مهاجرت

قوانین ازدواج در ایتالیا

قوانین ازدواج در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای پرجمعیت قاره­ اروپا است که از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار می ­باشد و دارای تاریخ و فرهنگی غنی و متمدن است. طبق قوانین ازدواج در ایتالیا ازدواج با اتباع ایتالیایی منجر به اخذ اقامت و تابعیت این کشور می­ گردد که شرایط خاص خود را داراست. این قانون در مورد زوج و زوجه بصورت یکسان اجرا می ­شود و تفاوتی میان ازدواج با مرد ایتالیایی یا زن ایتالیایی وجود ندارد و در هر 2 صورت تبعه خارجی می­تواند اقامت این کشور را اخذ نماید.

اینفوگرافیک ازدواج در ایتالیاراه های دیگری نیز جهت اخذ اقامت و تابعیت ایتالیا وجود دارد، اما بدین طریق افراد می­توانند در زمان کمتری تابعیت این کشور را کسب نمایند. در صورتی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید، می­توانید از مشاوره های مفید کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه بهترین گزینه های مهاجرتی بهره­ مند گردید. در قوانین ازدواج در ایتالیا این موضوع بیان گردیده است که اگر تبعه­ ایتالیایی با اتباع خارجی در خارج از کشور ازدواج نمایند، تبعه خارجی پس از گذشت 3 سال از زندگی مشترکشان می­تواند جهت اخذ تابعیت ایتالیا اقدام نماید. اما در صورتی که ازدواج زوجین در خاک ایتالیا انجام پذیرد، تبعه­ خارجی پس از 2 سال زندگی مشترک امکان دریافت تابعیت ایتالیا را خواهد داشت. البته زوجین باید با ارائه مدارک لازم، ازدواج را در ایتالیا به ثبت برسانند.

مهاجرت از طریق ازدواج به کشور ایتالیا

اتباع خارجی جهت اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج با اتباع ایتالیایی می­ بایست مدارکی را به اداره مهاجرت به ایتالیا ارائه نمایند. اتباع ایتالیایی که با مردان و یا زنان خارجی و یا بی هویت ازدواج نموده اند، پس از 6 ماه زندگی در خاک ایتالیا می­ توانند جهت اقامت ایتالیا برای همسر خود اقدام نمایند. طبق قوانین ازدواج در ایتالیا خانم هایی که قبل از تاریخ 27 آوریل 1983 با مردانی ایتالیایی تبار ازدواج نموده اند، جهت اخذ اقامت این کشور می­بایست مدارک زیر را به اداره مربوطه ارائه نمایند:

  • مدارک هویتی (پاسپورت، شناسنامه و یا گواهی رانندگی)
  • پاسپورت
  • گواهی عدم طلاق و جدایی زوجین

شانس اخذ اقامت با ازدواج با شهروند ایتالیایی

واضح است که زوجین پس از ازدواج به طور قطع می‌ توانند اقامت کشور ایتالیا را به دست بیاورند. به شرطی که کلیه مدارک او در پرونده درست بوده و خارج از هرگونه ایرادهای حقوقی باشد. در کشورهای مختلف، قوانین نیز مختلف است. برخی این قوانین به صورت تحمیلی بوده و برای فرد در نظر گرفته می ‌شود.

اگر یک مرد خارجی با یک زن ایرانی ازدواج کند، تضمینی وجود ندارد که تابعیت آن کشور را بگیرد. اما در ایتالیا این گونه است که فرد پس از ازدواج با یک تبعه ایتالیایی حتما باید درخواست تابعیت خود را ارائه نماید. در غیر این صورت به او تابعیت و اقامت تعلق نمی ‌گیرد. در واقع اخذ تابعیت بدون درخواست او میسر نمی ‌گردد. جهت ارائه درخواست اخذ تابعیت پس از ازدواج، مدارک لازم مورد نیاز است. فرد متقاضی فرم ‌های مربوطه را تکمیل نموده و همراه با مدارک مورد نیاز ارائه می ‌نماید.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

تمامی افرادی که با اتباع ایتالیایی (زوج و یا زوجه) بعد از تاریخ فوق ازدواج نموده اند، جهت دریافت اقامت این کشور ارائه مدارک زیر لازم و ضروری می­ باشد:

  • گواهی ازدواج
  • تمامی مدارک اقامتی تبعه­ خارجی
  • مدارک عمومی زوجین
  • مدارک هویتی

تمامی مدارک ازدواج و هویتی زوجین می­ بایست به دفتر وزیر کشور ایتالیا در رم ارائه گردد. مهمترین قوانین ازدواج در ایتالیا موضوع واقعی بودن ازدواج زوجین است. زیرا برخی از افراد جهت دریافت اقامت و تابعیت این کشور از طریق ازدواج های صوری و غیر واقعی اقدام می­نمایند. به همین دلیل دولت ایتالیا مدارک واقعی ازدواج زوجین را درخواست می­ کند و قبل از اعطای اقامت از طریق ازدواج تمامی مدارک ازدواج زوجین به دقت بررسی و ارزیابی می­گردد.

قوانین ثبت ازدواج در ایتالیا

قوانین ثبت ازدواج در ایتالیا در 2023

زوجینی که در سال 2023 در داخل خاک ایتالیا ازدواج نموده اند، می­ بایست با ارائه مدارک لازم به دفاتر ازدواج در این کشور نسبت به ثبت ازدواجشان اقدام نمایند. اما زوجینی که در خارج از ایتالیا ازدواج نموده اند، می­ بیست مدارک ازدواجشان را به سفارت ایتالیا ارائه نموده و ثبت نمایند. طبق قوانین ازدواج در ایتالیا مدارک لازم جهت ثبت ازدواج اتباع خارجی با افرادی که دارای ملیت ایتالیا هستند عبارتند از:

  • مدارک هویتی زوجین
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • ارائه 1 نسخه کپی از پاسپورت متقاضیان ثبت ازدواج
  • ارائه مدارکی که واقعی بودن ازدواج زوجین را اثبات می ­نماید.

تمامی مدارک فوق می­ باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده باشد و پس از آن زوجین می­ بایست متن سوگند نامه را قرائت نمایند.

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج

همانطور که بیان شد، افرادی که در خارج از کشور ایتالیا هستند، می ­توانند پس از 3 سال زندگی مشترک با تبعه­ ایتالیایی درخواست اخذ تابعیت ایتالیا را بنمایند. در صورتی که زوجین در ایتالیا زندگی می­ کنند و ثبت ازدواجشان نیز در این کشور صورت گرفته پس از گذشت 2 سال امکان دریافت تابعیت این کشور میسر است. مدارک زیر جهت اخذ تابعیت ایتالیا لازم و ضروری می­ باشد:

  • ارائه گواهی ازدواج
  • مدارکی که نشان دهنده تداوم زندگی مشترک زوجین را بیان می ­نماید.
  • عدم محکومیت زوجین که حداکثر مجازات آن 3 سال است.
  • عدم وجود موارد امنیتی برای اخذ تابعیت ایتالیا از طریق ازدواج
  • مدارک اقامت قانونی تبعه­ خارجی
  • مدارک تابعیتی تبعه­ ایتالیایی
  • در صورتیکه زوجین قبلاً ازدواج نموده باشند، می­ بایست مدارک طلاق و یا فوت همسر گذشته خود را نیز ارائه نمایند.
  • ارائه خلاصه ای از زندگی زوجین از تولد، دوران تحصیلی، وضعیت شغلی، درآمد و غیره

افراد با اخذ تابعیت ایتالیا از تمامی حقوق و مزایای شهروندی این کشور برخوردار خواهند شد. از مهم ترین مزایای شهروندی ایتالیا می ­توان به تحصیل رایگان و خدمات درمانی رایگان اشاره نمود. همچنین افراد برای انجام کار در ایتالیا دیگر نیازی به اخذ مجوز کار در این کشور نخواهند داشت.

قوانین اخذ تابعیت از طریق ازدواج در ایتالیا

متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از راههای مختلفی می­توانند اقامت و تابعیت این کشور را دریافت نمایند. ازدواج از جمله ساده ترین راه هایی است که افراد می­ توانند در کمترین زمان تابعیت این کشور را اخذ نمایند. طبق قوانین ازدواج در ایتالیا امکان اخذ تابعیت این کشور برای افرادی که در خاک ایتالیا زندگی می­کنند، در مدت زمان کمتری میسر خواهد بود. بطور کلی سیستم اعطای تابعیت ایتالیا بر اصل خون است و تمامی نوزدانی که یکی از والدین آنها تابعیت ایتالیا را داشته باشد، بصورت خودکار تابعیت این کشور را خواهد داشت.

از دیگر روش های اخذ تابعیت ایتالیا از طریق تقاضا می­باشد. افرادی که با اخذ یکی از ویزاهای کشور ایتالیا (ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری در ایتالیا و غیره) به این کشور سفر نموده باشند، پس از گذشت 10 سال اقامت قانونی و مستمر در این کشور می­توانند با درخواست به اداره مهاجرت نسبت به اخذ تابعیت ایتالیا اقدام نمایند. ناگفته نماند فرد باید در طول 10 سال زندگی در ایتالیا مرتکب هیچ گونه جرم و جنایتی در این کشور نشده باشد.

بهترین راه مهاجرت به ایتالیا

در حال حاضر با توجه به نرخ بالای بیکاری، مهاجرت کاری به ایتالیا پیشنهاد نمی شود. چرا که مهاجرت کاری به غالب کشورهای اروپایی مستلزم داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در ایتالیا و در حال حاضر خود ایتالیایی ها، خصوصا آن هایی که در شهرهای جنوبی زندگی می کردند، در حال مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی مثل سوئیس و آلمان، هستند تا بتوانند شغل خوبی پیدا کنند. چرا که نرخ بیکاری در ایتالیا به شرح نمودار ذیل است:

نرخ بیکاری در ایتالیا و آلمان

اما اگر کسی در ایتالیا تحصیل کرده باشد، خصوصا افرادی که فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های مطرح ایتالیایی باشند و علاوه بر زبان انگلیسی به زبان ایتالیایی نیز تسلط کاملی داشته باشند، شانس خیلی خوبی برای کاریابی در شهرهایی مثل رم و میلان دارند. بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ایتالیاTHE Ranking 2023QS Ranking 2023
University of Bologna167166
Sant’Anna School of Advanced Studies Pisa170
Scuola Normale Superiore di Pisa181
Sapienza University of Rome201171
University of Padua251242
Vita-Salute San Raffaele University251392

ارائه اسناد ضروری برای ازدواج در ایتالیا

همانند اغلب کشورهای اروپایی، تمامی متقاضیانی که قصد ازدواج در ایتالیا را دارند، باید اسناد و الزامات اساسی در روند ازدواج در ایتالیا را رعایت کنند. به طور کلی تمامی اتبع کشورهای خارجی قبل از ازدواج در ایتالیا باید اسناد و مدارک زیر را جمع آوری کنند:

اسناد و مدارک مورد نیاز قبل از ازدواج در ایتالیاتوضیحات
پاسپورتارائه پاسپورت یا مدارک شناسایی معتبر برای زوجین
کارت اقامتارائه کارت آدرس مقیم در ایتالیا الزامی می باشد.
اثبات محل سکونتارائه اسنادی دال بر اثبات محل سکونت در ایتالیا
نبود موانع ازدواجگواهی عدم موانع برای ازدواج یا گواهی وضعیت تاهل
شناسنامهارائه شناسنامه هر دو متقاضی با ذکر نام پدر و مادر آنها
گواهی طلاقارائه گواهی از حکم طلاق در صورتی که طلاق گرفته باشید.

البته لازم به ذکر است که تمامی مدارک ارائه شده متقایان باید توسط اداره ترجمه و گواهی ایتالیا به زبان ایتالیایی ترجمه شود. در غیر این صورت تمامی اسناد و الزامات جمع آوری شده شما توسط اداره ثبت ایتالیا ریجکت خواهد شد. علاوه بر این تمامی اسناد و مدارک ارائه شده باید دارای مهر آپوستیل باشند. از سوی دیگر بسته به ملیت هر یک از متقاضیان ممکن است مدارک اضافی توسط اداره ثبت احوال ایتالیا از آنها درخواست شود. در نهایت اینکه، در برخی از موارد نیز بعضی از سفارتخانه ها از زوجین می خواهند که اعلامیه ازدواج خود را ارسال کنند که باید حداقل 1 ماه قبل از عروسی نمایش داده شود.

ازدواج در ایتالیا

کسانی که در ایتالیا ازدواج می کنند، حتی اگر خارجی باشند، مشمول قوانین ایتالیایی در مورد قانون خانواده، ماده 116 قانون مدنی و به روز رسانی می شوند. برای ازدواج در ایتالیا با یک شهروند ایتالیایی یا با یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، نیازی به داشتن اجازه اقامت نیست، اما مدرک شناسایی معتبر کافی است، به عنوان مثال گذرنامه. اساساً تماس با کنسولگری یا سفارت برای درخواست صدور مجوز ازدواج یا اعلامیه ای که نشان دهد طبق قوانین کشور مبدأ هیچ مانعی برای ازدواج وجود ندارد، ضروری و مناسب است. هنگامی که مجوز صادر شد، ضروری است که  امضای سفیر یا کنسول در دفتر قانونی استان تایید شود. پس از انجام مراحل، زوجین باید با هم به دفتر ازدواج مرکز ثبت احوال شهرداری محل سکونت مراجعه و مدارک مربوطه را تحویل دهند.

زندگی در کشور ایتالیا

در باب ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

آیتمشرح
آب و هواسرد و مناسب
موقعیتجنوب قاره­ اروپا
کشورهای همسایهاتریش و سوئیس
زبان رسمیایتالیایی
نرخ بیکاری%10
هزینه زندگی€700 الی 900€ (یورو)

افرادی که از طریق ازدواج به کشور ایتالیا وارد می شوند، فرصت استفاده از اعتبار پاسپورت این کشور را نیز خواهند داشت. اعتبار پاسپورت کشور ایتالیا به افراد کمک خواهد کرد تا به راحتی به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرده و به صورت رایگان در دانشگاه های کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل شوند. از سوی دیگر فرصت کاریابی در اروپا نیز برای آن ها فراهم می شود. متقاضیان مهاجرت به دیگر کشورها بهتر است قبل از هر گونه اقدام مهاجرتی با مشاورین خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از تجربیات آنان در این زمینه بهره ­مند گردند.

سوالات متداول در خصوص قوانین ازدواج در ایتالیا

متقاضیان ازدواج در ایتالیا در خصوص قوانین این کشور سوالات زیر را مطرح می نمایند:

  1. محل برگزاری ازدواج در کشور ایتالیا دارای اهمیت است؟ تنها مسئله ای که در ثبت ازدواج در کشور ایتالیا دارای اهمیت است، حقیقی بودن و قانونی بودن آن است.
  2. ازدواج در ایتالیا چه مزایایی دارد؟ اگر فردی با شهروند ایتالیایی ازدواج کند، می تواند از امکانات شهروندان ایتالیایی استفاده کند.
  3. آیا ازدواج در ایتالیا به اخذ پاسپورت منجر خواهد شد؟ افرادی که برای مدت مشخصی در یک ازدواج باقی بمانند، می توانند پاسپورت کشور ایتالیا را دریافت کنند.
  4. چه ازدواجی در کشور ایتالیا به رسمیت شناخته می شود؟ کلیه ازدواج هایی که به صورت قانونی در کشورهای مختلف جهان به ثبت رسیده باشند، از دید دولت ایتالیا مورد قبول واقع می شود.
  5. طول مدت آشنایی در ثبت ازدواج موثر است؟ افرادی که قصد اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج را دارند، باید ثابت کنند که مدتی در ارتباط عاطفی با یکدیگر بوده اند.
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *