مهاجرت

مهاجرت قاچاقی به یونان

مهاجرت قاچاقی به یونان

مهاجرت مانند هر پدیده دیگری، روش های خاص خود را دارد و مهاجرت قاچاقی به یونان یکی از راه های نامطلوب مهاجرت برای متقاضیان می باشد. افراد بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که بنا به دلایل متفاوتی خواستار مهاجرت به کشورهای دیگری می باشند. اما همچنین عمده آن ها واجد شرایط این امر نمی باشند. از این رو این افراد به فکر راه های غیر متعارف و غیر قانونی می افتند. بدنبال به وجود آمدن چنین نیازی، بازار سیاهی متناسب با آن و به منظور پاسخگویی به آن شکل می گیرد. مهاجرت قاچاقی، پدیده شومی است که همواره مشتریان خود را دارد و همواره هم قربانیان زیادی را در پی دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، اکیدا شما را از هرگونه مهاجرت قاچاقی و خصوصا مهاجرت قاچاقی به یونان نهی می کند و شما را به راه های قانونی دعوت می کند.

  • آیا مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی امکان پذیر است؟
  • آیا یونان مقصد مناسبی برای درخواست پناهندگی است؟
  • پروسه رسیدگی به درخواست پناهجویان چه مدت طول خواهد کشید؟
  • آیا یونان شرایط مناسبی برای پناهجویان ایجاد می کند؟
  • آیا می توان با اعلام پناهندگی در یونان، اقامت سایر کشورهای اروپایی را به دست آورد؟

مهاجرت قاچاقی به یونان چیست؟

مهاجرت قاچاقی همان مهاجرت از راه های نامتعارف و غیر قانونی است. طبق قوانین رایج و شناخته شده در تمامی دنیا، هرگاه یک فرد خارجی بخواهد به هر دلیلی به کشور دیگری غیر از زادگاه خود وارد شود لازم است که از دولت آن کشور اجازه ای در قالب ویزا بگیرد. ویزا، مجوزی است که هر دولتی برای افراد خارجی صادر می کند. به آن ها اجازه می دهد که وارد کشور مقصد شوند و به انجام هدفی که از پیش اعلام داشته اند مشغول گردند. اگر فردی بدون دریافت این مجوز، وارد کشور دیگری شود، از طریق غیر قانونی اقدام کرده و اصطلاحا قاچاقی وارد آن کشور شده است.


حال، فردی که به طور قاچاقی وارد کشور دیگری شده است. ممکن است مقصدش همان کشور باشد و نیز ممکن است که مقصد نهایی اش آن کشور نباشد بلکه صرفا قصد عبور از آن کشور را داشته باشد. آن چه که در عمل شاهد آن می باشیم این است که اکثر کسانی که اقدام به مهاجرت قاچاقی به یونان کرده اند، مقصد نهایی ایشان آن کشور نبوده است و خواستار مهاجرت قاچاقی از آن جا به کشور دیگری هستند.

هزینه های سنگین مهاجرت قاچاقی به یونان

بسیاری گمان می کنند که این گونه راه ها برای مهاجرت، همچنین کم هزینه ترین راه است. ولی محاسبه آن ها اشتباه است. آن ها در واقع تمامی هزینه ها را در نظر نمی گیرند و به زوایای مختلف کار آگاه نیستند. از طرف دیگر، از آن جا که این راه ماهیتا غیر قانونی می باشد. بنابراین هیچ تعهدی هم از جانب هیچکس وجود ندارد. به هنگام خلف وعده کارگزاران غیر قانونی در این مسیر، معمولا امکان پیگیری و اعاده حق نمی باشد. از همه این ها گذشته، بزرگترین هزینه ای ممکن است فردی در این مسیر پرداخت کند، جانش می باشد.

فردی که اقدام به مهاجرت می کند اساسا به منظور رسیدن به رفاه و آسایش بیشتر این کار را می کند. ولی چون راه غیر قانونی را بدین منظور برگزیده است. ممکن است در این راه اصلا همان جان شیرین خود را از دست دهد و چه خسارتی از این بیشتر و بدتر. علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی هم مهم است. ممکن است فردی حتی به سلامت به مقصد برسد. ولی روح و روان او دستخوش صدمات و لطمات فراوانی گردیده باشد و عوارض آن تا سال ها دامن گیر او باشد و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. نهایتا این که هزینه هایی در این راه وجود دارد که ممکن است فرد با جسم و روحش آن را پرداخت کند که در این صورت قطعا بازنده خواهد بود.

هزینه قاچاقی رفتن به یونان

یونان یکی از کشورهای محبوب جهان برای تفریح و گردشگری است. با این حال، بسیاری از افراد در تلاشند تا با قاچاق به این کشور بروند. هزینه قاچاقی بستگی به مسیر و شرایط سفر دارد. برخی از روش ‌های قاچاق عبارتند از: سفر با قایق، مخفی شدن در یک کامیون یا اتومبیل، و استفاده از خدمات قاچاقچیان حرفه ‌ای. هزینه ‌های قاچاق ممکن است بسته به مسیر، مدت زمان سفر و شرایط سفر متفاوت باشد، اما به طور کلی، هزینه قاچاقی برای رسیدن به یونان بسیار بالاست و به طور قانونی توصیه نمی‌شود. به علاوه، قاچاقچیان معمولاً در شرایط خطرناک و غیرانسانی، مانند سفر در شرایط نامساعد و بدون آب و غذا، قرار دارند. بهتر است از راه‌های قانونی و مجاز برای سفر به یونان استفاده کنید.

مراحل مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی

اگر فردی از طریق پناهندگی وارد کشور یونان شود باید درخواست پناهندگی خود را به محض ورود به خاک این کشور اعلام نماید. برای اعلام پناهندگی فرد باید مراحلی را طی کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در اولین قدم متقاضی باید ثبت نام درخواستی پناهندگی انجام دهد. بعد از ثبت نام پناهجو باید منتظر پیامکی باشد، در این پیامک اطلاع رسانی می شود که فرد باید در چه زمان و چه مکانی برای مصاحبه حاضر شود. در جلسه حضوری متقاضی باید ثبت نام خود را تکمیل نماید. در مرحله بعدی شخص باید در دفتر خدمات پناهندگان برای مصاحبه حاضر شود و دلایلش را برای پناهندگی اعلام کند.

اگر دفتر خدمات پناهندگان دلایل فرد برای پناهندگی را بپذیرد و در خواست وی را قبول نماید به متقاضی اجازه اقامت برای مدت 12 ماه داده می شود. این مجوز به صورت خودکار به مدت 3 سال دیگر تمدید خواهد شد. بعد از گذشت 4 سال از اقامت اگر فرد بتواند در این کشور مشغول به کار شود، مالیات پرداخت نماید و در طول اقامت مرتکب جرمی نشود می تواند درخواست خود را جهت اخذ اقامت دائم این کشور ارائه نماید. در روش مهاجرت به یونان از طریق پناهندگی اگر درخواست فرد توسط دفتر خدمات پناهندگان تایید شود، پناهجو می تواند در دانشگاه های این کشور ادامه تحصیل دهد و یا مشغول به کار شود، همچنین فرد اجازه دارد از خدمات درمانی در این کشور استفاده نماید.

خطرات مهاجرت قاچاقی به یونان

ممکن است برخی چنین تصور کنند که تنها عیب مهاجرت قاچاقی، نقض قانون است. این نقض قانون نیز چون از روی اضطرار است پس قابل اغماض است. ولی واقعیت این است که معایب مهاجرت قاچاقی به همین سادگی نیست و به این مورد ختم نمی شود. به طور کلی می توان معایب زیر را برای مهاجرت قاچاقی به یونان برشمرد.

در بسیاری از موارد به یک خانواده اتاق مشترک اعطا نمی شود و یکی از اعضای خانواده ممکن است جدا از سایرین باشد. همچنین شرایط اقامت در کمپ های پناهجویی در کشور یونان به قدری نامناسب است که بسیاری از پناهجویان اقدام به اعتصاب کرده و یا حتی دست به خودکشی زده اند. شرایط در کمپ های پناهندگی در یونان از آنچه به نظر می رسد نامناسب تر است.

خطرات مهاجرت قاچاقی به یونان

قوانین بازدارنده کشور یونان

بین اعضای اتحادیه اروپایی قوانین مشترک و توافقاتی در زمینه امور مهاجرتی و توابع آن وجود دارد. یکی از آن موارد، قانون دوبلین است که تا حدود زیادی کار را بر مهاجران غیر قانونی سخت می کند و می تواند کلیت تلاش آن ها را بی ثمر بگذارد. به موجب این قانون اولین کشوری که مهاجر غیر قانونی را شناسایی کند، اطلاعات او را در منبع جامعی تحت عنوان یورو داک (Euro Doc) وارد می کند و مسئول نهایی رسیدگی به وضعیت او نیز همان کشور خواهد بود.

یعنی اگر مهاجر غیر قانونی قصد رفتن به آلمان را داشته باشد و در راه و به هنگام عبور از یونان توسط ماموران آن کشور شناسایی شود، دولت یونان مسئول رسیدگی به پرونده وی خواهد بود. حتی اگر آن شخص از یونان خارج شود و خود را به آلمان برساند، باز توسط آلمان به یونان بازگردانده می شود تا در آن جا به پرونده او رسیدگی شود. این یعنی که تقریبا دیگر هیچ وقت آلمان را نمی بیند و به خواسته خود نمی رسد.

عدم تضمین رسیدن به یونان

نهایتا این که اگر فردی بتواند از طریق مهاجرت قاچاقی خود را به مقصد هم برساند و همه هزینه ها را هم به جان بخرد و در راه هم شناسایی نشود، باز تضمینی وجود ندارد که توسط دولت مقصد پذیرفته شود و این بدترین قسمت ماجرا است. برای پذیرفته شدن و تضمین موفقیت لازم است که از ابتدا همه امور از مجرای قانونی و از مسیر متعارف پیموده گردد تا هم هزینه متعارفی پرداخت گردد و هم از حمایت قانونی برخوردار بود.

یونان جهت جلوگیری از ورود غیر قانونی مهاجران ، یک حصار مرزی برای جلوگیری از ورود مهاجران از ترکیه نصب کرده است. این کشور به دلیل نگرانی از موج تازه مهاجران ، یک حصار چهل کیلومتری در مرز خود با ترکیه نصب کرده و یک سیستم نظارتی جدید هم در منطقه مرزی مستقر کرده است. یونان در سال 2015 در خط مقدم بحران مهاجران بوده است. در آن زمان بیش از یک میلیون نفر برای فرار از جنگ و فقر در خاورمیانه با عبور از ترکیه وارد یونان شدند تا از آنجا به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بروند.

بسیاری از این افراد از یونان خارج شدند اما نزدیک به 60000 نفر از آنها در این کشور ماندند. هدف این کشور امروزه این است که مرزهای ما “غیرقابل ورود خواهند بود و قید کرده یونان “سطح بازدارندگی در مرزها را به حداکثر رسانده” و نیروهای امنیتی در مرز زمینی اوروس مستقر شده اند . ورود به مسیر خطرناک و پر ریسک مهاجرت قاچاقی یونان بنا بر دلایل قید شده در این مقاله به هیچ عنوان به هموطنان عزیز توصیه نمیشود چرا که عواقب سخت و جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

حقوق پناهندگی در یونان

افرادی که خواستار پناهندگی در یونان می شوند و مشمول حمایت بین المللی می گردند، به موجب قوانین بین المللی از حقوقی برخوردار خواهند بود و از آن جایی که حق و تکلیف ملازم هستند بنابراین تکالیفی هم دارند:

  • تا زمانی که بررسی درخواست تکمیل نشده باشد، اخراج نمی شوند.
  • می توانند آزادانه در سراسر کشور مگر مناطق خاص تردد داشته باشد. در موارد خاص، مناطقی که می توان آزادانه تردد کرد، بر روی کارتی که داده می شود تعیین می گردد.
  •  به منظور اقامت، در یک مرکز پذیرش یا سایر امکانات، اسکان داده می شوند.
  • مجاز به کار در شرایطی که توسط قانون یونان تعیین شده است می باشند.
  • در رابطه با حفاظت اجتماعی، از همان حقوق و تکالیفی برخوردارند که سایر شهروندان یونانی دارند.
  • دسترسی رایگان به خدمات درمان بیمارستانی و پزشکی و دارویی، اگر از بیمه ای برخوردار نباشند.
  • دریافت کمک هزینه معلولیت، تنها شامل فرد معلول با درصد ناتوانی %67 و بالاتر می شود.

تکالیف پناهندگی در یونان

پناهجویان در یونان تکالیفی دارند که بدین صورت میباشد:

  • در یونان باقی بماند تا بررسی درخواست وی کامل شود.
  • با مقامات یونان در مورد هر موضوع مربوط به درخواست و تایید اطلاعات شخصی خود همکاری کند.
  • به سرویس پناهندگی مراجعه کنید تا کارت خود را قبل از انقضای آن و در آخر روز کاری بعد از تاریخ انقضا آن، تمدید کند.
  • بلافاصله سرویس پناهندگی را در مورد تغییر آدرس محل اقامت و اطلاعات تماس و هر گونه تغییر در آنها در جریان بگذارد.
  • در هر مرحله برری درخواست، تا سررسید مورد نظر آن، منتظر بماند.
  • وضعیت مالی خود را شفاف اعلام نماید.

قوانین مهاجرت قاچاقی به یونان در 2024

دولت یونان اعلام داشته که در راستای قوانین بین المللی و نه صرفا بشر دوستانه، متعهد به حمایت از حقوق پناهجویان خواهد بود. ولی لازم است که این پروسه پناهجویی از ابتدا تا انتها مبتنی بر قانون و در مسیر قانون طی شود. در غیر اینصورت دولت این کشور نیز هیچگونه تعهدی در قبال متقاضیان نخواهد داشت. کلیات و اصول این روند نیز در معاهده بین المللی ژنو به وضوح بیان شده است و مورد تایید و تاکید اتحادیه اروپایی نیز می باشد. در سال 2024 همانند گذشته متقاضیانی که در چهارچوب آن حرکت نکرده باشند تحت حمایت قانونی قرار نمی گیرند. حتی به عنوان مجرم شناخته می شوند چرا که جرم های متعددی و از جمله ورود غیر قانونی به آن کشور داشته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهاجرت به یونان مراجعه نمایید.

یونان قبلا به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که داشت و فشار زیادی که پذیرش مهاجران و اِعمال قانون در مورد آن ها به جامعه یونانی وارد می کرد، سخت گیری چندانی در قبال آن ها نداشت ولی با کمک های مشروط اعضای اصلی اتحادیه اروپا هم اکنون وضع تغییرکرده است. کشورهایی مانند آلمان که مقصد اصلی و نهایی مهاجران قاچاقی هستند، از قدرت اقتصادی خود و ضعف یونان استفاده کرده اند و در ازای کنترل بیشتر یونان، کمک های مالی بزرگی به این کشور کرده اند. روی هم رفته، مهاجرت قاچاقی را می توان بدترین و سخت ترین و خطرناک ترین طریق دانست. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در عوض مهاجرت قاجاقی به یونان شما را دعوت به مهاجرت قانونی می کند.

پرسش های کلیدی درباره قاچاقی رفتن به یونان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا قاچاقی رفتن به یونان ممکن است؟ کسانی که از طرق قاچاقی خود را به یونان می رسانند، باید در نظر داشته باشند که افرادی که از این طریق به این کشور رسیده اند ممکن است با چالش هایی مانند زندان و عدم رسیدگی به پرونده یا اعزام به کشورهای آفریقایی مواجه شوند.
  • چه کسانی می توانند در یونان اعلام پناهندگی کنند؟ افرادی که در کشور خود با چالش هایی نظیر زندان سیاسی، مذهبی، قومی و تهدیدهای شدید جانی روبرو باشند، می توانند در این کشور اعلام پناهندگی کنند.
  • روند مهاجرت قاچاقی به یونان چگونه است؟ این روش مورد تایید مشاورین و وکلای ما نیست و به هیچ عنوان به کسی توصیه نمی شود.
امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “مهاجرت قاچاقی به یونان

  1. مسافر گفت:

    خواهشن مردم به یونان دعوت نکنید.اصلا بهش فکرم نکید.این از کسی بشنوید که چهار سال تو کف بازار اتن بالا و پایین میکند.ایران خودمون سگش به کل اروپا ارزش مند تر هست.اگر واقعا تو ایران مشکلی ندارید عاجزانه ازتون میخوام که نیایید.ابن تجربه من تنها تیست.خوب به درد دل مردم گوش بدید.برای مهاجرت علاوه بر زندگی باید شخصیت و غرور تون هم تو وطنت جا بزاری و بیخیال خیلی چیزا بشید.داداش و ابجی های گل

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز صحبت شما در صورتی درسته که فرد از راه اشتباهی مثل قاچاق یا پناهندگی مهاجرت کنه
      که ما هر دو راه رو کاملا نهی میکنیم
      برای کسی که قانونی و از راه درستش مهاجرت میکنه مشکلاتی که شما بیان کردید پیش نمیاد خوشبختانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *