ویزای تحصیلی

مقایسه تحصیل هند و ترکیه

مقایسه تحصیل هند و ترکیه

دو کشور هند و ترکیه جزو مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی محسوب می شود و مقایسه تحصیل هند و ترکیه میتواند در انتخاب این دو مقصد به آنها کمک کند. با توجه به کیفیت آموزشی و نیز هزینه تحصیل و زندگی می توان با قاطعیت گفت که در شرایط کنونی امتیاز تحصیل در کشور هند بیشتر از کشور ترکیه می باشد. ما در این مقاله به صورت تکمیلی آخرین اطلاعات راجع به شرایط تحصیل در این دو کشور آسیایی را به متقاضیان عزیز ارایه می نماییم.

  • شرایط تحصیل در هند و ترکیه چه تفاوتی با هم دارد؟
  • اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های کدام کشور ترکیه و هند آسان و به صرفه است؟
  • برتری های هند به ترکیه در رابطه با تحصیل چیست؟
  • دریافت ویزای تحصیلی کدام کشور ساده تر است؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در کدام کشور بهتر است؟
  • آیا هزینه تحصیل و زندگی در هند پایین تر از ترکیه می باشد؟

هند و ترکیه دو کشور قدرتمند در آسیا می باشند که در سالهای اخیر به لحاظ کیفیت آموزش عالی به ترقی های زیادی دست یافته اند. از این رو متقاضیان ایرانی زیادی علاقه مند اطلاع دذر خصوص شرایط تحصیل در این دو کشور هستند. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اطلاع از این ضرورت سعی میکنیم در این مقاله با ارایه آخرین اطلاعات و آمار مربوط به تحصیل در این دو کشور در خدمت متقاضیان عزیز باشیم.

مقایسه شرایط تحصیل در دو کشور هند و ترکیه

شرایط تحصیل در هر دو کشور ترکیه به سبب وجود حمایت های مالی دولتی از موسسات آموزش عالی و نیز هزینه های پایین تحصیل و زندگی در سطح خوبی قرار دارد. در ترکیه انواع دانشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد که تعداد آنها مجموعا به 166 موسسه آموزشی می رسد.از شرایط تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی قبولی در آزمونی به نام آزمون ورودی دانشجویان خارجی (YOS) می باشد. از امتیازات تحصیل در ترکیه می توان به کیفیت آموزشی ارایه شده با هزینه پایین و نیز بورس های تحصیلی در این کشور اشاره نمود. متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی حتما باید مدرک IELTS با نمره حداقل 6.0 ارایه نمایند.

کیفیت تحصیل در هند با توجه به رتبه های جهانی دانشگاه های این کشور به مراتب بالاتر از ترکیه است. تحصیل در موسسات آموزش عالی هند مخصوصا در رشته های فنی و مهندسی نیز بسیار مطلوب ارزیابی می شود. از شرایط تحصیل در کشور هند می توان به انواع بورس تحصیلی، هزینه پایین زندگی، شهریه های نسبتا ارزان و غیره را نام برد. همچنین از دیگر شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های هند ارایه مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 6.0 می باشد.

در جدول زیر می توان با دانشگاه های معتبر هر دو کشور هند و ترکیه و رتبه های بین المللی آنها آشنا شد:

نام دانشگاه هندیرتبه بین المللینام دانشگاه ترکیهرتبه بین المللی
موسسه فناوری بمبئی (IITB)162دانشگاه کوچ451
موسسه علوم هندی (IISc)170دانشگاه بیلکنت510-501
موسسه فناوری دهلی (IITD)172دانشگاه سابانجی530-521

مقایسه تحصیل پزشکی هند و ترکیه

تحصیل پزشکی در هند در طی دو دوره لیسانس پزشکی (MBBS) به مدت 5.5 سال و دوره دکتری پزشکی (MD) به مدت 3 سال به علاقه مندان ارایه می شود. خود دوره لیسانس پزشکی در هند به دو گرایش لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی دسته بندی می شود. از طریق این دوره تحصیلی، دانشجویان با دروس آناتومی انسانی، سلول شناسی انسان، پزشکی، شیمی، داروشناسی، فرمولاسیون دارو و روش های جراحی آشنا می شوند. شرط پذیرش دانشجویان در دوره MBBS هند اتمام دوره دبیرستان با نمره حداقل 50% در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی می باشد.

تحصیل در رشته پزشکی در موسسات آموزش عالی ترکیه با عنوان پزشکی عمومی یاGeneral Medicine شناخته شده و اتمام این دوره در حدود 6 سال طول می کشد. یکی از شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه YÖS می باشد. سال های اول تا پنجم در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه مختص آموزش تئوریکی و سال آخر مربوط به دوره انترنی یا کارورزی در بیمارستان های ترکیه می باشد.

مقایسه هزینه های تحصیل هند و ترکیه

معمولا تحصیل در هند صرفا به زبان انگلیسی است و از این روی کلیه دانشجویان از یک سیاست شهریه ای تبعیت می کنند. هزینه تحصیل در هند برای دانشجویان خارجی در مقایسه با ترکیه ارزان و به صرفه است. شهریه های سالانه در دانشگاه های دولتی هند از 400$ (دلار) شروع و تا 4000$ (دلار) در دانشگاه های خصوصی نیز می رسد. در حالی که هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه و به زبان انگلیسی سالیانه حدود 450$-1500$ (دلار) و در به زبان ترکی حدود 240$-750$ (دلار) می باشد. اما دانشگاه های خصوصی ترکیه پا را از این فراتر گذاشته و شهریه ای حدود 20000$ (دلار) از دانشجویان خود دریافت می کنند. ما در جدول زیر شهریه های سالیانه اخذ شده در کلیه مقاطع تحصیلی هند و ترکیه را جهت اطلاع هموطنان عزیز ارائه می کنیم:

مقطع تحصیلیترکیه به دلارهند به دلار
مقطع کارشناسی450$-1500$ برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی400$
240$-750$ برنامه های تحصیلی به زبان ترکی
مقطع کارشناسی ارشد600$-900$ برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی4000$
300$-600$ برنامه های تحصیلی به زبان ترکی

لازم به ذکر است که کلیه برنامه های تحصیلی در دانشگاه های هند صرفا به زبان انگلیسی به متقاضیان ارائه می شود.

مقایسه هزینه های تحصیل هند و ترکیه

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در هند و ترکیه

نتایج مطالعه ما نشانگر آن است که هزینه زندگی در هند ارزانتر از ترکیه است. هر دانشجوی خارجی در هند برای پوشش هزینه های غذا، حمل و نقل و اجاره خانه خود به مبلغی حدود سالانه 3200$ (دلار) نیاز دارد. بخش قابل ملاحظه ای از این هزینه در هند صرف اجاره خانه می گردد. هزینه سالیانه اجاره خوابگاه ها در هند از 700$ تا 2000$ (دلار) متفاوت است. هزینه سالانه زندگی دانشجویی در ترکیه حدود 4800$ تا 6000$ (دلار) می باشد. همانند دانشجویان خارجی در هند، دانشجویان در ترکیه سالانه حدود 3000$ الی 4000$ (دلار) صرف اجاره خوابگاه یا آپارتمان می کنند. در جدول زیر می توانید با لیست جزئیات هزینه های زندگی دانشجویی در دو کشور ترکیه و هند آشنا شوید:

آیتم هاهزینه ها در هند به دلارهزینه ها در ترکیه به دلار
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت2.12$$4.26
مک میل در رستوران مک دونالد3.53$3.41$
1 لیتر شیر تازه0.66$0.74$
1 عدد نان تازه 500 گرمی0.44$0.42$
1 کیلو برنج0.72$1.47$
1 کیلو گوشت مرغ3.12$3.56$
1کیلو گوشت گاو4.74$10.16$
هزینه قبوض شرکت های خدمات شهری برای آپارتمان 85 متر مربعی36.57$62.57$
اجاره آپارتمان یک خوابه در شهر160.40$229.66$

نتیجتا، قیمت مایحتاج زندگی در ترکیه حدود 21.23% بالاتر از هند می باشد.

مقایسه شرایط زندگی در هند و ترکیه

طبق آخرین سرشماری سال 2024 جمعیت هند در حدود 1.37 میلیارد نفر بوده در حالی که جمعیت ترکیه حدودا 83 میلیون نفر گزارش شده است. شاخص کیفیت زندگی در ترکیه عدد بالایی را نسبت به هند نشان می دهد. این رقم برای کشور ترکیه در حدود 126.88 بوده اما برای کشور هند در حدود 105.99 می باشد که در نمودار زیر نشان داده شده است:

مقایسه شاخص های کیفیت زندگی در هند و ترکیه

با توجه به شاخص مذکور می توان چنین برداشت کرد که تنها امتیاز زندگی در این دو کشور بهره مندی از شاخص هزینه زندگی پایین می باشد.

شاخص هاهند (India)ترکیه (Turkey)
شاخص قدرت خرید54.3040.86
شاخص امنیت56.6860.51
شاخص بهداشتی67.1269.80
شاخص آب و هوا64.8793.26
شاخص هزینه زندگی24.5734.67
شاخص قیمت ملک نسبت به درآمد11.397.81
شاخص آلودگی78.8767.35
شاخص زمان عبور و مرور ترافیکی46.9944.65
شاخص کیفیت زندگی108.61127.11

مقایسه کار دانشجویی در هند و ترکیه

دانشجویان خارجی در هر دو کشور هند و ترکیه مجاز به انجام کار دانشجویی نمی باشند. با این تفاوت که فقط دانشجویان دارنده کارت های اقامت دایم هند یعنی NRI, OCI و PIO ها مجاز به کار نیمه وقت در کشور هند بوده در حالیکه سایر دانشجویان خارجی قانونا مجاز به انجام کار حین تحصیل نمی باشند. اما متاسفانه دانشجویان بین المللی در ترکیه نیز حق قانونی برای کار در ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی را ندارند. با این حال، دانشگاه های ترکیه در این مورد دست محققان خارجی را باز می گذارند. اما خبرهای خوشی به گوش می رسد که دولت ترکیه در پی قانونی سازی کار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور می باشد.

اما اطلاع از شرایط بازار کار در دو کشور هند و ترکیه ممکن است برای فارغ التحصیلان دانشگاه های این دو کشور مفید باشد. باید بدانید که شرایط کار در کشور ترکیه نسبت به هند در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. درصد نرخ بیکاری در ترکیه در سال 2024 حدود 14.2% بوده در حالیکه این درصد برای کشور هند حدودا 8.50% می باشد. میانگین درآمد ماهیانه در کشور ترکیه در سال 2024 در حدود 1549.80$ (دلار) می باشد. در حالی که میانگین درآمد ماهیانه در کشور هند در همین سال حدود 236.32$ (دلار) می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اتکاء بر دانش و سابقه کارشناسان خود آماده ارایه مشاوره تخصصی در زمینه اخذ انواع ویزای کار و اقامت ترکیه و هند می باشد.

پرتکرارترین سوالات در خصوص مقایسه تحصیل هند و ترکیه

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص مقایسه تحصیل هند و ترکیه پاسخ دهیم. برخی از مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • شرایط پذیرش تحصیل هند و ترکیه چگونه است؟ شرایط پذیرش تحصیل در دانشگاه های ترکیه به نسبت دانشگاه های هند بسیار ساده تر می باشد، و روند پذیرش در این کشور به نسبت هند در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد.
  • تحصیل در هند و ترکیه در مبحث صدور ویزا چگونه است؟ به طور کلی، صدور ویزا در هند به نسبت ترکیه برای تحصیل در این کشور بسیار ساده تر می باشد، زیرا مراحل صدور ویزای تحصیلی ترکیه بسیار زمان بر و طاقت فرسا می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه برای “مقایسه تحصیل هند و ترکیه

  1. نوشين گفت:

    توضيحاتتون بسيار عالي و كامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *