مهاجرت

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی به طرق مختلفی از جمله تحصیل، کار و پناهندگی امکان پذیر است؛ هرچند روش پناهندگی غیرقانونی است و پیشنهاد نمی شود. لیتوانی که به طور رسمی جمهوری لیتوانی خوانده می شود یکی از کشورهای حوزه بالکان است که با سوئد و دانمارک در جنوب شرقی، لاتویا در شمال، بلاروس در شرق و جنوب و لهستان در جنوب همسایه و هم مرز می باشد. زبان رسمی در این کشور زبان لیتوانیایی است که یکی از دو زبان زنده از شاخه بالتیک و خانواده هندو-اروپایی می باشد. لیتوانی کشوری توسعه یافته است و شاخص توسعه انسانی و استانداردهای زندگی آن بسیار بالا است. از جهات مختلف از جمله آزادی های مدنی، آزادی های مطبوعات، آزادی اینترنت، حکومت دموکرات و امنیت لیتوانی را می توان یکی از بهترین و موفق ترین کشورهای دنیا دانست.

لیتوانی عضوی از اتحادیه اروپا، شورای اروپا، توافقنامه شنگن، حوزه یورو، ناتو و بانک سرمایه گذاری اسکاندیناوی می باشد. لیتوانی همچنین از دید سازمان ملل متحد یکی از کشورهای اروپای شمالی دانسته شده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص لیتوانی به سوالات ذیل پاسخ داده می شود؟

  • مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی به چه طرقی امکان پذیر است؟
  • بهترین راه برای مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی در سال 2022 کدام است؟
  • متوسط درآمد دریافتی و هزینه های زندگی در لیتوانی چقدر است؟
  • شرایط پناهندگی در لیتوانی چیست؟
  • آیا لیتوانی پناهندگی شهروندان افغانستان را می پذیرد؟

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی از طریق تحصیل

در حال حاضر بهترین راه مهاجرت به لیتوانی از سوی اتباع افغانستان از طریق تحصیل است. چرا که اخذ ویزای کاری مستقیم کشورهای دنیا، علی الخصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همان طور که در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد، دشوار است. تحصیل در لیتوانی نسبتا ارزان قیمت است اما پیدا کردن دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس شود، علی الخصوص در مقطع کارشناسی بسیار دشوار است. چرا که زبان رسمی در لیتوانی زبان لیتوانیایی و زبان های محلی مردم نیز علاوه بر زبان مذکور، روسی و لهستانی می باشد و دانشگاه های این کشور نیز دوره های خود را غالبا به این زبان ها ارائه می دهند. شهریه دانشگاه های لیتوانی بستگی به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی)، نوع رشته (پزشکی، داروسازی، مهندسی و غیره) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) دارد. به طور میانگین می توان شهریه دانشگاه های لیتوانی را به شرح ذیل دانست:

  • در مقطع کارشناسی: سالیانه از حداقل 1300€ (یورو)
  •  مقطع کارشناسی ارشد: سالیانه از حداقل 2300€ (یورو)
  • در مقطع دکتری: سالیانه از حداقل 8400€ (یورو)

البته دانشگاه های دولتی لیتوانی از شهروندان این کشور شهریه ای دریافت نمی کنند. همچنین باید توجه داشت دوره تحصیلی دانشگاهی در لیتوانی بسیار طولانی تر از آلمان، انگلیس، کانادا و غیره است در ظاهر تحصیلات ارزان قیمت است اما در عمل فرد سال های بیشتری باید بابت تحصیل در لیتوانی هزینه بپردازد. حدود طول دوره تحصیلی در لیتوانی به شرح ذیل است:

  • کارشناسی: 4 ساله
  • کارشناسی ارشد: 6 ساله
  • دکتری: 10 ساله

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی از طریق تحصیل

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی از طریق کار

همان طور که اشاره کوتاهی شد، برای شهروندان غیر اروپایی کار در لیتوانی به راحتی پیدا نمی شود. در واقع کارفرمای لیتوانیایی برای این که کسی را که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارد استخدام کند باید فرصت شغلی را 6 ماه آگهی کند، 3 ماه اول در لیتوانی و 3 ماه دوم در اتحادیه. با این وجود می توان این گونه بیان داشت که در حوزه IT و مخابرات، خارجی ها شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در لیتوانی دارند تا در سایر حوزه ها. چرا که بسیاری از شرکت های اروپایی، به دلیل پایین تر بودن نرخ مالیات ها در این کشور، در لیتوانی شعبه دارند. در نمودار ذیل نرخ بیکاری در لیتوانی طی چند سال نشان داده شده است:

نرخ بیکاری در لیتوانی

همان طور که مشاهده می شود شرایط بازار کار در حال حاضر در کشور لیتوانی مساعد نیست و در سال 2022 فرصت های شغلی زیادی در این کشور وجود ندارد. در جدول ذیل متوسط درآمد افراد در کشور لیتوانی نشان داده شده است:

حوزه کاریمتوسط درآمد ماهیانه در لیتوانی
بخش خصوصیLTL3190 (لیتاس لیتوانی)
بخش دولتیLTL3410 (لیتاس لیتوانی)

همان طور که مشاهده می شود کارکنان بخش خصوصی در لیتوانی به طور میانگین 7% کم تر از افرادی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، حقوق دریافت می کنند. کسانی که موفق شوند از یک کارفرمای لیتوانیایی پیشنهاد شغلی بگیرند مدارک متعددی را باید برای سفارت ارسال کنند که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • قرارداد کاری امضا شده از سوی طرفین یعنی هم کارفرما و هم شخص متقاضی کار
  • رزومه کاری به زبان انگلیسی یا لیتوانیایی
  • مدرک زبان لیتوانیایی، روسی، انگلیسی و غیره با توجه به موقعیت شغلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی تمکن مالی
  • اسناد برای اقامت در لیتوانی
  • بیمه معتبر در لیتوانی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی از طریق پناهندگی

تعداد زیادی از پناهندگان، علی الخصوص آن هایی که تحت برنامه جابه جایی اتحادیه اروپا قرار گرفتند، به کشورهای حوزه بالکان از جمله لیتوانی سرازیر شده اند. در این میان حدود 468 نفر وارد لیتوانی شدند اما 388 نفر از آن ها این کشور را ترک نمودند. لازم است توجه نمود کشورهای اروپایی از جمله لیتوانی به دلیل بالا رفتن تعداد پناهندگان در حال حاضر غالب پرونده ها را رد می کنند و سختگیری های زیادی اعمال می نمایند.

هزینه های زندگی در لیتوانی

لیتوانی را به لحاظ هزینه های زندگی می توان کشور ارزان قیمتی دانست. زندگی در این کشور برای یک نفر ماهیانه بین 600€ تا حدود 900€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت و با توجه به این که نرخ تورم در لیتوانی طی سال 2022 تنها 2.24% است افراد با افزایش مدام قیمت ها روبه رو نخواهند بود. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی توضیحاتی ارائه گردید و مشخص شد تحصیل در لیتوانی در حال حاضر بهترین و ساده ترین روش برای اخذ اقامت این کشور می باشد.

امتیاز دهید

6 دیدگاه برای “مهاجرت اتباع افغانستان به لیتوانی

  1. عبدالعلی غلامی گفت:

    اهل افغانستان هستم میتونم ویزای کار غیر حرفه‌ای. لیتوانی را بگیرم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که پیشنهاد رسمی کار از این کشور داشته باشید می تونید بگیرید

  2. قاسم گفت:

    سلام من می خواستم با ویزا تحصیلی برم اونجا باید چه شرایط داشته باشم و چگونه می توانم به اونجا مسافرت کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای ویزای تحصیلی شما باید از یک دانشگاه پذیرش دریافت کنید
      بعد از اون باید برای ویزا اقدام کنید

  3. اجمل فروتن گفت:

    محترم آیا میشود با گرفتن ویزه دو ساله کاری لیتوانیا بعد از ختم دو سال اقامه آنرا دریافت کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر دعوتنامه کاری داشته باشید میتوانید برای اخذ ویزای کاری و بعد از اون برای اقامت دائم اقدام کنید دوست من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *