مهاجرت

پناهندگی در اتریش

پناهندگی در اتریش

پناهندگی در اتریش یکی از راه‌ های مهاجرت می‌ باشد ولی راهی غیرقانونی و غیر مطمئن محسوب میشود که توصیه نمیکنیم. مطابق تعریفی که در کنوانسیون حمایت از حقوق پناهندگان آمده است، پناهجو به فردی گفته می‌شود که بدون آن که حقیقتا جرمی مرتکب شده باشد، تنها برای فرار یا ترس از آزار و اذیت نژادی، قومی، مذهبی و ملیتی و یا برای عضویت در یک گروه خاص سیاسی یا اجتماعی به کشور دیگر پناه می‌برد. همانطور که از این تعریف رسمی بر می آید، عنوان پناهجو بر هر کسی صدق نمی کند و تنها افراد خاصی مشمول این عنوان هستند و در نتیجه فقط آن ها می توانند مورد حمایت از این طریق قرار بگیرند. بنابراین هر فردی نمی تواند به دلیل نارضایتی از شرایط اقتصادی یا اجتماعی کشورش اقدام به درخواست پناهندگی نماید.

فرد پناهجو، علاوه بر این که باید حقیقتا مصداق این عنوان باشد، همچنین باید بتواند این موضوع را در دادگاه مهاجرتی کشور مقصد اثبات نماید و تنها در این صورت است که با درخواست پناهندگی وی موافقت می گردد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن پرهیز از مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی ، راه های مهاجرت قانونی و موفق را به شما معرفی می نماید.

شرایط پناهجویان در اتریش

برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی را دارند، ابتدا باید خود را به کشور اتریش برساند و در این کشور حضور یابد. چه از طریق راه های زمینی و چه از طریق راه‌های هوایی، رسیدن به اتریش امکان پذیر است. متقاضی بعد از رسیدن به کشور اتریش باید به پلیس این کشور، اعلام پناهندگی نماید. به محض معرفی به پلیس کشور اتریش، وسایل و لوازم فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی ‌ها به خاطر پیدا کردن اسناد و مدارک مربوط در مورد متقاضی و چگونگی ورود وی به کشور اتریش صورت می‌گیرد. در آغاز، نام متقاضی پرسیده می‌شود. سپس تاریخ تولد، زبان و تابعیت از وی پرسیده می‌شود. در اخر اثر انگشت وی گرفته می‌شود.

راه های قانونی مهاجرت به اتریش:

  • مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل
  • مهاجرت قانونی از طریق کار با (جاب آفر)
  • مهاجرت قانونی از طریق ویزای جستجوی کار (جاب سیکر)
  • مهاجرت قانونی از طریق تولد
  • مهاجرت قانونی از طریق ازدواج

کلیه مراحل سفر از زمان کشور مبدا تا رسیدن به کشور اتریش، توسط پلیس کشور اتریش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر متقاضی قبلا در یکی از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده باشد، پلیس کشور اتریش سعی می‌نماید تا قانون دوبلین را اجرا نماید. به موجب این قانون، اگر پناهجو در مسیر رسیدن به اتریش، در کشور دیگری شناسایی شده باشد، به همان کشور ارجاع داده می شود و آن کشور مسئول رسیدگی به پرونده وی خواهد بود.

نظام درخواست و اعطای پناهندگی در اتریش

معمولا درخواست های حفاظت بین المللی (یا همان درخواست های پناهندگی) در کشور اتریش مستقیما در پاسگاه پلیس مرزی اتریش و به افسر پلیس ارائه می گردد. پس از تحویل درخواست، متقاضیان به اداره پلیس ویژه جایی که در آنجا مصاحبه اولیه انجام می شود، آورده می شوند. در اینجا از متقاضیان سوالاتی درباره هدف از پناهندگی، مسیر مسافرتی آنها، دلایل سفر و مسیر فرار آنها از کشورشان پرسیده می شود. اداره پلیس نیز سپس داده های متقاضیان پناهندگی را به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی (BFA) ارسال می کند.

در واقع متقاضیان بایستی بدانند که BFA یا همان اداره فدارال مهاجرت و پناهندگی اتریش در واقع متولی و همه کاره در رسیدگی به پرونده متقاضیان پناهندگی در اتریش می باشد. BFA تعیین خواهد کرد که آیا شخص صلاحیت اخذ پناهندگی اتریش را دارد یا خیر. به هر حال در هر موردی (قبول یا رد درخواست پناهندگی) متقاضیان قبل از تصمیم گیری نهایی در BFA یک مصاحبه خواهند داشت. این مصاحبه نیز در سرنوشت درخواست متقاضیان نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. اما پس از اعلام نتایج تصمیم گیری توسط BAF، متقاضیان سه مسیر مجزا پیش رو خواهند داشت:

فرآیند پس از اعلام نتایج تصمیم گیری توسط BAF

مصاحبه با پناهجو در اتریش

متقاضی باید در یک مصاحبه طولانی در حدود 4 ساعت، دلایل خود را برای درخواست پناهندگی توضیح دهد. در مصاحبه اول متقاضی باید در چارچوب زمانی دولت کشور اتریش، تمامی موارد را ذکر کند. متقاضی پناهندگی، اولین پاسخ تصمیم گیری در مورد درخواست خود را پس از گذشت چند هفته دریافت خواهد کرد. در مصاحبه‌های بعدی از متقاضی، ممکن است تصمیم گیری و اعلام پاسخ حدود چند ماه به طول انجامد. تا زمانی که تصمیم گیری نهایی در مورد پناهندگی انجام شود، در صورت عدم بازگشت متقاضی، ممکن است به وی یک ویزای یک ساله اعطا ‌شود. پناهجو باید در تمام مصاحبه ها شرکت کند و با دقت و صداقت به سوالات پاسخ دهد. عدم ارائه پاسخ های منطقی و موجه، درخواست وی را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث خواهد شد که تردید جدی در مورد ادعای او به وجود آید.

استقرار پناهجویان در اتریش

به محض مشخص شدن وضعیت مثبت متقاضی پناهندگی، درخواست وی برای پناهندگی از وضعیت تأییدیه به وضعیت حقیقی تبدیل می‌شود. باتوجه به ظرفیت‌های موجود، فرد پناهجو به اردوگاه‌های پناهجویی در اتریش منتقل می‌شود. انتخاب محل اسکان، سیستماتیک بوده و متقاضیان مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی تنها در موارد خاص می‌توانند اردوگاه انتخاب شده را تغییر دهند. موارد خاص عبارتند از داشتن بیماری خاص، حضور اعضای خانواده درجه یک در اردوگاهی دیگر و مانند آن.

متقاضیان از این مرحله به بعد تا پایان اعلام درخواست، بیمه سلامت رایگان و مستمری دولتی دریافت می‌ نمایند. در مورد درخواست پناهندگی، سازمان BFA با بررسی اطلاعات دریافتی از مصاحبه متقاضی پناهندگی و تحقیقات خودشان تصمیم می‌گیرند. پس از اعلام نتیجه و در صورت رد درخواست از سوی سازمان BFA، متقاضی دو هفته فرصت اعتراض خواهد داشت.

فرآیند درخواست پناهندگی از اداره مهاجرت و پناهندگی (BAF) اتریش به صورت شماتیک از قرار ذیل می باشد:

فرآیند درخواست پناهندگی از اتریش

خدمات رفاهی برای پناهجویان در اتریش

از امکاناتی که در مراحل بررسی درخواست پناهجویی و مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، می توان به خدمات رفاهی و امکاناتی مانند محل سکونت، غذا، مراقبت پزشکی و غیره می‌توان اشاره کرد. دو روش برای خدمات اولیه وجود دارد که به شرح زیر است: روش اول: از طریق اسکان دادن؛ خدماتی مانند سرپناه، بیمه درمانی، غذا و مبلغ 40€ (یورو) ماهیانه به عنوان پول جیبی در این روش، به پناهجو داده می‌شود.

روش دوم: پرداخت کمک‌های مالی به متقاضیانی که در خارج از کمپ اسکان داده می‌شوند. در این روش، کمک مالی در حدود 200€ (یورو) در ماه جهت مخارج و هزینه‌ها به اضافه خدمات درمانی اهدا خواهد شد. در صورتی که اجاره محل سکونت مشخص شود، ماهیانه 150€ (یورو) و برای خانواده 300€ (یورو) کمک مالی اهدا می‌گردد. به پناهجویانی که جواب منفی داده می‌شود، تا زمانی که از کشور خارج شوند کمک مالی و خدمات به آنها اعطا می‌شود. مجرمان و جنایتکاران حرفه‌ای، شامل محدودیت‌ها می‌شوند اما مراقبت پزشکی شامل محدودیت نمی‌شود.

کارت های مهم در مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

4 کارت برای مهاجران و پناهندگان در اتریش از اهمیت ویژه ای برخوردارند که عبارتند از:

سبز: هنگام بررسی وضعیت متقاضیان پناهندگی اتریش، به آنها کارت سبز داده می‌ شود.

سفید: زمانی که کشور اتریش، رسیدگی به پرونده پناهجو را بر عهده گیرد به وی کارت سفید اعطا می‌شود. با داشتن این کارت، متقاضی می‌تواند آزادانه در کشور اتریش رفت و آمد نماید و و در این مدت از سرپناه، غذا و بیمه درمانی برخوردار می شود.

خاکستری: با دریافت کارت خاکستری با متقاضی پناهندگی، به مانند یک تبعه اتریشی رفتار می‌شود.

زرد: با رد درخواست پناهجو در کشور اتریش، وی همچنان فرصت برای دریافت کارت زرد خواهد داشت. کارت زرد به معنای دیپورت کردن متقاضی از سوی کشور اتریش نمی‌باشد بلکه یک فرصت برای پناهجو است تا اقامت خود را به اقامت قانونی در این کشور تبدیل نماید.

نکات عمومی پناهندگی در اتریش

پیش از اقدام به پناهندگی در این کشور باید از شرایط پناهندگی در اتریش بطور کامل آگاه بود. در مورد مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی نکات مهمی وجود دارد که بطور خلاصه به آن ها اشاره می کنیم:

  • پناهندگان در هنگام مصاحبه می‌توانند یک شخص مورد اطمینان را همراه خود داشته باشند. برای این منظور یکی از مقامات معرفی شده قبل از اقدام برای پناهندگی، باید در جریان امور قرار گیرد.
  • حضور یک مترجم در کنار پناهجو برای زمانی که از متقاضی سوالاتی پرسیده می‌شود، الزامی است.
  • از پناهجو خواسته می‌شود تا بعد از پایان هر مصاحبه، مقررات و صورت جلسه را تأیید و امضا نماید. صورت جلسه به زبان آلمانی است و مترجم باید متن را برای پناهجو ترجمه نماید.
  • متقاضی پناهندگی در کشور اتریش در صورت مغایرت صورت جلسه با گفته‌های خود، این حق را دارد تا صورت جلسه را امضا ننماید. وی می‌تواند بعضی از صفحات مورد تأیید را امضا نماید.
  • متقاضی پناهندگی در اتریش می‌تواند از تمام مدارک مانند صورت جلسه، اظهارات پزشک، بررسی سن و غیره درخواست کپی نماید.
  • در مورد مدارک دریافتی از طریق پست، ایمیل و غیره در صورت وجود هرگونه ابهام و مشکل، متقاضی این حق را دارد تا با سازمان‌های مربوطه، تماس حاصل نماید.

نکات عمومی پناهندگی در اتریش

دلایل رد درخواست پناهندگی اتریش

به دلایل مختلفی امکان مردود شدن درخواست پناهندگی از طرف کشور مورد نظر می‌ باشد. می‌ خواهیم به شرح این دلایل بپردازیم:

  • ممکن است متقاضی از کشوری امن و بی‌خطر مهاجرت کرده باشد.
  • ممکن است دلایل و مستندات کافی برای اثبات درخواست ارئه نشده باشد.
  • ممکن است متقاضی قبلاً درخواست پناهندگی در کشورهای دیگر اروپایی و یا سوئیس داده باشد.
  • ممکن است کشور ثالثی در حال انجام بررسی در رابطه با پناهندگی درخواست‌دهنده باشد.

با دلایل بالا امکان رد شدن درخواست پناهندگی فرد وجود دارد. در ادامه‌ بحث شرایط پناهندگی در اتریش به قانون دوبلین می‌رسیم. براساس این قانون، چنانچه فردی به کشوری رفته و درخواست پناهندگی خود را مطرح کرده باشد باید همانجا بماند تا تکلیفش روشن شود. اگر فردی به کشور دومی رفت و آنجا نیز درخواست پناهندگی داد، طبق قانون دوبلین به کشور اولیه برگردانده می‌شود. در این صورت احتمال رد شدن درخواست پناهندگی او خیلی زیاد خواهد شد.

بهترین راه مهاجرت به اتریش

بهترین راه برای مهاجرت به اتریش، مهاجرت از طریق تحصیل است. در این روش دانشجو می تواند از دانشگاه های دولتی اتریش که تقریبا رایگان هستند و سالیانه بین 700€ تا 1500€ (یورو) شهریه می گیرند پذیرش بگیرد. با اخذ پذیرش از دانشگاه نیز در نهایت فرد باید اقدام کند و ویزای تحصیلی اتریش را اخذ نماید:

  • ترجمه رسمی مدرک شناسایی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی و ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان آلمانی
  • گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری ایدز
  • گواهی عدم سوء پیشینه در داخل و خارج از اتریش
  • در صورت متاهل بودن ارائه گواهی و سند ازدواج
  • ارائه نامه پذیرش شما در دانشگاه اتریشی
  • تکمیل و تحویل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • عکس پاسپورتی همراه با گذرنامه معتبر
  • ارائه مدارک مبنی بر تمکن مالی و گردش 3 ماهه حساب
  • ارائه بیمه معتبر مسافرتی ایران و بیمه درمانی اتریش

مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی راهی پر خطر و پر هزینه است که هیچ تضمینی هم برای حصول نتیجه وجود ندارد. قبل از اقدام به پناهندگی در کشورهای مختلف، با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید و از راه های قانونی و مطمئن مهاجرت به اتریش مانند مهاجرت به اتریش از طریق کار و یا مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل آگاه شوید.

سوالات پرتکرار در خصوص پناهندگی در اتریش

متقاضیان پناهندگی در اتریش با پرسش های زیر مواجه می شوند:

  • چه روش هایی برای مهاجرت به اتریش پیشنهاد می شود؟ هر روشی غیر از پناهندگی. مهاجرت قانونی از طریق تحصیل، مهاجرت قانونی از طریق کار با (جاب آفر)، مهاجرت قانونی از طریق ویزای جستجوی کار (جاب سیکر)، مهاجرت قانونی از طریق تولد و مهاجرت قانونی از طریق ازدواج.
  • اولین گام ها برای پناهندگی به اتریش کدامند؟ ابتدا باید خود را به کشور اتریش برسانند. در ایتدا باید در این کشور حاضر شوند: چه از طریق راه های زمینی و چه از طریق راه‌ های هوایی. متقاضی بعد از رسیدن به کشور اتریش باید به پلیس این کشور، اعلام پناهندگی کند.
  • قانون دوبلین چه محدودیت هایی را برای فرد متقاضی پناهندگی ایجاد می کند؟ به موجب این قانون، اگر پناهجو در مسیر رسیدن به اتریش، در کشور دیگری شناسایی شده باشد، به همان کشور بازگردانده می شود و آن کشور مسئولیت رسیدگی به پرونده وی را خواهد داشت.
  • متقاضی پناهندگی در اتریش باید در اولین مصاحبه چه مواردی را رعایت کند؟ متقاضی باید در یک مصاحبه طولانی در حدود 4 ساعت، دلایل خود را برای درخواست پناهندگی توضیح دهد. در مصاحبه اول متقاضی باید در چارچوب زمانی دولت اتریش، تمامی موارد را ذکر نماید. متقاضی پناهندگی، اولین پاسخ تصمیم گیری در مورد درخواست خود را پس از گذشت چند هفته دریافت می کند.
  • در مصاحبه های پیشرفته به چه شیوه فرد متقاضی باید در مصاحبه حاضر شود؟ در مصاحبه ‌های بعدی از متقاضی، ممکن است تصمیم گیری و اعلام پاسخ حدود چند ماه طول بکشد. تا زمانی که تصمیم گیری نهایی در مورد پناهندگی انجام شود، در صورت عدم بازگشت متقاضی، ممکن است به وی یک ویزای یک ساله اعطا گردد. پناهجو باید صادقانه در تمام مصاحبه ها شرکت کند و با دقت و صداقت به سوالات پاسخگو باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پناهندگی در اتریش

  1. سیدامیرحسینی گفت:

    سلام من تازه ازافعانستلن فرارکردم بخاطرامدن طالبان چون کارمن دفترDDGوهمچنان کارمن دولتی بودم وهم دراقلیت مذهبی قراردارم دیگرنمی توانم برگردم لطفا کمک کنیدتشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه موسسه ما در رابطه با پناهندگی خدماتی ارائه نمی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *