مهاجرت

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان تقریبا با سایر ملل مشابه است با این تفاوت که شانس کم تری برای اخذ ویزای این کشور را دارند. یونان کشوری توسعه یافته است که در سال های اخیر دچار بحران اقتصادی شده و نتیجتا تعداد کسانی که علاقه مند هستند به این کشور مهاجرت کنند کاهش پیدا کرده است. یونان با حدود 11 میلیون نفر جمعیت عضو سازمان ها و نهادهای مختلف بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، ناتو و غیره می باشد. یونان همچنین عضوی از اتحادیه اروپا و شنگن است و راه های مختلفی برای اعطای اقامت خود به خارجی ها در نظر گرفته است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • آیا یونان مقصد مناسبی برای مهاجرت اتباع افغانستان است؟
  • هزینه های مهاجرت به این کشور چقدر است؟
  • بهترین مسیر مهاجرت به این کشور برای اتباع افغانستان چیست؟
  • محدودیت های مهاجرت به یونان چیست؟
  • آیا یونان مقصد مناسبی برای درخواست پناهندگی است؟

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان از طریق تحصیل

بهترین راهی که در حال حاضر برای مهاجرت به یونان وجود دارد چه برای اتباع افغانستان چه سایر کشورها، از طریق تحصیل است. البته تحصیل در یونان نه برای یونانی ها و شهروندان اتحادیه اروپا رایگان است نه سایرین. منتهی گروه اول، یعنی شهروندان یونان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، برای تحصیل در یونان شهریه پایین تری نسبت به افغان ها، ایرانی ها، هندی ها و غیره می پردازند که در جدول ذیل مقایسه شده است:

متوسط شهریه سالیانه ای که دانشجویان اتحادیه اروپا به دانشگاه های یونان می پردازندمتوسط شهریه سالیانه ای که دانشجویان بین المللی از جمله افغان ها،تاجیک ها و غیره به دانشگاه های یونان می پردازند
€1500 (یورو)€3000 تا 15000€ (یورو)

یونان 24 دانشگاه و 16 دانشگاه فنی-مهندسی دارد که سطح علمی بسیار بالایی را دارا می باشند. یونان همچنین به عنوان کشوری که عضو اتحادیه اروپا است، عضوی از پروسه بولونیا نیز می باشد که مزیت بزرگی به حساب می آید. در برخی از دانشگاه های یونان امکانات مختلفی از جمله انواع و اقسام کتاب ها، به دانشجویان کرایه داده می شود یا بعضا به صورت رایگان به آن ها اهدا می گردد. بعضی از دانشگاه ها نیز از جمله The University of Thessaloniki در یونان امکان استفاده از 2 وعده غذای گرم و همچنین استفاده از باشگاه ورزشی دانشگاه را به صورت رایگان برای دانشجویان فراهم نموده اند.

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان از طریق تحصیل

بهترین دانشگاه های یونان

با توجه به شرایط اقتصادی نابسامان و نرخ بیکاری بالای یونان، پیدا کردن کار پس از تحصیل در این کشور مستلزم 2 چیز است:

  • داشتن رزومه خوب از جمله تحصیل در دانشگاه های یونان که رنکینگ جهانی خوبی دارند
  • تسلط داشتن به زبان یونانی

برخی از بهترین دانشگاه های یونان عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های یونانQS Ranking 2022U.S. News & World Report Ranking 2022
1University of Crete751563
2National and Kapodistrian University of Athens651262
3Aristotle University of Thessaloniki561349
4National Technical University of Athens454412
5University of Ioannina567

البته شانس اخذ بورسیه از دانشگاه های یونان پایین است در نتیجه دانشجویان، از جمله دانشجویانی که تابعیت افغانستان را دارند، برای تامین هزینه های زندگی خود در یونان، معمولا مشغول به کار دانشجویی می شوند. دانش آموزان در یونان تا سن 16 سالگی نهایتا 6 ساعت در روز و تا 30 ساعت در هفته می توانند مشغول به کار شوند. دانشجویان بالای 17، 18 سال نیز می توانند در هفته 40 ساعت مشغول به کار شوند و ماهیانه حدود 350€ (یورو) درآمد داشته باشند. البته هزینه زندگی در یونان نیز از بسیاری از کشورهای اروپایی پایین تر است و ماهیانه بین 450€ تا 700€ (یورو) می باشد. یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در یونان را اجاره مسکن تشکیل می دهد که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

هزینه زندگی در یونان

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان از طریق کار

نرخ بیکاری در یونان طی سال 2022 حدودا 18.08% است در نتیجه اتباع افغانستان اگر بخواهند اقدام کنند و ویزای کاری یونان را بگیرند باید رزومه خوبی داشته باشند. در واقع باید علاوه بر تحصیل در دانشگاه های برتر کشورهای مختلف، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشته و به زبان یونانی نیز مسلط باشند. علاقه مندان به کار در یونان در نهایت باید از یک کارفرمای یونانی پیشنهاد شغلی بگیرند که اخذ آن با توجه به این که خود یونانی ها نیز با مشکل بیکاری مواجه اند کار دشواری است. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی، مدارکی باید به سفارت یونان تقدیم شود که مهم ترین آن ها به شرح ذیل است:

  • فرم تکمیل شده ویزای نوع D به انگلیسی یا یونانی
  • پاسپورتی که اعتبار آن تا 3 ماه بعد از انقضای تاریخ ویزای نوع D باشد
  • کپی از صفحه اطلاعات ویزا به علاوه اجازه اقامت
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی که بیش از 6 ماه قدمت نداشته باشد
  • قرارداد کاری که از سوی اتباع افغانستان و کارفرمای یونانی امضا شده باشد
  • مدرکی که اثبات کند فرد مناسبی در یونان یا اتحادیه اروپا برای پیشنهاد شغلی مربوطه وجود نداشته است

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان از طریق خرید ملک

برخلاف کشوری مثل رومانی که اجازه خرید ملک را تنها به شهروندان خود و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می دهد، اتباع افغانستان و سایر کشورهای دنیا علاوه بر این که قانونا اجازه دارند در یونان ملک غیرمنقول خریداری کنند، بر این اساس اقامت نیز می گیرند. منتهی ملک خریداری شده در یونان برای این که برای افغان ها و سایر خارجی ها منجر به اخذ اقامت شود باید قیمت مشخصی داشته باشد که حداقل آن 250000€ (یورو) است.

مهاجرت اتباع افغانستان به یونان از طریق پناهندگی

یونان کشوری پناهنده پذیر است به همین دلیل ممکن است برخی از اتباع افغانستان به فکر پناهندگی در یونان باشند. این افراد باید توجه داشته باشند که در حال حاضر بیش از 50000 پناهنده در یونان وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله ازدحام و نبود بودجه مالی کافی در بدترین شرایط، زندگی می کنند. در واقع پناهندگی در تمامی کشورهای دنیا خطرناک و غیرقانونی است اما در یونان خطرات آن چندین برابر است. بارها اتفاق افتاده که نیروهای گارد ساحلی یونانی قایق های پناهندگان را در دریا سرنگون کرده اند یا به پناهندگان تیراندازی نموده اند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به یونان توضیحاتی ارائه گردید و مشخص شد اقدام از طریق روش پناهندگی غیرقانونی است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *