مهاجرت

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان

مهاجرت اتباع افغانستان طی سال های اخیر با رشد بیشتری مواجه بوده است. به دلیل محبوبیت روز افزون کشور گرجستان، اطلاع از شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان می تواند برای این دسته از عزیزان بسیار مفید باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به سوالاتی از قبیل موارد زیر پاسخ خواهیم داد:

  • مهاجرت به گرجستان برای اتباع افغانستان از طریق چه روش هایی امکان پذیر است؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور گرجستان چه مقدار می باشد؟
  • شرایط پناهندگی در در گرجستان چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت به گرجستان چیست؟
  • آیا امکان پناهندگی به گرجستان برای اتباع افغانستان وجود دارد؟

روش ها و شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان

گرجستان در قاره آسیا و اروپا و در همسایگی کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان واقع شده و جمعیتی بالغ بر 3.7 میلیون نفر را در خود جای داده است. پایتخت گرجستان شهر تفلیس می باشد که در عین حال بزرگترین شهر این کشور نیز محسوب می شود. زبان رسمی کشور گرجستان گرجی بوده اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این کشور وجود دارد. اکثریت مردم این کشور از نژاد گرجی می باشند و آذربایجانی های این کشور در جایگاه دوم قرار دارند. ادبیات، هنر، سینما، موسیقی و رقص از بخش های اصلی فرهنگ مردم گرجستان می باشند که زندگی در این کشور را جذاب تر کرده اند.

در گذشته و پیش از استقلال گرجستان از اتحاد جماهیر شوروی، اقتصاد این کشور یکی از اقتصادهای سرآمد در بین کشورهای اتحادیه بود اما پس از استقلال با رکود شدیدی رو برو شد. در طی سالیان اخیر گرجستان توانسته بخش زیادی از رکود ذکر شده را جبران کند و به پیشرفت های بزرگ اقتصادی دست یابد. نرخ بیکاری در این کشور در سال های اخیر با کاهش چشم گیری رو به رو بوده و در سال 2018 این رقم، 12.7% گزارش شده است اما با این وجود در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ بیکاری در این کشور هم چنان بالا می باشد و همین موضوع مهاجرت کاری به گرجستان را با مشکل رو به رو کرده است. امروزه عده زیادی از افراد، به خوصوص ساکنین کشورهای همسایه گرجستان، اقدام به مهاجرت به این کشور می کنند. مهاجرت به گرجستان از روش های زیر برای اتباع افغانستان امکان پذیر است:

  • مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی
  • کاری
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در گرجستان
  • مهاجرت از طریق ازدواج

بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی اتباع افغانستان به گرجستان

امکان مهاجرت از طریق تحصیل در دانشگاه های گرجستان نیز برای اتباع افغانستان امکان پذیر می باشد. مهاجرت تحصیلی به گرجستان به دو صورت امکان پذیر است؛ فرد می تواند در کشور خود تقاضای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور را ارائه دهد و یا به طور کوتاه مدت وارد این کشور شده و سپس جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهد. هزینه تحصیل در دانشگاه های گرجستان بسیار پایین بوده که این مورد یکی از مزیت های تحصیل در این کشور بشمار می رود. با تحصیل در دوره کارشناسی طی 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری 5 سال، مدرکی دارای اعتبار در سطح بین المللی به دانشجویان ارائه می شود. تحصیل در دانشگاه های این کشور به دو زبان گرجی و انگلیسی امکان پذیر است که این موضوع تحصیل در این کشور را آسان تر کرده است.

هزینه تحصیل در 3 دانشگاه مطرح کشور گرجستان به صورت زیر است:

هزینه سالیانه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های گرجستانمیزان هزینه به دلار آمریکا
National university of Georgia SEU$5500
International Black Sea University$2500
Ilia state university$3000 و بالاتر

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه ها و یا مراکز آموزشی این کشور، افراد باید جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور گرجستان اقدام کنند. مدارکی که باید طی این مدت ارائه شوند به شرح زیر است:

  • پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه
  • نامه اخذ پذیرش از موسسات آموزشی و یا دانشگاه های این کشور
  • گواهی عدم سوسابقه پیشین
  • گواهی سلامت
  • مدرک اثبات توانایی تمکین مالی
  • عکس 6 در 4
  • ترجمه ریز نمرات و مدارک تحصیلی مقطع قبلی
  • مدرک زبان جهت تحصیل در کورس اخذ شده
  • شناسنامه و کارت ملی

با تحصیل در این کشور و سپس اشتغال پس از فارغ التحصیلی، می توان با دریافت ویزای کاری این کشور نسبت به دریافت اقامت آن اقدام نمود.

بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی اتباع افغانستان به گرجستان

مهاجرت به گرجستان از طریق ازدواج

همان طور که ذکر شد، یکی از راه های مهاجرت به گرجستان برای اتباع افغانستان اقدام از طریق ازدواج است. دولت این کشور به کسانی که با یک گرجی ازدواج می کنند اجازه ارائه درخواست جهت اخذ اقامت دائم و همین طور ویزای ازدواج را تحت شرایط خاصی داده است. اولین نکته جهت مهاجرت از این طریق به کشور گرجستان، اثبات عدم صوری بودن ازدواج طرفین است که با ارائه مدارکی که نشان دهنده آشنایی قبلی باشند امکان پذیر است؛ معمولا افراد با عکس و فیلم هایی که طی دوران آشنایی شان با یکدیگر گرفته اند واقعی بودن ازدواج خود را اثبات می کنند.

همچنین اگر زوج دارای فرزند باشند، سخت گیری های کمتری در خصوص اثبات واقعی بودن ازدواج اعمال می شود. شرط دوم جهت مهاجرت به گرجستان از طریق ازدواج، اصبات توانایی تمکن مالی است. توان مالی فرد جهت پرداخت هزینه های مربوط به زندگی و هم چنین مسکن، یکی از مهم ترین موارد هنگام ارائه درخواست جهت اخذ ویزای ازدواج این کشور است. پس از گذشت مدتی از ازدواج دو طرف، فرد خارجی می تواند جهت اخذ اقامت دائم این کشور درخواست خود را ارائه نماید.

مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان از طریق پناهندگی

با توجه به هزینه بر بودن مهاجرت از طریق راه های دیگر، عده زیادی از افراد مهاجرت از طریق پناهندگی را انتخاب می کنند. به طور کلی پناهندگی یک از سخت ترین روش های مهاجرت می باشد و برای افرادی که از این مشکلات آگاهی نداشته باشند اقدام از این طریق می تواند بسیار مشکل ساز شود. در این روش افراد بعد از ورود به کشور گرجستان درخواست خود را جهت پناهندگی به ابن کشور ارائه می دهند تا پرونده آنان بررسی شود. طی این مدت که ممکن است حتی تا سال ها طول بکشد، افراد با شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند و بودجه قابل توجهی که بتوانند با آن گذران زندگی کنند به آنان تعلق نمی گیرد.

طی این مدت ممکن است مشکلات زیادی از جمله بیماری های گوناگون برای افراد پیش بیاید که شرایط زندگی آنان را بحرانی کند. به دلیل دشواری های این مسیر، مهاجرت از این طریق به هیچ وجه توصیه نمی شود و پیشنهاد ما مهاجرت از طریق مسیرهای امن تر از جمله تحصیل می باشد. شما عزیزان می توانید با مطالعه مقاله های هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان، بهترین شهرهای گرجستان برای تحصیل و شغل های پر درآمد گرجستان اطلاعات خود را در زمینه مهاجرت به این کشور افزایش دهید. در صورت لزوم جهت اخذ مشاوره در زمینه مهاجرت به کشورهای مختلف، با وکلای مجرب و با سابقه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

12 دیدگاه برای “شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به گرجستان

  1. مرتضی گفت:

    میشه بگید چجوری کارفرما گیر بیاریم که بهمون برگه درخواست کاری بده که بیاریم سفارت گرجستان تو تهران بعد اقدام به ویزای کاری کنیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید سایت های کاریابی در این کشور را مطالعه و بررسی کنید

  2. جواد گفت:

    سلام من اهل افغانستان هستم و اقامت ایران دارم
    میخواستم برای ویزای توریستی گرجستان بپرسم که میتونم بگیرم یا نه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که مدارک رو به طور کامل در اختیار داشته باشید، این امکان وجود دارد

  3. Hezbullah گفت:

    ویزه کاری

    1. امیر جلالی گفت:

      شما اول باید یک پیشنهاد کاری داشته باشید
      از طریق ویزای توریستی می تونید برید گرجستان و از اون جا اقدام کنید

      1. مرتضی گفت:

        سلام آقا امیر خوبین شما؟
        ببخشید میتونید کمی توضیح بدید چجوری با ویزای توریستی بریم گرجستان بعدا اقدام کنیم؟
        آیا میتونیم کارفرما گیر بیاریم که برامون برگه درخواست اینا بده که بیاریم ایران تو سفارت گرجستان بعد اقدام ویزای کاری کنیم؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          ممنونم و امیدوارم شما هم خوب باشید.
          شما می تونید به سفارت گرجستان درخواست ویزای توریستی بدید. اون وقت می تونید برای کاریابی وارد گرجستان بشید و اگر موفق شدید که شغل مورد نظرتون رو پیدا کنید، مجدد باید از گرجستان خارج بشید و درخواست ویزای کار بدید

    2. عبدالرحمن احسان گفت:

      سلام علیکم ممکن است درباره ویزای سیاحتی برای افغان های با اقامه تجاری عمان به این کشور معلومات ارایه کنید
      با تشکر

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        مقاله ویزای توریستی عمان رو مطالعه کنید

  4. تاج دین منصور گفت:

    سلام
    من اهل افغانستان هستم، میخوام همرای خانواده ام که همه پنج نفریم، همسرم، و سه فرزندم از طریق ویزای تحصیلی به گرجستان سفرنماییم آیا ممکن است؟
    در بخش حقوق به کارشناسی ارشد، سن من 38 سال است لطفا رهنمایی فرمائید.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید تمکن مالی بالا داشته باشید تا اجازه دریافت ویزای همراه به همسر و فرزندان شما داده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *