مهاجرت

مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

به‌ عنوان خط مشی اصولی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، کارشناسان ما هرگز مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی را به دلیل ریسک‌ های متعدد و مشکلات و موانع قانونی پیش روی مهاجران توصیه نمی ‌کنند. در این مقاله مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی مورد ارزیابی قرار میگیرد. تلاش ما بر این است که مشکلات و نقاط ضعف این روش را به هموطنان گوشزد کنیم.

ارمنستان از جمله کشورهای عضو معاهده اسکان پناهندگان آژانس پناهندگی ملل متحد (UNHCR) می ‌باشد که درخواست وضعیت پناهندگی پناهجویان را با توجه به قوانین و مقررات مهاجرتی خود و سهمیه های اعلامی می ‌پذیرد. شما برای درخواست پناهندگی و رسیدگی به پرونده خود بایستی که به اداره خدمات مهاجرت دولتی جمهوری ارمنستان SMS درخواست پناهندگی دهید و آنها با بررسی مدارک و انجام مصاحبه شخصی از شما، درباره درخواست پناهندگی تصمیم می ‌گیرند.

  • آیا ارمنستان پناهجو می پذیرد؟
  • شرایط ورود به ارمنستان از طریق پناهندگی چیست؟
  • چه کسانی می توانند در ارمنستان اعلام پناهندگی کنند؟
  • شرایط پناهجویان در ارمنستان چگونه است؟

نحوه درخواست پناهندگی در مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

شما می توانید درخواست پناهندگی خود را پس از ورود به خاک ارمنستان و نقاط مرزی (فرودگاه و مرزهای زمینی) به صورت مکتوب یا شفاهی ارائه دهید. همچنین حق درخواست پناهندگی را دارید اگر چنانچه شما به طور غیرقانونی (بدون پاسپورت، ویزا و مدرک مسافرتی) وارد خاک ارمنستان شدید. شما بایستی هر چه زودتر قصد خود از ورود به ارمنستان را به گاردهای مرزی یا ماموران اداره پاسپورت و ویزای مستقر در نقاط مرزی اعلام نمائید. اما اگر در خاک ارمنستان هستید، بایستی که در اسرع وقت اداره خدمات مهاجرتی را بازدید کرده و فورا درخواست برای اعطای پناهندگی را تحویل مقامات زیربط دهید. شما و اعضای خانواده شما بایستی آماده مصاحبه با کارمند اداره خدمات مهاجرتی ارمنستان SMS شوید که اگر شما مسلط به زبان ارمنی نمی باشید، مصاحبه از طریق یک مفسر انجام می شود.

مدارک برای تشکیل پرونده پناهندگی ارمنستان در 2023

شما به عنوان پناهجو در ارمنستان در سال 2023 به منظور درخواست اعطای وضعیت پناهندگی بایستی کلیه مدارک هویتی و شخصی خود را تحویل SMS دهید. این مدارک در تصمیم گیری نهایی درباره مهاجرت به ارمنستان و وضعیت پناهندگی شما در ارمنستان نقش مهم و بسزایی ایفا می کنند و عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر متقاضی
  • کارت شناسایی یا ID کارت متقاضی
  • گواهی ازدواج
  • گواهی تولد

نحوه درخواست پناهندگی در مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

فرآیند رسیدگی به درخواست های پناهندگی ارمنستان

اداره خدمات مهاجرتی ارمنستان یا همان SMS مسئول رسیدگی به کلیه درخواست های پناهندگی و تصمیم گیری درباره آنهاست. SMS پس از دریافت درخواست پناهندگی در طی یک دوره زمانی 3-6 ماهه تصمیم گیری نهایی را اتخاذ می کند که این تصمیم معمولا از طریق نامه ای خصوصی و محرمانه به اطلاع متقاضی پناهجویی رسانده می شود. تصمیم می تواند مثبت (اعطای وضعیت پناهندگی) یا منفی (رد وضعیت پناهندگی) باشد.

حقوق پناهجویان در مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی مزایایی را برای فرد پناهنده به همراه دارد. شما حق این را دارید که تا زمان تعیین تکلیف درخواست پناهندگی، به کشور خود برنگردید. حق دارید که در هر لحظه ای با UNHCR در تماس باشید. همچنین حق اقامت در مرکز پذیرش و اخذ خدمات بهداشتی و غذایی را دارید. شما در ارمنستان حق جابجایی و مسافرت آزادانه را دارید.

شما حق فرجام خواهی و تجدیدنظر دریاره رد درخواست پناهندگی خود را خواهی داشت. حق کار در ارمنستان را با شرایط یکسان همانند سایر شهروندان ارمنستانی را دارید. شما همچنین به عنوان پناهنده حق تحصیل در ارمنستان همانند سایر شهروندان ارمنی را دارید. شما در استفاده از مزایای تامین اجتماعی و خدامات مراقبت بهداشتی حق و حقوق یکسانی با سایر شهروندان ارمنستانی دارید. با وجود این حقوق برای شما به عنوان پناهجو در ارمنستان، شما متعهد هستید که به قوانین و مقررات ارمنستان احترام بگذارید.

آمار پناهندگان در ارمنستان

بر طبق گزارشات موثق اخذ شده از آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد UNHCR، این آژانس حضور خود را در کشور ارمنستان در دسامبر سال 1992 در پاسخ به درخواست دولت ارمنستان برای کمک به مهاجرت دسته جمعی 360000 پناهجوی ارمنی تبار از آذربایجان که به واسطه مناقشه ناگورنو- قره باغ بین 1988 و 1992 از این کشور گریخته بودن را مستحکم کرد. در ادامه، ارمنستان از سال 2004 میزبان پناهجویان ارمنی تبار از کشورهای مختلف دنیا همانند عراق بود. ارمنستان سهم پناهندگی بین المللی در حدود 22000 فرد آواره از سوریه را که بدنبال پناهندگی از ارمنستان در طی سال های 2018-2012 بودند، بر عهده گرفت که از این تعداد حدود 15000 پناهجو هنوز هم به اقامت در ارمنستان ادامه داده و از ارمنستان درخواست حفاظت می کنند.

جدول زیر به خوبی وضعیت آماری پناهندگان در سال گذشته در این کشور را نشان می دهد:

شمارهکشورتعداد پناهجویان پذیرفته شده
1سوریه (پناهندگان، پناهجویان و اشخاص در وضعیت شبه پناهندگی)14709
2آذربایجان1390
3عراق1092
4ناگارنو- قره باغ (افراد در وضعیت شبه پناهندگی)573
5اوکراین122
6ایران76
7یمن21
8سایر ملل102
9کل پناهندگان18085

نکات مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی با مسیر سخت و طولانی پذیرش وضعیت پناهندگی در این کشور مواجه است. متقاضیان پناهدگی در ارمنستان بایستی که به هنگام ورود به مرزهای این کشور سریعا درخواست خود را همراه با مدارک هویتی معتبرشان به اداره خدمات مهاجرتی جمهوری ارمنستان SMS تحویل دهند. این اداره مسئول رسیدگی و تصمیم گیری درباره درخواست پناهندگی در ارمنستان می باشد. اصولا گزینه پناهندگی و مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی هرگز توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هموطنان توصیه نمی شود. کارشناسان و وکلای مهاجرتی این موسسه به عنوان یکی از برترین موسسات حقوقی و مهاجرتی کشور آماده اند تا به طور تخصصی روش های آسان و قانونی مهاجرت به ارمنستان و اخذ ویزای این کشور را ارائه دهند.

4/5 - (5 امتیاز)

56 دیدگاه برای “مهاجرت به ارمنستان از طریق پناهندگی

  1. بهار. ب گفت:

    سلام و عرض ادب
    آیا زمانی که کیسمون در ارمنستان قبولی بگیره مثله ترکیه به کشور سوم فرستاده میشویم؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر

  2. رها گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من میخوام به ارمنستان برای مسافرت برم و دیگه برنگردم ایران امکانش هست بتونم اونجا بمونم و برنگردم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      یا باید شغل پیدا کنید. یا باید تحصیل کنید، یا باید در خواست پناهندگی بدید که سومی رو به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم

  3. هادی گفت:

    سلام اول اینکه کامنتارو خوندم و متوجه شدم که شما چقققدر انسان مهربان محترمی هستید که به تک تک سوآلهایی که ازتون شد تا جایی که تونستید و اطلاع، جواب میدادین..🙏🌷بهترینها برایتان باشد
    و اینکه لطفا منو راهنمایی کنید
    اگر کسی توی اعتراضات اخیر حضور داشته و الان خبردار شده که یک نهاد دولتی دنبالش هست و مجبوره از کشور بیرون بره غیر قانویی به خاک ارمنستان و خودشو تحویل پلیس اونجا بده بعنوان پناهجو امکان قبولی داره؟ و اگر سابقه کیفری از چهار سال پیش داشته باشه مشکلی برای قبولیش پیش نمیاد.؟
    ببخشید طولانی شد موفق باشی بزرگوار🙏💚

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ممنون از حسن توجه شما
      شما باید در نظر داشته باشید که بررسی این پرونده به عهده کشور ارمنستان هست و هیچ قطعیتی در این رابطه وجود نداره.
      شما باید دلایل مشخص و روشنی داشته باشید که نشون بده همچین ادعایی واقعی هست. در صورتی که سابقه کیفری شما برای مردم ارمنستان ایجاد خطر کنه، بله مانع دریافت پناهندگی می شه

  4. کامران گفت:

    سلام …من دیپلم داره ایا میتونم واسه تحصیل به ارمنستان پناهنده بشم
    شرایط مدرسه ها چطوره چون به زبان اونجا مسلط نیستیم

    بعد میشه دوباره به ایران برگشت یا ن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما نیازی نیست که پناهنده بشید.
      اگر دیپلم دارید، می تونید وارد دانشگاه بشید و شروع کنید به تحصیل. زبان انگلیسی هم می تونید تحصیل کنید

  5. Erik گفت:

    سلام اگر فردی در ارمنستان بخواهد بابت گرایش جنسی ش درخواست پناهندگی کنه ، آیا این مدل پناهندگی در ارمنستان مورد پذیرش است ؟؟ در صورت اثبات ؟ سپاس
    کلا خانواده ی LGBT ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید درخواست بدید ولی در نظر داشته باشید که در حال حاضر، این کشور بیشتر افرادی رو پذیرش می کنه که از نظر دینی مشکل داشته باشند

  6. علی گفت:

    سلام میخواستم بدونم کشور ارمنستان اقتصادش چطوریه اصلا برای پناهندگی مناسب هست یا مثلا نسبت به ترکیه چجوره

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر ارمنستان محدودیت هایی برای اعطای پناهندگی توی کشور خودش داره و این مسئله می تونه دریافت پناهندگی در این کشور رو دشوار کنه

  7. علیرضا گفت:

    سلام من یک افغانستانی هستم ایا میشود قانونی ب ارمنستان رفت و درخواست پناهندگی کرد و اگر درخواست پناهندگی رد شود مدارکمان باطل میشود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما به ارمنستان برید و بعد خودتون رو به پلیس معرفی کنید

  8. وحید گفت:

    سلام
    من به دلایلی که واقعا دارم و زندگی در ایران برام سخته
    و….و نمیتونم زندگی در این کشور رو قبول کنم میتونم پناهندگی سیاسی کشور ارمنستان رو بگیرم .. و زمانی که ب صورت قانونی وارد ارمنستان شوم میتوانم از این روند پناهندگی سیاسی در ارمنستان بهره مند شوم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به شما می تونید وارد ارمنستان بشید و درخواست رسمی ثبت کنید

  9. علی گفت:

    سلام. چطور میتوانیم بدون ویزا و پاسپورت وارد ارمسنتان شویم.؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای خروج از کشور و ورود به کشور دیگه نیاز به ویزا خواهید داشت.

  10. Alireza گفت:

    سلام بنده افغان هستم و اقامت ایران رودارم برای دین و مذهبم میخوام برم ارمنستان چون توی افغانستان نمیتونستم بمونم برای مذهبم مشکل ساز بود کمکم کنید من میخوام برم ارمنستان بمونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید خودتون رو به ارمنستان برسونید و در اداره پلیس درخواست پناهندگی بدید

  11. هادی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    اکر در ارمنستان پناهنده شیم و کیسمون قبول شه به کشور سوم میفرستند یا فقط ارمنستان میمونیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در ارمنستان پناهنده بشید در ارمنستان خواهید موند

  12. علی جی گفت:

    سلام
    من میخام پناهنده شم.میشه اول قانونی بریم اونجا بعد همونجا بریم درخاست بدیم؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله میشه اما زمانی که مسیر اقامت قانونی برای شما وجود داره، در صورتیکه صبوری کنید به راحتی می تونید پاسپورت ارمنستان رو به دست بیارید

  13. فرجی گفت:

    سلام.من و دختری چند سال هست عاشق هم شدیم ولی برادر دختر مخالف ازدواجمونه و دختره رو تهدید به مرگ میکنه در صورت ادامه رابطه با من…آیا میتونم با دختره به ارمنستان برم و درخواست پناهندگی اجتماعی بدم؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید درخواست پناهندگی اجتماعی روی این کیس داشته باشید اما باید بتونید این مسئله رو به نوعی اثبات کنید

      1. فرجی گفت:

        ببخشید یعنی چطور باید ثابت کنم ?شاهدم که واسه اونجا یه کار نمیره

        1. امیر جلالی گفت:

          مثل اثر ضرب شتم یا هر چیز دیگه ای
          شما اگر بتونید از طریق تحصیل به این کشور مهاجرت کنید خیلی راحت می تونید بعد از تمام شدن درستون اقامت بگیرید و مشکلی از بابت اقامت نخواهید داشت

  14. امیر غفوری گفت:

    اگر به ارمنستان درخواست پناهندگی بیدیم سازمان ملل درخواست اسکان مجدد قبول میکنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      پرونده شما به قطع مورد بررسی قرار می گیره اما جواب نهایی نامشخص خواهد بود.

  15. محسن گفت:

    روابط سیاسی ارمنستان و ایران به شکلی نیست که ارمنستان پناهجویی که کاملا ثابت کنه که اگر برگرده ایران مشکلی براش پیش میاد رو به دولت ایران تحویل بده؟
    به عنوان مثال ترکیه به راحتی آب خوردن افراد رو تحویل میده و اصلا براش مهم نیست، یا اینکه اصلا ارمنستان از پناهجو محافظت میکنه و مسعولیت هر اتفاقی رو به گردن میگیره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران در خصوص پناهندگی خدماتی ارائه نمیده و به هیج عنوان پناهندگی رو در هیچ کشوری توصیه نمیکنیم

    2. قاسم گفت:

      سلام به شما ودستاندرکاران تون .
      من یک تبعه افغانستان هستم وبا پاسپورت وبطورقانونی به ایران آمده ام ومیخواهم به ارمنستان پناهنده شوم دلایل شواهد ومدارک کافی هم دراختیار دارم درقسمت پناهندگی ام ومیخواهم در درجه اول بصورت کاملآ قانونی اقدام نمایم ازنظر شما که کار شناس مسایل حقوقی استید آیاامکان پزیر است اگر امکان دارد لطفآ دقیقآ بگوید گام های بعدی را چطور وچگونه بردارم .
      ودر درجه دوم اگر اقدامات که در فوق ذکر کردم جواب ندهدمجبورم که پلان B را درنظر بگیرم یعنی اقدام ورد غیرقانونی درصورت موفقیت وردبه خاک ارمنستان آیاامکان دارد که دراپلای پناهندگی ا خانواده ام نیز مشمول کیس ام نمایم یاباید اول انفرادی اپلای کنم وبعد از قبولی خودم برای خانواده ام اپلای بدم ویا اینکه شما میتوانید بصورت قانونی برای اخذویزا کمک ام نماید بادرنظر داست حق الزحمه آن موسسه محترم
      با احترام

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        ما در زمینه پناهندگی خدماتی نداریم.
        شما می تونید به صورت قانونی و از طریق ویزا توریستی به ارمنستان وارد بشید. در نظرداشته بباشید که زمان ورود، می تونید به پلیس این کشور درخواست پناهندگی بدید

  16. ف_د گفت:

    ببخشید در ارمنستان همانند ترکیه امکان اسکان مجدد هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص پناهندگی نداره متاسفانه

  17. گندم گفت:

    سلام خسته نباشید من تو ایران هستم و تخصص ارایشگری دارم اگه خواسته باشم به وسیله خرید ملک در ارمنستان اقامت بگیرم یه خونه در حد ۴۰متر باید چقد به پول ایران داشته باشم که بتونم اونجا خونه ای بخرم و اقامت بگیرم و چجور باید خرید خونه انجام بگیره متاهل هستم با دوتا فرزند

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا مقاله هزینه های تحصیل و زندگی در ارمنستان رو بخونید و اگر سوالی بود بپرسید

  18. دانیال گفت:

    کمکم می کنید چطور این کار رو بکنم

    1. داوری گفت:

      برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  19. دانیال گفت:

    سلام می خوام بیام پناهندگی خود رو به کشور ارمنستان معرفی کنم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه
      به روش های کم خطرتر و درست تر بیاندیشید

  20. سام گفت:

    سلام
    با عرض ادب و خسته نباشید، آیا پناهندگان در ارمنستان مانند ترکیه میتوانند پس از قبولی از کیس پناهندگی به کشور سوم فرستاده شوند؟ یا پناهندگی آنها مختص کشور ارمنستان خواهد بود و قابلیت اسکان مجدد در کشور سوم را ندارد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما هیچ خدمات پناهندگی نداریم

  21. ابراهیم صالحی گفت:

    سلام / بنده موزیسین هستم موسیقی کار میکنم ایا از این طریق میتوانم درخاست پناهندگی کنم؟؟شما میتوانید به من کمک کنید که برپ اونجا هزینه ایی هم باشه میدم خدمتتون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما هیچگونه خدمات پناهندگی نداریم برای راه های قانونی میتونید تماس بگیرید

  22. پوریا گفت:

    عرض ادب
    من یک ورزشکار رشته ی دوویدانی هستم که دارای چندین عنوان قهرمانی و بین اللمللی ام .
    میخواستم بدونم اگه درخواست پناهندگی بدم ایا طبسره ی خواسی شامل حالم میشود که زود تر اقامت بگیرم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما در مورد پناهندگی اطلاعی ندارم اگر در مورد ویزای تحصیل کار ویا سرمایه گذاری درخواست دارید تماس بگیرید

      1. حسن گفت:

        سلام وقت بخیر
        اقلیت مذهبی هستم امکانش هست unدر ارمنستان با من همکاری کنه ک بفرسته منو اوپا؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          ما پرونده شما رو ندیدیم که بخوایم تصمیم گیری کنیم و این بر عهده UN هست.

  23. سجاد گفت:

    با درود فراوان
    برای ورود به ارمنستان باید ویزا بگیرم؟ ممنون از پاسخگویی و محبت شما

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما چه نوع ویزایی منظورتون هست؟

  24. بهنام گفت:

    اگه اقامت ۱۲۰ روزه یا همون اقامت توریستی رو بگیرم میتونم حساب بانکی تو بانکهای ارمنستان باز کنم؟؟؟؟

    اگه در خاست پناهندگی بدم و موافقت بشه میتونم بعد چند سال برگردم ایران و دوباره برم؟؟مشکلی پیش نمیاد از طرف ایران؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید این موضوع را از وکیلی در ارمنستان بپرسید

  25. رضا جعفردخت گفت:

    درود ارمنستان هم اکنون پناهنده قبول میکنه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب حدالامکان راه های قانونی مهاجرت به شما پیشنهاد میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *