مهاجرت

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین دشوار است چراکه لیختن اشتاین کشوری ذره بینی و بسیار کوچک است که رویکردهای مهاجرپذیرانه ندارد. البته لیختن اشتاین کشوری ثروتمند و توسعه یافته است که امنیت بسیاری دارد به همین دلیل نیز همانند موناکو تبدیل به مقصدی امن و پرطرفدار بین ثروتمندان و سرمایه گذاران شده است. لازم به ذکر است لیختن اشتاین حتی روش های قانونی مهاجرت مثل کار و تحصیل را نیز با سختگیری می پذیرد و در این میان می توان انتخاب آن را یکی از دشوارترین مقاصد برای مهاجران غیرقانونی که تمایل به پناهندگی دارند، دانست. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص راه های مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • چرا لیختن اشتاین مقصد مناسبی برای مهاجرت نیست؟
  • هزینه های مهاجرت به لیتوانی چقدر است؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به لیتوانی چیست؟
  • شرایط کار در لیتوانی چیست؟
  • متوسط درآمد در لیتوانی چقدر است؟

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین از طریق پناهندگی

گزارش های جهانی حاکی از آن است که پناهندگی در لیختن اشتاین با سختگیری های بسیار روبه رو است. به عنوان مثال در سال 2016 تنها 52 پناهنده به لیختن اشتاین وارد شدند که از آن میان پرونده 39 نفر رد شده است؛ یعنی در سال مذکور تنها با 28% پرونده های پناهندگی موافقت شده است. این رقم در سال 2015 نیز 23% بود چرا که در این سال تنها پرونده 6 خانواده پناهنده که از سوریه به لیختن اشتاین رفته بودند پذیرفته شد و سایرین به کشورشان بازگردانده شدند. به همین دلیل است که مهاجرت به لیختن اشتاین از طریق روش پناهندگی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود چرا که علاوه بر این که خطرناک و غیرقانونی است، غالبا موفقیت آمیز نیز نخواهد بود.

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین از طریق تحصیل

تحصیل در لیختن اشتاین را شاید بتوان برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، بهترین مسیر مهاجرتی به کشور لیختن اشتاین دانست. شهریه دانشگاه های لیختن اشتاین متفاوت است و بستگی به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی)، نوع رشته (پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و غیره) و مقطع تحصیلی دارد. منتهی ذکر این نکته نیز ضروری است که کشور لیختن اشتاین چهارمین کشور کوچک در اتحادیه اروپا است و به دلیل وسعت و جمعیت کمش دانشگاه های معدودی نیز دارد. با این وجود می توان بهترین و در عین حال ارزان ترین دانشگاه در این کشور را دانشگاه لیختن اشتاین دانست که شهریه آن در هر ترم به طور متوسط CHF850 (فرانک سوئیس) است. اتباع افغانستان برای این که بتوانند ویزای تحصیلی لیختن اشتاین را بگیرند بهتر است قبل از اقدام سابقه سفر به حوزه شنگن را داشته باشند.

دانشجویان در لیختن اشتاین همچنین می توانند مجوز کار پاره وقت حین تحصیل را اخذ نمایند و به این ترتیب بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را پرداخت کنند. با این حال زندگی در لیختن اشتاین گران قیمت است برای یک نفر ماهیانه بین 1600€ تا حدود 1850€ (یورو) هزینه دربخواهد داشت. عمده ترین بخش تشکیل دهنده هزینه زندگی در لیختن اشتاین را نیز اجاره مسکن تشکیل داده است که در نمودار ذیل به آن اشاره شده است:

بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در لیختن اشتاین

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین از طریق کار

برای کار در لیختن اشتاین اتباع افغانستان از آن جایی که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارند، باید از یک کارفرمای لیختن اشتاینی پیشنهاد شغلی داشته باشند. کارفرمای مربوطه نیز به منظور ارسال قرارداد کاری برای اتباع افغانستان و سایر کشورهای خارج از اتحادیه باید ابتدائا فرصت شغلی مورد نظر را 6 ماه آگهی کند، 3 ماه در لیختن اشتاین و 3 ماه در کل اتحادیه اروپا. در نهایت وی می تواند با داشتن مجوز استخدام خارجی ها، قرارداد امضا شده را برای اتباع افغانستان ارسال نماید. مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای کاری لیختن اشتاین به شرح ذیل است:

  • پاسپورت معتبر
  • قرارداد کاری امضا شده از سوی کارفرمای لیختن اشتاینی و متقاضی افغان
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی (با توجه به فرصت شغلی)
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی و کاری
  • رزومه کاری به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • تمکن مالی
  • گواهی اثبات کننده تهیه محل اقامتی در لیختن اشتاین
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

متوسط درآمد دریافتی در لیختن اشتاین در جدول ذیل با توجه به اطلاعات سال 2022 بیان شده است:

حوزه کاریمتوسط درآمد دریافتی در لیختن اشتاین در سال 2022
بخش خصوصیCHF4890 (فرانک سوئیس)
بخش دولتیCHF5580 (فرانک سوئیس)

منتهی حتی در این حالت نیز نمی توان لیختن اشتاین را کشور مناسبی برای مهاجرت دانست. چرا که هدف غالب افراد از اخذ اقامت کشوری دیگر به دست آوردن پاسپورت آن است، حال در لیختن اشتاین این اتفاق پس از 30 سال اقامت قانونی می افتد. این در حالی است که در مجارستان و اتریش افراد معمولا پس از 8 سال در شرایط استثنایی پس از مدت کوتاه تری قادر خواهند بود درخواست دهند و شهروندی مجارستان یا اتریش را به دست آورند.

مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین از طریق کار

مزایا و معایب مهاجرت به لیختن اشتاین

از جمله معایب مهاجرت به لیختن اشتاین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در صدور ویزا سختگیری زیادی اعمال می شود
  • فرآیند اخذ پاسپورت در لیختن اشتاین طولانی است و لازم است فرد 30 سال در این کشور اقامت داشته باشد و تنها در صورتی که با شهروند لیختن اشتاین ازدواج کند این فرآیند کاهش پیدا می کند و فرد پس از 5 سال گذشت زمان از ازدواج خود می توان درخواست اخذ پاسپورت دهد
  • هزینه زندگی در لیختن اشتاین بالا است
  • برای پیدا کردن کار در این کشور تسلط به زبان انگلیسی به تنهایی کافی نیست

از جمله مزایای مهاجرت به لیختن اشتاین می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • لیختن اشتاین کشوری توسعه یافته و قدرتمند است
  • متوسط درآمد در لیختن اشتاین بالا است
  • نرخ بیکاری در این کشور پایین است و حدود 4% می باشد

لیختن اشتاین اگرچه کشوری امن است، به دلیل این که نیروی کافی دارد و به دلیل موقعیتی که دارد ثروتمندان و سرمایه گذاران زیادی را جذب می نماید، نیازی به جذب نیروی خارج از اتحادیه اروپا ندارد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مهاجرت اتباع افغانستان به لیختن اشتاین در سال 2022 توضیحاتی ارائه شده که امید است مطالعه آن برای علاقه مندان به مهاجرت به لیختن اشتاین مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *