مهاجرت

مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

آشنایی با مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان از موارد کاملا ضروری است که مهاجران به این کشور باید پیش از هر اقدامی به خوبی از آن مطلع گردند. یک تبعه خارجی برای مهاجرت به گرجستان طرق متفاوتی دارد که این نوع مهاجرت بیشتر در راستای سرمایه گذارای اتفاق می افتد. شما نیز به عنوان یک تبعه خارجی می توانید از طرق متفاوتی جهت مهاجرت به این کشور اقدام بفرمائید اما این کشور از کشورهای درجه پایین اروپایی است که افراد بیشتر با هدف اخذ اقامت در برنامه های سرمایه گذاری پا به این کشور می گذارند.

  • گرجستان چگونه کشوری است؟
  • روش های مختلف برای مهاجرت و اخذ اقامت گرجستان چیست؟
  • دلایل مهاجرت به گرجستان چیست؟
  • عمده مزایا و معایب مهاجرت به این کشور چیست؟
  • شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی گرجستان چیست؟
  • شرایط بردن همراه به گرجستان چیست؟
  • در شرایط کنونی مهاجرت کاری به ترکیه بهتر است یا گرجستان؟

دلایل مهاجرت برای هر شخص با توجه به موقعیت و شرایط، متفاوت می باشد اما همه آنها در خصوص رسیدن به آینده ای روشن تر و پیشرفت روز افزون اقدام به مهاجرت می نمایند. بهرحال مهاجرت می تواند به عنوان نقطه عطفی در زندگی افراد محسوب شود و بنا به اینکه چه تصمیمی و چگونه تصمیمی، میتواند موفقیت آمیز باشد. ان چه در این راستا و دستیابی به هدف نهایی، مهم و ضروری می باشد اطلاع از شرایط کشور مقصد و کیفیت زندگی در آن است که تحت عنوان مزایا و معایب آن شناخته می شود. در همین راستا ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کوشیده ام که در این باب شما را در خصوص رسیدن به اهداف خود یاری نمائیم. هدف از در اختیار گذاشتن این مقاله اطلاعاتی در باب مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان می باشد.

دلایل مهاجرت به گرجستان

می توان گفت که در حال حاضر کشور گرجستان کشوری مهاجرپذیر می باشد و تعداد افراد زیادی از ایران در حال مهاجرت به این کشور هستند. گرجستان با استفاده از میراث فرهنگی باستانی و تاریخ منحصر به فرد خود، یکی از چشمگیر ترین کشورهای منطقه قفقاز به شمار می رود. مهاجرت گرجستان بهترین راه برای تجربه فضای منحصر به فرد این کشور است.


این کشور به داشتن مردم مهربان و صمیمی، بازارهای تولید تازه و چشم اندازهای زیبا مشهور است. تفلیس، پایتخت این کشور هنوز بسیار سنتی و در عین حال چند فرهنگی می باشد که به جذابیت گرجستان افزوده است. جامعه کوچک و نزدیک در این کشور باعث اطمینان خاطر افرادی می باشد که به تازگی قصد مهاجرت به گرجستان را دارند. ما در اینجا به ذکر برخی از اساسی ترین ویژگی های این کشور می پردازیم تا متقاضیان مهاجرت به این کشور بتوانند اجمالا به مزایا و معایب مهاجرت به این کشور پی ببرند:

به مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

مهاجرت سرمایه گذاران به گرجستان

یکی از آسانترین و سریعترین شیوه های مهاجرت به گرجستان روش مهاجرت سرمایه گذاری است. روشی که به چندین طریق به اقامت موقت و دائمی گرجستان منجر می شود و متقاضیان حتی از این طریق می توانند اعضای خانواده اشان (همسر و فرزندان زیر 18 سال) را هم همراه خود به گرجستان مهاجرت دهند. این روش های سرمایه گذاری عبارتند از:

انواع روش های سرمایه گذاری در گرجستان

در روش اول سرمایه گذار خارجی فقط با سرمایه گذاری حداقل $115000 (دلار) می تواند به اقامت موقتی گرجستان دست یابد. و بعد از 6 سال زندگی در گرجستان نیز به اقامت دائمی و بعد از 5 سال اقامت دائمی در این کشور نیز به حق شهروندی (پاسپورت) گرجستان دست یابد. در روش دوم نیز مجوز اقامت سرمایه گذاری در انطباق با قانون تشویق و تضمین سرمایه گذاری ها به سرمایه گذارانی داده می شود که بتوانند حداقل GEL300000 (لاری) در این کشور سرمایه گذاری بکنند. آنها از این طریق همچنین می توانند کلیه اعضای خانواده اشان را نیز همراه خود به گرجستان بیاورند.

منتها برای اخذ این مجوز اقامتی افراد بایستی مدارک زیر را به اداره مهاجرت گرجستان تحویل دهند:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • کپی از پاسپورت ملی
  • کپی از گواهی اسکان در گرجستان
  • مدرک نشان دهنده سرمایه حداقل GEL 300000 (لاری)
  • توصیه نامه مکتوب از یکی از اعضای دولت گرجستان و یا 3 شهروند گرجی
  • عکس پاسپورتی
  • رسید واریز هزینه درخواست

زبان و شرایط کشور گرجستان

اکثریت 4.9 میلیون نفر از ساکنین این کشور کوچک گرجی صحبت می کنند و این زبان منحصر به فرد متعلق به گروه زبان باستانی خود این کشور است بنابراین ممکن است برای افرادی که به تازگی وارد خاک این کشور شده اند روندی زمان بر اما سهل در خصوص یادگیری زبان محسوب گردد. در این کشور، زبان انگلیسی چندان گستردگی ندارد و نمی توان به اتکا به آن، تمامی امور زندگی را تدارک نمود.

افرادی که تمایل به مهاجرت به گرجستان را دارند می بایست توجه ویژه ای به میانگین درآمد داشته باشند، این در حالی است که کشور گرجستان دارای برخی از بازارهای فوق العاده تولید محصولات و مغازه های محلی می باشد. اقتصاد در این کشور وابسته به واردات است. به طور کلی، این کشور دارای پتانسیل بالایی به لحاظ جغرافیایی و انسانی است اما در عین حال هم اکنون در وضع خوبی به سر نمی برد. افرادی که به دنبال کار در این کشور خواهند بود، متاسفانه چشم انداز خوبی را در پیش نخواهند داشت. اما افرادی که با داشتن سرمایه و به قصد راه انداختن کسب و کار به این کشور مهاجرت می کنند، شرایط متفاوتی خواهند داشت.

مسکن در گرجستان

از جمله مواردی که در خصوص مهاجرت به این کشور و سایر کشورهای جهان می بایست مدنظر قرار داد، وضعیت مسکن می باشد. بسیاری از افرادی که تصمیم مهاجرت به گرجستان از طریق کار را دارند بهتر است در ابتدای امر شرایط اجاره مسکن در این کشور را مورد بررسی قرار دهند. اجاره مسکن در گرجستان بسیار متفاوت می باشد. یک آپارتمان یک خوابه در مرکز تفلیس، احتمالا به میزان 1560GEL(لاری) (حدود 600$ (دلار)) در ماه هزینه برمی دارد. آپارتمان ها در بعضی از مناطق مطلوب به 2600GEL (لاری) می رسند.

یک مسکن مشابه و کوچک در خارج از شهر می تواند به میزان حدود 400GEL(لاری) در هر ماه تأمین شود. افراد می بایست در نظر داشته باشند که قیمت اجاره ها تقریبا مناسب است و بستگی به شرایط گوناگون دارد. آپارتمان مرکز شهر سه خوابه در ماه حدود 4160GEL(لاری) هزینه در بر دارد و افرادی که در خارج از شهر دارای ملک هستند تعدا کمی نمی باشند.

بازار املاک در گرجستان در سال 2024

بازار املاک، به ویژه در تفلیس، جایی که ساختمان های باستانی با سازه های جدید محدود می شوند، به طور خلاصه دشوار است. تنوع خاص در بازار املاک به این معنی است که قیمت هر متر مربع متغیر می باشد. در سالهای اخیر قیمت ملک افزایش یافته است و قیمت اجاره بهای بیشتری برخوردار می باشد. این بدان معنا می باشد که اگر افراد تمایل به مهاجرت کوتاه مدت دارند نیز می توانند از این گزینه استفاده نمایند. شایان ذکر می باشد که تقاضا برای خرید املاک در سراسر کشور افزایش یافته است. این تقاضای افزایش یافته به این معنی است که مناطقی مانند شهر تفلیس در حال حاضر در حال رشد بازار هستند . اگر قصد دارید برای مدت زمان قابل ملاحظه ای در این کشور بمانید، خرید ملک می تواند در صورت افزایش ارزش املاک و مستغلات، بازده قابل توجهی را نشان دهد.

زندگی و مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

زندگی و مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان

فرصت زندگی در گرجستان تجربه ای موقت می باشد. بسیاری از مهاجران موافقند که مهاجرت به این کشور زیبا یک مجموعه منحصر به فرد از چالش ها را ارائه می دهد. بررسی هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان، املاک از موارد قابل ذکر در خصوص مهاجران می باشند. همه افرادی که تجربه زندگی در خارج از کشور را دارند ممکن است با مسائل مختلف در این کشور در کشمکش باشند. به همین دلیل، بسیاری از افراد توصیه می کنند که هر کسی که در این کشور زندگی میکند، اطمینان حاصل کند که حداقل دارای یک مشاور معتمد و قابل اطمینان باشند.

بهداشت و درمان در گرجستان دارای استاندارد بسیار بالایی است؛ با این حال، دسترسی به پزشک، کمتر از حد کامل است. اکثر امکانات موجود در تفلیس و باتومی (یکی دیگر از شهرهای مهم در ساحل دریای سیاه) می باشد. مهاجرین حق ندارند خدمات بهداشتی رایگان یا یارانه بگیرند. انواع شرکت هایی هستند که بیمه های تخصصی برای افرادی که خارجی محسوب می شوند را پوشش می دهند.

گرجستان مقصدی جذاب برای مهاجرت گردشگری

کشور کوچک گرجستان در منطقه اوراسیا واقع شده و درواقع جداکننده دریای خزر از دریای سیاه می باشد. وضعیت آب و هوایی این کشور به گونه ای است که در مناطق غربی آن می توان آب و هوای گرمسیری و مرطوب را در بنادری چون باتومی تجربه کرد و به علت وجود مناطق بیشتر کوهستانی در نیمه شرقی، دمای هوا در شهرهای این ناحیه کمی پایین تر است. گرجستان کشور پربارانی محسوب شده و پیرو همین امر فعالیت های کشاورزی و دامداری چون کشت چای و چغندر قند در این کشور مخاطبان بسیاری دارد. بهترین زمان سفر به گرجستان فصل پاییز بوده و ماه آوریل تلاقی برگزاری انواع فستیوال های جذاب و فضای دل انگیز موجود در طبیعت بکر این کشور می باشد. پس از اعلام استقلال گرجستان در سال 1991 مردم این کشور تلاش بسیاری در جهت حفظ فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه خود نمودند.

علی رغم اینکه گرجستان جزء کشورهای اتحادیه اروپا نمی باشد، علاقه مندان سفر به این کشور می توانند در ادامه از سرزمین های همسایه چون آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه که همگی جزء مهاجرپذیرترین کشورها بوده و مردم خونگرمی دارند نیز بازدید نمایند. از جاذبه های طبیعی موجود در گرجستان می توان به یخچال ها، قله های برفی کوه های مرتفع و شهرهای تاریخی Mtskheta و Kutaisi اشاره کرد. همچنین روستای بوچورنا با ارتفاع 2300 متری از سطح دریا مرتفع ترین منطقه مسکونی در بین کشورهای اوراسیا می باشد. با کشف جمجمه هایی با قدمت 1.8 میلیون سال، باستان شناسان نتیجه گرفتند که اولین تمدن های اروپایی در گرجستان حضور داشته اند. به فراخور این موضوع بسیاری از بناها و اماکن موجود با عقبه تاریخی در گرجستان در سازمان جهانی یونسکو ثبت جهانی شده اند:

  • کلیسای جامع گلاتی
  • منطقه Svaneti
  • چشمه های Tskaltubo
  • صومعه سنت ناینو

مزایا و معایب مهاجرت به گرجستان از طریق تحصیل

ساختار سیستم آموزشی برای کودکان در گرجستان از سنین 6 الی 14 سالگی اجباری می باشد. کودکان تا 12 سالگی در محیط مدرسه ابتدایی اموزش می بینند. پس از این دوره به متوسطه می روند و در آنجا می توانند آموزش بالاتری برای سه سال آینده، با مدارک تحصیلی با نام Arasruli Sashulo Ganaltebis Motsmoba در 15 سالگی دریافت کنند. اشخاصی که گرجستان را برای اقامت انتخاب می کنند، می توانند پس از دو سال تحصیل در مدرسه برای کسب گواهینامه Sashualo Ganatlebis Atestasi، قبل از ادامه تحصیل در موسسات عالی و دانشگاه ها اقدام کنند.

مدارس بین المللی در گرجستان

چندین مدرسه بین المللی در تفلیس وجود دارد که به نیازهای جامعه مهاجرین می پردازد. مدرسه انگلیسی باکس وود به دانش آموزان این فرصت را می دهد که انگلیسی را با کیفیت مدارس بریتانیا آموزش ببینند. شهر تفلیس همچنین دارای مدارس گرجی و فرانسوی زبان می باشد که در آن دانش آموزان نیز می توانند برای امتحان دوره لیسانس فرانسه و مدرسه بین المللی گرجستان، که برای مهاجران و گرجی ها در نظر گرفته شده است، تحصیل کنند. مدرسه آمریکایی qsi نیز در تفلیس برنامه های درسی ایالات متحده آمریکا را آموزش می دهد. گرجستان دارای تعدادی از دانشگاه های دولتی و خصوصی است. اکثر آنها در تفلیس مستقر هستند و دیگران در شهرها از جمله زوگدیدی، فوری، روستاوی و کوتایسی.

مزایا و معایب کسب و کار در مهاجرت به گرجستان

اخذ کار از این کشور روندی سهل می باشد که برای متقاضیان که تمایل به اخذ اقامت از طریق کار در گرجستان را دارند، امری ضروری است. صنعت گرجستان به شدت وابسته به واردات است که در مرکز آن زمینه کشاورزی و معدن قرار دارد. این ظرفیت قابل توجه هیدروژنی دارد که با اکثریت نیازهای انرژی جمعیت مطابقت دارد. هر سه در بهبود اقتصاد کشور پس از 1990 نقش مهمی ایفا کرده اند و ناشی از تولید ناخالص داخلی است.

در شرایطی که نرخ بیکاری در گرجستان 2024 در کمترین سطح آن از سال 2018 قرار دارد و این را می توان با توجه به نمودار زیر فهمید:

بررسی نرخ بیکاری در گرجستان

پس با اینکه نرخ بیکاری فعلی گرجستان نیز در مقایسه با کشورهای مختلف هنوز بالاست ولی روند رو به نزول آن یک موضوع نوید بخش و امیدوارکننده ای است. از طرف دیگر سطح متوسط درآمد ماهیانه در گرجستان در حدود GEL7380 (لاری) معادل $2733 (دلار) می باشد. که در واقع بالاتر از متوسط درآمد ماهیانه در کشور همسایه اش ترکیه ($418 دلار) می باشد. از همین رو نیز برای خیلی ها مهاجرت کاری به گرجستان بر مهاجرت کاری به ترکیه ارجحیت دارد.

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه به دلار در گرجستان

شرایط مهاجرت کاری به گرجستان

یکی دیگر از روش های مهاجرت آسان به کشور گرجستان روش مهاجرت کاری به این کشور است که ویژه کارگران و متخصصان خارجی است. و آنها از این طریق حتی امکان بردن اعضای خانواده  را هم پیدا خواهند کرد. گرجستانی که با توجه به روش های مختلف مهاجرتی به مهاجران یکی از انواع ویزاهای زیر را صادر می کند:

انواع ویزای گرجستان
ویزاهای دیپلماتیکتایپ A
ویزاهای خاصتایپ B
ویزاهای معمولیتایپ C
ویزاهای مهاجرتیتایپ D
ویزاهای ترانزیت

بازار کاری این کشور نیز شدیدا نیازمند نیروهای کار متخصص مثل مهندسان، تکنسین ها، پزشکان، پرستاران، صنعتگران و سایر می باشد. اما برای مهاجرت کاری به این کشور مهم این است که متقاضیان دارای یک اسپانسر (کارفرمای) گرجستانی باشند تا برای آنها مجوز اقامت کاری صادر شود. به هر ترتیب شرایط درخواست ویزای کاری گرجستان از قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت معتبر با حداقل یک صفحه خالی
  • قرارداد کاری با شرکت گرجستانی
  • پرداخت هزینه ویزا

اقتصاد کشور گرجستان

سلامت اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان از دستاوردهای هر دو بخش صنعتی و خدماتی، به ویژه صنعت گردشگری، حمایت شده است. بسیاری از کسب و کارهای خارجی و موسسات خیریه در حال حاضر خارج از تفلیس فعالیت می کنند و مشاغل را برای مردم محلی ایجاد می کنند. برخی از این شرکت های بین المللی افرادی را از خارج از کشور استخدام می کنند. با وجود حضور بین المللی، فرصت های شغلی برای مهاجران محدود است، آموزش زبان انگلیسی به عنوان یکی از معدود فرصت های مستقیم برای خارجی ها در گرجستان است.

زندگی و کار در هر کشور خارجی می تواند یک تجربه ارزشمند باشد. مهاجرت به گرجستان چالش های بیشتری نسبت به برخی کشورهای دیگر دارد، اما دارای مزایایی است که دیگران نمی توانند با آن رقابت کنند. اخذ اقامت گرجستان از طریق خرید ملک و کار یکی از سایر راه های مدنظر افراد در خصوص مهاجرت به گرجستان می باشد که در مقاله های مربوطه در وب سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به این موارد می پردازیم.

سوالات مهم درباره مهاجرت به گرجستان

برای خیلی از هموطنان گرجستان به سبب مجاورت به ایران، اشتراکات فرهنگی و نیز فرآیند آسان مهاجرت مقصد مهاجرتی ایده آلی محسوب می شود. به همین دلیل در این مسیر برای آنها سوالات مختلفی نیز مطرح می شود:

  • مزایای مهاجرت به گرجستان چیست؟ از جمله این امتیازات می توان به فرآیند مهاجرتی آسان، ارزش پولی بالا، کیفیت زندگی رضایت بخش، سطح درآمدی خوب، هزینه زندگی پایین، امکان اخذ اقامت خانوادگی، فرآیند سرمایه گذاری آسان و … اشاره کرد.
  • معایب مهاجرت به گرجستان چیست؟ زبان و فرهنگ نامانوس، زیرساخت های کمتر توسعه یافته، درصد بیکاری نسبتا بالا، دانشگاه های گمنام و … از آنجمله می باشد.
  • روش های سرمایه گذاری برای اخذ اقامت گرجستان چیست؟ افراد از دو طریق سرمایه گذاری با خداقل $115000 (دلار) و نیز سرمایه گذاری GEL 300000 (لاری) می توانند به مجوز اقامت گرجستان دست یابند.
  • آیا از طریق ازدواج با تبعه گرجستانی می توان به اقامت این کشور دست یافت؟ بله این امر شدنی است و در این مورد فرقی نمی کند همسرتان زن یا مرد باشد مهم این است که او تبعه گرجستان باشد. و پس از 5 سال زندگی در گرجستان نیز می توان ازر همین طریق به پاسپورت گرجستان دست یافت.

با توجه به شرایط کار در کشورهای گرجستان و ترکیه در حال حاضر کدام کشور برای مهاجرت کاری کیس خوبی است؟ گرجستان بهتر از ترکیه است چرا که متوسط درآمد ماهیانه در این

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *