مهاجرت

پناهندگی در سوئیس

پناهندگی در سوئیس

پناهندگی در سوئیس قوانین سخت و پیچیده ای دارد که نباید از حقایق تلخ و تاسف بار و ریسک های جبران ناپذیر این امر برای متقاضیان آن چشم پوشی کرد. روند درخواست پناهندگی در کشور سوئیس به 2 صورت کتبی و شفاهی صورت می گیرد. ناگفته نماند که این روند توسط افراد منفعت طلب و قاچاقچیان صورت می گیرد. طبق آمار ارائه شده به میزان یک چهارم از جمعیت میلیاردی در جهان را مهاجران خارجی تشکیل می دهند که اکثریت، افرادی هستند که تمایل به زندگی بهتر دارند. در همین حال یک دهم را پناهنده ها تشکیل می دهند که مورد آزار و اذیت سیاسی، نژادی، قومیتی و غیره قرار می گیرند. در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی در باب پناهندگی ارائه نمی گردد و هدف از نگارش این مقاله ارائه اطلاعات تکمیلی می باشد.

  • چرا پناهندگی به سوئیس؟
  • مزایا و معایب پناهندگی به سوئیس چیست؟
  • آیا سوئیس کشور خوبی برای پناهندگی است؟
  • فرآیند درخواست پناهندگی به سوئیس چیست؟
  • آیا پناهندگی به سوئیس فرآیند آسانی دارد؟
  • شرایط مهاجرت قانونی به سوئیس چیست؟
  • انواع روش ها برای مهاجرت به سوئیس کدامند؟

روند پناهندگی در سوئیس در 2023

در سراسر جهان، افراد بی شماری هستند که تمایل به ترک کشور خود داشته و درخواست پناهندگی خود را در جایی به ثبت می رسانند. بعضی از آن ها به دلیل دیدگاه های سیاسی و اعتقاداتشان توسط مقامات محلی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. در سال 2023 همانند گذشته، برخی از آن ها از تاثیرات جنگ داخلی رنج می برند.

معایب و مزایای پناهندگی در سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای مورد نظر این افراد است که بسیاری از افراد به عنوان کشور مقصد انتخاب می نمایند. سوئیس از جمله کشورهای رتبه دار جهان است. پناهندگی در سوئیس به دلایل شرایط فوق العاده حاکم بر اقتصاد و زندگی توانسته مورد توجه متقاضیان قرار گیرد، البته ناگفته نماند که نرخ پائین بیکاری و شرایط تحصیل در سوئیس در سال 2023 از دیگر مزیت های ویژه این کشور محسوب می گردد.

اما پناهنده شدن در سوئیس معایب زیادی هم دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • طولانی شدن روند بررسی درخواست پناهندگی که منجر به طولانی شدن روند اقامت در کمپ های پناهندگی با شرایط نامناسب زندگی می شود.
  • سختگیری های بیشتر از سوی دولت سوئیس برای پذیرفتن درخواست پناهندگی افراد
  • برخورد نامناسب سوئیسی ها حتی با پناهندگانی که درخواست آن ها پذیرفته شده؛ در واقع غالب کارفرمایان تمایلی به استخدام کسانی ندارند که به عنوان پناهنده به کشورشان آمده اند.
  • حقوق پایین تر از شهروندان سوئیس و حتی خارجی هایی که به طریق قانونی کار، تحصیل و غیره به سوئیس آمده اند، به پناهندگان پیشنهاد می شوند حتی اگر مدرک تحصیلی دانشگاهی در کشور خودشان اخذ نموده باشند.

دشواری های مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی

در صورتی که شخصی در مرز این کشور از دادن اطلاعات ممانعت نماید و سپس به روش غیر قانونی به این کشور ورود کند، می بایست به یکی از مراکز پلیس مراجعه نموده و همچنین اقدام به تکمیل فرم پناهندگی کند. به دلیل قوانین حاکم بر تغییرات سیاسی که موجب آزار و اذیت می گردد، متقاضیان اقدام به پناهندگی در سوئیس می نمایند. اما به دلیل زیاد شدن تعداد پناهندگان، در حال حاضر امکانات کافی برای حمایت از همه افراد وجود ندارد. به همین دلیل متقاضیان پناهندگی در سوئیس مدت ها در کمپ های پناهندگی و در شرایط نامناسب زندگی می کنند تا به پرونده آن ها رسیدگی شود. در نهایت پس از رسیدگی به پرونده هم درخواست بسیاری از افراد رد می شود.

چرا که سوئیس ظرفیت و بودجه کافی به میزان تمامی متقاضیان پناهندگی ندارد. حتی در صورت موافقت با درخواست پناهندگی، طبق آمارها و گزارش هایی که از مردم سوئیس تهیه شده است، نسبت به پناهندگان دید خوبی ندارند. از جمله دلایل دید منفی سوئیسی ها به پناهندگان می توان به جرایمی که برخی از پناهندگان در سوئیس و سایر کشورهای اروپایی مرتکب شده اند، اشاره نمود. دلیل دیگر این مسئله بار اقتصادی حضور پناهندگان در سوئیس است که بر دولت و مردم این کشور تحمیل می شود. به همین دلیل است که کارفرمایان سوئیسی تمایلی به استخدام پناهندگان ندارند. در نتیجه پناهندگان برای تامین هزینه های زندگی خود در سوئیس مجبور هستند حقوقی کم تر از صلاحیت ها و توانایی های شغلی خود را هم بپذیرند.

وقایع پناهندگی در سوئیس

در نظر گرفتن وقایع پناهندگی در کشور سوئیس از حقایق قابل ذکری می باشد که نباید از آن چشم پوشی کرد که شامل موارد زیر می شود:

  • بسته شدن مرز بالکان برای پناهجویان در مورخ 9 مارس 2016
  • پیشنهاد عدم خدمات دهی به پناهجویان در سوئیس توسط شهرداری ایالت اورگو (شهرداری شهر رکینگن)
  • آمار چشمگیر در باب عدم پیگیری از قوانین پناهندگی و خارج شدن از فرآیند آن

ثبت درخواست پناهندگی در سوئیس

یک درخواست پناهندگی را می توان به صورت شفاهی یا به صورت کتبی، به کنترل مرزی در یک فرودگاه سوئیس یا مرکز پذیرش و پردازش ارائه کرد. درخواست پناهندگی فقط در مرز سوئیس یا در قلمرو سوئیس ارائه می شود. گرچه درخواست های پناهندگی به مقررات رسمی محدود نمی شود، افرادی که به دنبال پناهندگی هستند باید هویت خود را به مقامات سوئیس نشان دهند. کسانی که ادعا دارند که در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، باید مدارکی را برای اثبات ادعای خود نشان دهند. این مدارک باید قانع کننده بوده و جعلی نباشد. اگر شما به مرزبانان کشور سوئیس در این خصوص مراجعه نمایید باید مرزبانان درخواست شما را به همراه مدارک تهدید و آزار شما به دبیرخانه امور مربوط به مهاجرت (SEM) اطلاع دهند و مدارک را برایشان ارسال نمایند.

از جمله وظایف این اداره بررسی ادعاهای پناهندگی است. ممکن است اداره با بررسی شرایط شما درخواست شما را نپذیرد. به طور معمول افرادی که برای مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی اقدام نموده اند، می بایست کشور سوئیس را ترک نمایند. این اداره همچنین درخواست های پناهندگان را دسته بندی می نماید و طبق اولویت بندی که دارد به دسته بندی های مختلف تقسیم می نماید. اهداف سیستم اولویت بندی دبیر خانه امور مربوط به مهاجرت (SEM) عبارت است از:

  • کاهش تعداد درخواست های پناهندگی که به وضوح غیرقابل قبول هستند.
  • کاهش هزینه های مسکن
  • به حداقل رساندن هزینه های کلی برای بخش پناهندگی

ثبت درخواست پناهندگی در سوئیس

فرایند تعیین هویت متقاضیان در سوئیس

در حالت کلی از 2 روش می توان نسبت به تعین هویت اشخاص اقدام نمود که عبارتند از تعیین هویت از نوع ساده و تعیین هویت از نوع کامل. در فرآیند تعیین هویت از نوع ساده به علت وجود فراوانی اشخاص متقاضی مهاجرت به این کشور از طریق پناهندگی و همچنین نداشتن اطمینان خاطر از این کشور، کمتر مورد استفاده واقع می شود. فرآیند تعیین هویت از نوع ساده برای افرادی در نظر گرفته می شود که شرایط شناخت نسبی او امکان پذیر باشد.

برای نمونه پلیس این کشور قادر باشد گزارشی از این فرد آماده کند که از این افراد فقط عکس و هم چنین اثر انگشت گرفته خواهد شد و در مرحله بعد به کلیه اشخاص متقاضی شماره شناسایی اعطا می شود. ناگفته نماند که از کودکانی که سنشان زیر 14 سال باشد، اثر انگشتی گرفته نخواهد شد. فرآیند تعیین و مشخص شدن هویت به صورت تکمیل شده انجام خواهد شد.

الزامات تعیین هویت در مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی

این روند به این صورت است که به غیر از عکس مورد نظر عکس از همه انگشتان دست شخص متقاضی گرفته خواهد شد. (همان طور که بیان شد اثر انگشت برای متقاضیانی که از شرایط سنی زیر 14 سال برخوردار می باشند، الزامی نیست.) پس از موفقیت هویت اشخاص، شماره شناسایی به پناهچویان ارائه می گردد و نام آنها وارد سیستم پناهجویان می شود.

شرایط پناهجویان در کشور سوئیس

پناهجویانی که در سوئیس وارد می شوند، ابتدا در مراکز اقامتگاه هایی که دولت کشور سوئیس تعیین نموده است، مستقر شده و تمام خدمات را توسط دبیرخانه امور مهاجرت دولتی دریافت می نمایند. اطلاعات شخصی از جمله گرفتن عکس های پاسپورت، اثر انگشت و همچنین معاینه پزشکی در مرز سوئیس انجام می شود. متقاضیان می بایست درخواست پناهندگی را بنا بر دلایلی که قابل توجیه باشد ارائه دهند و مدارکی را دال بر این موضوع ارائه دهند.

زمان پیگیری درخواست افراد در مدت زمان کمتری انجام میشود. نکته قابل توجه این است که سوئیس همچنین موافقت نامه های مربوط به پذیرش پناهجو را با تمام کشورهای همسایه امضا کرده است. البته ذکر این نکته ضروری است که موسسه سفیران به هیچ عنوان در خصوص پناهندگی اقدامی ندارد. همچنین در هیچ صورتی این روش را برای مهاجرت توصیه نخواهد کرد.

شرایط و روش های مهاجرت قانونی به سوئیس

طبق قوانین کشور سوئیس کلیه اتباع خارجی برای مهاجرت و ورود قانونی به سوئیس نیازمند اخذ ویزای کشور سوئیس هستند. ویزایی که به دو نوع ویزای کوتاه مدت (شینگن ویزای) و ویزای بلند مدت سوئیس تقسیم می شود.

تفاوت اصلی این 2 ویزا نیز در مدت زمان اعتبار اقامتی آنهاست:

درباره کشور اروپایی سوئیس

پس دارندگان ویزای شینگن سوئیس می توانند تا حداکثر 90 روز را در این کشور بمانند. دارندگان ویزای بلند مدت سوئیس نیز قادرند تا بیش از 90 روز در این کشور مانده و در طی این بازه زمانی ضمن ثبت ورود خود برای اخذ مجوز اقامتی اقدام بکنند. معمولا انواع ویزای سوئیس از طریق سفارت این کشور درخواست شده و فرآیند کلی آن از مراحل زیر تشکیل می شود:

مراحل درخواست ویزای سوئیس 2023
مرحله 1مراجعه به سفارت جهت چک کردن شرایط
مرحله 2تعیین نوع ویزای سوئیس
مرحله 3تعیین وقت سفارت
مرحله 4تکمیل فرم درخواست ویزای شنگن سوئیس
مرحله 5جمع آوری مدارک مورد نیاز
مرحله 6پرداخت هزینه درخواست ویزای سوئیس
مرحله 7شرکت در مصاحبه ویزا
مرحله 8انتظار برای دریافت پاسخ

بنابراین به متقاضیان توصیه می شود به جای پناهندگی به کشور سوئیس که یک شیوه پرمخاطره و همراه با اما و اگرهای زیادی است. با درنظر گرفتن شرایط و استعدادهای خودشان یکی از مسیرهای مهاجرتی زیر را برای مهاجرت به سوئیس 2023 انتخاب بکنند:

انواع مسیرهای مهاجرتی به کشور سوئیس

سیاست مهاجرت به سوئیس

مهاجرت سوئیس از سیاست و 3 هدف اصلی برخوردار می باشد:

  • یک سیاست مهاجرت برای افرادی که واقعا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، از طرف کشور سوئیس تحت عنوان سنت بشر دوستانه باید حمایت شوند، افرادی که باید از جنگ، آزار و شکنجه فرار کنند، باید بتوانند در سوئیس پناه بگیرند. با این حال به هیچ وجه همه کسانی که درخواست پناهندگی می نمایند به عنوان پناهنده شناخته نمی شوند یا به طور موقت پذیرفته می شوند.
  • یک سیاست مهاجرت خوب به وضعیتی می رسد که مهاجران در سوئیس احساس امنیت می کنند، به همین دلیل است که همه باید قوانین اساسی زندگی را بپذیرند.
  • یک سیاست مهاجرت خوب برای محافظت و پیشرفت رفاه کشور سوئیس طراحی شده است. برای این منظور ما نیازمند به کارکنان از کشورهای دیگر هستیم. بدون این امر، بسیاری از صنایع مانند ساخت و ساز، گردشگری و مراقبت های بهداشتی و همچنین به طور کلی سوئیس به عنوان یک مرکز مالی و محل کار، قادر به حفظ سطح فعلی رفاه نخواهند بود. به همین سبب، تمامی موارد به مهاجرت کنترل شده بستگی دارد.

اثرات قانون دوبلین در سوئیس

پناهندگی در سوئیس مانند هر کشور دیگری قوانین خاص خود را دارد. سوئیس از 12 دسامبر 2008، موافقت نامه های مربوط به انجمن دوبلین را امضاء کرده است و عضو رسمی قانون دوبلین می باشد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چهار ایالت مرتبط ایسلند، نروژ، لیختن اشتاین و سوئیس تشکیل دهنده قانون دوبلین هستند.

این 32 ایالت قوانین مشابهی را برای تعیین دولت مسئول جهت بررسی درخواست پناهندگی اعمال می کنند. روش دوبلین عمدتا بر اساس 2 پایگاه هدایت شده است، یکی توسط شورای اروپا و دیگری توسط کمیسیون اروپا، که معیارهای تعیین کننده مسئولیت عضو را تعیین می کند. بنابراین این 2 پایگاه از 12 دسامبر 2008 تاکنون جزء جدایی ناپذیر پناهندگی سوئیس و قوانین ملی خارجی بوده اند.

مقررات دوبلین برای هر درخواست پناهندگی، تنها توسط یک کشور عضو بررسی می شود. این کار برای جلوگیری از درخواست پناهجویان از ارائه چندین درخواست پناهندگی به کشورهای مختلف است و نیز اطمینان از اینکه حداقل یک کشور عضو برای هر یک از پناهجویان صلاحیت دارد، انجام می شود. مقررات دوبلین تنها می تواند به شهروندان کشورهای ثالث، یعنی افرادی که دارای تابعیت یک کشور عضو نیستند، اعمال شود. اگر یک شهروند از یک کشور عضو دوبلین در هر حالت درخواست پناهندگی از سوئیس نماید، مقررات دوبلین در این خصوص قابل اجرا نیست، در این مورد، مقررات موافقت نامه بازگشت 2 جانبه اعمال می شود.

آمار پناهندگی در سوئیس

درخواست های پناهندگی در سوئیس از سال 2008 تا 2021 به طور متوسط ​​1541.54 نفر بوده است که در نوامبر 2015 به رکورد 5555 نفر و در آوریل 2020 به رکورد 280 نفر رسیده است. دولت سوئیس اعلام کرده است که تا پایان سال 2023 1600 پناهنده را می پذیرد. بیشتر ذینفعان افرادی هستند که از درگیری و آزار و اذیت در پنج کشور مختلف فرار می کنند. به عنوان بخشی از طرح اسکان مجدد، دولت سوئیس اعلام کرد که تا پایان سال 2023 تا 1600 پناهجو را که عمدتاً از مناطق بحران زده هستند، می پذیرد. این تصمیم در 19 می توسط شورای فدرال سوئیس اعلام شد.

در بیانیه ای آمده است که نامزدها افرادی هستند که از درگیری های نظامی یا آزار و اذیت جاری در خاورمیانه و در امتداد مسیر مدیترانه مرکزی فرار می کنند. مقامات سوئیسی گفته اند که به دلایل عملی و برای اطمینان از اثربخشی، این برنامه افراد را تنها از حداکثر پنج کشور میزبان اولیه انتخاب می نمایند. فهرست کشورها هنوز اعلام نشده است، تنها یک گروه کوچک 10 درصدی برای پناهندگانی که از موقعیت های پیش بینی نشده در کشورهای دیگر فرار می کنند، رزرو می شود.

میزان درخواست پناهندگی در سوئیس

دشواری های کار در سوئیس برای پناهندگان

علاوه بر سختی های مذکور در خصوص رد شدن پرونده های پناهنده ها، سختی های زندگی در محیطی بیگانه با زبان و فرهنگ کاملا متفاوت است. در گفتگو با سایت swissinfo یکی از پناهندگان ساکن در خاک سوئیس می گوید: “باید همه چیز را از ابتدا شروع می کردم و سخت ترین مرحله پیدا کردن کار بود چرا که در غالب موارد به پناهنده ها به عنوان کسانی که توانایی کاری خوبی دارند نگاه نمی شود.” این پناهنده همچنین در ادامه می افزاید: “کسانی را می شناسم که حتی علی رغم تحصیلات دانشگاهی و تخصص بالا سال ها به دنبال کار بودند.”

علاوه بر هزینه های اقتصادی عامل دیگری که سبب می شود جوامع اروپایی و به طور خاص مردم سوئیس دید مثبتی نسبت به مقوله پناهندگی و پناهندگان نداشته باشند، به گفته یکی از پزشکانی که به طور پیوسته با پناهندگان در ارتباط بوده، ترس مردم سوئیس از پناهندگان است. در واقع با توجه به برخی اتفاقات خشونت باری که بعضی پناهندگان پس از ورود به سوئیس و آلمان رقم زدند، مردم این کشورها نمی توانند دید خوبی به پناهنده ها به طور کل داشته باشند

ماهیت پناهندگی در سوئیس

پناهندگی یک روش مهاجرت غیر قانونی می باشد که در هر کشور شرایط به خصوصی برای آن وضع شده است و به دلیل شرایط دشواری که دارد به هیچ شخصی پیشنهاد داده نمی شود که از این راه اقدام نماید. بسیاری از متقاضیانی که پناهندگی در سوئیس را دارند باید به این نکته توجه فرمایند که انتخاب مسیر پناهندگی به عنوان مسیر مهاجرت و دریافت اقامت، تضمینی برای دریافت اقامت نمی باشد. بعد از بررسی و رسیدگی به پرونده متقاضیان پناهندگی، دولت کشور و همچنین اداره ای که برای رسیدگی به امور پناهندگی مشخص شده است، درخواست افراد را رد کرده و به اشخاص حکم خروج از کشور سوئیس را می دهد یا حتی ممکن است قاضی آن کشور شخصا به بررسی پرونده افراد بپردازد و طبق قانون آن کشور در خصوص پرونده های پناهندگی تصمیم گیری انجام دهد.

به دلیل اثرات نامطلوب مهاجرت از طریق پناهندگی برای متقاضیان، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پناهندگی به کشور سوئیس را برای هیچ شخصی مناسب نمی داند و راه های قانونی نظیر ویزای تحصیلی سوئیس، کار در سوئیس و سرمایه گذاری در سوئیس را به واجدین شرایط توصیه می نماید، برای بررسی بهترین روش متناسب با شرایط خود با ما ارتباط بگیرید.

سوالات پر تکرار درباب شرایط پناهندگی به سوئیس

از جمله سوالات پیرامون این موضوع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • شرایط درخواست پناهندگی از کشور سوئیس چگونه است؟ برای درخواست پناهندگی از کشور سوئیس پناهجو بایستی پرونده درخواستش را در داخل مرزهای سوئیس تکمیل کند.
  • مراجع برای ارائه درخواست پناهندگی در سوئیس کدامند؟ گیت های ایست بازرسی در فرودگاه سوئیس و یا در پاسگاه های مرزی داخل خاک سوئیس
  • یک پناهجو تا چه مدتی می تواند در سوئیس بماند؟ دولت سوئیس برای رسیدگی به پرونده درخواست پناهجویان و انجام ترانسفر معمولا یک بازه زمانی 6 ماهه دارد ولی در برخی موارد امکان تمدید تا 18 ماه نیز وجود دارد.
  • آیا دارنده کارت پناهندگی سوئیس (مجوز B) امکان بهره مندی از مزایای رفاهی در سوئیس را دارد؟ بله در اکثر کانتون های سوئیس پناهجویان مجوز دار ماهیانه تا 400 فرانک هم دریافت می کنند.
  • بیشترین درصد پناهجویان خارجی در سوئیس از چه کشورهایی هستند؟ از کشورهای افغانستان، ترکیه و اریتره
  • درخواست چند درصد از پناهجویان به سوئیس از نوع درخواست اولیه است؟ حدود 69%
  • آیا سوئیس به پناهجویان خارجی وضعیت پناهندگی اعطاء می کند؟ خیر، از سال 1998 وضعیت پناهندگی هرگز برای پناهجویان به کار نرفته است. در عوض دولت سوئیس به پناهجویان واجد شرایط مجوز اقامتی صادر می کند.
5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *