهای تحصیلی ژاپن و کره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره نمایند.

درباره ژاپن و کره جنوبی

ژاپن کشور جزیره ای به پایتختی توکیو بزرگ و در شرق آسیا قرار دارد. این کشور به لحاظ جغرافیایی مجاور دریای ژاپن در غرب و اقیانوس آرام در شرق می باشد. کشور ژاپن به 47 استان و 8 منطقه تقسیم می شود. تقریبا دو سوم خاک کشور ژاپن کوهستانی و به شدت پوشیده از مناطق جنگلی است و فقط یک سوم آن مناسب کشاورزی است. در نتیجه، ژاپن جزء پر متراکم ترین و شهرنشین ترین کشورهای جهان محسوب می شود.

جمهوری کره یا کره جنوبی کشوری در شرق آسیا و شامل بخش جنوبی شبه جزیره کره و دارای مرز مشترک با کره شمالی است. جالب است بدانید که نام کره برگرفته از نام خاندان سلطنتی باستانی به نام گوگوریو (Goguryeo) است. کره جنوبی به پایتختی سئول است که نیمی از کره ی ها در این شهر ساکن هستند و به همین دلیل سئول چهارمین اقتصاد متروپل بزرگ جهان محسوب می شود.

شرایطکشور ژاپنکشور کره جنوبی
پایتختتوکیو (Tokyo)سئول (Seoul)
زبان رسمیژاپنیکره ای
مذهب62% بدون مذهب56.9% بدون مذهب
مساحت377,975 کیلومتر مربع100,363 کیلومتر مربع
جمعیت126,150,000 نفر51,709,098 نفر
واحد پولیین (JPY)وون (KRW)

مقایسه نظام تحصیلی در ژاپن و کره جنوبی

ژاپن نظام آموزش عالی خود را توسط انطباق و کسب اطلاعات و تکنولوژی مفید و ارزشمند از نظام های آموزش عالی مختلف جهان دگرگون کرده است. امروزه نظام آموزشی این کشور از نظر کیفیت و عملکرد در جایگاه برتر جهانی قرار دارد. در کل، نظام آموزش عالی ژاپن متشکل از 3 نوع موسسه آموزش عالی شامل دانشگاه ها (783 مورد)، کالج های دانش آموزان سال سوم (372 مورد) و کالج های فنی (57 مورد) می باشد.

نظام آموزش عالی کره جنوبی نیز یک نظام آموزشی مدرن و پیشرفته محسوب شده وعمدتا متشکل از کالج های دانش آموزان سال سوم (برنامه 2 الی 3 ساله) و دانشگاه (برنامه 4 ساله) می باشد. در سال های اخیر و با توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، حتی دانشگاه های سایبر نیز در کره جنوبی برنامه های آموزشی را در قالب آموزش الکترونیک به دانشجویان ارائه می کنند. جهت مقایسه تحصیل در ژاپن و کره جنوبی و اطلاع از رتبه های جهانی آموزش عالی این دو کشور می توان رتبه ها دانشگاه های برتر هر دو کشور را با توجه به رنکینگ جهانی QS در سال 2022 مقایسه کرد:

کره جنوبیژاپن
دانشگاهرتبه جهانیدانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه ملی سئول36دانشگاه توکیو23
موسه علم و فناوری پیشرفته کره40دانشگاه کیوتو35
دانشگاه علم و فناوری پوهانگ83دانشگاه اوزاکا67
دانشگاه کره86موسسه فناوری توکیو58

مقایسه شرایط تحصیل در ژاپن و کره جنوبی

مقایسه شرایط تحصیل در ژاپن و کره جنوبی

یکی از جذابیت های تحصیل در دانشگاه های ژاپنی، تحصیل به زبان انگلیسی است که همین امر موجب جذب بیشتر دانشجویان خارجی به سوی دانشگاه های ژاپنی می شود. در حال حاضر، کشور ژاپن دارای تقریبا 780 دانشگاه دانشگاه است که 80٪ از آنها جزء دانشگاه های خصوصی می باشند. به جای ارائه معدل کل (GPA) یا دیگر نمرات ارزشیابی، شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ژاپنی باید در آزمون های ورودی این کشور شرکت نمائید. آزمون پذیرش دانشجویان خارجی دانشگاه های ژاپن (EJU) نام دارد و آزمون استاندارد دانشجویان خارجی است که برای ارزیابی مهارت تحصیلی دانشجویان در موارد زیر طراحی شده است:

  • علوم
  • ریاضیات
  • اطلاعات عمومی درباره ژاپن و جهان

نتیجه آزمون EJU مورد قبول اکثر دانشگاه های ژاپنی بوده و این آزمون هر دو سال یکبار برگزار می شود. اما هزینه این آزمون بین $67- 125 (دلار) متفاوت است. علاوه بر نتیجه آزمون از متقاضیان همچنین مدارک دیگری همچون فرن درخواست، ریزنمرات، گواهی تمکن کافی، پاسپورت معتر و دو قطعه عکس پاسپورتی نیز خواسته می شود. سال تحصیلی در کره جنوبی از مارس شروع شده و داشتن مهارت زبان کره ای برای تحصیل در این کشور مفید است. چرا که فقط 30% دوره ها در دانشگاه های کره به زبان انگلیسی تدریس می شود. اما برای پذیرش کره مدارک زیر توسط دانشگاه های کره ای مورد ارزیابی قرار میگرد:

  • ریزنمرات تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • مدرک مهارت زبان کره ای (TOPIK و KLAF) و زبان انگلیسی (TOEFL و IELTS)

مقایسه مخارج تحصیل و زندگی در ژاپن و کره جنوبی

هزینه تحصیل و زندگی در ژاپن بالاتر از کره جنوبی و حتی گرانتر از دیگر کشورهای آسیایی است. متوسط شهریه سالیانه اخذ شده در ژاپن بسته به برنامه تحصیلی و نوع دانشگاه مربوطه در حدود $4,760 الی $15,340 (دلار) می باشد. در حالی که میانگین هزینه تحصیل سالانه در دانشگاه های کره جنوبی حدودا بین $4,350 الی $6,500 (دلار) می باشد. هزینه زندگی ماهانه در ژاپن حدود $790 (دلار) می باشد که باز گرانتر از کره جنوبی است. جدول زیر نشانگر اختلاف در هرینه زندگی ژاپن و کره جنوبی است:

آیتم هاهزینه ها در ژاپنهزینه ها در کره جنوبی
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت$8.10 (دلار)$6.85 (دلار)
مک میل در رستوران مک دونالد$6.19 (دلار)$8.00 (دلار)
1 لیتر شیر تازه$1.71 (دلار)$2.11 (دلار)
1 عدد نان تازه 500 گرمی$1.75 (دلار)$2.57 (دلار)
1 کیلو برنج$4.79 (دلار)$3.66 (دلار)
1 کیلو گوشت مرغ$7.10 (دلار)$9.08 (دلار)
1کیلو گوشت گاو$20.23 (دلار)$24.27 (دلار)
هزینه حمل و نقل ماهانه$90.96 (دلار)$47.10 (دلار)
اجاره آپارتمان یک خوابه در شهر$777.51 (دلار)$592.55 (دلار)

مقایسه شرایط کار دانشجویی در ژاپن و کره جنوبی

در مجموع، قیمت های مصرف کننده در کره جنوبی حدود 6.41% ارزانتر از ژاپن می باشد. قیمت های اجاره ملک در کره جنوبی حدود 13.20% ارزانتر از ژاپن است. قیمت های رستوران در کره جنوبی 6.85% ارزانتر از ژاپن می باشد. قیمت خوار و بار در کره جنوبی حدودا 10.65% پایین تر از ژاپن می باشد. اما دانشجویان بین المللی در دو کشور ژاپن و کره جنوبی از گزینه کار دانشجویی برخوردارند. ساعت کاری مجاز برای این دانشجویان تا 20 ساعت در هفته نیز می باشد. آنها از این طریق می توانند از عهده بخشی از مخارج تحصیلی خود برآیند.

ما در این مقاله به مقایسه تحصیل در ژاپن و کره جنوبی پرداختیم تا بدین وسیله اطلاعات به روزی درباره شرایط تحصیلی در این دو کشور فراهم شود. هموطنان عزیز می توانند سوالات خود درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشورهای مطرح جهان را با مشاوران برتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *