مهاجرت

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو با سایر ملل خارج از اتحادیه اروپا، علی الخصوص مردم خاورمیانه، شباهت بسیاری دارد که به آن می پردازیم. موناکو کشوری با حدود 2 میلیون کیلومتر مربع و کم تر از 40000 نفر جمعیت است که بیش از 30% مردم آن را میلیونرها تشکیل می دهند. در واقع قانون منع دریافت مالیات بر درآمد در موناکو همچنین بسیار پایین بودن مالیات بر تجارت سبب شده است ثروتمندان و سرمایه گذاران زیادی موناکو را برای زندگی و کار انتخاب کنند.

آب و هوای معتدل و امکانات بهداشتی، آموزشی و غیره نیز در کنار زیبایی های طبیعی این کشور را برای توریست ها نیز مقصدی جذاب کرده به طوری که از این بخش نیز درآمد کلانی نصیب دولت موناکو می شود. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • بهترین راه مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو کدام است؟
  • آیا افغان ها می توانند در موناکو ملک خریداری کنند؟
  • فرایند مهاجرت به موناکو برای شهروندان افغانستان چیست؟
  • آیا این کشور مقصد مناسبی برای مهاجرت این افراد است؟
  • متوسط درآمد ماهیانه و هزینه زندگی در موناکو چه میزان می باشد؟

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو از طریق تحصیل

برخلاف همسایه موناکو، یعنی کشور فرانسه، تحصیل در موناکو رایگان نیست. البته با توجه به جمعیت و مساحت بسیار اندک موناکو تعداد معدودی دانشگاه در این کشور وجود دارد اما از آن جایی که زندگی در موناکو بسیار لوکس است و نرخ بیکاری نیز 0% است، دانشجویان بسیاری علاقه مند هستند تحصیلات خود را در این کشور به انجام برسانند. شهریه دانشگاه موناکو سالیانه بین 8000€ تا 25000€ (یورو) است هرچند برخی رشته ها از جمله گرایش های مدیریت گران تر خواهند بود. منتهی نکته اصلی راجع به موناکو هزینه های زندگی در این کشور است که ماهیانه بین 1400€ تا 1750€ (یورو) می باشد و پرداخت آن برای دانشجویانی که تمکن مالی لازم را ندارند بسیار دشوار است.

چرا که در موناکو اگرچه سطح درآمد نیز بالا است، از آن جایی که دانشجویان اجازه ندارند مشغول به کار تمام وقت شوند، امکان تامین هزینه های زندگی نیز در دوران تحصیل وجود نخواهد داشت. با این وجود بهترین راه برای مهاجرت به موناکو از سوی اتباع افغانستان همین روش تحصیلی است زیرا اخذ ویزای کاری موناکو برای افراد خارج از اتحادیه اروپا بسیار دشوار است. از روش تحصیل، اتباع افغانستان ابتدائا باید از دانشگاه موناکو (International University of Monaco) که تنها دانشگاه مطرح در این کشور است پذیرش بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. برخی از مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش به شرح ذیل است:

  • CV که شامل موفقیت های تحصیلی و کاری فرد است
  • ترجمه رسمی مدارکی که در CV به اخذ آن ها اشاره شده است
  • مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی با توجه به دوره انتخابی
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی که نشان دهنده توانایی فرد بر پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در موناکو باشد
  • مقالات بین المللی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو از طریق تحصیل

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو از طریق کار

همان طور که پیش تر اشاره شد، تحصیل در موناکو، بهترین راه برای اخذ اقامت این کشور است چرا که برای اخذ ویزای کاری مستقیم این کشور، اتباع افغانستان، از آن جایی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، باید حتما از یک کارفرما در موناکو پیشنهاد شغلی داشته باشند. کارفرمایان و سرمایه گذاران در موناکو نیز غالبا به کسی که اقامت این کشور را نداشته باشد اعتماد نمی کنند و از این طریق قراردادکاری را امضا نمی نمایند. البته نرخ بیکاری در موناکو 0% است یعنی کسانی که تخصص داشته باشند و به زبان فرانسوی نیز مسلط باشند پس از اتمام تحصیلات خود در موناکو شانس خوبی برای پیدا کردن شغل و تمدید ویزای خود خواهند داشت. لازم به ذکر است سطح درآمد در موناکو نیز بسیار بالا است؛ این مسئله با توجه به آمارهای اعلامی در سال 2022 در نمودار ذیل نشان داده شده است:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه زنان و مردان در موناکو

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو از طریق خرید ملک

قوانین موناکو سختگیری در خصوص خرید و فروش ملک در این کشور از سوی خارجی های پیش بینی نکرده است. یعنی در موناکو نیز همانند آلمان، هلند، ژاپن و غیره خارجی ها اجازه دارند صاحب ملک غیرمنقول شوند. این در حالی است که با توجه به این که خرید ملک غیرمنقول ارتباط زیادی با نظم عمومی هر کشوری دارد، در کشورهایی از جمله نیوزلند، رومانی، ایران و غیره برای خرید ملک از جانب خارجی ها، محدودیت هایی وضع شده یا این امر به طور کلی ممنوع شده است. البته باید توجه داشت زمانی که صحبت از خرید ملک باشد، موناکو گران ترین نقطه دنیا است و این موضوع در جدول ذیل بررسی شده است:

نوع مسکنمتوسط قیمت در موناکو (یورو)
1 متر مربع آپارتمان در مرکز شهر€72500.00
1 متر مربع آپارتمان در اطراف شهر€60000.00

پناهندگی در موناکو

بدترین روش برای مهاجرت به موناکو از طریق پناهندگی است چرا که هم خطرات فراوانی دارد و هم شانس بسیار کمی وجود دارد موناکو پرونده کسی را بپذیرد. در واقع از آن جایی که مساحت این کشور بسیار کم است، موناکو تنها در پی جذب ثروتمندان است نه پناهندگان، هرچند در سال های اخیر تعداد بسیار کمی از افراد پناهنده را پذیرفته است. لازم به ذکر است در موناکو هیچ فردی زیر خط فقر نیست در نتیجه اگر با درخواست پناهندگی کسی موافقت شود امکانات زیادی به او داده خواهد شد، هرچند پذیرفته شدن این درخواست در موناکو بسیار بعید به نظر می رسد.

در کل پیشنهاد می شود اتباع افغانستان که قصد مهاجرت دارند در صورتی که توانایی پرداخت هزینه های سنگین زندگی در موناکو را دارا نمی باشند، مقصد ارزان قیمت تری انتخاب کنند. به عنوان مثال در حال حاضر نرخ بیکاری در آلمان تنها 3.2% است و از آن جایی که جمعیت آن طبق آمارها روبه پیری است، تمایل به جذب نیروی متخصص خارجی دارد. افغان هایی که حداقل مدرک کارشناسی، 3 سال سابقه کار و دانش زبان انگلیسی یا آلمانی داشته باشند نیز می توانند از طریق اخذ ویزای جستجوی کار آلمان وارد این کشور شوند بدون این که نیاز باشد برای کار در آلمان همانند شرایط موناکو، از همان ابتدا حتما پیشنهاد شغلی داشته باشند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به موناکو در سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *