مهاجرت

ازدواج در اسلواکی

ازدواج در اسلواکی

ازدواج در اسلواکی در سال 2024 جزء موضوعات مهاجرتی جذاب برای متقاضیانی است که تمایل به ازدواج و اخذ اقامت این کشور را دارند. اما برای ازدواج با تبعه اسلواک و در ادامه اخذ اقامت این کشور اروپایی، افراد بایستی در جریان یکسری قوانین و مقررات قرار گیرند. از جمله شرایط و مواردی که متقاضیان بایستی در این رابطه بدانند را می توان با مطالعه همین مقاله به دست آورد. پس توصیه مشاوران و کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به این عزیزان این است که حتما از مطالب و اطلاعات به روز ارائه شده در این مقاله بهره گرفته و برای شروع اقدامات عملی نیز از مشاوره های وکلای مهاجرتی این موسسه بهره گیرند.

  • شرایط ازدواج در اسلواکی چیست؟
  • آیا می توان از این طریق اقامت دائمی این کشور را به دست آورد؟
  • مراحل قانونی دریافت اقامت از طریق ازدواج در این کشور چیست؟

شرایط اقامت و ازدواج در اسلواکی

متقاضیان ازدواج در اسلواکی ابتداء و قبل از هر چیزی بایستی با قانون اسلواکی آشنا شوند. بر طبق قانون اسلواکی ازدواج در کشور اسلواکی می تواند بین دو شهروند اسلواک یا یک شهروند اسلواک و یک تبعه خارجی منعقد شود. این دسته از افراد بایستی درجریان باشند که آنها می توانند مراسم ازدواج خود را در یک اداره ثبت محلی و یا در کلیسایی انجام دهند. در هر دو صورت، زوجین بایستی گواهی ازدواج خود را در عرض ماکسیمم 3 روز پس از عقد به دفتر ثبت تحویل دهند. برای ثبت رسمی ازدواج نیز همسر خارجی مدارک زیر را بایستی به دفتر ثبت محلی تحویل دهد:

  • شناسنامه
  • گواهی ازدواج صادره توسط خود دفتر ثبت به هنگام برگزاری مراسم ازدواج
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • ویزای اقامت معتبر (شنگن ویزا یا ویزای اقامت اسلواکی)
  • طلاق نامه در صورت ازدواج قبلی

اما قبل از هر گونه تصمیم گیری در اینباره بهتر است کمی هم درباره مزایا و امتیازات اقامت و ازدواج در اسلواکی 2024 نیز آشنا شویم. امتیازاتی که متقاضیان می توانند از این طریق به دست آورند شامل طبف وسیعی از امتیازات شامل موارد زیر می باشد:

امتیازات ازدواج در اسلواکی

اخذ اقامت اسلواکی از طریق ازدواج در 2024

شهروند خارجی که همسر شهروند جمهوری اسلواکی است ممکن است که درخواست روادید اقامت اسلواکی را بدهد. اما سوال اینجاست، اخذ اقامت اسلواکی از طریق ازدواج از کدام نوع روادید است؟ ویزایی که به همسر شهروند اسلواکی داده می شود مدت دار است و در نهایت می تواند منجر به اخذ اقامت دائم و پاسپورت اسلواکی شود. در سال 2024 مراحل این اقدام به شرح ذیل است:

مراحل اخذ اقامت اسلواکی از طریق ازدواج

اقامت موقت اسلواکی از طریق ازدواج

خوشبختانه اقامت و ازدواج در اسلواکی برای کلیه اتباع خارجی قانونی است و افراد در این مسیر هیچ مانع یا محدودیت قانونی ندارند. منتها بایستی از قبل در جریان شرایط ازدواج و نحوه درخواست اقامت اسلواکی آشنا بود. بر طبق قوانین مهاجرتی کشور اسلواکی، همسر خارجی تبعه اسلواکی که قصد اقامت بیش از 90 روزه را در این کشور دارد می تواند برای درخواست اقامت موقت اسلواکی اقدام نماید. بر این اساس، متقاضیان بایستی شخصا به سفارت اسلواکی در تهران و یا به اداره پلیس خارجه در براتیسلاوا مراجعه نمایند.

متقاضیان بایستی فرم درخواست را به انضمام مدارک لازم به سفارت تحویل دهند. در صورتی که سفارت درخواست فردی را نپذیرد، مراتب نیز کتبا به اطلاع متقاضی رسانده می شود. اما اگر درخواست متقاضی پذیرفته شود، آفیسر سفارت فرد متقاضی را از نتیجه با خبر کرده و در آن صورت شخص می تواند در زمان مقرر برای دریافت کارت اقامت خود اقدام نماید. پس کل فرآیند اخذ اقامت و ازدواج در اسلواکی 2024 از قرار ذیل می باشد:

امتیازات ازدواج در اسلواکی

اما در این میان اطلاع از هزینه های ویزا شامل هزینه درخواست ویزا، هزینه صدور کارت اقامت اسلواکی و یا هزینه تمدید ویزا نیز جزء موارد مهمی است که نیاز است تا متقاضیان نسبت به آن دقت نظر داشته باشند. در جدول ذیل می توان با ریز انواع هزینه های ویزای اقامت خانوادگی اسلواکی در سال 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه ها به یورو
هزینه درخواست اقامت موقتی اسلواکیدرخواست از پلیس اسلواکی: 132.50€
درخواست از سفارت اسلواکی: 135€
هزینه صدور کارت اقامت اسلواکی4.50€
درخواست تمدید اقامت موقت اسلواکی66€

ازدواج در اسلواکی و دریافت اقامت

اخذ اقامت دائم یا همان PR اسلواکی با هدف ازدواج و تشکیل خانواده ممکن است به چند طریق میسر شود. همان طوری که در نمودار زیر هم نشان داده شده، یکی از روش ها برای اخذ این نوع اقامت دریافت اقامت دائم 5 ساله و روش دیگر دریافت اقامت دائم برای دوره زمانی نامحدود می باشد:

روش های اقامت دائم اسلواکی از طریق ازدواج

اما شرایط هر یک از روش های فوق متفاوت است. در روش اول، اقامت دائم 5 ساله اسلواکی به متقاضیانی اعطاء می شود که اولا همسر تبعه اسلواک باشند. ثانیا تک فرزند زیر 18 ساله از همسر اسلواک یا مقیم دائم این کشور داشته باشند. ثالثا تک فرزند زیر 18 ساله معلول یا بیمار داشته باشند و خود نیز دارای کارت اقامت اسلواکی باشند. اما در روش دوم، اقامت دائم نامحدود به متقاضیانی اعطاء می شود که اولا به مدت 5 سال در اسلواکی زندگی کرده باشند و ثانیا از مقیم دائم اسلواکی فرزند زیر 18 سال داشته باشند.

قوانین مهاجرت به اسلواکی از طریق ویزای ازدواج

بر طبق قوانین مهاجرتی کشور اسلواکی، اعطای اقامت دائمی اسلواکی به شهروندان خارجی صرفا تحت نظر قانون اقامت شهروندان خارجی یا Act on Residence of Foreigners انجام می شود. بر این اساس و پس از انجام مراسم ازدواج و ثبت آن در اداره ثبت اسلواکی، متقاضیان مهاجرت به اسلواکی از طریق ویزای ازدواج می توانند درخواست ویزای خود را با ارائه مدارک زیر ثبت نمایند:

  • مدرک تابعیت اسلوکی همسر (کارت شناسایی یا گواهی ملیت اسلواکی)
  • گواهی ازدواج اسلواکی
  • کارت شناسابی
  • دفتر ثبت احوال خانوادگی اسلواکی
  • گواهی تابعیت متقاضی
  • گواهی تولد اسلواکی

قوانین مهاجرت به اسلواکی از طریق ویزای ازدواج

ویزای ازدواج اسلواکی نوعی ویزای اقامت دائمی می باشد که به شهروندان خارجی اعطا می شود. هزینه درخواست ویزای ازدواج درحدود 199€ (یورو) می باشد. اما متقاضیان مهاجرت به اسلواکی از طریق ویزای ازدواج می توانند از طریق ازدواج با شهروند اسلواکی علاوه بر دریافت ویزای ازدواج اسلواکی، به امتیازات فراوانی از جمله اخذ اقامت دائمی اسلواکی و امکان اخذ تابعیت اسلواکی در آینده، امکان مسافرت آزادانه به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه شنگن، درخواست آسان ویزای کاری اسلواکی، امکان تحصیل رایگان و امکان در یافت خدمات تامین اجتماعی دست یابند.

مدارک لازم جهت دریافت اقامت در اسلواکی

یکی از مراحل مهم در فرآیند درخواست اقامت و ازدواج در اسلواکی، تهیه اسناد و مدارک ضروری برای این کار می باشد. چرا که عدم توجه به این مسئله و یا حتی کم دقتی در جمع آوری صحیح مدارک ممکن است منجر به ریجکت درخواست شده و فرد را مسبوق به سابقه نماید. بنابراین توصیه می شود که در این مرحله دقت کافی داشته باشید. اما مدارک لازم جهت اخذ اقامت اسلواکی از طریق ازدواج در سال 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی (این فرم حتما بایستی به زبان اسلواکی تکمیل شود)
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی تمام رخ با ابعاد 3 در 3.5 سانتی متری
  • پاسپورت معتبر بین المللی
  • سند ازدواج جهت اثبات وجود رابطه زناشویی حقیقی نه سوری
  • تاییدیه والدین برای فرزندان زیر 18 سال
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت حمایت مالی از متقاضی به مبلغ حداقل 210.20€ (یورو) در ماه
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اخذ شده در عرض 3 ماه منتهی به ارائه درخواست
  • مدرک سکونتی ضامن یا اسپانسر همانند سند خانه یا اجاره نامه معتبر
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای اقامت اسلواکی بر طبق موارد فوق

لازم به ذکر است که کلیه مدارک قبل از تحویل به سفارت بایستی به زبان اسلواکی ترجمه شود. ضمنا هزینه های مربوط به ویزا را می توان با انواع کارت های اعتباری مثل ویزاکارت یا مسترکارت پرداخت کرد. برای اطلاع از شرایط و نحوه دریافت مستر کارت اسلواکی حتما با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات مهم درباب اقامت و ازدواج در اسلواکی

مسلما شما نیز تایید می کنید که ازدواج با تبعه اسلواکی می تواند ساده ترین راه برای اخذ اقامت اروپایی باشد. روشی که در عین سادگی اما کمی با ابهام و سوال نیز مواجه است که ما در این بخش به برخی از این سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • آیا اخذ اقامت اسلواکی برای ایرانیان از طریق ازدواج با اتباع اسلواک میسر است؟ بله این امر کاملا فراهم بوده و هیچ منع قانونی در اینباره وجود ندارد.
  • اقامت اسلواکی از طریق ازدواج چند سال اعتبار دارد؟ این نوع اقامت در اسلواکی کمتر از 5 سال اعتبار داشته اما متقاضیان می توانند پس از 5 سال زندگی در این کشور به اقامت دائمی اسلواکی دست یابند.
  • آیا بدون ویزای کاری و فقط از طریق اقامت خانوادگی در اسلواکی می توان کار کرد؟ بله، اعضای خانواده تبعه اسلواک می توانند با این نوع ویزای اقامت در این کشور فعالیت های تجاری داشته باشند.
  • هزینه درخواست ویزای اقامت خانوادگی از طریق سفارت اسلواکی چقدر است؟ کلا هزینه درخواست ویزای اقامت موقت اسلواکی از طریق سفارت این کشور برای هر فرد حدود 135€ (یورو) می باشد.
  • حداقل تمکن مالی برای اخذ اقامت خانوادگی اسلواکی چقدر است؟ این مبلغ حداقل 210.20€ (یورو) در ماه می باشد که به صورت ارائه حساب بانکی توسط اسپانسر (تبعه اسلواکی) ثابت می شود.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “ازدواج در اسلواکی

  1. shariaw گفت:

    برای اقامت گرفتن یعنی حتمن باید بچه دار شد?

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر نیازی نیست. افرادی که بچه دار میشن، زودتر به اقامت می رسن ولی هیچ الزامی وجود نداره. فرد باید با یکی از شهروندان این کشور ازدواج کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *