مهاجرت

پناهندگی در ایتالیا

پناهندگی در ایتالیا

پناهندگی در ایتالیا یکی از راه های غیرقانونی و پر خطر برای متقاضیانی است که خواستار مهاجرت به این کشور تاریخی و مدرن هستند. مهاجرت بر پایه پناهندگی، یکی از راه های ترک وطن و رسیدن به کشور مقصود برای زندگی دیگر است. هر کشور قوانین به خصوصی را برای پناهندگان وضع نموده است. در این مقاله با وضعیت پناهنده در کشور ایتالیا و نحوه برخورد دولت این کشور با افراد پناهجو آشنا می شویم.

  • آیا ایتالیا پناهجو می پذیرد؟
  • شرایط پناهندگی در کشور ایتالیا چیست؟
  • وضعیت پناهندگان در ایتالیا چگونه است؟
  • مراحل پناهندگی در این کشور چیست؟
  • پناهندگان در ایتالیا از چه حقوقی برخوردارند؟
  • انواع روش های قانونی برای مهاجرت به ایتالیا چیست؟

گرچه پناهندگی در ظاهر روشی کم خرج است اما واقعیت آن است که هزینه، اعم از هزینه های مالی است و این مسئله ای است که عمدتا لحاظ نمی شود. بزرگ ترین هزینه ای که ممکن است فرد در این روش بپردازد، زندگی و جان خویش است یعنی همان چیزی که اصلا برای تامین آن دست به چنین کاری زده است. این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است. متاسفانه همواره شاهد اخباری هستیم که تعدادی از مهاجران غیرقانونی در مسیرهای مختلف زمینی و دریایی برای رسیدن به کشور مورد نظرشان طی سوانح طبیعی مانند طوفان در دریا یا حوادث عمدی مانند معدوم کردن آن ها توسط سوداگران و قاچاقچیان انسان، جانشان را از دست می دهند.

شرایط پناهندگی در ایتالیا

مبتنی بر کنوانسیون بین المللی ژنو که پر اهمیت ترین ماده حقوق بین الملل بشر دوستانه بشمار می رود، اگر شهروند کشوری به جهت مسائل شخصی، باورهای دینی، گرایشات سیاسی، جنگ و ناامنی، در معرض خطر جدی قرار بگیرد به گونه ای که خوف شدید مبنی بر شکنجه شدن یا حتی به قتل رسیدن او وجود داشته باشد و بدین سبب به یکی از کشورهای عضو کنوانسیون پناهنده شود، آن کشور مقصد موظف است پذیرای وی باشد و شرایطی را فراهم نماید که وی بتواند با برخورداری از حقوق اولیه خویش به زندگی در آن کشور ادامه دهد.

البته تعهد فوق، موارد استثنایی هم دارد مانند: محکومین جنایت بر اساس قوانین کیفری، افراد پر مخاطره برای امنیت کشور، افراد با سابقه عضویت در باندهای تروریستی و تبهکاری، افراد متهم به مخالفت و مقابله با مقاصد و اهداف سازمان های بین المللی و بشر دوستانه و غیره. کشور ایتالیا با پیوستن به این کنوانسیون و عضویت در آن، درخواست پناهجویان را طبق قانون مربوطه بررسی نموده و واجدین شرایط را می پذیرد. این کار بر عهده وزارت کشور ایتالیا است.

وضعیت پناهندگی در ایتالیا

زمانی که فرد پس از پشت سر گذاشتن تمام موانع و خطرات سفر بتواند خود را به خاک ایتالیا برساند، تازه پروسه دیگری تحت عنوان درخواست پناهندگی از ایتالیا و بررسی آن از طرف دولت را در پیش رو خواهد داشت. از آن جا که ایتالیا موقعیت جغرافیایی خاصی در قاره اروپا و در نسبت با خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) دارد، یکی از قطب های اصلی ورود پناهندگان به شمار می رود.

وضعیت پناهندگی در ایتالیا در 2023

برخی از این پناهندگان به ایتالیا به عنوان مقصد و برخی دیگر به عنوان دروازه ورود به اروپا می نگرند و در هر 2 حالت، این مسئله فشار اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه ایتالیا وارد می کند. بروز چنین پدیده ای باعث می گردد که ایتالیا به رغم عضویت در کنوانسیون ژنو در حمایت از پناهجویان و نیز پیروی کلی از قوانین بشر دوستانه اتحادیه اروپا، سیاست های سخت گیرانه ای را در مواجه با این مهاجران غیرقانونی اتخاذ نماید. نتیجه این سیاست های سخت گیرانه، فشار روحی و روانی شدید به آنان و حتی در موارد زیادی، رد درخواست پناهندگی آنان از سوی دولت است که اساسا این سفر پرمخاطره آن ها را بی نتیجه گذاشته و رویاهای آنان را نقش بر آب می کند. در حال حاضر در سال 2023 دولت ایتالیا در پذیرش پناهندگان سختگیری های خیلی زیادی را اعمال می نماید.

درباره هزینه زندگی در ایتالیا 2023

یکی از مقولات مهمی که پناهجویان و مهاجران خارجی در سفر به ایتالیا بایستی بدان توجه داشته باشند، هزینه زندگی در این کشور اروپایی است. هزینه ای که تعیین کننده نهایی آن سبک زندگی و نیز محل اسکان افراد در ایتالیاست. در ضمن متوسط آن در کشور ایتالیا حدود €1357 (یورو) در ماه می باشد.

همانگونه که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، بیشترین بودجه هر فردی در کشور ایتالیا صرف خرید خواروبار از بازار می شود:

توزیع درصدی هزینه زندگی در ایتالیا

مراحل پناهندگی در ایتالیا

پناهندگان ممکن است از طریق غیرقانونی و یا حتی از طریق قانونی وارد خاک ایتالیا شده باشند، مانند فردی که ویزای توریستی یا اقامت از طریق تمکن مالی گرفته و طی آن وارد این کشور شده و اکنون متقاضی پناهندگی در ایتالیا گشته است. فرد متقاضی باید به یکی از ادارات دولتی پلیس مراجعه کرده و طی ثبت نام و پر کردن فرم های مربوطه، درخواست پناهندگی خود را رسما به دولت اعلام کند و منتظر بررسی و پاسخ آن بماند.

مراحل پناهندگی در ایتالیا

حقوق پناهندگان در ایتالیا

پناهجویان تا زمان اعلام نتیجه درخواست خود توسط دولت، از حقوق و مزایایی بهره مند خواهند شد که در این بخش از مقاله به این حقوق اشاره می شود.

  • برخورداری از سرپناه مناسب که معمولا به صورت کمپ هایی برای اسکان آن ها از سوی دولت اختصاص یافته است.
  • حق برخورداری از غذای مناسب
  • حق برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی مناسب
  • برخورداری از مقرری و کمک هزینه
  • حق داشتن اوراق هویتی موقت و جواز تردد و غیره

همچنین باید مورد توجه داشت که طی قانون دیگری موسوم به قانون دوبلین، اولین کشوری که پناهجو در آن شناسایی و اطلاعات وی در آن کشور ثبت گردد، مسئول نهایی رسیدگی به وضعیت پناهجو می باشد. مثلا اگر فردی به قصد پناهندگی عازم ایتالیا گشته و در میان راه در یکی از کشورهای مسیر مانند یونان توسط پلیس شناسایی شده و وضعیت او ثبت گردیده، حتی اگر نهایتا به ایتالیا هم برسد، باز وضعیت او در یونان بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

یعنی گرچه آن فرد به موجب قوانین بین الملل بشر دوستانه به کشور مبدا اصلی بازگردانده نمی شود ولی امکان پناهندگی در ایتالیا را نیز دیگر نخواهد داشت و به یونان بازگردانده شده و نهایتا می تواند روی پناهندگی در یونان حساب باز کند. البته معمولا کشورهایی مانند یونان و حتی خود ایتالیا که بیشتر به مثابه دروازه ورود به اروپا هستند و نه مقصد نهایی پناهجویان، به جهت تبعات اقتصادی و اجتماعی که بر آن ها تحمیل خواهد شد، ابتدائا سخت گیری در این امر ندارند مگر با فشار سایر کشورهای اروپایی که مقصد نهایی پناهجویان هستند.

قانون مهاجرت از طریق پناهندگی در ایتالیا

طبق صحبت های وزیر امور خارجه ایتالیا، این کشور مصمم است که میزان مهاجرین را در این کشور کاهش دهد و طبق گفته های او، ایتالیا دیگر اردوگاه پناهندگان اروپا نخواهد بود و قول داده است که اقدام جدی برای کاهش واردات مهاجران و بازگرداندن کسانی که قبلا به آنجا آمده اند، نماید. با این وضعیت به نظر می رسد که مهاجرت از طریق پناهندگی در کشور ایتالیا به نسبت دیگر کشورهای اروپایی مشکل تر و دست نیافتنی تر باشد. ضمن اینکه مهاجرین فعلی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

در حال حاضر بیش از 10000 نفر از پناهجویان آسیب پذیر حق دسترسی به اقامت دائم 2 ساله و خدمات ایتالیا را پس از قانون جدیدی که توسط دولت ماتئو سالوینی به امضا رسید را از دست دادند. اما در 2 سال اخیر هزاران نفر آماده بودند که خدمات دولت را دریافت نمایند. بر طبق مصاحبه ای که با پناهجویان صورت گرفته است دولت به اکثردرخواست ها پاسخ منفی داده است. تقاضای پناهندگی در ایتالیا از 3 نوع می باشد که عبارتست از:

  • پناهندگی مذهبی
  • پناهندگی اجتماعی
  •  پناهندگی سیاسی

گروه های کمک کننده هشدار می دهند که قانون جدید بحران موجود در ایتالیا را متوقف می کند و در حال تلاش برای مقابله با ارائه خدمات اساسی به حدود 180000 پناهنده و پناهجوی در انتظار تصویب هستند و تقریبا بسیاری از آن 500000 مهاجر بدون ثبت نام نیز قبلا از سیستم پذیرش خارج شده اند.

روند پناهندگی در ایتالیا

پناهجویی که خود را به هر طریقی چه قانونی و چه غیرقانونی به کشور ایتالیا رسانده است، باید به یک مرکز پلیس (Questura) مراجعه کرده و درخواست پناهندگی خود را ثبت نماید. متقاضی باید بدین منظور، دو مصاحبه را انجام دهد که بدین صورت می باشد:

رویهشرح
مصاحبه اولثبت اثر انگشت و عکس، ارائه سندی معتبر به منزله کارت شناسایی و گواهی تردد و برخورداری از سایر حقوق مربوطه
مصاحبه دوممصاحبه اصلی می باشد و شخص متقاضی می بایست مدارکی دال بر دلیل پناهندگی ارائه دهد.

بررسی درخواست پناهجو در ایتالیا معمولا در حدود 9 ماه به طول می انجامد. نهایتا این درخواست می تواند مورد قبول، رد و یا حالت سومی موسوم به وضعیت حمایتی گردد. وضعیت حمایتی عبارت است از حالتی که درخواست متقاضی رد شده باشد ولی دولت بنا به دلایلی بشر دوستانه (مانند این که متقاضی شرایط سنی یا جسمی خاصی دارد) یا به دلایلی تحمیلی (مانند آن که متقاضی در معرض خطر جدی باشد) به آن فرد پناهندگی غیر دائم می دهد. اگر درخواست متقاضی رد شود، وی می تواند ظرف مهلت قانونی، تقاضای تجدید نظر نماید که لازم است برای این مرحله، مدارک بیشتر و موجه تری را ارائه نماید.

مهاجرت قانونی به ایتالیا

هنگامی که در میان مردم عامی بحث از مهاجرت می شود، معمولا ذهن افراد به مهاجرت از طریق پناهندگی سوق می یابد در صورتی که برای ورود به کشور ایتالیا با هزینه بسیار پایین از طریق ویزای تحصیلی ایتالیا و همچنین تحصیل در ایتالیا به همراه بورسیه وجود دارد. از مجموع آن چه درباره پناهندگی در ایتالیا گفتیم، به خوبی روشن است که اصل پناهندگی در درجه اول و پناهندگی به ایتالیا در درجه دوم، تصمیمی بسیار نادرست است.

هیچ تضمینی برای سالم رسیدن به مقصد وجود ندارد و در مرحله بعد، هیچ تضمینی برای پذیرفتن درخواست پناهندگی و اعطای تابعیت از سوی آن دولت وجود ندارد. به فرض توفیق در هر 2 مرحله قبلی، زندگی جدید او همواره با تبعات و حاشیه های حقوقی و اجتماعی خاصی همراه خواهد بود که به هیچ روی، دوست داشتنی و مطلوب نخواهد بود. بنابراین گرچه پناهندگی، یکی از 6 راه مهاجرت است ولی بدترین آن ها است که فرآیندی طولانی و خطرناک می باشد. راه های اقامت قانونی ایتالیا عبارتند از:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • از طریق ازدواج
  • اقامت از پس از تحصیل در ایتالیا
  • سرمایه گذاری و ثبت شرکت

در مقاله فوق بر آن شده ایم که اطلاعاتی در باب پناهندگی در کشور ایتالیا و شرایط پناهندگی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از سایر موسسات معتبر حقوقی در باب مهاجرت و اخذ اقامت و تابعیت می باشد که هیچ گونه خدماتی در باب روند غیر قانونی به خصوص پناهندگی ارائه نمی دهد.

سوالات پرتکرار در خصوص پناهندگی در ایتالیا

متقاضیان پناهندگی در ایتالیا باید پیش از اقدام موارد زیر را مورد توجه قرار دهند:

  1. چه کسانی می توانند اعلام پناهندگی کنند؟ به هر فردی که امنیت جانی و مالی در کشور خود نداشته باشد، فرصت پناهندگی داده خواهد شد.
  2. چه کسانی می توانند در ایتالیا اعلام پناهندگی کنند؟ همه افرادی که دارای شرایط درخواست پناهندگی در ایتالیا باشند و به صورت قانونی وارد این کشور شده اند.
  3. آیا اعلام پناهندگی در کشور ایتالیا ممکن است؟ در حال حاضر قوانین ایتالیا تغییر کرده است و امکان اعلام پناهندگی در این کشور وجود ندارد.
  4. مهاجرت از طریق پناهندگی در ایتالیا چه مدت به طول خواهد انجامید؟ هیچ تضمینی در خصوص این موضوع وجود ندارد و پروسه پذیرش پرونده ممکن است تا 2 سال به طول بیانجامد.
  5. شانس مهاجرت از طریق پناهندگی در ایتالیا چه میزان است؟ در حال حاضر هیچ شانسی برای ورود به ایتالیا از طریق پناهندگی وجود ندارد و این عمل بر خلاف قوانین داخلی این کشور است.
3.5/5 - (2 امتیاز)

15 دیدگاه برای “پناهندگی در ایتالیا

  1. نیما گفت:

    سلام من نیما هستم اتباع افغان ساکن تهران چند ساله اینجا هستم میخواستم ببینم که ایتالیا الان واقعا مهاجر می‌پذیره یا اعلام کرده اگه اعلام کرده میشه کمک کنید ممنون میشم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بهتره که کشورهای دیگه رو برای پناهندگی انتخاب کنید چون که ایتالیا مشکلات قانونی درونی برای پذیرش پناهجویان داره و مشخص نیست که شما پذیرش بشید یا خیر

  2. سید حکیم شاه گفت:

    سلام نام من سید حکیم هست قبلا در نظام افغانستان بودم دولت سوقط کرد من در ایران امدم فعلا هم نمیتونم افغانستان بیروم چون از طرف طالبان زیر تهت هستم وفعلا فراری هستم جانم در خطر هست میشه همرایم همکاری کند تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بهتر هست کشور دیگری رو برای مهاجرت خودتون انتخاب کنید چون ایتنالیا خیلی سخت به پناهنده ها اقامت می دن

  3. پرستو گفت:

    سلام
    من با دعوت نامه دوس پسرم اومدم ایتالیا کاملا قانونی میخام بدونم میتونم اقدام کنم برای پناهندگی ایتالیا ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      می تونید درخواست کنید ولی دریافت پناهندگی در این کشور بسیار سخت هست

  4. سعید گفت:

    سلام دوست عزیز. من دو فرزند دارم و قصد دارم اقدام به اخذ ویزای توریستی از ایتالیا کنم و از اونجا خودم رو به آلمان برسونم و اعلام پناهندگی کنم. شرایط بنده برای اخذ ویزای توریستی شامل تمکن مالی و سابقه کار و بیمه تامین اجتماعی و داشتن ملک و ماشین و تمکن مالی مناسب هست و حدود ده سال در ارگان دولتی مشغول به کار هستم.
    خواستم بپرسم آیا شانس گرفتن ویزای توریستی ایتالیا رو دارم و اینکه اگر به آلمان بروم آیا قانون دوبلین به ما میخوره و یا اینکه چون ایتالیا پناهنده قبول نمیکنه، احتمال دوبلین خوردن کم هست؟
    با تشکر از وقتی که میزارید.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما چون از ایتالیا وارد شدید، فقط به ایتالیا می تونید درخواست پناهندگی بدید.
      متاسفانه در حال حاضر موسسه ما در رابطه با ویزاهای توریستی خدماتی نداره ولی در آینده این امکان رو خواهیم داشت.

  5. علی گفت:

    خیلی ممنون از شما!

  6. علی گفت:

    سلام
    من اهل افغانستان هستم و در یک اداره دولتی کار میکنم پس از سقوط دولت قبلی و روی کار امدن امارت اسلامی طالبان یکی از همکاران ایتالیایی ( فعلا رییس یک اداره دولتی در کشور خودش میباشد) بنده به من پیشنهاد داد تا ویزای بشردوستانه کشور ایتالیا را بگیرم و قول هر نوع همکاری را برایم داد و CV و تمام مشخصات بنده را گرفت و توسط ایمیل خودش به سفارت ایتالیا فرستاد اما با گذشت تقریبا دو ماه سفارت هیچ جوابی به ایمیل همکار ایتالیایی بنده نداده. سوال من این است که آیا امکان گرفتن ویزای بشر دوستانه از این طریق برایم هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله امکانش هست اما حقیقت امر این هست که ایتالیا از کشورهای مناسب اروپایی برای پناهندگی نیست. بهتر هست از طریق کشورهایی مثل آلمان و هلند در اروپا اقدام کنید یا اگر تسلط به زبان دارید از طریق ویزای کاری برای کشورهای مختلف اقدام کنید تا شرایط مهاجرت شما ساده تر شود.

  7. محمدعیسی گفت:

    سلام من اتباع افغانم برای فعلآ در ایرانم باخوانه وادم کل پنچ نفریم من ۲۷ سال سین دارم وپسر بوزوکم ۷ سالش است من در افغانیستان سرباز اوردو بودم .. وحالا درایران بدون هیج مداریک استم هرلحضه پولیس ایران دستش بیوفتم میفریست افغانیستان اونجا اومید نیست بجوز کوشتن لطفا بخاطیر انسانیت واین بجهای کوجکم یکراه نشانم بده لطفا

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید خودتون رو به کشوری برسونید که اعلام کرده پناهجوهای افغانستان رو می پذیره

  8. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید من یک اتباع افغان هستم از افغانستان فرار کردم اومدم ایران ی ماه میشه خونه مون آتش زدن طالبان هرچی داشتم نداشتم از بین بردن مادر برادرم کشتن الان تو ایران بی سر پناه هستم توراخدا کمکم کنید منو به پناهندگی قبول کند

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای شما آرزوی صبر می کنم
      شرایط پناهندگی در ایتالیا در حال حاضر مناسب نیست و در بسیاری از موارد اجازه پناهندگی به شهروندان خارجی رو نمی دن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *