ویزای تحصیلی

تحصیل در لیتوانی

تحصیل در لیتوانی

در سال 2024 می توان گفت تحصیل در لیتوانی موضوعی است که به جهت هزینه های پایین تحصیل و زندگی نظر متقاضیان ایرانی را جلب می کند. برای آن دسته از عزیزانی که به عنوان یک دانشجوی خارجی قصد تحصیل در این کشور را دارند در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. ضمنا مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخگوی سوالات شما عزیزان به صورت تلفنی نیز هستند. لیتوانی مرکز ارتباطات شلوغ بین اروپای غربی و شرقی است. این کشور با جمعیتی حدود 2.8 میلیون نفر از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا پیوسته است. در طول دو دهه گذشته، سیستم آموزشی لیتوانی اصلاحات هیجان انگیزی انجام داده است. در ادامه مقاله تحصیل در لیتوانی با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به لیتوانی 2024

کشور لیتوانی امروزه صدها گزینه آموزشی تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین ­المللی قرار داده است. در لیتوانی بیش از 30 موسسه آموزشی عالی وجود دارد. برنامه های تحصیلی در لیتوانی بر اساس سیستم انتقال اروپایی ارزیابی می شوند. تحصیلات تکمیلی در لیتوانی را بر اساس سه سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکترا میتوانید بگذارانید. 14 دانشگاه عمومی، 8 دانشگاه خصوصی در این کشور وجود دارد. برای تحصیل در لیتوانی باید با هزینه تحصیل، مدارک مورد نیاز و غیره آشنا شوید و یک برآورد اولیه داشته باشید. در 2024 آغاز سال تحصیلی در این کشور از ماه سپتامبر است و تا پایان ماه ژوئن ادامه دارد. هر سال آموزشی به دو ترم پاییز و بهار تقسیم می شود.


هزینه تحصیل در لیتوانی

لیتوانی از واحد یورو به عنوان پول رایج استفاده می نماید. برای شهروندان اتحادیه اروپا هزینه تحصیل در لیتوانی معمولا از 1000€ تا 5000€ (یورو) در سال است. در سال برای مقطع لیسانس و فوق لیسانس 2000€ تا 6000€ (یورو) در سال است. در حالی که برنامه های دکترا در محدودهای بالاتر از 7000€ تا 8000€ (یورو) در سال است. دانشجویان خارجی خارج از اتحادیه اروپا ممکن است هزینه های مختلف تحصیلی را پرداخت نمایند. بسته به برنامه دانشگاه و محل دانشگاه این هزینه متفاوت است. همچنین اگر در یک دانشگاه در لیتوانی تحصیل کنید، ممکن است واجد شرایط دریافت کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه باشید. یک مزیت قابل توجه برای کسانی که تحصیل در لیتوانی را انتخاب می کنند، هزینه پایین زندگی است. مسکن دانشجویی می تواند به اندازه 200€ (یورو) در هر ماه هزینه داشته باشد.

اطلاعات بیشتر در باب رشته حسابداری در لیتوانی

شرایط تحصیل رایگان در کشور لیتوانی

دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور لیتوانی با ارائه امکان اخذ بورسیه تحصیلی، سعی در کاهش و یا رایگان کردن تحصیل برای دانشجویان واجد شرایط داشته اند. انواع مختلفی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در مراکز آموزشی این کشور ارائه می شود که موارد مختلفی از جمله هزینه تحقیقات و مطالعات دانشجویان، هزینه زندگی، هزینه تحصیل و غیره را پوشش می دهند. از شرایط لازم جهت اخذ بورسیه می توان به رزومه تحصیلی درخشان و اثبات عدم توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور اشاره نمود. مدارک لازم جهت اخذ کمک هزینه تحصیلی کشور لیتوانی به شرح زیر است:

  • نامه اخذ پذیرش از دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی معتبر در کشور لیتوانی
  • گواهی اثبات عدم توانایی مالی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان متناسب با رشته انتخابی
  • آخرین مدارک تحصیلی و مقالات به همراه ترجمه آن ها

بررسی شهرهای لیتوانی برای تحصیل

لیتوانی یکی از جنوبی ترین ایالت های بالکان است که به دلیل زیبایی بی نظیر خود از جمله خط ساحلی خیره کننده شهرت دارد، با توجه به موقعیت شمالی این کشور و وجود جنگل های سرسبز، تپه ها، رودخانه ها، نهرها و دریاچه ها انتخابی ایده آل برای دوستداران طبیعت می باشد. این کشور به عنوان یکی از سریعترین اقتصادها در اتحادیه اروپا محسوب می شود در بین کشورهای اروپا غربی هزینه تحصیل در لیتوانی ارزان و مقرون به صرفه است. علاوه بر این برخی از مردم این کشور تحصیل کرده ترین و دو زبانه ترین مردم در اروپا هستند. لیتوانی به 10 استان (بزرگترین استان: ویلنیوس) تقسیم شده است، نام هر استان با نام شهری که در مرکز آن جای گرفته است یکی می باشد. شهر ویلنیوس بزرگترین شهر کشور لیتوانی است که به عنوان پایتخت این کشور نیز شناخته می شود. بهترین شهرهای لیتوانی برای تحصیل عبارتند از:

  • ویلنیوس
  • کاوناس
  • کلاپیدا

بازار کار لیتوانی برای فارغ التحصیلان

لیتوانی دارای یک اقتصاد مدرن با یک ذهنیت جهانی است و بسیاری از شرکت های بین المللی دارای دفاتر در کشورهای دیگر هستند. اما با وجودی که مهارت انگلیسی به طور قابل توجهی بالا است، به ویژه در میان جوانان، زبان لیتوانی ممکن است هنوز بزرگترین مانع برای کارگران خارجی باشد. اگر بعد از فارغ التحصیلی در کشور بمانید، بهترین فرصت برای پذیرش یک دوره زبان لیتوانی در اوایل اقامت است تا بتوانید شانس خود را برای رقابت با متقاضیان شغلی محلی افزایش دهید. در حین تحصیل نیز شما اگر مجوز کار دریافت نمائید و همچنین بتوانید کار نیمه وقت پیدا نمائید می توانید مشغول به کار شوید. همچنین در مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد معمولا 20 ساعت اجازه کار در هفته را دریافت می نمائید. در مقطع دکترا نیز شما 30 ساعت اجازه کار در هفته را دارید.

اخذ ویزا جهت تحصیل در لیتوانی

اخذ ویزا جهت تحصیل در لیتوانی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای مهاجرت به این کشور و ادامه تحصیل نیازمند اخذ ویزا می باشند. برای اخذ ویزا شما نیاز دارید در مرحله اول نامه پذیرش خود را از یک دانشگاه در لیتوانی دریافت نمائید. مدارک تحصیلی خود را برای اخذ پذیرش به دانشگاه ارسال می نمائید و در صورت مناسب بودن شرایطتان از لحاظ تحصیلی و مالی می توانید نامه پذیرش را دریافت نمائید. بعد آن وارد مرحله اخذ ویزای تحصیلی می شوید. برای اخذ ویزا شما باید مدارک لازم را به سفارت آن کشور در کشور خودتان ارائه دهید مدارک مورد نیاز بسته به مقطع تحصیلی شما و بته به شرایط شما متفاوت است. ولی به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:

  1. مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  2. نامه پذیرش از دانشگاه
  3. گذرنامه ای که دارای اعتبار کافی باشد.
  4. مدارک مالی که شامل تمکن مالی شما می باشد که از بانک شما صادر می شود.
  5. گواهی سلامت پزشکی
  6. عدم سوء پیشینه
  7. مدارک زبان که بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما متفاوت است.

بهترین دانشگاه های لیتوانی

بهترین دانشگاه های لیتوانی که در جهان شناخته شده می باشند به صورت زیر می باشند:

  • Kaunas University of Technology
  • Vilnius University
  • Aleksandras Stulginskis University
  • University of Bialystok
  • ISM University of Management and Economics
  • Kaunas University of Technology
  • Klaipėda University
  • LCC International University
  • Lithuanian Academy of Music and Theatre
  • Mykolas Romeris University
  • Šiauliai University

الزامات زبان برای تحصیل در لیتوانی

مدرک زبان انگلیسی شما برای مقطع لیسانس معمولا باید در سطح آیلتس 5 یا 5.5 باشد. برای فوق لیسانس مدرک زبان شما باید در سطح آیلتس 6 یا 6.5 باشد. برای مقطع دکترا مدرک زبان شما باید حداقل در حد آیلتس 7 باشد. اتباع کشور لیتوانی معمولا چند زبانه هستند. زبان اصلی این کشور لیتوانی می باشد ولی دو سوم جمعیت این کشور به زبان انگلیسی مسلط هستند. دانشگاه های این کشور این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که به دوره های زبان در لیتوانی را آموزش ببینید. ولی این امکان را دارید که به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور تحصیل نمائید.

طول دوره تحصیل در لیتوانی

طول دوره تحصیل در این کشور مانند سایر کشورهای اروپایی است. در مقطع لیسانس شما معمولا باید 4 سال را برای اخذ مدرک کارشناسی طی نمائید. برای مقطع فوق لیسانس شما معمولا 2 سال را برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد طی می نمائید. برای مقطع دکترا نیز معمولا 3 سال را باید به تحصیل در این کشور اختصاص دهید. لازم به ذکر است که برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا شما نیازمند این می باشید که استاد راهنما یا سوپروایزر داشته باشید. تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به سال ها تجربه در زمینه مهاجرت، شما عزیزان را در راستای اخذ ویزای کاری، سرمایه گذاری و تحصیلی در تمام مسیر راهنمائی نموده و گام به گام شما را هدایت نماید.

پرسش هایی درباره تحصیل در لیتوانی

برخی از افراد به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. آن ها کشورهای مختلفی را در نظر دارند و توجه چندانی به مقصد نهایی خود نمی کنند. البته برخی از افراد نیز به دلیل هزینه های بالای تحصیل، امکان مهاجرت به بسیاری از کشورهای پیشرفته را ندارند. در چنین شرایطی است که انتخاب کشوری مانند لیتوانی نیز می تواند مطرح شود. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شود عبارتند از:

  • آیا لیتوانی مقصد مناسبی برای تحصیل در اروپا است؟ این کشور را می توان در دسته کشورهای درجه دوم اروپایی قرار داد.
  • مهم ترین امتیازی که تحصیل در لیتوانی می تواند به همراه داشته باشد چیست؟ در شرایط کنونی باید به این نکته اشاره کرد که هزینه های تحصیلی که این کشور می تواند به همراه داشته باشد بهترین گزینه ای است که می توان در اروپا داشت.
  • آیا دریافت ویزای تحصیلی لیتوانی سخت است؟ برای شهروندان ایرانی، چالش هایی در این رابطه وجود دارد که باید آن ها را رفع کرد اما به نسبت کشورهایی نظیر ایتالیا، دریافت ویزا از لیتوانی سخت تر است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *