ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک در آذربایجان

یکی از راه های اخذ اقامت آذربایجان و مهاجرت به این کشور سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در آذربایجان نیست؛ چرا که این کشور قوانین خاصی دارد. جمهوری آذربایجان با ایران فاصله نزدیکی دارد و از نظر اقتصادی نیز سرمایه گذاران زیادی را از قاره اروپا و آسیا جذب کرده است. آذربایجان در سال های اخیر با افزایش روند سرمایه گذاری خارجی مواجه شده است و خرید ملک در خاک این کشور افزایش قابل توجهی داشته است. آخرین آمار رشد 53% خرید ملک در این کشور در سال 2018 میلادی نسبت به زمان مشابه در سال 2013 میلادی را نشان می دهد. این مقاله توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف راهنمایی بهتر علاقه مندان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری نگارش شده است.

  • امتیاز خرید ملک در آذربایجان چیست؟
  • شرایط خرید ملک در کشور آذربایجان چیست؟
  • شرایط مهاجرت به همراه خانواده از طریق خرید ملک در این کشور فراهم است؟
  • آیا می توان ملک خریداری شده در آذربایجان را به شخص دیگری کرایه داد؟

شرایط و الزامات خرید ملک در آذربایجان در 2023

یکی از مهم ترین نکات در بحث خرید ملک، فروش اعیان به جای عرصه در این کشور است یعنی باید ساختمان را بخرید و اجازه خرید زمین ندارید. واحد پول کشور آذربایجان منات می باشد و حداقل سرمایه، AZN100000 (منات آذربایجان) معادل 59000$ (دلار آمریکا) پیش بینی شده است. هنگامی که شما در آذربایجان یک ملک خریداری می کنید به صورت اجاره بلند مدت ملک به شما واگذار می شود و زمین آن متعلق به دولت خواهد بود.

خرید املاک و مستغلات یکی از راه های مطمئن و سودآور می باشد که با توجه به تورم سالانه انتخابی عاقلانه محسوب می شود؛ مثلا در سال های 2022 و 2023 تورم در آذربایجان به ترتیب 3.5% و 3.2% است. لازم به ذکر است که ریسک مصادره اموال در آذربایجان همواره وجود دارد زیرا دولت این کشور اگر احساس کند خطری برای امنیت یا اقتصاد این کشور هستید اموال شما را مصادره می کند. یکی از نقاط ضعف آذربایجان بحث کنترل شاخص فساد در این کشور است که متاسفانه منفی می باشد. دولت این کشور میل به مبارزه با فساد در ادارات و ارگان های دولتی یا توانایی به مقابله با آن را ندارد و این موضوع یک نقطه ضعف عظیم محسوب می شود. تقریباً تمام افراد بالغ که دارای سوء سابقه کیفری نیستند و اقامت موقت معتبر کسب کرده اند می توانند در این کشور ملک خریداری کنند.

بررسی قوانین خرید ملک در آذربایجان در 2023

افرادی که در سال 2023 از طریق اقامت کاری یا تحصیل در آذربایجان مهاجرت کرده اند می توانند در این کشور آپارتمان یا مغازه خریداری کنند اما نمی توانند زمین بخرند. طبق قوانین آذربایجان حق خرید ملک در این کشور صرفاً برای شهروندان آذربایجان وجود دارد. طبق قانون آذربایجان بعد از ازدواج با یک شهر آذری اگر یک مهاجر اقدام به خرید ملک کند پس از طلاق 50% آن ملک به همسر آذری ارث خواهد رسید. برای خرید ملک در این کشور ابتدا باید آپارتمان و مغازه در مورد نظر را از وبسایت های املاک و مستغلات یا دفاتر داخل شهر پیدا کنید.

بعد از دریافت سند معتبر ملک از فروشنده به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و فرم مخصوص خرید و فروش ملک را تکمیل کنید. تمام شرایط و ضوابط و حقوق و تعهدات خریدار و فروشنده باید در قرارداد توافق نامه به زبان آذری ذکر و نگارش شود. پرداخت هزینه های مربوط به خرید و فروش ملک با توافق طرفین پرداخت می شود اما معمولاً بر عهده خریدار خواهد بود. ارائه مدارک و اسناد زیر برای خرید ملک الزامی می باشد:

  • گذرنامه معتبر با انقضاء لازم
  • شناسنامه و کارت ملی کشور مبداء
  • جواز اقامت موقت آذربایجان
  • تاییدیه سند ملک مورد معامله
  • تمکن مالی AZN100000 (منات آذربایجان) برای خرید ملک
  • ارائه رضایت نامه از ساکنین منزل مسکونی

فرآیند خرید ملک در این کشور کار پیچیده ای نیست اما بهتر است با توجه به حساسیت این کشور بر سرمایه گذاران خارجی توسط وکلای مجرب انجام پذیرد.

بررسی قوانین خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک و قوانین آن پس از ازدواج در آذربایجان

اگر یک خارجی با یک شهروند آذربایجان ازدواج کرده باشد و خانواده آن زمین را خریداری کند، زمین به نام شهروند آذربایجان خواهد بود. اما طبق قانون خانواده AR، کلیه اموالی که در طول ازدواج به دست می آید اموال مشترک محسوب می شوند؛ یعنی مالکیت تمامی اموال بین زن و شوهر تقسیم می شود. برای مطلع شدن از شرایط مهاجرت به کشور همسایه آذربایجان کشور ارمنستان جهت ازدواج می توانید به مقاله مهاجرت به ارمنستان از طریق ازدواج مراجعه کنید.

خرید زمین در کشور آذربایجان در 2023

به طور کلی، خرید زمین خانه برای شروع پروژه های ساخت و ساز جدید و به طور کلی ساخت خانه جدید در کشور آذربایجان توسط متقاضیان و مهاجران خارجی امکان پذیر نیست. اما در عمل و موقعیت های تجاری واقعی، خرید زمین در جمهوری آذربایجان به موضوعی مهم تبدیل می شود که مشتری در آن قصد دارد زمین را به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالکیت و کنترل کند.

طبق قوانین حاکم در سال 2023 هرگونه مالکیت غیر ارادی بر روی زمین، مالکیت در نتیجه وراثت یا هدیه یا هر موقعیت مشابه دیگر، توسط یک شهروند خارجی باید فسخ شود و زمین در طی یک سال دفع شود. خرید خانه های ساخته شده توسط مهاجران و متقاضیان خارجی برای مثال آپارتمان ها، در کشور آذربایجان امکان پذیر می باشد. مهاجران خارجی می توانند با داشتن شرایط و توان مالی کافی اقدام به انتقال مالکیت ملک مورد نظر در شهرهای مختلف کشور آذربایجان کنند

مهاجرت و سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در آذربایجان

با توجه به ورود زیاد مهاجران خارجی به کشور آذربایجان، می توان نتیجه گرفت که تعداد متقاضیانی که در زمینه املاک و مستغلات اقدام به سرمایه گذاری در آذربایجان کرده اند به طور چشمگیری افزایش یافته است. زیرا افرادی که به کشور آذربایجان مهاجرت می کنند، خصوصاً از خاور نزدیک، وضعیت مالی بسیار خوبی دارند و به دلیل با ثبات بودن و کم خطر بودن شرایط مربوطه، سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در آذربایجان برای کسب اقامت در این کشور انتخاب می کنند. اکثر مهاجران خارجی علاقه مند به خرید ملک در ولسوالی هایی با زیرساخت های توسعه یافته و نزدیک به محل کار خود هستند.

این نیز یکی از عواملی می باشد که شرکت های ساختمانی را به ایجاد مجتمع های مسکونی بیشتر و افزایش قیمت آپارتمان های موجود در آن ها سوق می دهد. نرخ بالای قیمت ملک در سبیل، یعنی مرکز شهر و در بعضی از قسمت های منطقه یاسامال که کلیه زیرساخت های لازم را دارند، با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده، قابل درک می باشد. متوسط نرخ خرید آپارتمان در آذربایجان طی سال 2023 در نمودار ذیل به تصویر کشیده شده است:

متوسط نرخ خرید آپارتمان در آذربایجان

قیمت خرید ملک در آذربایجان در 2023

اگرچه خارجی ها نمی توانند در صورت خرید ملک به طور همزمان مالک عرصه و اعیان شوند و زمین به آن ها تعلق نمی گیرد از آن جایی که پس از 5 سال در صورت داشتن شرایط می توانند درخواست دهند و پاسپورت آذربایجان را اخذ کنند، ممکن است تمایل به خرید ملک پس از اخذ تابعیت این کشور داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که قوانین آذربایجان همانند برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله اتریش تابعیت دو گانه را نمی پذیرد پس اگر کسی بخواهد شهروند آذربایجان شود باید از ملیت قبلی خود ترک تابعیت کند. قیمت خرید ملک در آذربایجان در سال 2023 به طور میانگین متری AZN2300 (منات آذربایجان) است. این قیمت با توجه به نرخ پایین تورم تغییر عمده ای نمی کند:

سالنرخ تورم در آذربایجان
2019%2.3
2020%2.9
2021%3.5
2022%3.2
2023%3.2

هزینه جانبی خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک طبیعتاً در پایتخت این کشور گران تر و دارای شرایط متفاوت با شهرهای غیر مهم می باشد. مسائلی مانند سال ساخت ملک یا متریال استفاده شده و موقعیت مکانی ملک بر قیمت نهایی آن تاثیرگذار است. در این کشور املاک به ساخت جدید بعد از سال 2001 میلادی و ساخت ثانویه قبل از 2001 میلادی تقسیم می شوند و قیمت ها بسیار متفاوت هستند.

  • مخارج دولتی در باکو AZN200 (منات آذربایجان) و دیگر شهرهای اصلی AZN80 (منات آذربایجان)
  • هزینه های بیمه حوادث برای ملک حدود AZN50 (منات آذربایجان)
  • هزینه های اخذ گواهی فنی برای ملک AZN80 (منات آذربایجان)
  • مخارج موسسات املاک و مستغلات 2% تا 4% قیمت ملک

نکات مهم درباره مهاجرت آذربایجان از طریق خرید ملک

مراحل و توصیه ها در زمینه مهاجرت آذربایجان از طریق خرید ملک و همچنین خرید ملک آذربایجان به صورت زیر می باشد:

  • هنگام مذاکره در مورد معاملات ملک، در ابتدا وضعیت مستندات ملک مورد سؤال قرار می گیرد و حقوق مالکیت فروشنده باید به درستی ثبت شده باشد.
  • مالیات معامله در املاک و مستغلات باید از قبل محاسبه و هنگام مذاکره در مورد قیمت ملک در نظر گرفته شود.
  • قبل از امضای قرارداد خرید املاک و مستغلات، آپارتمان، ویلا، املاک تجاری و سایر موارد در آذربایجان، باید با توجه به استانداردهای فنی و شرایط واقعی املاک مربوطه توسط کارشناسان مورد بازرسی قرار گیرند.
  • باید اطمینان حاصل شود که هیچ حقوق شخص ثالث، مطالبات مربوط به ملک، هیچگونه هزینه، وام و یا هر نوع وثیقه ای بر دارایی قبل از اقدام به خرید وجود ندارد.
  • ثبت نام شخص بر املاک از طرف فروشنده وجود نخواهد داشت. هر شخص ثبت شده در ملک (آدرس) مورد نظر، قبل از ثبت نام یا طی مدت زمانی مشخص پس از ثبت نام حذف می شود. تا زمان تحقق نهایی این قرارداد، مقدار مشخصی از مبلغ پرداختی حفظ می شود.
  • پس از تأیید اسناد رسمی خرید و فروش در دفتر اسناد رسمی، حقوق مالکیت بر دارایی از طریق دفتر اسناد رسمی به روش آنلاین ثبت می شود.

آنچه در لیست فوق ذکر شد از دیگر هزینه های خرید ملک است که باید به آن توجه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت تحصیلی یا شرایط اخذ ویزای کار آذربایجان با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *