مهاجرت

پناهندگی در اوکراین

پناهندگی در اوکراین

طبق قانون جدید پناهندگی در اوکراین حفاظت از خارجیان و افراد بدون تابعیت که به دنبال آن در قلمرو اوکراین هستند، دارای شرایط خاص می باشد. این امر فقط در شرایط به رسمیت شناختن پناهندگان توسط این دولت و شناسایی یک فرد به عنوان کسی که نیازمند حمایت تابعه است و به رسمیت شناختن یک فرد که نیازمند حمایت موقت است انجام می شود. تعریف یک پناهنده، شخصی است که شهروند اوکراین نیست و در کشوری غیر از اوکراین ساکن است و در نتیجه ترس از تبدیل شدن به یک قربانی بر اساس نژاد، مذهب، قومیت، ملیت وغیره نمی‌تواند به کشور خود بازگردد یا مایل به بازگشت به دلیل موارد ذکر شده نمی باشد. این مقاله توسط همکاران ما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و در جهت راهنمایی شما علاقه مندان تنظیم شده است.

  • آیا اوکراین مقصدی جذاب برای پناهندگی است؟
  • آیا می توان همراه با خانواده در اوکراین پناهنده شد؟
  • شرایط پناهجویان در اوکراین چگونه است؟
  • در صورت پناهندگی در اوکراین چه امتیازاتی به فرد داده می شود؟
  • پاسپورت اوکراین چه اعتباری دارد؟

شرایط و ضوابط قانونی پناهندگی در اوکراین

فرد نیازمند حمایت، فردی است که مطابق کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان و قانون سال 1967 مربوط به وضعیت پناهندگان در قانون فعلی اوکراین در نتیجه تهدید، اعدام یا اجرای حکم مجازات اعدام، شکنجه یا رفتار غیر انسانی یا تحقیر کننده، پناه آوردن و ماندن او در کشور اوکراین اجباری است. فرد نیازمند حمایت موقت، یک فرد خارجی و بدون تابعیت است که در نتیجه تهاجم خارجی، اشغال خارجی، جنگ داخلی، درگیری ‌های قومی، فجایع طبیعی و دیگر رویدادهایی که بر نظم عمومی در یک قسمت یا در سراسر کشور مبدا تاثیر می گذارد، به دنبال حفاظت کشور اوکراین است.

پذیرش درخواست پناهندگی در اوکراین در 2024

زمانی که شخص پناهجو وارد این کشور می شود برای وی ویزای 3 ماهه یا حداکثر 6 ماهه صادر می گردد که امکان 6 ماه بازداشت موقت برای بررسی پرونده وی با دستور قضایی دور از تصور نیست. کشور اوکراین معمولا به عنوان یک کشور ترانزیت، برای افراد نیازمند حفاظت بین ‌المللی و مهاجران اقتصادی دیده می شود که در جستجوی اجازه ورود به اتحادیه اروپا هستند. پناهندگان و جویندگان پناهندگی، شانس کم و چشم انداز محدودی برای یکپارچه‌ سازی و پایدارسازی شرایط خود در اوکراین دارند، بسیاری از پناهندگان در جستجوی کمک کشورهای ثالث برای حفاظت موثر بین ‌المللی از خود هستند.

اگر فردی که می‌ خواهد پناهنده شود و یا فردی که نیازمند حمایت است به طور غیر قانونی از مرز اوکراین عبور کند، بلافاصله شناسایی و به زندان منتقل می شود و سپس بدون در نظر گرفتن درخواست وی مبنی بر پناهندگی به کشور تابع خود بازگردانده می شود. شورای عالی پناهندگان سازمان ملل برآورد می‌ کند که 5500 پناهنده در حال حاضر در اوکراین حضور دارند، پناهندگان جدید در سال 2021 بیشتر از کشورهای افغانستان، فدراسیون روسیه، بنگلادش، سوریه و عراق به این کشور آمدند.

پذیرش درخواست پناهندگی در اوکراین

وضعیت پناهندگی در اوکراین و حمایت مکمل دولت

دو وضعیت حفاظتی در اوکراین برای پناهجویان وجود دارد که توسط خدمات مهاجرت به اوکراین اعطا می شود:

  • وضعیت پناهندگان و وضعیت حفاظت متمم
  • پناهجویان و افرادی که از وضعیت حفاظت برخوردار هستند باید به مقررات و رویه‌های مختلف دولت پایبند باشند.

برای درخواست وضعیت پناهندگی یا وضعیت یک فرد که نیاز به حمایت مکمل در اوکراین دارد، باید فرم درخواست پناهندگی را پر کنید و یک پرسش نامه که می ‌توان در زبان‌ های عربی، انگلیسی، فرانسوی، سومالی و فارسی دانلود کرد را پر کنید. در درخواست شما باید توضیح دهید که چرا از بازگشت به کشور مبدا یا اقامت دائم در کشور خود هراس دارید. هر فردی که 18 سال تمام دارد و یا بزرگ ‌تر است باید یک درخواست جداگانه ارائه کند و اطلاعات مربوط به کودکان زیر سن 18 سال باید در فرم درخواست پدر یا مادر کودک و یا نماینده قانونی او گنجانده شود. به علاوه مهم است که شما یک رونوشت از فرم درخواست Asylum خود و پرسشنامه برای درخواست مراجع آینده تهیه کنید.

مدارک لازم جهت پناهندگی در اوکراین

شخص بی خانمان متقاضی پناهندگی یا شخص نیازمند حفاظت ثانوی باید درخواست پناهندگی به اداره خدمات مهاجرتی دولتی تحویل دهد. این درخواست را می توان شخصا و یا از طریق نماینده قانونی در محل اقامت موقتی متقاضی به اداره مذکور تحویل داد. شکل اصلی حفاظت اعطایی به شهروندان خارجی در کشور اوکراین به صورت پناهنده یا شخص نیازمند حفاظت ثانوی است.

مطابق قانون اوکراین، اگر شخص مایل به پناهندگی در خاک اوکراین از مرزهای این کشور عبور نماید بایستی در عرض 5 روز کاری درخواست پناهندگی خود را به اداره مهاجرت اوکراین تحویل دهد. بنابراین، صدور مدارک مربوط به پناهندگی یا حفاظت ثانوی مشروط به ارائه درخواست پناهندگی از سوی پناهجو می باشد. اما روند ادارای رسیدگی به درخواست پناهندگی در اوکراین به این صورت است که اداره مهاجرت اوکراین درخواست را ثبت و مدارک لازم برای درخواست پناهندگی از اوکراین را ثبت می کند.

سپس از متقاضی درباره حقوق و تعهدات فی مابین امضا اخذ می کند. بعد از انگشت نگاری و تکمیل فرم های مربوطه پرونده متقاضی را جهت ارزیابی نهایی در سیستم اطلاعات مرکزی اوکراین ذخیره می کند، اما متقاضیان مهاجرت به اوکراین از طریق پناهندگی جهت درخواست پناهندگی نیازمند ارائه مدارک ذیل میباشند:

  • پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر
  • مدارک شناسایی
  • تکمیل فرم در خواست
  • چند قطعه عکس

کمک های مادی و اجتماعی به پناهجویان اوکراین

طبق دستورالعمل‌ های عملیاتی استاندارد برای ارائه کمک ‌های مادی و اجتماعی به افراد پناهنده در اوکراین یکی از نقش‌ های نماینده شورای عالی پناهندگان سازمان ملل در اوکراین، ارائه خدمات قانونی و اجتماعی به افرادی است که می‌خواهند درخواست پناهندگی دهند و تنها دولت اوکراین می ‌تواند جایگاه پناهندگان یا حمایت کامل و در نتیجه حقوق قانونی را نشان آن ها بدهد.

شورای عالی پناهندگان سازمان ملل تنها می‌ تواند از طریق این رویه قانونی به درخواست کمک و حمایت از یک پرونده پناهجویی کمک کند؛ به همین دلیل کاملا ضروری است که بررسی وضعیت پناهندگان و یا حمایت کامل از پناهندگان از طریق خود دولت اوکراین اعمال شود. پذیرش افراد مربوط به این شورا به طور معمول در محل اصلی شرکای ان جی او (Non Governmental Organization) سازمان ملل انجام می‌شود. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه امور مهاجرتی و اطلاع از انواع ویزای مهاجرت متناسب با شرایط تابعیت و اقامت در اوکراین با کارشناسان متخصص و با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید؛ البته موسسه در خصوص پناهندگی در اوکراین هیچگونه اقدام و مشاوره ای ندارد و تنها در خصوص تحصیل در اوکراین علاقمندان را راهنمایی می کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *