ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

سرمایه گذاری در سوئیس

سرمایه گذاری در سوئیس

اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در سوئیس همواره یکی از راه های پرهزینه مهاجرت می باشد که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. کشور سوئیس متشکل از 26 کانتون است. شهر برن محل واقع شدن مقامات فدرال کشور سوئیس است. قرارگیری سازمان های تجارت جهانی یکی از مزیت های کشور سوئیس است، به عنوان مثال دومین دفتر بزرگ سازمان ملل متحد در سوئیس واقع شده است.

  • آیا سوئیس مقصد ایده آلی برای سرمایه گذاری است؟
  • شرایط سرمایه گذاری در کشور سوئیس چیست؟
  • آیا خرید ملک در این کشور منجر به اقامت سوئیس می شود؟
  • از چه طرقی می توان به اخذ مجوز اقامت سرمایه گذار سوئیس رسید؟
  • ویزای سرمایه گذار سوئیس چیست؟
  • این ویزا سوئیس چند سال اعتبار دارد؟
  • از طریق سرمایه گذاری در سوئیس میتوان به اقامت دائمی یا پاسپورت سوئیس رسید؟

اقتصاد پیشرفته از وجه تمایز سوئیس با دیگر کشورهای اروپایی در باب سرمایه گذاری محسوب می شود. صنعت بانکداری و گردشگری و شاخص نوآوری جهانی در سوئیس از رتبه اول برخوردار می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص سرمایه گذاری در سوئیس طی سال 2023 ارائه نموده است.

روند سرمایه گذاری در سوئیس در سال 2023

روند سرمایه گذاری در هر کشوری از پرریسک ترین و پرهزینه ترین روش های مهاجرتی می باشد. حتی سرمایه گذاری در کانادا نیز از این قانون مستثنی نمی باشد. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری از جمله روندهای مهاجرتی سخت می باشد که توصیه وکلا و کارشناسان مهاجرت در ابتدای امر بررسی شرایط مهاجرت از طریق تحصیل و کار می باشد.

کشور سوئیس در جهت گیری سیاسی دولت کشورهای دیگر اعلام بی طرفی کرده است. همین دلیل باعث شده که سوئیس امن ترین کشور دنیا محسوب شود. در واقع کشور سوئیس مقررات سختی برای خارجیانی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند وضع کرده است هر چند هنوز هم در سال 2023 ورود به این کشور از طریق خوداشتغالی و یا از طریق ایجاد یک تجارت جدید در این کشور امکان پذیر می باشد.

راه های سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئیس

کشور سوئیس نیز مانند سایر کشورهای اروپایی، روش های مختلفی را برای سرمایه گذاری شهروندان سایر کشورها در نظر گرفته است. هر یک از راه های سرمایه گذاری در کشور سوئیس دارای شرایطی مربوط به خود است که در این فرصت اندک قادر به تشریح آن نخواهیم بود. در این بخش به صورت مختصر، راه های سرمایه گذاری در کشور سوئیس را معرفی خواهیم کرد:

  • سرمایه گذاری در بانک
  • سرمایه گذاری در بورس
  • سرمایه گذاری در بازار طلا
  • سرمایه گذاری در ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری در بازار مسکن
  • سرمایه گذاری مستقیم در املاک
  • سرمایه گذاری از طریق اوراق قرضه
  • سرمایه گذاری در صندوق های مالی و اعتباری

هر کدام از این طرق به نحوی منجر به مهاجرت به سوئیس و اخذ اقامت سوئیس می گردد. راه کم هزینه تر جهت مهاجرت به سوئیس، تحصیل در سوئیس خواهد بود. ضمنا توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به سوئیس را نیز مطالعه نمایید تا اطلاعات کاملی را در خصوص مهاجرت به این کشور بدست آورید.

وضعیت اقتصادی سوئیس در 2023

آنچه که در سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، وضعیت اقتصادی این کشور است. واحد پول کشور سوئیس فرانک است که ارزشی در حدود 0.89% نسبت به ارزش یورو دارد. میانگین درآمد ماهیانه در کشور سوئیس بنابر نقل سایت numbeo در سال 2023 در حدود 6250$ (دلار آمریکا) است که بالاترین سطح درآمد در اروپا پس از پرداخت مالیات است.

کشور سوئیس به دلیل شرایط خاص سیاسی خود محل رفت و آمد شخصیت های برتر جهانی است. افراد سرشمار زیادی سالانه از این کشور ملاقات می کنند و همچنین شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی به دلیل امنیت بالای سرمایه گذاری، شعبه های خود را در این کشور افتتاح می کنند. کشور سوئیس از نظر اقتصادی، دوازدهمین کشور امن جهان برای سرمایه گذاری شناخته شده است.

یکی از بهترین راه هایی که شهروندان کشورهای سوم به کمک آن می توانند اجازه اقامت در سوئیس را بدست آورند از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سوئیس بوجود می آید. در مقاله راه های اخذ اقامت سوئیس به زبان ساده و به طور کامل این موضوع را تشریح کرده ایم. کشور سوئیس این امکان را برای شهروندان کلیه کشورها و نمایندگان کلیه شرکت ها ایجاد کرده است که در این کشور سرمایه گذاری کنند. تنها شرکت ها و افرادی که در لیست تحریم های جهانی قرار دارند، اجازه ثبت شرکت در کشور سوئیس را نخواهند داشت. از طرف دیگر، شرکت های تولید کننده مواد مخدر نیز قادر به فعالیت در کشور سوئیس نخواهند بود.

سرمایه اولیه شرکت در کشور سوئیس

برای ثبت شرکت های کوچک مقیاس در کشور سوئیس، متقاضیان باید حداقل به میزان CHF100000 (فرانک سوئیس) سرمایه داشته باشند. نیمی از این سرمایه باید در روز نخست و در هنگام انجام مراحل قانونی ثبت شرکت در حساب رسمی شرکت واریز شده باشد. نیمه دوم آن نیز باید توسط سهامداران در طول مدت یک سال به حساب شرکت واریز شود. نوع فعالیت اقتصادی شرکت شما نقش بسزایی در نحوه واریز سرمایه اولیه خواهد داشت.

صرفه اقتصادی سرمایه گذاری در سوئیس

برای اغلب مردم سوئیس به عنوان یک کشور بسیار گران قیمت شناخته می شود و فقط برای افراد ثروتمند و شرکت های بزرگ قابلیت دسترسی دارد. با این حال، هزینه های کلی زندگی و ایجاد کسب و کار در سوئیس با آلمان، فرانسه، هلند و ایالات متحده مقایسه می شود. البته علت اصلی بالا بودن ایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری در این کشور به خاطر مواردی نظیر حمل و نقل، ارتباطات، تامین انرژی و سیستم های دفع زباله های دولتی می باشد که به خاطر سیاست دولت این کشور مبنی بر مبارزه با تخریب محیط زیست است که به مراتب دارای هزینه های بالاتری می باشد.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در سوئیس

علاوه بر ثبت شرکت، یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در سوئیس و کسب درآمد خرید ملک است. اگرچه خرید ملک در سوئیس بسیار گران قیمت است و حتی برای خود سوئیسی ها نیز پس از چند سال پس انداز امکان پذیر می شود، ریسک کم تری دارد. چرا که قیمت اجاره مسکن در سوئیس بالا است و از طرفی به دلیل همان نرخ کم تورمی که در سوئیس وجود دارد، قیمت ملک هم به مرور در این کشور افزایش پیدا می کند. نرخ تورم در سوئیس به شرح ذیل می باشد:

سالنرخ تورم در سوئیس
2022%0.2
2023%0.5

چگونگی آغاز تجارت در سوئیس

با وجود کم ریسک بودن سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در سوئیس، سود کم تری در مقایسه با ثبت شرکت دارد. به همین دلیل اکثرا شروع تجارت در این کشور را ترجیح می دهند. پیش از این که اقدام به ایجاد تجارت تازه ای در کشور سوئیس نمایید چند نکته وجود دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد، اولین نکته تاییدیه از دولت سوئیس می باشد که مبنی بر این است که طرح تجاری یا Business plan فرد امکان سودآوری زیادی داشته باشد. آگاهی کامل از ساختار قانونی کشور سوئیس دومین نکته می باشد که مطابق قانون سوئیس متقاضیان می بایست یا از اقامت سوئیس برخوردار باشند یا دارای شریک حقوقی از کشور سوئیس باشند.

میزان مالیات مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری

میزان مالیات برای سرمایه گذاری در سوئیس نسبت به سایر کشورهای دیگر متوسط می باشد چرا که اولویت اصلی در این کشور ساخت زیر ساخت های اساسی می باشد. نظام مالیاتی سوئیس بسیار منطبق با معتبرترین کشورهای مرکز تجارت و مالی بین المللی در سطح جهان می باشد. بسیاری از امتیازات مالیاتی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی در سوئیس ارائه شده است، در حالی که محدودیت های فراوانی برای شهروندان این کشورها در حوزه سرمایه گذاری سوئیس در خارج از کشور وجود دارد، همچنین کشور سوئیس دارای شبکه وسیعی از معاهدات برای جلوگیری از مالیات دوگانه است. در نتیجه اصلاحات اخیر شرکت های مالیاتی این کشور، انجام کسب و کار در سوئیس را جذاب تر کرده است، زیرا سیستم مالیاتی بیشتر بهبود یافته است.

شروع تجارت و سرمایه گذاری در سوئیس

قبل از شروع سرمایه گذاری در سوئیس باید تحقیق نمائید که آیا شهروندان سوئیس به کالا و خدمات که متقاضیان سرمایه گذاری ارائه می دهند، نیاز یا علاقه ای دارند یا خیر. شناسایی رقبا در باب نام هایی که تا به حال برای شرکت های پیشین به ثبت رسیده است نیز در مرحله بعدی قرار دارد که به این منظور است که مبادا نام انتخابی شرکت با موارد قبلی تطابقی داشته باشد. مهاجرت و راه های اخذ اقامت سوئیس متعدد می باشد، اما در نظر داشتن میزان هزینه زندگی در سوئیس یکی از پارامترهای حائز اهمیت محسوب می شود. سوئیس از جمله کشورهای گران اروپایی است که از هزینه های زندگی بالایی برخودار است. متقاضیانی که قصد مهاجرت به سوئیس را دارند می بایست ماهیانه حدود 2000€ (یورو) برای یک زندگی تک نفره، هزینه زندگی در نظر بگیرند.

شروع تجارت و سرمایه گذاری در سوئیس

ساختار تجارتی در سوئیس

متقاضیانی که تمایل به سرمایه گذاری در سوئیس و ثبت شرکت در سوئیس را دارند می بایست از انواع شرکت های ذیل آگاهی کامل یابند. انواع شرکت های موجود در سوئیس عبارتند از:

  • انفرادی
  • شرکت تضامنی
  • شرکت محدود
  • سهامی مشترک
  • با مسئولیت محدود

شرکت یک نفره جهت سرمایه گذاری در سوئیس

این نوع شرکت پس از شرکت سهامی مشترک٬ معروف ترین و معمول ترین نوع شرکت می باشد و مناسب افراد متخصصی است که برای خودشان و به صورت انفرادی کار می کنند. در صورتی که قصد ثبت چنین شرکتی را دارید می بایست از پیش در خصوص اخذ اقامت سوئیس اقدام نماید. این نوع ثبت شرکت مناسب دانشجویان بین المللی در خصوص اخذ اقامت پس از تحصیل در سوئیس می باشد. در این نوع شرکت فروش سالیانه شما می بایست از CHF100000 (فرانک سوئیس) بیشتر باشد.

شرکت تضامنی و محدود جهت سرمایه گذاری در سوئیس

شراکت افراد در امور تجارتی امری است که در سرتاسر دنیا اتفاق می افتد. شرکت مشترک عادی همانند شرکتی است که در بالا معرفی شد با این تفاوت که بیش از یک نفر درگیر آن هستند و در ایجاد و اداره آن دخالت دارند. در این نوع شرکت همه شرکا می بایست اقامت سوئیس را داشته باشند و نام تمامی شرکا می بایست در نام تجاری شرکت آورده شده باشد. تمامی شرکا در این نوع شرکت ها مسئولیت نامحدود دارند. لازم به ذکر است این قبیل شرکت ها شخصیت حقوقی ندارند. شرکای عادی در شرکت های محدود، مسئولیتشان نامحدود است، هر چند بعضی از شرکا که قید شده مسئولیت محدود دارند می توانند سقف مسئولیت خود را در اساسنامه شرکت قید نمایند.

شرکت سهامی مشترک در سوئیس

این نوع شرکت پرطرفدارترین نوع شرکت در میان تجار برای ایجاد یک تجارت جدید می باشد. در این حالت، خود شرکت یک شخصیت حقوقی مجزا از اعضای شرکت به حساب می آید. میزان مسئولیت هر فرد در این نوع شرکت بستگی به دارایی های شرکت دارد و کمترین میزانی که سهامداران می بایست در ایجاد این نوع شرکت درگیر کنند میزان CHF100000 (فرانک سوئیس) می باشد که از این میزان، مبلغ CHF50000 (فرانک سوئیس) باید به طور کامل در همان ابتدای امر پرداخت شود. ثبت این نوع شرکت معمولا بین 2 تا 4 هفته زمان می برد. پس از طی این فرآیند شخصیت حقوقی شرکت به رسمیت شناخته می شود.

شرکت با مسئولیت محدود در سوئیس

این نوع شرکت نیز شخصیت حقوقی مستقل از اعضای خود دارد و میزان سرمایه آن می بایست مبلغ CHF20000 (فرانک سوئیس) باشد که از این میزان٬ مبلغ CHF10000 (فرانک سوئیس) باید از پیش پرداخت گردد. از میان شرکا، حداقل یک نفر که مدیریت را به عهده دارد می بایست اقامت سوئیس را داشته باشد و به لحاظ قانونی این مجوز را دارد به نیابت از سایر اعضا، اسناد شرکت و غیره را امضا نماید.

شرایط سرمایه گذاری در سوئیس

شهروند خارج از اتحادیه اروپا می تواند به دو روش برای سرمایه گذاری اقامت سوئیس را دریافت نماید:

  • تشکیل شرکت سوئیسی
  • مالیات بر مبلغ مقطوع سوئیس (برای بازنشستگان)

شرایط سرمایه گذاری در سوئیس

مالیات مقطوع سوئیس برای افراد ثروتمند یا بازنشستگان مناسب است، در حالی که تشکیل شرکت سوئیسی برای سرمایه گذاران و شرکت ها ایده آل است. هر تبعه خارجی می تواند در سوئیس (در یک کانتون سوئیس) شرکتی را با هدف ایجاد شغل برای شهروندان محلی سوئیس تشکیل دهد و در نتیجه به توسعه اقتصادی کشور کمک کن. صاحب این شرکت واجد شرایط برای اجازه اقامت در سوئیس هستند. محبوب ترین نوع شرکت GmBH / SARLاست.

همچنین امکان دریافت اجازه اقامت در سوئیس با پرداخت هزینه «مالیات مقطوع سالانه حداقل 150.000CHF (فرانک سوئیس) تقریباً 170.000$ (دلار آمریکا) تقریبا یا  یا بیشتر وجود دارد. بسته به کانتون سوئیس به جز زوریخ. این هزینه مالیات سالانه ممکن است بسته به کانتون تا 1 میلیون فرانک یا بیشتر برسد و صرف نظر از خانواده درآمد یا دارایی در سراسر جهان متفاوت است. اجازه اقامت سوئیس به افراد در دسته های مختلف در دوران بازنشستگی، افراد ثروتمند یا به عنوان یک کارمند تجاری ارائه می شود که معمولاً شامل راه اندازی یک شرکت سوئیسی می شود. با پرداخت این هزینه نیازی به اعلام درآمد و دارایی در سراسر جهان نیست.

اقامت سرمایه گذاری در سوئیس

معمولا حدود 3-4 ماه طول می کشد تا اجازه اقامت در سوئیس را دریافت کنید. برای دریافت اقامت سوئیس از طریق سرمایه گذاری می بایست شرایط ذیل را دارا باشید:

شرایط سرمایه گذاری در سوئیس

شهروندانی که دارای مجوز اقامت سوئیس هستند، بدون نیاز به تاییدیه قبلی در سوئیس مجاز به خرید املاک و مستغلات مانند آپارتمان یا خانه هستند. یک خارجی می تواند پس از 12 تا 15 سال اقامت در سوئیس برای شهروندی سوئیس درخواست دهد، مشروط بر اینکه به زبان محلی صحبت شود و به طور کامل با فرهنگ سوئیس ادغام شده باشد.

هزینه اقامت در سوئیس 2023

مطابق برآوردهای سال 2023 میانگین هزینه زندگی ماهیانه هر مهاجر خارجی در کشور سوئیس به حدود $ 3321 (دلار) می رسد که هزینه خیلی بالایی محسوب می شود. اما سطح درآمدی و قدرت خرید در کشور سوئیس سبب می شود که مهاجران هیچ نگرانی درباره هزینه ها نداشته باشند.

با کمی تفکر در این هزینه ها می توان به این نکته پی برد که بیشترین بودجه افراد در سوئیس صرف خرید از بازارها (34%) می شود:

توزیع هزینه های زندگی در سوئیس

حالا اگر بخواهیم گرانترین و ارزانترین شهر سوئیس را معرفی کنیم باید بگوییم که بازل با رقم شاخص 127 گرانترین و ژنو با 107.1 ارزانترین شهر سوئیس محسوب می شوند:

مقایسه شهرهای سوئیس از نظر شاخص هزینه زندگی

بهترین راه برای مهاجرت به سوئیس

ثبت شرکت در کشور محل سکونت فرد هم پرهزینه و همچنین پرریسک است، باید در نظر داشت که این قبیل اقدامات در یک کشور خارجی ریسک دوچندانی خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که شرایط سنی مناسبی دارند ابتدائا با اخذ ویزای تحصیلی یا کاری سوئیس اقامت این کشور را به دست آورند و پس از مدتی اقامت و آشنایی با قوانین ثبت شرکت و نیازهای بازار در سوئیس تصمیم بگیرند که آیا در این کشور به سرمایه گذاری و کارآفرینی نیز بپردازند یا خیر.

البته تحصیل در سوئیس ممکن است بسیار پرهزینه باشد و این بستگی به رشته و دانشگاهی دارد که فرد بخواهد از آن پذیرش بگیرد. در دانشگاه های دولتی سوئیس شهریه کمی از دانشجویان گرفته می شود که میانگین آن به شرح ذیل است:

  • مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد: بین 400€ تا 3700€ (یورو) در سال
  • مقطع PhD: بین 100€ تا 900€ (یورو) در سال

در جدول زیر می توان با برترین دانشگاه های سوئیس 2023 آشنا شد:

دانشگاهرتبه جهانی در QSرتبه جهانی در Times
موسسه فناوری فدرال سوئیس- ETH Zurich911
موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان1641
دانشگاه زوریخ8382
دانشگاه برن12094

شهریه دانشگاه های خصوصی سوئیس ممکن است به سالیانه 43000€ (یورو) هم برسد. اما از جمله دانشگاه های ارزان قیمت و دولتی سوئیس می توان به دانشگاه ژنو، دانشگاه برن و دانشگاه لوزان اشاره نمود که سالیانه به طور متوسط به ترتیب 900€ (یورو)، 1700€ (یورو) و 1040€ (یورو) شهریه دریافت می کنند. متقاضیانی که تمایل به مهاجرت به سوئیس از طریق سرمایه گذاری دارند می بایست با در نظر گرفتن شرایط سرمایه گذاری در سوئیس و سایر طرق مهاجرت اقدام کنند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد اطلاعاتی در این خصوص ارائه گردید.

سوالات درباره سوئیس و سرمایه گذاری در این کشور

سوئیس از بهترین کشورها برای زندگی مهاجران است ولی مهجرت به این کشور اروپایی به این راحتی هم نیست از همین رو در این مسیر سوالات زیادی برای متقاضیان مطرح میشود:

  • آیا از طریق خرید ملک در سوئیس میتوان به مجوز اقامت این کشور رسید؟ خیر، خرید ملک در این کشور منتج به اقامت سوئیس نمی شود.
  • روش ها برای سرمایه گذاری و اخذ مجوز اقامت سوئیس کدامند؟ روش ثبت شرکت و روش مالیات مقطوع سالانه
  • بهترین نوع شرکت برای ثبت و راه اندازی در سوئیس کدام است؟ محبوب ترین نوع شرکت در کشور سوئیس همچنان   GmBH / SARLاست.
  • مبلغ مورد نیاز در روش اخذ اقامت سوئیس مبتنی بر مالیات مقطوع سالانه چقدر است؟ امکان دریافت اجازه اقامت در سوئیس با پرداخت هزینه «مالیات مقطوع سالانه حداقل 150.000CHF (فرانک سوئیس) تقریباً 170.000$ (دلار آمریکا) تقریبا یا  یا بیشتر وجود دارد.
  • ویزای اقامت سرمایه گذار در سوئیس از چه نوعی است؟ ویزای کوتاه مدت موسوم به ویزای L سوئیس
  • شرایط اخذ اقامت دائم سوئیس از طریق سرمایه گذاری چیست؟ اقامت دائم سوئیس (مجوز C) تنها به اشخاصی اعطاء می شود که 10 سال در این کشور کار و زندگی بکنند.
  • بهترین و آسانترین روش مهاجرتی به سوئیس 2023 چیست؟ تحصیل در کشور سوئیس همچنان بهترین روش مهاجرتی به این کشور قلمداد می شود.
4.9/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *