مهاجرت

تولد در لوکزامبورگ

تولد در لوکزامبورگ

برای متقاضیان تولد فرزند در خاک یک کشور خارجی ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا با تولد در لوکزامبورگ نیز این اتفاق می افتد؟ در واقع کشورهای دنیا از جمله لوکزامبورگ به لحاظ اعطای تابعیت تابع دو نظام حقوقی مختلف هستند که عبارت است از نظام خاک و نظام خون. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به این 2 نظام حقوقی و سیستمی که لوکزامبورگ برای اعطای تابعیت از آن پیروی می کند توضیحاتی ارائه شده است.

  • مهم ترین امتیازی که تولد در لوکزامبورگ به همراه دارد چیست؟
  • آیا تولد در این کشور به اقامت ختم می شود؟
  • شرایط تولد فرزند از والدین لوکزامبورگی خارج از این کشور چیست؟
  • محدودیت های تولد فرزند خارجی در این کشور چیست؟
  • چه کسانی با تولد فرزند تابعیت دریافت می کنند؟

نظام های حقوقی اعطای تابعیت در دنیا

همان طور که پیش تر به طور مختصر اشاره شد، کشورهای دنیا به لحاظ اعطای تابعیت یا از سیستم خون پیروی می کنند یا سیستم خاک؛ هر چند ممکن است کشوری که به طور عمده سیستم خون را پذیرفته برای جلوگیری از وجود افراد بی تابعیت تا حدی سیستم خاک را نیز وارد قوانین خود کند و بر عکس. کشورهای تابع سیستم خاک از جمله کانادا و برزیل برای هر نوزادی که در خاک آن ها متولد شده باشد پاسپورت خود را صادر می کنند حتی اگر هیچ کدام از والدین وی تابعیت آن کشور را نداشته باشند.


در نقطه مقابل کشورهای تابع سیستم خون هستند که تنها برای نوزادانی پاسپورت صادر می کنند که حداقل یکی از والدین آن ها تابعیت آن کشور را داشته باشد یا برای نوزادانی که در خاک آن کشور متولد شده اند ولی هویت والدین آن ها مشخص نیست. لازم به ذکر است غالب کشورهای توسعه یافته دنیا از جمله لوکزامبورگ و سوئیس تابع سیستم خون هستند؛ به عبارت دقیق تر اگر کسی بخواهد به صرف تولد پاسپورت کشوری را به دست آورد، لوکزامبورگ انتخاب خوبی نیست.

قوانین تولد در لوکزامبورگ

لوکزامبورگ هم عضوی از اتحادیه اروپا است و هم عضوی از حوزه شنگن نتیجتا تمامی شهروندان آن شهروند اتحادیه اروپا (EU Citizens) نیز به حساب می آیند. بر اساس قوانین کشور لوکزامبورگ تابعیت این کشور به افراد ذیل داده می شود:

  • کودکی که یکی از والدین وی تابعیت لوکزامبورگ را دارد، صرف نظر از کشوری که کودک در خاک آن متولد شده است.
  • فرزندی که یکی از والدین وی در خاک لوکزامبورگ به دنیا آمده باشد، حتی اگر تابعیت لوکزامبورگ را نداشته باشد.
  • کودکی که در خاک لوکزامبورگ متولد شده منتهی والدین وی بی تابعیت هستند یا نمی توانند تابعیت خود را به کودک منتقل کنند.
  • کودکی که در خاک لوکزامبورگ متولد شده است منتهی مشخص نیست پدر و مادر وی چه کسانی هستند.

علاوه بر موارد بالا لوکزامبورگ قانونی دارد که از برخی جهات مشابه قانون مدنی ایران است؛ به این صورت که لوکزامبورگ تحت شرایطی حتی به فردی که در خاک لوکزامبورگ متولد شده اما والدین وی هر دو تابعیت کشوری غیر از لوکزامبورگ را دارند نیز پاسپورت لوکزامبورگی اعطا می نماید. مجموع این شرایط باید با هم وجود داشته باشند که عبارت هستند از:

  1. حداقل یکی از پدر یا مادر فرد 12 ماه پیش از به دنیا آمدن وی بدون خروج از کشور در لوکزامبورگ زندگی کرده باشند.
  2. فرد مذکور حداقل از 5 سال قبل از تولد 18 سالگی خود به طور مستمر در کشور لوکزامبورگ زندگی کرده باشد.

قوانین تولد در لوکزامبورگ

اخذ تابعیت از راهی غیر از تولد در لوکزامبورگ

کسانی که در لوکزامبورگ متولد نشده اند نیز می توانند تحت شرایطی تابعیت این کشور را به دست آورند این افراد باید ابتدائا از طریق مهاجرت به لوکزامبورگ از طریق کار یا تحصیل یا سرمایه گذاری اقامت این کشور را به دست آورند. در صورتی که حداقل 18 سال داشته باشند و 5 سال در لوکزامبورگ کار کنند و مالیات بپردازند می توانند به شرطی که 1 سال قبل از درخواست بدون وقفه و به طور مستمر در لوکزامبورگ زندگی کرده باشند، درخواست اخذ تابعیت لوکزامبورگ را دهند. البته نباید از نظر دور داشت که در فرایند بررسی صلاحیت یا عدم صلاحیت فرد برای اخذ تابعیت لوکزامبورگ موارد مختلفی از جمله سوء سابقه فرد چک می شود و وی در نهایت باید هم در آزمون زندگی اجتماعی در لوکزامبورگ و هم در آزمون زبان لوکزامبورگی شرکت کند.

سایر واجدین شرایط اخذ تابعیت لوکزامبورگ

افرادی که در ادامه معرفی شده اند و تابعیت لوکزامبورگ را ندارند می توانند درخواست اخذ پاسپورت دهند:

  1. بزرگسالانی که یکی از والدین وی (چه والدین خونی چه والدینی که وی را به سرپرستی قبول کرده اند) تابعیت لوکزامبورگ را داشته منتهی نتوانسته تابعیت خود را به فرزند خود منتقل کند؛ مثلا وقتی قوانین کشور دیگری این مسئله را ممنوع کرده بوده است.
  2. والدین افرادی که تابعیت لوکزامبورگ را دارند پس از 5 سال اقامت در خاک لوکزامبورگ و قبولی در آزمون های مذکور
  3. افرادی که با فردی که تابعه لوکزامبورگ است ازدواج کنند محدودیتی به لحاظ اجباری بودن 5 سال اقامت در خاک لوکزامبورگ ندارند منتهی زمانی می توانند درخواست پاسپورت کنند که 3 سال از ازدواج آن ها گذشته باشد و در آزمون های ذکر شده نمره قبولی کسب نموده باشند.
  4. سربازان داوطلبانه که 1 سال خدمت خالصانه برای لوکزامبورگ انجام داده باشند و جزو ارتش لوکزامبورگ به حساب آیند.
  5. بزرگسالان بی تابعیت و پناهندگانی که اجازه اقامت لوکزامبورگ را اخذ نموده اند پس از 5 سال زندگی در لوکزامبورگ و قبولی در آزمون های مذکور
  6. بزرگسالانی که به طور قانونی حداقل 20 سال در خاک لوکزامبورگ زندگی کرده اند در صورتی که 12 ماه پیش از درخواست اخذ تابعیت در خاک این کشور اقامت مستمر داشته باشند می توانند تنها با 24 حضور در کلاس های زبان لوکزامبورگی و بدون نیاز به قبولی در آزمون های مذکور، تابعیت لوکزامبورگ را به دست آورند.

مزایای تولد در لوکزامبورگ

همان طور که گفته شد لوکزامبورگ هم عضو اتحادیه اروپا است و هم حوزه شنگن نتیجتا اخذ اقامت و علی الخصوص اخذ تابعیت آن مزایای متعددی برای افراد از جمله امکان سفر به تمامی کشورهای عضو، برخورداری از تحصیل در رایگان یا با هزینه بسیار اندک در کشورهای اروپایی ای که این امکان را برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا (EU Citizens) هستند فراهم نموده است. فرصت های شغلی زیادی نیز در لوکزامبورگ وجود دارد که شهروندان آن راحت تر از خارجی ها می توانند از آن ها استفاده کنند؛ برای بررسی دقیق تر این موضوع در نمودار ذیل نرخ بیکاری در لوکزامبورگ با اسپانیا مقایسه شده است:

نمودار مقایسه درصد بیکاری در لوکزامبورگ و اسپانیا

در واقع اگرچه زندگی در لوکزامبورگ گران قیمت است و برای یک دانشجو در ماه 1500€ تا 1800€ (یورو) و برای یک توریستی در ماه 1900€ تا 2050€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت اما به دلیل وجود اقتصاد قدرتمند، سطح رفاه اجتماعی بالا، طبیعت فوق العاده زیبا و غیره طرفداران زیادی دارد. منتهی نباید از نظر دور داشت که لوکزامبورگ به هیچ وجه در گروه کشورهای مهاجرپذیر قرار نمی گیرد و بهتر از افرادی نیز که می خواهند به واسطه تولد برای فرزند خود پاسپورت بگیرند با تولد در کانادا این هدف را دنبال نمایند. این مقاله از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد و طی آن اطلاعاتی راجع به قوانین تولد در لوکزامبورگ ارائه شد و مشخص گشت که مهاجرت به لوکزامبورگ از طریق تولد امکان پذیر نمی باشد.

سوالاتی درباره تولد در لوکزامبورگ

در این رابطه نیز سوال های متعددی پیش می آید که باید آن ها را به صورت جدی تر پاسخ داد:

  • آیا لوکزامبورگ مقصد مناسبی برای دریافت اقامت از طریق تولد است؟ خیر نمی توان با تولد فرزند خود در این کشور اقامت به دست آورد.
  • چه کسانی با تولد فرزند در این کشور به اقامت می رسند؟ در صورتی که فرد همسری اهل لوکزامبورگ داشته باشد، می تواند از این طریق به اقامت برسد.
  • آیا قانون خاک در لوکزامبورگ رعایت می شود؟ خیر تابعیت لوکزامبورگ از طریق خون است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *