مهاجرت

پناهندگی در کشور لهستان

پناهندگی در کشور لهستان

علت های مختلفی برای پناهندگی در کشور لهستان وجود دارد، اما به طور کلی مهاجرت به لهستان یا سایر کشورها به روش پناهندگی توصیه نمی شود. خطرات و ریسک هایی که در این مسیر برای فرد پناهجو وجود دارد، می تواند جان او را به خطر بیاندازد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خواندن این مقاله را صرفا به جهت آشنایی با قوانین، شرایط و دشواری های پناهندگی توصیه می نماید وگرنه هیچ اقدام و مشاوره ای در خصوص روش پناهندگی ارائه نمی دهد.

  • مهم ترین شرایط پناهندگی در کشور لهستان چیست؟
  • چه کسانی می توانند در این کشور اعلام پناهندگی کنند؟
  • آیا رفتار لهستان با پناهجویان مناسب است؟
  • پناهندگی در لهستان چه خطراتی را به همراه دارد؟
  • آیا می توان در لهستان بدون نیاز به پناهندگی درخواست اقامت کرد؟

دلایل پناهندگی در کشور لهستان

دلایل مختلفی برای پناهندگی در کشور لهستان یا سایر کشورها وجود دارد. افراد از نقاط مختلف جهان می توانند به دلایل متعددی از جمله سیاسی، تبعیض نژادی، دینی و مذهبی، آزار و اذیت های جنسی یا مشارکت مدنی، جنگ، قحطی و غیره به سایر کشورها مانند کشور لهستان پناهنده گردند. این عوامل موجب به خطر افتادن جان فرد شده و انگیزه وی برای پناهندگی می شود. اما نکته مهم این جاست که فرد پناهجو بایستی عدم امنیت جانی خود در کشور مبدا را به مقامات مهاجرت و پناهندگی در کشور مقصد به اثبات برساند. در غیر این صورت دیپورت می گردد و باید فورا کشور مقصد را ترک نماید.


فرآیند پناهندگی در کشور لهستان در 2024

فردی که در سال 2024 به عنوان پناهنده وارد کشور لهستان می شود و درخواست پناهندگی در کشور لهستان را دارد، بایستی مراحلی را پشت سر بگذارد. او به مدت 8 روز پس از ورود به خاک لهستان مهلت خواهد داشت تا مراحل پناهندگی خود را طی کند و به اقامت 2 ماهه در این کشور جهت بررسی بیشتر و دقیق تر پرونده پناهندگی دست یابند. این مراحل به صورت ذیل است:

  • ثبت درخواست اولیه فرد پناهجو و انجام شدن تحقیقات در خصوص وی
  • بررسی نمودن دقیق درخواست پناهندگی فرد پناهجو

مرحله اولیه درخواست پناهندگی لهستان

در ابتدای امر که پرونده پناهندگی فرد پناهجو تشکیل می گردد، مامور کنترل پاسپورت از فرد پناهجو می خواهد که فرم تقاضای پناهندگی را تکمیل و تسلیم نماید. قید نمودن کلیه اطلاعات شخصی، نحوه سفر به کشور مقصد و سایر جزئیات به صورت صادقانه و درست و دقیق الزامی است. سپس از فرد پناهجو اثر انگشت و عکس گرفته می شود تا هویت فرد و وضعیت پناهندگی وی در سایر کشورها مورد بررسی قرار گیرد. سوالات مختلفی در زمینه درخواست پناهندگی از فرد پناهجو پرسیده می شود. برای مثال، اولین سوال مامور، علت پناهندگی است. افراد پناهجو امکان استفاده از مترجم را نیز دارند که در اختیار آنها قرار داده می شود. در صورتی که خانواده فرد نیز همراه او هستند، اطلاعات فردی آنها نیز بایستی ذکر گردد.

خطرات مهاجرت از طریق پناهندگی در کشور لهستان

فرآیند بررسی پرونده ها در مهاجرت قاچاقی به لهستان

پناهجو بایستی به محض ورود به خاک کشور لهستان، درخواست و تقاضای پناهندگی خود را اعلام و ارائه نماید. بنابراین پرونده پناهندگی برای وی تشکیل می گردد در وهله اول تحقیقات در خصوص پناهندگی توسط مامور مربوطه در اداره مهاجرت لهستان انجام گرفته و دلایلی که متقاضی در مورد کشور مبدا ارائه نموده است بررسی می شود.

لازم به ذکر است پرونده های مربوط به پناهندگی های خانوادگی (شامل فرد اصلی، همسر، فرزندان و غیره) و همچنین افرادی که کمتر از سن قانونی دارند و بی سرپرست هستند، در اولویت قرار گرفته و بررسی می شوند در مرحله بعدی فرد پناهجو بایستی در مصاحبه با مامور مربوطه شرکت نموده و پاسخ سوالات را کاملا صادقانه و دقیق ارائه نماید. در صورتی که کوچکترین تناقضی بین مدارک ارائه شده و پاسخ های وی و همچنین وضعیت کشور مبدا مشاهده گردد، درخواست شخص متقاضی مردود اعلام می شود و بایستی سریعا به کشور خود بازگردد. در وقت مصاحبه در صورت عدم توانایی صحبت به زبان لهستانی یا انگلیسی، می توان از حضور مترجم استفاده نمود.

خطرات مهاجرت از طریق پناهندگی در کشور لهستان

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پناهندگی در این کشور را توصیه نمی نماید. به طور معمول پناهندگان از طریق غیر قانونی و قاچاقی وارد کشور مقصد از جمله لهستان می شوند. آنها پول های بسیار هنگفتی را به افراد خلافکار در مرزها می دهند تا فرد را از مرز رد کنند. چه بسا برخی از این افراد در گروه های قاچاق انسان بوده و جان فرد پناهجو، بیشتر از پیش در خطر می افتد و در برخی موارد منجر به مرگ وی می شود. همچنین مشکلات دیگری در امر پناهندگی وجود داشته و آن، وضعیت زندگی پناهجویان در کمپ های پناهندگی است. شرایط و وضعیت آنها بسیار اسف بار می باشد. امکانات بهداشتی و درمانی در حد بسیار کمی و برای آنها وجود دارد.

نکات مهم درباره پناهندگی در لهستان

فردی که تقاضای پناهندگی در کشور لهستان را دارد، بایستی به نکات مهمی توجه نماید. برخی از این نکات به شرح ذیل می باشند: فرد پناهجو برای ارائه درخواست پناهندگی خود بایستی نهایت صداقت را داشته باشد. چراکه به محض این که مشخص گردد که در گفته های وی دروغ وجود دارد، درخواست وی سریعا مردود اعلام می گردد. فرد پناهجو بایستی دلایل قانوع کننده ای برای مقامات مهاجرت و پناهندگی داشته باشد تا بتواند در خطر بودن جان خود در کشور مبدا را به اثبات برساند.

شرایط اشتغال پناهندگان در لهستان

فردی که موفق به اخذ پناهندگی می شود، دارای حق و حقوقی است که برای وی در نظر گرفته می شود. برای مثال فرد پناهنده امکان کار و اشتغال در این کشور را دارد. در واقع فرد در مدت زمانی که در کمپ سکونت دارد، این امکان را دارد که به کار بپردازد و از طریق حقوقی که دریافت می کند، امرار معاش بهتری داشته باشد. چرا که وضعیت پناهندگان در زمانی که در کمپ به سر می برند، بسیار دشوار و سخت است.

مراکز پناهجویان در لهستان

برای پناهندگی در این کشور، 11 مرکز وجود دارد. طبق آمارهای به دست آمده از منابع موثق، مشخص گردید تعداد 1500 پناهجو در یکی از این مراکز که در شمال شرق لهستان در بیاویستوک واقع گردیده است، سکونت دارند. اکثریت آنها از اوکراین به این کشور پناهنده شده اند. این افراد کمک هزینه هایی به مبلغ حدودا 50€ (یورو) به صورت ماهیانه می گیرند. خدمات بهداشتی و پزشکی و سایر امکانات در سطح بسیار پایینی به افراد پناهجو در کمپ ها ارائه می گردد.

دلایل انتقال پرونده‌ در مهاجرت قاچاقی به لهستان

افرادی که از طریق مهاجرت قاچاقی به لهستان وارد این کشور شده و درخواست پناهندگی نموده اند، بایستی شرایط و مدارک لازم را ارائه نمایند. طبق قانون دوبلین به دلایل ذیل پرونده درخواست پناهندگی به سایر کشورها انتقال و عودت داده می شود:

  • چنانچه اثر انگشت شخص پناهجو در کشور دیگری ثبت گردیده باشد.
  • چنانچه فرد پناهجو پیش از ورود به لهستان، در کشور دیگری در مسیر خود درخواست پناهندگی نموده باشد.

همان طور که اشاره گردید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت روش پناهندگی در کشور لهستان را به دلیل خطرات و آینده مهاجرت بدی که دارد، روش مناسبی ندانسته و پیشنهاد نمی کند. اما روش های قانونی دیگری مانند مهاجرت کاری، تحصیلی، ازدواج و غیره وجود دارد که برای کسب مشاوره در این زمینه ها و شرایط مهاجرت به لهستان می توانید با وکلای ماهر و زبده ما در این موسسه ارتباط برقرار نموده و مشورت کنید.

پرسش هایی درباره پناهندگی در لهستان

پناهندگی یکی از روش های مهاجرت پر خطر است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر، مهاجرت از این طریق مخاطرات بسیاری را به همراه دارد. به همین دلیل است که افراد زیادی ممکن است بدون آگاهی از مخاطرات آن اقداماتی را انجام دهند که به جای پیشرفت، منجر به پس رفت آن ها شود. خطر دیپورت شدن از لهستان برای پناهجویان نیز بالا است. در این رابطه پرسش هایی وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داد:

  • آیا لهستان مقصد مناسبی برای پناهندگی است؟ خیر! دولت لهستان یکی از کشورهایی است که محدودیت های بسیار سخت گیرانه در قبال پناهجویان اعمال می کند. افرادی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند، محدودیت های بیشتری برای ورود به این کشور به عنوان پناهجو خواهند داشت.
  • آیا می توان به صورت قاچاقی وارد لهستان شده و درخواست پناهندگی ثبت کرد؟ خیر! لهستان اجازه اقامت افرادی که به صورت غیر قانونی وارد این کشور شده اند را نمی دهند.
  • روند مهاجرت قانونی به لهستان مناسب است؟ بله افرادی که قصد دارند به لهستان مهاجرت کنند، قادر خواهند بود تا از طریق تحصیل، کار، ازدواج یا سرمایه گذاری خود را به خاک این کشور برسانند.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *