ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در آلمان

مقطع دکتری در آلمان

تحصیل مقطع دکتری در آلمان از جمله راه های مهاجرتی به کشور آلمان در خصوص اخذ روادید تحصیلی می باشد و هر ساله متقاضیان خود را دارد. جمهوری فدرال آلمان به پایتختی برلین از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شنگن می باشد که توانسته است در سال های متوالی مدنظر درصد بالایی متقاضیان زیادی در خصوص تحصیلات و کار قرار گیرد.

  • تحصیل در مقطع دکتری در آلمان به چه زبانی است؟
  • شرایط اکسپت کردن استاد راهنما در آلمان چگونه است؟
  • نحوه تحصیل دکتری در آلمان چگونه است؟
  • شرایط پرداخت فاند در مقطع دکتری در آلمان چیست؟

آلمان به دلیل داشتن سیستم های تحقیقاتی متنوع، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سطح جهانی، غنی شده با فرصت های مهم آموزش عملی، نامزدها و فارغ التحصیلان دکتری تخصصی به طور برجسته را جذب می کنند. گروه کارشناسان متخصص در حوزه مهاجرت تحصیلی به آلمان 2023 پاسخگوی تمام سوالات شما عزیزان در اینباره هستند.

اینفوگرافیک دکتری در آلمان

مهاجرت به آلمان

آلمان درصد کشورهای مهاجرپذیر می باشد که توانسته است رتبه سوم را در میان 20 کشور برتر را به خود اختصاص دهد. کشور آلمان از 16 ایالت برخوردار می باشد که دارای نظام سیاسی دموکراتی پارلمانی جهان محسوب می شود که می تواند در یکسری از مسائل به صورت مستقل عمل نماید. آلمان جزء یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان محسوب می شود که عضو ثروتمندترین کشورهای عضوء اتحادیه اروپا و موتور اقتصادی حوزه پولییورو می باشد.

از شهرهای بزرگ آلمان می توان به ایالت های برلین، هامبورگ،مونیخ و فرانکفورت می باشد. سطح اقتصاد و بازار اجتماعی در آلمان در خصوص نیروی کار مجرب، سرمایه گذار، سطح پائین فساد و سطح بالا در نوآوری از درصدی قابل توجه برخوردار است که توانسته است تحت عنوان قطب بزرگ اقتصادی در اروپا قرار گیرد. در نمودار زیر می توانید با انواع روش های مهاجرت به آلمان با توجه به مدت اقامت آشنا گردید:

انواع روش های مهاجرت به آلمان با توجه به مدت اقامت

آلمان از جمله چهار کشور تولید کنند در سال 2023 می باشد که در خصوص عرضه نیروی کار با کمبود مواجه شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از جمله موسسات برتر حقوقی در باب اخذ روادید تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری می باشد که توانسته است با رزومه ای درخشان در خصوص کشور آلمان بیشترین میزان ویزا را به خود اختصاص دهد.

شرایط تحصیل مقطع دکتری در آلمان

آلمان جزء یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل دکتری می باشد که سالانه به میزان 36000 فارغ التحصیل این گزینه اقدام می نمایند. این شهرت جهانی به عنوان یک رهبر جهانی برای نوآوری و تحقیقات تکنولوژی، دارای اقتصادی قوی و کیفیت زندگی جذاب و سنت شناخته شده می باشد که در زمینه های مهندسی و تولیدات مدنظر قرار گیرد. بسیاری از دانشگاه های این کشور از شهرت جهانی بین المللی قوی برخوردار می باشد. دانشگاه فنی مونیخ را می توان به عنوان برترین دانشگاه کشور آلمان معرفی کرد که در جایگاه 50 در سال 2023 قرار دارد.

شرایط تحصیل دکتری در آلمان 2023شرح
مقطعPhD
تعداد واحد درسی180 تا 240 ECTS
مدت تحصیل3 تا 4 سال
بهترین دانشگاهدانشگاه TMU (رتبه 32 تایمز، 52 بهترین دانشگاه ها و 50 رنکینگ QS)
هزینه تحصیلیرایگان

آلمان همچنین با ارائه یک سطح بالایی از زندگی، دانشجویان بین المللی را با هزینه های پایین تحصیل و فرصت های مالی مناسب می پذیرد. متقاضیان دکتری در آلمان معمولا هزینه تحصیل را نمیپردازند، و بیش از یک چهارم از داوطلبان دکتری در آلمان کمک مالی عمومی دریافت می کنند.

شروط صدور پذیرش دکتری:

  • مدرک زبان و یا توانایی زبان مکفی
  • انگیزه نامه مستد و مستدل
  • مقاله بین المللی یا همان مقاله ISI
  • اکسپت استاد راهنمای دانشگاهی یا سوپروایزر
  • دارا بودن معدل خوب در مقطع فوق لیسانس

شرایط اعزام دانشجو به آلمان در 2023

سیستم آموزشی مقطع دکتری در آلمان

در کشور آلمان سیستم آموزشی در مقطع دکتری به صورت اخذ واحدهای درسی، انجام کارهای علمی و پروژه های تحقیقاتی و دفاع از پایان نامه به همراه تایید نهایی از استاد راهنما می باشد. تفاوت اخذ پذیرش در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در آلمان به شرح زیر می باشد:

  • تفاوت اخذ پذیرش در این 2 مقطع مرجع صادر کننده پذیرش می باشد.
  • مرجع صدور پذیرش در مقطع دکتری در هر دانشگاه متفاوت می باشد.
  • از این رو دانشجویان ارتباط قوی با استاد راهنما قادر به اخذ پذیرش آسان در این مقطع می باشد.

تحصیل دکتری در آلمان به صورت فردی

این نوع تحصیل دکتری در کشور آلمان نوعی از تحصیل سنتی است که همچنان نیز محبوبیت دارد و با ارائه پایان نامه تحت نظارت استاد راهنما و به طور مستقل ارائه خواهد شد. مدت زمان این دوره به طور معمول 3 الی 4 سال طول می انجامد. در این نوع تحصیل دکتری به میزانی انعطاف ارائه می گردد که همچنان نیازی به ابتکار و مسئولیت شخصی می باشد. متقاضیان محدود به کسب تحصیل دکتری در کشور آلمان با به ثمر رساندن تحقیقات در دانشگاه نیستند و همچنان می توانند یک پروژه را در یک سازمان تحقیقاتی غیر دانشگاهی یا یک شرکت آلمانی در بخش صنعتی تکمیل گردد.

تحصیل دکتری در آلمان به صورت فردی

ساختار برنامه های PHD در آلمان

متقاضیان می توانند آنچه را که تحت عنوان یک برنامه PhD شناخته شده می باشد انتخاب نمایند که این مورد شامل گروهی از دانش آموزان بین المللی در مقطع دکتری می باشد که توسط گروهی از هیئت ناظران هدایت می گردد. حدودا به میزان 600 برنامه با این شرایط به زبان انگلیسی ارائه می گردد که اغلب با آرایش بین المللی و متغیر با برنامه های دکتری فردی ارائه می گردد. در آلمان تعداد زیادی از دانشگاه موجود می باشد که دوره دکتری را ارائه می نماید. سرویس مبادلات ارزی آلمان پایگاهی می باشد که در این پایگاه متقاضیان بین المللی می توانند برای جستجو برنامه PhD مناسب افراد باشند.

رشته های زیر در آلمان شانس بیشتری جهت پذیرش دکتری چون صندلی های بیشتری برای این رشته ها وجود دارد:

نام رشته و یا گرایشنام رشته و یا گرایش
مهندسی مکانیکمهندسی صنایع
برق و الکترونیکمواد و متالوژی
مخابراتعمران
مهندسی آی تی و فن آوری اطلاعاتمهندسی کشاورزی
شیمیرشته های علوم پایه

تحصیل دکتری در آلمان با بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی یکی از روش های ایده آل برای هر دانشجو است، چرا که به دانشجو در هزینه های تحصیل و زندگی کمک می کند. در ادامه به بررسی انواع بورسیه های تحصیلی در آلمان می پردازیم.

بورسیه تحصیلی DAAD: سیزده سازمان مربوط به دانشجویان بین المللی بورسیه ای را به نام DAAD به دانشجویان واجد شرایط اعطا می کنند. با این بورسیه ماهانه 1200€ (یورو) به عنوان کمک هزینه به دانشجویان اعطا می شود.

بورسیه دانشجویی: براساس مقالات و شایستگی های دانشجو و درصورتی که استاد راهنما یا سوپروایزر دانشجو را بپذیرد، دانشجو می تواند ماهانه 1250 یورو دریافت نماید. ارائه رزومه قوی، پذیرش از استاد، داشتن مقالات ISI ، مدرک فوق لیسانس الزامی است.

مزایای مقطع دکتری در آلمان

تحصیل دکتری در آلمان به شما این امکان را می دهد:

  • تحصیل رایگان در آلمان
  • اخذ ویزای 18 ماهه تحت عنوان (جستجوی کار) پس از تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی
  • مجوز کار در آلمان به صورت 20 ساعت در هفته
  • درخواست اقامت دائم پس از تحصیل و کار در آلمان
  • سفر به 26 کشور در اروپا بدون درخواست ویزا
  • تحصیل و جستجوی کار در اروپا بدون درخواست مجوز و ویزا

هزینه های تحصیل در آلمان

طبق آخرین قوانین تحصیل دکتری در آلمان، تحصیل در این مقطع برای تمامی عموم بدون در نظر گرفتن ملیت تا قبل از طول سال استاندارد دکتری 3 سال، فراتر این میزان ممکن است که بصورت رایگان یا به عبارتی دیگر احتناب از پرداخت هزینه گردد. مقطع دکتری در آلمان با هزینه های عمومی به میزان 150€ الی 200€ (یورو) میباشد که هزینه های اداری و سایر هرینه های جانبی را نیز شامل نمیشود.

هزینه زندگی در آلمان ار دیگر مواردی می باشد که دانشجویان مقطع دکتری باید مدنظر قرار دهند که بسته به نوع استاد راهنما و پذیرش در این مقطع امکان این وجود دارد که بورسیه نیز شامل هزینه های زندگی گردد اما در کل میزان هزینه های زندگی در آلمان ماهیانه به مقدار 820€ (یورو) میباشد. نمودار زیر مهر تاییدی است بر جذابیت تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی:هزینه زندگی دانشجوئی در آلمان و انگلستان

اما دانشجویان دکتری برای تامین مالی خود در آلمان هم میتوانند از بورسیه های مختلف تحصیلی و هم از کار دانشجوئی بهره مند شوند. دولت و دانشگاه های آلمانی انواع بورسیه آلمان را در این 3 قالب به دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در آلمان اعطاء میکنند:

عنوان بورسیه تحصیلیمبلغ بورسیه در ماه به یورو
گرانت دانشجوئی از بنیاد آکادمیک ملی آلمان یا Studienstiftung des Deutsche Volkes1250€
بورسیه های DAAD یا سرویس تبادل دانشجوی آلمان1200€
بورس StipendiumPlus اعطایی از طرف 13 سازمان1350€

کار دانشجوئی حین تحصیل در آلمان

اصولا دانشجویان دکتری در آلمان همانند سایر دانشجویان خارجی از حق کار نیمه وقت در طول تحصیل و کار تمام وقت در تعطیلات تابستانی را دارند. مشاغلی که دانشجویان دکتری می توانند در آنها فعالیت کنند معمولا به صورت نیمه وقت بوده و از دستیاری آموزشی در زمینه تدریس گرفته تا کار در فروشگاه ها یا کارخانجات را شامل می شود. دانشجویان دکتری در آلمان با نورم کاری 20 ساعت در هفته می توانند تا 450€ (یورو) کسب کنند. اما پس از اتمام تحصیلات دکتری نیز این دانشجویان می توانند برای کار در آلمان با تمدید مدت ویزای اقامت خود اقدام نمایند. معمولا دانشجویان دکتری در آلمان می توانند برای کاریابی در این کشور تا حداکثر 18 ماه اقامت آلمانی خود را تمدیدکنند.

پس از یافتن کار در آلمان، معمولا دیگر مسیر مهاجرتی و اخذ اقامت دائم آلمان برای فارغ التحصیلان از این کشور مهیا می شود. اما چگونه؟ دانش آموختگان پس از یافتن پیشنهاد شغلی در آلمان به شرطی می توانند نسب به درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا یا Blue Card اقدام نمایند که:

  • دارای مدرک دکترا معتبر باشند.
  • پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمانی داشته باشند.
  • حداقل دستمزد سالانه آنها 53000€ (یورو) برای مشاغل مدیریتی یا پزشکی و حداقل 41808€ (یورو) برای مهندسان، ریاضیدان ها، تکنسین ها و فیزیکدان ها باشد.

پروسه PHD در آلمان

اکثر دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری در این کشور می بایست در یک پروژه تحقیقاتی وارد شوند و تحصیل کنند. کار حین تحصیل در مقطع دکتری از دیگر مزیت های تحصیل دکتری در آلمان می باشد که متقاضیان اتحادیه اروپا و غیراتحادیه اروپا می توانند بصورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول به کار شوند. یکی از الزامات در خصوص مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد آلمانی می باشد که البته بسته به نوع پذیرش متغیر می باشد.

متقاضیان بین المللی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی می باشند، می توانند به عنوان یک دانشجو دکتری از طریق برنامه های سریع پیگیری نمایند که شامل امتحان ورودی و به احتمال زیاد شرکت در مصاحبه می شود. تحصیل دکتری در آلمان به زبان انگلیسی در بسیاری از ایالت ها انجام پذیر نمی باشد و متقاضیان می بایست مدرک زبان آلمانی را ارائه دهند که می بایست در آزمون ها DSH یا TestDaF شرکت نمایند. استاد راهنما یکی از اصلی ترین پروسه های اخذ پذیرش در مقطع دکتری می باشد که می بایست مدنظر قرار گیرد. به محض دریافت، سرپرست از یک کمیته تحصیلی و واجد شرایط بودن متقاضی بیانه ای در خصوص ادامه تحصیل دکتری در کشور آلمان صادر می گردد که در دفتر مرجع تمامی مدارک مورد ارزیابی قرار میگیرد.

دلایل تحصیل مقطع دکتری در آلمان

همانطور که می دانید، هر ساله بیش از صدها دانشجوی بین المللی از مقاطع مختلف جهان با دلایل گوناگونی، برای تحصیل مقطع دکتری در آلمان به این کشور زیبا سفر می کنند. بعه طور کلی وقتی صحبت از تاریخ آموزشی و دانشگاه های معتبر به میان می آید، تمامی دانشجویان مدیون آلمان هستند. زیرا آلمان زادگاه چیزی است که دانشجویان آن را دانشگاه های تحقیقاتی می نامند. تحصیل مقطع دکتری در آلمان برای متقاضیانی که به دنبال گسترش معلومات خود در اروپا هستند، بهترین گزینه می باشد. همچنین تحصیل مقطع دکتری در آلمان موجب گسترش دانش و اکتشافات دانشجویان می شود.

در نمودار زیر می توانید رشد درخواست برای تحصیل مقطع دکتری در آلمان را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

رشد درخواست برای تحصیل مقطع دکتری در آلماندر جدول زیر می توانید دلایل اصلی تحصیل مقطع دکتری در آلمان را مشاهده فرمایید:

دلایل تحصیل مقطع دکتری در آلمانتوضیحات
تحصیل رایگان در مقطع دکترینکته قابل توجه در خصوص تحصیل مقطع دکتری در آلمان این است که، برخی از دانشگاه های دولتی این کشور هیچ گونه هزینه شهریه ای را از دانشجویان بین المللی دریافت نمی کنند.
آموزش با کیفیت بالاموسسات آموزشی آلمان به ویژه در مقطع دکتری، انتظارات بالایی دارند، و انتظار دارند که دانشجویان بتوانند در زمینه های آکادمیک خود رهبر شوند.
آشنایی با زبان آلمانیدانشجویان بین المللی حتی اگر مدرک تحصیلی زبان انگلیسی را می خوانند فرصت های زیادی را برای یادگیری زبان آلمانی در طول تحصیل دارند.
چشم انداز شغلی عالیفارغ التحصیلان در مدرک دکتری در آلمان، چه در آلمان و چه در سایر کشورهای جهان ارزش زیادی برای کارفرمایان دارند. این امر سطح علمی چشم گیر موسسات آموزشی آلمان را نشان می دهد.

ویزای تحصیلی آلمان

مدارک لازم جهت مصاحیه سفارت برای ویزای تحصیلی آلمان مدارک زیر است:

  • نامه پذیرش دانشگاهی
  • ارائه مدرک زبان لازم
  • انگیزه نامه قوی
  • تمکن مالی و نشان دادن ساپورت قوی جهت هزینه های زندگی
  • ترجمه مدارک هویتی و کاری و تحصیلی همراه با ریز نمرات
  • €75 (یورو) هزینه مصاحبه سفارت

امروزه کشور آلمان به دلیل برتری در خصوص نظام آموزشی رایگان مدنظر افراد زیادی در خصوص تحصیلات قرار گیرد اما می بایست متقاضیان تحصیل در آلمان این مورد را در نظر گیرند که وقت سفارت این کشور برای متقاضیانی که از ایران اقدام می نمایند طولانی می باشد که همین امر باعث شده است که خیلی ار افراد از تصمیم مهاجرت مستقیم به آلمان منصرف شوند و به سمت کشورهای دیگر در خصوص ادامه تحصیل اقدام داشته باشند. در این میان کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن می توانند به متقاضیان تحصیل در آلمان کمک زیادی در خصوص مهاجرت نمایند. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این امکان را مهیا کرده ایم که متقاضیان بتوانند از مشاوره ای برتر در خصوص تحصیلات در کشورهای برتر اروپایی اقدام داشته باشند.

سوالات متداول در خصوص مقطع دکتری در آلمان

برخی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص تحصیل در این مقطع تحصیلی پیش می آید عبارتند از:

  • هزینه تحصیل دکتری در آلمان چه مقدار است؟ دانشجویان خارجی در آلمان امکان تحصیل رایگان در مقطع دکتری را خواهند داشت.
  • طول دوره دکتری در آلمان چند ساله است؟ تحصیل در این مقطع تحصیلی 3 سال به طول می انجامد.
  • آیا دانشجویان دکتری در آلمان امکان دریافت ویزای همراه را خواهند داشت؟ بله این امکان برای دانشجویان دکتری در صورت داشتن شرایط خاص وجود دارد.
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل در آلمان وجود دارد؟ دانشجویان مقاطع مختلف در آلمان امکان کار در این کشور مطابق با قوانین را خواهند داشت.
5/5 - (16 امتیاز)

11 دیدگاه برای “مقطع دکتری در آلمان

  1. Sana گفت:

    خیلی خوب بود

  2. مینا حبیبی گفت:

    تا شرایط سنی میتوان ویزای تحصیلی المان رو گرفت؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و وقت بخیر
      شرایط سنی مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، بسته به مقطع تحصیلی مورد تقاضای فرد متفاوت می باشد. برای بررسی شرایط خود پیشنهاد میکنیم با مشاورین ما ارتباط بگیرید.

  3. صبا گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات به روزتون

  4. sohrab گفت:

    وقت سفارت در مورد ویزای تحصیلی خیلی طولانیه، ظاهرا میشه برای دورهی زبان رفت مجارستان از اونجا خیلی راحت و زودتر رفت آلمان

  5. حسین گفت:

    شما استاد راهنما هم معرفی می کنید.؟
    وقت سفارت که طولانیه چطور کمک می کنید

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      استاد راهنما رو خودتون بایستی از سایت دانشگاه ها پیدا کنید

  6. لیدا بهرامی گفت:

    طبق اطلاعاتی که در مقاله ویزای کاری آلمان قرار دادین مهاجرت از طریق کار به این کشور مناسب تر از تحصیل است

  7. کیارش گفت:

    من شنیدم وقت سفارتش خیلی طولانیه

  8. حسن مرتضوی گفت:

    سفارت آلمان برای دانشجویان دکترا، وقت ویژه نمیده؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      وقت سفارت آلمان برای مقطع ارشد و دکترا با مدرک زبان کوتاهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *