مهاجرت

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش با توجه به قوانین سال 2022، باید پیش از انتخاب این کشور به عنوان مقصد نهایی به خوبی بررسی گردد. باید دید چه روش هایی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد و هر کدام مشمول چه میزان هزینه ای است و با توجه به آن بهترین راه برای مهاجرت به اتریش را انتخاب نمود. در سال های گذشته افغان ها معمولا از طریق روش های تحصیل، کار و پناهندگی در اتریش به این کشور مهاجرت کرده اند هر چند روش پناهندگی غیرقانونی است و به دلیل خطرات جانی و مالی زیادی که به همراه دارد، به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • آیا اتریش مقصد مناسبی برای مهاجرت اتباع افغانستان است؟
  • شرایط کار افغانستانی ها در اتریش چیست؟
  • آیا اتریش پذیرای شهروندان این کشور هست؟
  • بهترین روش مهاجرت اتباع افعانستان به اتریش چیست؟

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش از طریق تحصیل

از آن جایی که کشور افغانستان کشوری آسیایی است و در حوزه اتحادیه اروپا (EU) و حوزه اقتصادی اروپا قرار نگرفته است، افغان ها برای تحصیل در اتریش باید هزینه بپردازند. البته این هزینه به قدری کم است که اصطلاحا گفته می شود تحصیل در اتریش طی سال 2022 حتی برای غیراروپایی ها نیز رایگان است. هر کدام از دانشگاه های دولتی اتریش شهریه متفاوتی دارند که با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی میزان آن کمی متفاوت است؛ منتهی به طور میانگین میزان شهریه سالیانه ای که افغان ها برای تحصیل در این نوع دانشگاه ها می پردازند 726€ (یورو) است. البته برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش، از آن جایی که بودجه ای از دولت اتریش دریافت نمی کنند، باید سالیانه بین 5000€ تا 57000€ (یورو) شهریه پرداخت نمود. برخی از دانشگاه های برتر اتریش عبارت هستند از:

رتبه ملینام دانشگاهشهری که دانشگاه در آن واقع شده
1Universität WienVienna
2Technische Universität WienVienna
3Universität InnsbruckInnsbruck
4Technische Universität GrazGraz
5Alpen-Adria-Universität KlagenfurtKlagenfurt
6Wirtschaftsuniversität WienVienna
7Karl-Franzens-Universität GrazGraz
8Johannes Kepler Universität LinzLinz
9Universität für Bodenkultur WienVienna
10Medizinische Universität WienVienna
11Montanuniversität LeobenLeoben
12FH OberösterreichWels
13Veterinärmedizinische Universität WienVienna
14Fachhochschule St. PöltenSt. polten
15Donau-Universität KremsKrem an der donau
16Medizinische Universität GrazGraz
17Universität für Musik und darstellende Kunst WienVienna
18Universität SalzburgSalzburg
19Fachhochschule BurgenlandEisenstadt
20FH Technikum WienVienna

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش از طریق کار

افغان هایی که حداقل مدرک لیسانس (ترجیحا در رشته های فنی- مهندسی مثل مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی نرم افزار، مهندسی مکانیک و غیره)، 3 سال سابقه کار مرتبط، سن زیر 40 سال و مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (ترجیحا B1 آلمانی و بالاتر) داشته باشند، می توانند درخواست کنند تا برای آن ها ویزای جستجوی کار در اتریش صادر گردد. این روش یکی از بهتر راه ها برای مهاجرت به اتریش است چرا که کم ترین میزان هزینه را دربرخواهد داشت و فرد درصورت پیدا کردن شغل اجازه کار تمام وقت دارد. در نمودار زیر شرایط درآمدی در اتریش نشان داده شده است:

بررسی وضعیت درآمد ماهیانه در اتریش

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش از طریق پناهندگی

غالب افغان ها از طریق روش پناهندگی به اتریش مهاجرت می کنند و متاسفانه تعداد بسیاری از آن ها به دلیل پرمخاطره بودن این روش جان خود را از دست می دهند. پناهنده کسی است که وارد خاک یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگی مثل اتریش می شود و بیان می دارد به دلیل اعتقاد دینی، گرایش جنسی، تفکرات سیاسی و غیره جان و مال وی در کشور مبدا اون در معرض خطر جدی است و بدین وسیله تقاضای کمک می کند.

البته به دلیل زیاد شدن تعداد پناهنده ها در دهه گذشته اروپا با معضل پناهندگی مواجه شده است؛ چراکه بودجه مالی و ظرفیت پذیرش تمامی این پناهنده ها را ندارد. به همین دلیل پناهنده هایی که موفق شوند خود را زنده به اتریش برسانند ابتدائا چند سال در کمپ های پناهندگی در شرایط غیربهداشتی و ناسالم زندگی می کنند تا نهایتا نوبت رسیدگی به پرونده آن ها فرا رسد.

کسانی که با درخواست آن ها موافقت شود و به عنوان پناهنده پذیرفته شوند اجازه خواهند داشت تا در اتریش زندگی کنند و سایرین به کشور خود بازگردانده می شوند. کسی که درخواست پناهندگی داده تا قبل از اخذ پاسپورت کشور مورد نظر، اجازه ندارد به کشور خود بازگردد، در حالی که کسانی که به طرق قانونی یعنی از روش کار، تحصیل و سرمایه گذاری اقامت اتریش را به دست می آورند تقریبا از تمامی حقوق کسی که تابعیت اتریش را دارد برخوردارند. پناهنده ها همچنین حتی در صورتی که پرونده آن ها مورد قبول واقع گردد، نمی توانند انتظار پیدا کردن شغلی با درآمد بالا را داشته باشند، چراکه با توجه به حوادث اخیر اروپا، مردم این کشور دید خوبی نسبت به پناهنده ها ندارند. در واقع کارفرماهای اتریشی یا پناهنده ها را استخدام نمی کنند یا در صورت استخدام حقوق بسیار کمی به وی پرداخت می کنند.

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش از طریق پناهندگی

ویزای اتریش برای افغانها

اتباع افغانستان باید قبل از ورود به اتریش ویزا دریافت کنند. پاسپورت باید 3 ماه پس از خروج از مقصد اعتبار داشته باشد. هیچ محدودیتی برای مقدار الکل و تنباکو که یک مسافر می تواند در اتحادیه اروپا وارد کند وجود ندارد. کالاها باید برای استفاده شخصی یا به عنوان هدیه باشند و باید در کشور اتحادیه اروپا که در آنجا خریداری شده اند، مالیات و عوارض پرداخت شده باشد. اگر بیش از همه موارد زیر وارد شده باشد، ممکن است مأموران گمرک مدرکی دال بر قصد درخواست کنند.

هزینه زندگی در اتریش

میزان هزینه زندگی در اتریش با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی افراد متفاوت است اما به طور کلی زندگی تک نفره در شهرهای زیر به طور متوسط هزینه ای به شرح بیان شده دارد:

  • وین و سالزبورگ: ماهیانه 900€ تا 1300€ (یورو)
  • گراتس و لینز: ماهیانه 900€ تا 1000€ (یورو)

به افغان های عزیز پیشنهاد می شود در پی اخذ اقامت اتریش از طریق روش پناهندگی نباشند و سعی کنند برای این که زندگی بهتری را برای خود فراهم کنند از طریق تحصیل یا کار، اقامت کشور اتریش را بدست آورند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش از روش های تحصیلی، کاری و پناهندگی اطلاعاتی ارائه شد. البته در اتحادیه اروپا کشورهای ارزان قیمت تری برای تحصیل وجود دارند از جمله مجارستان که تحصیل در آن سالیانه حدود 5000€ (یورو) هزینه دارد و اتباع افغانستان می توانند از دانشگاه ها یا کالج های آن پذیرش بگیرند. زندگی در مجارستان نیز ارزان قیمت است و ماهیانه 400€ تا 550€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت که با توجه به نرخ تورم زیر 2% مجارستان، با تغییر عمده ای مواجه نمی شود.

2/5 - (1 امتیاز)

27 دیدگاه برای “شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اتریش

  1. سید حمید الله نجفی گفت:

    سلام من در ایران هستم میخواهیم ویزه اتریش بگریم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید مشخص کنید که از کدوم طریق می خواهید اقدام کنید

  2. فرهاد گفت:

    سلام؛
    فرهاد استم از کابل چهار سال اتریش زندگی کرده ام و اسناد زبان دارم و همچنان مسلک نلدوانی هم دارم میخواهم دوباره برگردم به اتریش آیا امکان دارد یک لطف کرده جواب بدهید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که اقامت قبلی شما در اتریش قانونی بوده و قانونی از این کشور خارج شدید، بله می توانید از طریق ادامه تحصیل یا کار وارد این کشور شوید

  3. فرزاد محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر من اتباع افغانم شهروند اتریش باید چه مراحلی رو تی کنه تا بتونه بمن دعوت نامه بفرسته

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید از طریق اداره مهاجرت اقدام کنند. باید اقامتشون قانونی باشه و درآمد کافی داشته باشند. همچنین شرایط ملک ایشون هم بررسی میشه

  4. Said Mansour sadat گفت:

    سلام عرض ادب اتباع استم از افغانستان اسمم سید منصور است خانواده ندارم پدرم و مادرم برادرم توی انفجار از دست دادم و کاکایم همو م شان در اتریش استن آیا امکان دارد که بی من ویزه بدهد تا از ایران به اتریش بروم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یک دلیل مشخص برای مهاجرت داشته باشید. به دلیل این که اقوام شما در این کشور هستند، نمی تونید مهاجرت کنید

  5. محبوبه گفت:

    سلام
    ایا یک شهروند اصلی اتریشی متواند دعوت نامه برای یک شهروند افغانستانی یا ایرانی بفرستن..

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دعوتنامه برای چه منظوری؟!
      برای کار میشه، که دارای قوانین خاص خودش هست
      برای مسافرت هم میشه که قوانینش متفاوت هست

  6. مهدی گفت:

    سلام من یک افغان هستم و۱۶ سال سن دارم اکنون در ایران زندگی میکنم اکنون پدرم با توجه به سن بالایش توان کار کردم را ندارد و من تک پسر این خانواده هستم و سه تا خواهر دارم و با توجه به سن کم من توان خرج و مخارج خانواده ام را نمی توانم در بیاورم آیا میتونیم پناهنده اتریش بشیم؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه در رابطه با مهاجرت های مربوط به پناهندگی اطلاعات کافی در اختیار نداریم.
      در نظر داشته باشید که باید به کشورهایی مهاجرت کنید که ویزای بشر دوستانه دارند.

  7. سید علی اصغر واعظی گفت:

    سلام من اتباع افغانستان هستم میخام از طریق سرمایه گذاری به اتریش یا المان مهاجرت کنم امکانش هست از ایران اقدام کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که اقامت شما در ایرانی قانونی باشه می تونید اقدام کنید

  8. حسن گفت:

    سلام من لیسانس کامپیوتر دارم داداشمم اتریشه چجوری باید درخواست کار بدم?

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ایشون اگر برای شما یک دعوتنامه رسمی ارسال کنند می تونید مستقیما برای دریافت ویزای کار اتریش اقدام کنید.

  9. محمد گفت:

    سلام من افغان هستم و ۱۹ سالم هست دیپلم دارم مدرک زبان آلمانی فعلا تا A2 رو دارم وخواهرم توی اتریش زندگی میکنه میخام از طریق دعوت نامه تفریحی توریستی برم اونجا و درخواست پناهندگی بدم چون تمکن مالی برای تحصیل رو ندارم ممکنه راهنماییم کنید. ممنون میشم

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران خدماتی بابت پناهندگی نداره

  10. hani گفت:

    سلام آیا ما میتونیم از طریق ویزای توریستی از ایران بریم اتریش؟

    1. hani گفت:

      افغان هستم همه فامیلم اونجاس

    2. داوری گفت:

      سلام
      ویزای توریستی جنبه اقامتی نداره و باید برای ویزای کار یا تحصیل یا سرمایه گذاری اقدام کنید

  11. مسکا گفت:

    اگر بخوایم از ایران بریم اتریش چی کار باید بکینم

    1. داوری گفت:

      سلام
      از چه روشی میخواین به اتریش مهاجرت کنید لطفا مقاله مهاجرت به اتریش رو مطالعه کنید

      1. محمد نظری گفت:

        سلام وقت بخیر خوبین انشاءالله
        من یک افغانستانی هستم دیپلم دارم تقدیر نامه از زبان انگلیسی دارم 6 سال هم برای مبلمان تو ایران کار کرده‌ام تو بخش رویه کربی مبل کاملاً خوب صحيح بلد هستم الان ایا من هم ميتوانم ویزا برگیرم از ایران و هزینه ویزا چقدر است ممنون میشم جواب بدین.

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          برای این شغل، پیدا کردن کار آسون نیست و ممکن هست با چالش روبرو بشید.
          بهتر هست برای کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام کنید

      2. Nemat Nabizada گفت:

        سلام من الیاسم در کشور اتریش سکونت دارم نامزدم در افغانستان هستند ایا می تواند از طریق بورسیه یا ویزه تحصیلی در اتریش بیاید.با زبان انگلیسی تسلط کامل دارند

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          باید شرایط ایشان به طور کلی بررسی شود. با این حال این امکان وجود خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *